Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 9 juli 2012

Moestuin

Ik stond helemaal versteld van alle leuke en enthousiaste reacties op zoiets simpels als een sterretje! Dat had ik helemaal niet verwacht dat er zoveel mensen deze sterretjes leuk zouden vinden, en nou ja, simpel.....het is best nog heel wat om zo,n sterretje perfect te krijgen. Vanwege de vele twijfelaars onder jullie bij deze nog twee nieuwe sterretjes....hahaha...
Ik zal jullie eerst eens bijpraten over het wel en wee van de moestuin, nou is dat hier vaak meer "wee"dan "wel " eerlijk gezegd.......Om te beginnen bij deze courgetteplant, aan de groei van de plant ligt het niet, hij wordt kolossaal in de kas,
Maar om nou te zeggen dat ik er cougettes af haal, ...neuh.....niet echt.....bloemen genoeg, maar ze worden geel, die courgettes dan, en het zijn echt geen gele, want die heb je natuurlijk ook.
Ze worden geel van de verdroging ( ik geef ze liters water) en ze vallen er af, courgette en mij is geen goed combi, vorig jaar stond er één buiten en dat was ook al geen sucses, en nu in de kas valt het weer tegen, volgend jaar op de vensterbank misschien?Wat wel heel goed gaat gelukkig zijn de aardappels, de Dorés, kijk de mannen hier maar eens oogsten saampjes.Ik moet hun "kunde" ten aanzien van allerlei ingewikkelde apparatuur wel eens ontberen, maar op het gebied van moestuinen zijn ze allebei onovertroffen!
En zo worden ze hier het liefst gegeten........met de nadruk op het plaatje linksonder.....
Dan hebben wij ook nog de Jonkheer van Tets in de tuin, ik las er al over bij Haar....
Ziet er aanlokkelijk en sappig uit, vinden de vogels ook.....het komt dus nooit tot rijpen, tja, net erover....zou kunnen....maar dan heb ik grote kans dat ik paniekerige vogels uit het net moet plukken of knippen, dat wordt en ook al niet.....
Deze schaal komt dus gewoon van de winkel..........en de inhoud uiteraard ook....Nou ja, een mens kan nou eenmaal niet alles voor zichzelf houden,het leven is geven en nemen, en dat geld dubbel op het platteland.De tomaten zijn tot nu toe een "belofte"
Als ik een beetje geluk heb haal ik daar wel één hele pan soep uit........van die hele plant die me €2.25 heeft gekost en een hoop werk om het zover te krijgen........Goed, de andijvie staat er puik bij.Alleen jammer dat ik daar nou net niet zo van hou.......
Wat een gezemel allemaal over het moestuinleed he? Nee hoor, ik ervaar het niet zo, leven en laten leven, we genieten van wat er wel goed gaat,en dat is er natuurlijk ook.Lekkere bietjes en een malse krop ijsbergsla.
Ik vind het leuk om te zien hoe het groeit en bloeit, en ik verbaas me over vroeger toen blijkbaar alles op een rolletje ging en onze ouders ( ? ) en zeker grootouders van alles uit die tuin weckten en aten.Ik wil jullie tot slot nog op een mooi stoffenplaatje tracteren.Hoewel ik echt stof genoeg heb kon ik deze "gouwe ouwe"echt niet weerstaan.
Een echte onvervalste Jan Patekker.........Hemminghouse....er zijn van die series die je noooooit meer vergeet als je ze weer tegenkomt, het was voor mij uit de tijd dat ik nog nóóit van Jan Patek had gehoord, dat is nu ondenkbaar, om diverse redenen overigens.....*U*.....maar wat vond ik deze serie M*O*O*I.......Er is met deze serie ooit eens een hele Modaquilt gemaakt met allemaal mandjes, nog steeds spijt dat ik er niet aan heb mee gedaan.Ik kon dit lapje deze week ergens scoren van iemand die zijn oude stofjes aan het verkopen was.
Verder gaat het leven zijn gangetje, druk op de camping,ik leg elke dag de tuinkussens neer, maar zelf er op zitten is er eigenlijk nooit bij.....iedere morgen staat er al minstens één voor die stoel te mekkeren, komen ze nog.........In mijn volgende leven opteer ik voor een kattenleven.Enne....jullie kunnen de moestuin nog in levende lijve aanschouwen, want dit wordt voor mij de zomer met veel quiltsters in mijn huisje, ik heb nu nog vrij week 29 en 30! ( zie vorige post) Iedereen nog een hele fijne week!

