Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 15 juli 2013

En de zomer duurt voort!

Het is nog steeds zomer, héérlijk! en het houd maar niet op, van de week geloof ik wel ruim 25 graden voorspeld, dan is het voordeel van aan zee wonen niet die megadrukke opeengepakte stranden, maar het altijd aanwezige verkoelende zeebriesje.
En dan vertoef ik maar het liefst lekker in de tuin, onder een perenboom,tijdschriftje er bij, luisteren naar het gekwetter van de vogels en het zoemen van de bijen. ( en naar de bel natuurlijk en de telefoon.....vergeet ik even voor het gemak.....)
Zo denken zij er overigens ook over, ze zijn weer terug, de olijke tweeling....staan ze me aan te kijken als ik op het ligbed lig.......ze steken zelfs hun tong nog uit.....
Je ziet ze denken....rare wezens die mensen, liggen ze op een bed ipv in het gras....ja, ja, tis goed, tussen al die keutels zeker.........
En wat ligt daar op de quiltmania? Ja, jullie zien het goed, ik ben gezwicht voor twee luxe roestvrijstalen saté prikkers......schijnt volgens Sis ( labradoodle) het summum van zaligheid te zijn op gebied van appliqueren ( behalve voor degenen die les hebben gehad van Ted Storm natuurlijk) maar dat hebben we niet allemaal, en het resultaat met deze twee stokjes zou hetzelfde moeten zijn.......
Sis doet het me voor, fijn, van die inspirerende quiltsters op de camping.Je moet er wel je hoofd bijhouden en secuur werken natuurlijk, plakken, knippen en naaien en dan komt het helemaal goed, daar gaan we vanuit althans. Het lijkt de nieuwe hype in appliquerend Nederland en ver daarbuiten. Apliquick heet het.
Af en te dompel ik mij onder in het echte plattelandse feestgedruis omdat zoonlief het zo gezellig vind als ik ook meega.....broodjes bal en hamburgers en vette frieten.........maaaaarrrr......niet alleen dat.
Ik heb er maar liefst ergens aan de zijkant van een kraam onderin een schaaltje dit schattige oude doosje gevonden! Voor de prijs van 50 eurocent, waar je niet blij mee kan zijn. En dat was mijn enige aankoop, ook dat nog ( die bal, en die hamburger en die friet laat ik aan zoonlief over.)
Verder nog druk met het "opridderen "  van de dames, ( want dat zijn toch quilts he? dames ) voor de grote reis straks, dat houd in, labelen voor zover dat nog niet is gedaan, tunnelen,en luchten buiten op het rek, beetje sprayen met de plantenspuit en dan mogen ze opgerold uitrusten op het zolderkamertje. En dan nog wat leuks over de OEQC........
Het prachtige Hardangerwerk van mijn moeder zaliger komt er ook te hangen! Ada Honders zag het op mijn blog en het had meteen haar warme belangstelling. Ik heb het allemaal opgestuurd ( ENG......) tis gelukkig aangekomen en meteen goed bevonden. Mijn moeder had namelijk geen last van niet gezoomde zoompjes, losse draadjes etc. Klaar was ook echt klaar en in perfecte staat.Dit vind ik zó ontzettend leuk dat mijn lieve oude moedertje postuum geëerd wordt voor haar prachtige werk! Dat vind ik nog veel leuker dan mijn quilts.
Verder is het lekker druk ( en toch rustig!) op de camping en suddert de zomer door. Dat iedereen er nog maar van mag genieten, al dan niet op vakantie, het vakantiegevoel maak je sowieso zelf! Fijne week weer allemaal.

28 opmerkingen:

  1. wat een dotten die twee hertjes.
    Aren zei nog daar zou ik wel eens willen fotograferen in die tuin ;-)
    Nou je hebt nog heel wat te doen voor de grote tentoonstelling, maar wel ontzettend leuk hoor.
    Ik ben er jammer genoeg niet ik pas denk ik op de winkel van Marcha.
    Fijne week nog geniet van de mooi dagen.
    Groejes Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk ja die zomer. Veel buiten zijn. En wat zo lekker is op het moment? De nachten zijn niet zo warm waardoor het overdag goed te doen is om buiten te zijn. Hertjes hebben we hier niet. Wat een lieverds. En bezoek van Sis! Ook leuk! Ik ben ook gezwicht hoor maar dat lees je morgen wel.
    Geniet lekker van de zomer, met of zonder drukte.
    Ik ga naar ........... buiten! Heb een rustige week op het werk dus daar maken we gebruik van om wat extra van het weer te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ps: Als Sis bij je op de camping staat, wil je haar dan de groeten doen?

      Verwijderen
  3. Wat een genot moet dat zijn om 2 van zulke hertjes te mogen zien en dan nog zo rustig ook.
    Mooi dat kleedje van je moeder ook meegaat, ze maakte dan ook schitterende borduurwerkjes, jammer genoeg zal dat bij mijn moeder niet zo zijn, maar ik heb haar gelukkig nog en dat is dubbel genieten.

    Veel plezier met luieren, handwerken en appliqueren, mij lijken die satehstokjes ook erg handig.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaa wat weer een heerlijk blogje en waar moet je dan allemaal op reageren?
    Het prachtige hardingen? De quilts die naar Veldhoven gaan? De hertjes die daar zo heerlijk staan? Och stonden ze maar even op mijn dakterras. De nieuwe methode die je gaat leren? of Sis die daar zo heerlijk zit te zitten!!!!
    Doe je haar echt even heel veel groetjes? Ik mis haar blogjes zeg maar tegen haar. (misschien leest ze nu jouw blog wel)
    Nou veel plezier maar enne mooi weer bij jullie is mooi weer in Den Bosch, dus ik ga ook naar buiten nu.

