Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

vrijdag 27 mei 2011

Kleine update en Ierse tweed

Het was even stil op het blog rondom dit project, maar dat wil niet zeggen dat er achter de schermen niet aan gewerkt word, dit is een kleine update waar veel werk in zit,ik zie regelmatig bij Elsbeth updates voorbij komen en dat houd een mens ook weer bij de les.
Zo ver ben ik nu gekomen, dit hang prachtig op mijn prikbord, dat is ook een beetje de reden om er niet zo vaak aan te werken, want met de volgende rand past hij niet meer op het bord, en dat motiveert om de één of andere reden minder om er dan mee door te gaan als hij ergens ligt in een lade.
Ik was hier mee bezig, met de vier hoekblokken van de volgende rand, dat is nou niet helemaal het leukste onderdeel van de quilt vind ik persoonlijk, 16 stuks van deze eikenbladeren appliceren......ik doe het met fraserpapier, al die bochtjes, valt niet helemaal mee, na een paar heb je het wel gezien eerlijk gezegd, maar goed, doorbijten zou zoonlief zeggen.....Het was een klusje maar dan heb je ook wat, gelukkig dat ik die zondagochtenden bij mij moeder heb, want dan doe je best veel op zo,n ochtend.Deze vier hoekblokken zijn klaar.
Maar dan moeten er ook nog vier randen van dogtooths langs, 165 hondentandjes snijden, en natuurlijk aan elkaar naaien, daar ben ik nu mee bezig, ik heb ze inmiddels wel al allemaal gesneden. Nieuw mesje in de houder, stroken snijden, paterno malletje er langs en dat gaat als een speer.Op naar de zondagochtenden!
Dan komen er ook nog grote driehoeken tussen in de op één na laatste rand en die heb ik van de week ook gesneden. Ik ben altijd zo dol op de amerikaanse manier, bv een blok van 6 7/8 inch 1 of 2 x diagonaal snijden, héérlijk!
Deze blokken had ik al eens in een eerder stadium gemaakt, en dan komt mijn blokkenboek erg goed van pas om ze in te bewaren.
Ik kon het even niet laten om al vast een paar banen aan elkaar te zetten, en het ging me toch goed! echt een kaarsrechte baan! ik stond er zelf versteld van.
Soms zit het tegen, maar het gelukkig vaak ook mee.Ik hoop over niet onafzienbare tijd de randen er aan te kunnen zetten, en dan rest mij nog een laatste rand met veel, en dan echt héél veel driehoekjes, over de 600 als ik het goed heb gelezen.De hele quilt met dan uiteindelijk 2.15 x 2.15 meter.
En dit stapeltje Ierse tweed heb ik ook nog gekocht deze week,bij Janine van het Quiltgebeuren in Brielle, die heeft het alleenrecht om deze tweed in Nederland te verkopen, ik had er al eens eerder op een beurs naar gekeken, toen vond ik het al erg mooi.Het heeft eigenlijk niets met quilten te maken, je moet vallen op de landelijke stijl en uitstraling van deze wollen stof, bij mij past het perfect in mijn huis van de winter.
Ik heb vroeger zelf veel met Donegal tweed geweven, daar is o.a. deze shawl van, in van die gedekte regenboogkleuren, die heb ik zelf geweven, daar zal ik nog eens een logje aan wijden, ik heb jarenlang geweven op grote en kleine getouwen, van wollen plaids en shawls tot aan damasten tafelkleden toe, maar ja, de knieen......die wilde niet meer, dus heb ik alles verkocht met pijn in het hart( en in de knieen...)
Ik dacht de vorige keer dat het dit weekend al Hemelvaart was en de drukte er aan kwam, maar dat is pas volgend weekend, dus nog maar even tijd voor een fietsritje, o nee.....die heggen he....die moeten wel geknipt natuurlijk voor de drukte! Jammer dat de wind de blaadjes er niet af gewaaid heeft....Iedereen een goed weekend, tis anders wel even wennen zonder het heerlijke zonnetje.O ja, het lukt me erg moeilijk om reacties bij anderen te plaatsen, heláás!ik moet me steeds aanmelden, en aanmelden, en aan....etc.