25 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke, zomerse blogpost! Genieten, hebben we echt behoefte aan, kijk alweer tegen grijze luchten aan hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jeannet,

    Het moestuinieren is heel herkenbaar. Ik heb nu twee mooie kersenbomen staan. Elke avond komt kraai, vlaamse gaai en tig kleine vogeltjes van de kersen snoepen. Wanneer ik geluk heb, laten ze 1 kers voor mij rijp worden en die zal dan lekker zijn!

    groetjes Franny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker allemaal zo op de vroege morgen. Maar al eens aan rauwe andijvie gedacht met uitgebakken spekkies. Ik denk dat ik dat vanavond maar eens op tafel zet. Alleen je hebt er niet zoveel van nodig, dus ruimt het niet zo op, op je landgoed. Jij hebt toch een neus voor mooie lapjes. Soms denk ik wel eens verbouwt ze die ook in de kas haha.

    Groetjes Ria V.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk verhaal weer.
    Hier heb ik aardbeien in een pot staan en de merel is er maar wat blij mee, gelukkig heb ik er ook nog een aantal kunnen bemachtigen.
    Quilt groetjes Anja.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat wordt weer smullen bij jou en ik kom je wel tegen als kat, want mij lijkt dat ook een luizeleven ;-))

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien moet je wat de moestuin betreft gaan verhuizen naar een plek met meer zon.....!
    Bij mij toen in La Douce France MOESTEN we met 1 plant bijna alle dagen courgette eten in quiches, chutney, gevuld enz.
    Nou je hoeft je hoofd niet te breken over allerlei recepten! Inderdaad leven en laten leven...
    Hele mooie stofjes van Jan Patek.
    Fijne week, groetjes Sylvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijke post en zo leuk zo'n moestuin. Zelf heb ik een postzegeltuintje met hier en daar wat eetbaars. Nou weinig voor mij hoor!! Appelboom had maar een probeerappeltje zelfs die is verdroogd. Perenboom geen een bloesempje. Kers heeft wel 8 kersen. Aardbeien verdwijnen al voordat is ze ontdekt heb.
    Wat een leuke sterretjes heb je gemaakt.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een lekkere groente laat je zien, heerlijk allemaal. Mijn courgettes, die buiten staan , dien ´t dit jaar ook niet zo goed, te veel regen denk ik.
    Groetjes Berbel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook wij hebben een echte Jonkheer in de tuin staan. Dit jaar zater er voor het eerst besjes aan. Maar voordat ik ze maar kon fotograferen, waren ze al weg, foetsie. Het viel me pas later op dat er twee merels wel heel vaak door de tuin hopten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb naar aanleiding van jouw blog gisteren ook mijn eerste ster gemaakt. Enig om te doen, ik ga hem verwerken in een nieuw ontwerpje.

    Succes met je moestuin.
    Lastiig met dit weer lijkt me. Volgens mij is het voor de natuur niet de bedoeling dat het zo nat is. Ik hoef gelukkig alleen maar plantjes op mijn dakterras water te geven dus momenteel even heel zorgeloos.

