Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

dinsdag 2 juli 2013

Art Yarns maken

Leuk dat iedereen zo benieuwd is wat ik het weekend gedaan heb, nou, het was ook wel heel erg de moeite waard ook, ik sudder er nog helemaal van na en bedenk me hoe ik zoiets groots kan vatten in een compact blogje. Art Yarns, het creëren van kunstzinnige gekke garens, daar hebben we ons dit afgelopen weekend mee bezig gehouden.
Je kiest een stapel vezels met minimaal twee die je lelijk vind,maakt van deze vezels een schilderij op een kaardbord, vezels ja,want het is niet alleen wol, maar ook draadjes, zijde, lokken, lonten zijde, eigenlijk kan er van alles tussen,
Dan ga je het van het bord afrollen met behulp van twee stokjes en dan krijg je rolags, prachtige gekleurde luchtige rolletjes.
Die spin je vervolgens op je spinnewiel zonder er bij na te denken, je twijnt het met een andere draad.
De gesponnen en getwijnde draad rol je af op je "niddy noddy"......tot een streng.
En vervolgens heb je prachtige mooie gekke onregelmatige draden in de meest fantastische kleuren.
Wat doe je dan met die gekke draden hoor ik jullie denken? tja....je kan er van alles mee, sieraden maken om je pols of om je nek, of gewoon ophangen als kunst,
Ik heb een rolag om mijn mooie smeedijzeren kandelaar gelegd ter decoratie, en dan zie ik dat het kleurrijke zelfs in mijn ingetogen interieur past..........
We moesten ook nog als opdracht spinnen met je ogen dicht om de feeling met je vezels te krijgen.( kan je het je voorstellen om te quilten met met je ogen dicht? )
Er waren twee Amerikaanse docenten, Suzi van Woolwench  (klik)en Esther van yazzturtle (klik), bijzondere mensen die Amerikanen, zo makkelijk en relaxt als dat er allemaal uit zag, je kan er dus ook mee weven, zoals Esther hier laat zien. ( die houding doe ik haar overigens niet na hoor.......
En deze shawl geweven door Suzie op een "Art weefgetouw"
Het was een ongelofelijk leuk en creatief weekend, dit was werken met vezels op kunstzinnig niveau, heeft helemaal niets meer te maken met de geitenwollen sokken cultuur van weleer, als je ziet wat je met wol en andere vezels allemaal kan doen, ongelofelijke eye opener voor mij.Deze garens te mooi toch?
Het was gewoon heel erg leuk om uit je comfort zone te komen en dingen anders te zien dan je gewend bent, dat alleen is al zo inspirerend, niet alleen voor het spinnen, maar ook breder, tav van quilts, tav je hele leven.Ik ga nu zeker niet ineens art quilten, zeker niet, maar het heeft me er wel een andere kijk op gegeven.
Nog een laatste foto van een waanzinnig mooi gesponnen garen, het lijken wel schelpen, dit vonden we allemaal helemaal fantastisch, maar dat was voor veel van ons nog "effe oefenen" Wat een leuk weekend was me dit, met nog leukere mensen,ook dat nog, het was een kleine hechte gemêleerde groep en we hadden het heel gezellig met elkaar dus zeker voor herhaling vatbaar, ergens in November geloof ik.

24 opmerkingen:

  1. zo te zien heb je een heerlijk weekend gehad
    mooie kleuren en wat een aparte manier van garengebruik
    je kandelaar vind ik erg mooi geworden
    geniet nog lekker na
    groetjes
    Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke ervaring / bezigheid...
    Zou het ook wel willen doen, wand ben gek op aparte draadjes!

    Groetjes
    Joke (Elfi-Jo)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk, ik zou toch haast gaan spinnen. Een nitty nuddy, klinkt al helemaal gezellig. Fijn dat je t zo naar je zin hebt gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie garens ! Wat zul je veel geleerd hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat inspirerend is dat geweest. Mooi al die kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig , prachtig! En dat vest /hes dat Esther aan heeft is ook erg bijzonder, vast zelfgeweven.....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jeetje, wat er met draden allemaal mogelijk is. Fantastisch toch. Kunstig zelfs.
    Geniet nog lekker even na Jeannet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk zo'n inspirerend weekend! Mooie draden hebben jullie gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig! Zoiets zou ik ook wel eens willen doen. Misschien kunnen we de ladies eens een keer naar Griekenland laten komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig al die zachte wolletjes. Nu nog een kruidentuintje en zelf verven.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh Jeannet, wat super super leuk dat het zo leuk was.
    En wat heb je mooie draden gesponnen! Je gaat vast in november weer denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuke ervaring.
    En daar zijn veel creatieve dingen mee te verzinnen. Fijne dag, groetjes, Thea R.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. GEWELDIG,van deze workshop zal je nog lang nagenieten wat een mooie garens.

    Groetjes van Ria ;0))

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Er gaat een wereld voor me open: dat klinkt toch
    gewoon knus, rolag en niddy-noddy! Maar het resultaat is echt fantastisch, deze mooie draden.
    Dat lijkt me geweldig om te doen, en ik zie daar best wel mooie werkstukken op volgen (een leuk
    vest, hiermee versierd, of een tas, of...). Ik ben
    heel benieuwd wat je er verder mee gaat doen (al is
    het ook mooi rondom je pracht van een kandelaar).
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lijkt me heel fijn en gezellig zo'n weekend, en vooral leerzaam.
    Wat een prachtige wol maken jullie op deze manier.
    Erg leuk dat het nog een keertje komt, want je bent nog lang niet uitgeleerd denk ik.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beautiful! I can see why you love it.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een bijzonder resultaat en wat apart allemaal, ik val ook voor de laatste, dat vind ik echt een eindeloos gaaf garen! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik duizel nog een beetje van de al mij onbekende woorden...
    Maar het resultat is prachtig ! Van die houding tijdens het weven krijg ik spontaan overal kramp... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De foto's zijn prachtig en volgens mij helemaal jou ding...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat ziet er zeker helemaal geweldig uit. Kan me voorstellen dat e het naar je zin hebt gehad daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wow The colours and threads are beautiful Jeannett that is amazing what you have learn't. A great weekend very creative.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh, wat heb ik genoten. De eerste foto lijkt net een fleurig schilderij en ja, het zijn net sierraden i.p.v. draden. Wat is dit prachtig en die witte als laatste.....ja net schelpen. Dank je voor dit geweldige verslag en de foto's. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Het ziet er allemaal schitterend uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Goedemiddag Jeannet,
    Wat een ontzettende leuke blog! Ik heb een vraagje over de art yarns. Wat ziet dat er leuk uit! Ik spin nog niet zó lang, maar kun je die art yarns op elk spinnewiel doen? ( ik heb nu een moswolt, niet die met die grote spoelen)
    Vriendelijke groeten, Corinne

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.