37 opmerkingen:

  1. Het is even werk, maar hij wordt wel héél mooi je quilt!!!

    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap van je Jeannet zoals je met de grote quilt aan het werk bent,je maakt er ook een heerlijke antiek quilt van,je kleurtjes zijn prachtig.
    En de tweed is al helemaal om te versmaden, lekker wegwerken op de machine en klaar is kees,een fijne dag,Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij is heel mooi aan het worden Jeannet. Je moet me toch eens een lesje snijden gaan geven als ik langs wip. Lekker hè de tweed. Ik heb een klein kennismakingspakketje in Veldhoven gekocht maar dan meer met jouw prachtige regenboogkleuren. Ik ben weg van je shawl. Super!
    Geniet van je extra tijd. Blijkbaar kunnen we het bij jullie halen :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. och Jeannet..wat veel mooi's weer...en je hebt ( achter de schermen) hard gewerkt!!..;0)...
    Hier zijn de quiltkriebels ook weer aanwezig.....
    Fijne dag..;0)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je quilt ziet er al prachtig uit. Wat een werk zeg. Leuk om te lezen dat je ook zoveel geweven hebt en wat jammer dat je moest stoppen. Niet af en toe verlangens naar een tafelgetouwtje? Je sjaal is prachtig. Ik heb een tijdje veel met Myhr wol geweven maar daar kan ik helaas niet meer aankomen. Waar kocht jij je garens?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een hele mooie quilt. Je gebruikt er een mooie stoffencombinatie voor. Heb je wel eens gekeken naar al die driehoekjes in de laatste rand ? :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. superbe blog !!!!!!!
    félicitations beaucoup de goût et de finesse !!!!!
    j'aime !!!!!!!!!
    amitiés Régina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat wordt je quilt mooi en inderdaad kaarsrechte banen. Knap! Ik ben benieuwd hoe je de tweed gaat verwerken. Ik heb wat stukjes gekocht om te verwerken bij applicaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeannet, wat een prachtig geheel wordt het!
    Succes verder met het hele quilt!
    Groetjes Siny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie quilt.En wens je veel succes met de 600 driehoekjes :)
    En die sjaal, prachtig, mooie kleuren.

    Groetjes, en fijne dag, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat wordt dat een grote en wat een werk.
    Maar heel mooi.
    En ik heb al een paar Tweed quilts gezien. Zo heerlijk om onder te liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Met open mond, nog net niet kwijlend lees en bewonder ik je fototje's. Meis wat heb je hhard gewerkt! Geweldige quilt in wording....en ook hier is de designwall te klein aan het worden...alleen bij mij hangen er meerdere werkjes op! Quiltgroetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig hoor. Zo'n mooie quilt is dat. Tsja en je kleurtjes zo mooi gekozen voor toch een antieke quilt. Echt prachtig. ZO'n plaatje stimuleert wel om de mijne maar weer op te pakken na mijn 20 foute blokjes:-(

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk om te zien hoe ver je bent gekomen. Deze quilt wordt ook weer heel mooi. Enne een mooi pakket heb je uitgekozen.
    Fijn weekend en groetjes, Franny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat wordt dit een mooie quilt!! Leuk om te zien hoe je daar mee bezig bent geweest. Groetjes van JOke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie zachte tintjes gebruik je voor de sterquilt en leuk die tweeds!
    groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Beschroomd meld ik dat ik vroeger ook geweven heb. Ik had een staand weeftoestel en een klein voor op tafel. Ik vond het heerlijk maar erg arbeidsintensief. Ik zie dat jij er hele mooie dingen op gemaakt hebt!
    Soms kijk ik met een scheef oog naar zo'n weeftoestel en denk ik.... zal ik ....
    groeten van liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig, wat ziet je middenstuk er al gaaf uit en ik ben weg van je volgende randen, straks alles in een keer aan elkaar zetten en je hebt een affo, heb je al genoeg zegeltjes gespaard? Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wow!!! Wat ben je al een eind opgeschoten. Prachtig! En dat stapeltje tweed heb ik ook al mee in handen gestaan op een beurs! Maar niet gekocht (spijt!)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Jeannet wat wordt hij moooooi! En wat ben je al ver. Wel wat werk, maar dan heb je ook wat! Ik zou iets van jouw tempo willen lenen. Hier vlot het niet zo.
    Fijn he, dat we weer reacties kunnen achterlaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Jeanet,
    het is weer prachtig, mooi kleurgebruik.