    Groetjes

    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wel heerlijk een moestuin maar ja soms wil niet echt alles.
    Wel prachtige aardappels en wat een leven hebben die poezen bij ons. Hier is het ook genieten voor die dame's.
    Fijn dat je het druk hebt opp de camping hoop op mooi weer.
    Leuke sterretjes lijkt mij erg moeilijk . Groetjes ELza.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk jouw moestuin en wat een mooi stofje en een kattenleven lijkt mij ook wel wat die hebben er immers 9! Fijne week, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk om te lzen Jeannet maar als ik kijk over mijn schouder en mijn tuintje zie wordt ik al moe. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. piep

    wat een zalig postje, ik geniet er van in mijn middagpauze, en vooral blijven schrijven, over hoe alles groeit en bloeit hoor

    knuf mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind het knap zoals jullie van alles zelf telen. Smaakt ook veel lekkerder als uit de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat plaatje met de gehaktballetjes trekt me wel. En jammer van de courgette maar je hebt tenminste van de mooie bloemen kunnen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hello Jeannet, What a great big vegetable garden. When do you have time to sew!!I would love to pick some fresh veges from your garden. yum.Lovely soup

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een paradijsje hebben jullie zo in jullie tuin Leuk om te zien dat jullie besjes al uit zijn, wij moeten nog een maand wachten
    Mooi je blokjes, en wat een schitterende foto van poes.
    Helaas kunnen we hier in Zweden geen groenten tuin hebben, we hebben teveel dieren in de rondte lopen, die dit allemaal erg lekker vinden vooral de elanden en herten!
    EN de vogeltjes! ja die zijn nu op aardbeien jacht.
    Fijne dag groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hier doet de paprika, courgette en tomaat het ook nog niet veel. Sla deed helemaal niets !!! Maar ik heb wel alles in de volle grond staan want we hebben geen kas.
    je sterretjes zijn echt enorm leuk en dat lapje stof ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Al die leuke groente/fruit foto's krijg ik weer zin in eten, terwijl ik net mijn eten op heb :-(
    Ik heb een paar blogs van je gemist, drukte hier van alle logé's, maar sterretjes ben ik ook gek op, vooral deze die je hebt gemaakt.
    Fijne avond, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi lapje heb je gescoord!
    Je moestuinverhalen zijn ook leuk, omdat ik er veel in herken.
    Het één mislukt, andere dingen gaat te hard, of niet lekker, maar courgette die niet lukt?
    Nee, dat herken ik niet.
    Wij hebben de plant altijd buiten staan in de volkstuin en halen van één plant minstens 50 courgettes!
    Dat is niet bij te houden met eten, dus de hele buurt eet courgettesoep.
    Zie bij jou er toch wel een paar groene aanzitten, maar die worden denk ik geel voordat ze groot zijn.
    Geen idee waat dat aan ligt, misschien een voedingstekort van het één of ander?
    Binnen of in een grote pot, dat lukt niet goed, maar in de kas wordt misschien steeds dezelfde grond gebruikt en raakt uitgeput of zoiets.
    Volgend jaar misschien op een andere plek buiten nog eens proberen?
    Want lekker is het wel!
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een heerlijkheden allemaal! En wij als katermansjes raden je een leven als kat echt aan hoor! Heerlijk.
    Groetjes van ons allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Leuk om eens een kijkje te mogen nemen in je groententuintje. Hier hebben wij er ook een, maar het meeste werk wordt door mijn ouders gedaan.
    Dit jaar ook weinig courgettes....vorig jaar heel veel.
    Dit jaar veel sla en veel peultjes en de andijvie doet het ook goed. Tuinerwten houdt ik niet van, dus die mogen mijn ouders hebben hahaha en de bietjes ook, maar die zien er net zo uit als bij jou.
    Van de aardbeitjes hebben we iets van 5 boterhammen kunnen beleggen, ook een beetje zuinig. En de boerenkool zal in het najaar pas klaar zijn met groeien ;-)

    Groetjes
    Tertia

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Geweldig toch al die quiltsters die op bezoek gaan komen! Je groente en fruit plaatjes brengen me weer terug naar mijn oma en opa hun moestuin...mooie tijden...en dat lapje is een plaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Het werken in de moestuin herken ik ook nog wel (tegenwoordig doe ik dit eigenlijk niet meer, we wonen ook 2 hoog) Maar vroeger bij ons thuis hadden we ook altijd een forse moestuin, waar bijna de hele wintervoorraad groenten verbouwd werd. Ik heb heel wat aardappels gerooid en boontjes gedopt.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.