    complimenten

    groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtige blokken heb je gemaakt en ook mooie kleuren gebruikt. Dat gaat alweer een prachtige quilt worden.
    Die tweed ziet er mooi uit, waar ga jij hem voor gebruiken? En dan die tas die je eens gemaakt hebt, wat een snoepie is dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat wordt ie moooiii!!! Over de kleuren hoef ik niks meer te zeggen. Die vind ik fantastisch.
    En vandaag is het (hier) te nat om de heg te knippen dus kun je lekker zitten prullen.
    Goed weekend en geniet nog even van de stilte voor de storm.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Uauuuu Jeannet!! you are working sooo hard, and the results are sooo beautiful!!!
    Nice weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat is dit moooooooooiiii Jeannet!!! Nou hier ben ik echt weg van hoor! De kleuren die je gebruikt hebt, zijn ook zo mooi.
    Jeetje... wéér een quilt voor op m'n verlanglijstje. Wat heb je toch veel mooie quilts hé?
    Doe jij nou ook alles op de hand of gebruik je de naaimachine? Zo'n snijmes moet ik toch ook eens gaan kopen, want het klinkt toch een stuk handiger dan alles uitknippen.
    Die problemen met blogger had ik ook... steeds maar weer opnieuw het inlogscherm en dan bleef ik tóch nog op anoniem staan en plaatste hij de reaktie niet. Op het inlogscherm staat een hokje voor 'aangemeld blijven' en dat hokje had ik aangevinkt staan. Toen ik dat vinkje weggehaald heb, deed alles het ineens weer. Die tip heb ik ook aan iemand anders doorgegeven en bij haar werkte het ook dus ik zou het eens proberen als ik jou was.
    groetjes, jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ja, gelukt1 Toch nog een reactie op je
    blog! Wil op deze manier dan ook nog
    even laten weten, dat je quilt echt
    schitterend wordt en dat ik erg jaloers ben op je tweedpakketje!
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een prachtige quilt wordt dit weer! Hele mooie stoffen die je gebruikt. Veel succes met het knippen van de heggen en een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een prachtige werken ben je mee bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat wordt je quilt prachtig! Er moet nog veel gebeuren, maar het wordt echt schitterend!
    Die tweed-stofjes, daar kan je toch een mooie lekker warme winterquilt van maken?
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat laat je weer een prachtige handwerken zien!!!

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat wordt de sterrenquilt mooi, prachtig hoor en wat een werk zit erin geweldig om te zien. De tweeds zijn ook mooi, mooie kleuren hebben ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wauw wat een prachtige quilt ben je (alweer) aan het maken Jeannet. Wat een mooie sjaal heb je geweven, ik kan me voorstellen dat het een hard gelag was dat je dat niet meer kunt doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Die gaat heel erg mooi worden.
    Mooie kleuren heb je.
    grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een prachtige quilt is dit! En wat een mooie stofjes gebruik je.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een prachtige quilt gaat dit worden, veel plezier met het maken ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Prachtig Jeannetwat een schitterende quilt wordt het...veel plezier nog verder met het maken...je hebt het al goed voorbereid....groetjes Francien.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat wordt dat een geweldige quilt, mooie kleuren, leuke blokken!
    Soms moet je gewoon even de ruimte in je agenda en je hoofd hebben om een en ander voor te bereiden en dan kan je daarna weer heerlijk verder!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.