    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het maakt me niet uit hoor Wietske of mensen wel of niet reageren, voor mij is het een impressie wat ik doe en dat is erg leuk voor straks in mijn blogboek om na te lezen hoe het leven er toen uitzag en wat ik gedaan heb.

      Verwijderen
  5. Nou ja ik bedoel natuurlijk Hardanger, stomme pc!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, dat moet toch een heel warm gevoel geven dat je ook dingen van je moeder tentoon kunt stellen. Bijzonder. Geniet van het mooie weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gezelligheid weer!!
    en Sis brengt wat te weeg met d'r pennetjes!!!...;0)
    Nu begrijp ik ook waarom ik vind dat de zon een extra glansje heeft....je moeder zit helemaal te stralen op d'r wolkje!!!!!
    Wat leuk dat wij straks in Veldhoven haar werkjes ook kunnen bekijken!!!
    Hele fijne dag!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ziet het er weer heerlijk uit op het landgoed.
    En ben benieuwd hoe je luxe sateprikkers bevallen.
    Ik krijg ook een workshopje binnenkort.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ziet het er weer prachtig uit bij jullie en geniet van de zomer, dat met die prikkers ik weet niet of ik dat zou kunnen geen idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb ze natuurlijk al uitgeprobeerd, vorig jaar al, deze luxe en dure prikkers, en het is misschien mijn leeftijd, maar ik laat ze voor wat ze zijn en doe lekker ouderwets, zonder plakken en spoelen, en het bevalt me prima. Ach, als je er maar plezier in hebt, welke manier je ook gebruikt. Maarre... Ik kan het wel aanraden, hoor, les van Ted, dat is ook een verrijking in een quiltend leven, naar mijn mening dan.
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ik wist dat je zo zou reageren Ageeth, zoveel mensen, zoveel wensen......dat is ook het leuke van deze hobby, dat iedereen er zijn eigen manier uit pikt!( enne....ik ben ook al 50 hoor.....;)

      Verwijderen
  11. Nou, die Appliquick ga ik ook proberen; een mens is nooit te oud om te leren, moet je maar denken... ;)
    En als het niets is, blijven we gewoon bij de oude manier; die werkt nl ook..
    Wat een gezellig blogje weer, Jeannet! En wat prachtig die reeen zo vlak bij je!
    En als ik het uitnodigende plaatje van de camping zie, krijg ik al helemaal de kriebels!
    Wat ontzettend leuk dat jouw quilts en je moeders hardanger borduurwerk samen te zien zijn op de tentoonstelling! Natuurlijk wil ik dat heel graag zien!
    Lieve groet en geniet ze vandaag, Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik ben gek op aapliqueren, doe freezerpaper op de goede kant en lijm dan langs de randen naar achteren. Mijn probleem is alleen dat door de lijm de randen hard worden en bij het puntje van een blad bijv wordt het snel een hard dotje waar je met je naald moeilijk meer doorheen komt. Wil jij Sis, nu ze er toch is eens om advies vragen over dit 'probleem('? En die huisdieren van je zijn echt snoepies. hier is het ook prachtig zomerweer, lekker buiten onderd e boom handwerken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ontzettend leuk dat het handwerk van je moeder ook te zien is.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jij ook een fijne week en wat een schitterend werkstuk van jouw moeder, mag natuurlijk niet ontbreken! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Superleuk dat Sis er is. Een gezellige meid nietwaar? Dus jij bent gezwicht voor die appliquick hype ? hahahaha ..... Stokjes lijken me handig maar ik ben niet zo van de lijm. heb het even geprobeerd thuis en dat ging prima ... alleen die lijm ... zcuht ...
    Maar weer terug op de oude manier ;-)
    Zo mooi die bruine schatjes in je tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oeps vergeet er nog bij te zeggen dta het geweldig is, dat je moeders werk op de tentoonstelling komt te hangen. dat is toch geweldig !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk dat het prachtige werk van je moeder nu ook komt "te hangen" ,of te liggen, dat kan ook.
    En dan die lieve hertjes die zomaar in je tuin lopen, ook zo leuk.
    Dat appliceren van Sis, is inderdaad helemaal hot of "cool" zoals mijn kleindochter dat noemt.
    Jij hebt dus de Quiltmania al.... zucht... ik nog niet, misschien wel morgen hoop ik.
    GRoetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wie Quickt er nog niet? Ook ik heb dit chirurgensetje in mijn bezit, en heb gisteren zitten apliquicken! Al een stuk of wat eitjes voor mijn Burnt. En het werkt, leuk dat je een prive les van Sis hebt gehad. Het is een lieve meid. Pfft dapper dat je met Jorrit bent mee gegaan...... wat een drukte. Nog een paar dagen en dan is het hier ook lekker rusten, genieten van de zon, van het niet moeten, en van "de ruis uit je leven", heerlijk. Geniet van het mooie weer, van het postuum eren van je moeder. Kan mij goed voorstellen dat je dat nog belangrijker vindt dan je eigen quilts.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een gezellige blog heb je geschreven. Heb er erg van genoten. En wat een geweldig nieuws, dat je moeder's werk ook mag "hangen" bij OEQC.
    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. How fun! Always enjoy coming to your blog to see what you've been up to.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuk bericht! Allemaal goed en gezellig nieuws.
    Lieve groetjes ( ook aan Sis)
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hello Jeannet, I also love the applique and learning anything new. Beautiful quilts. It was lovely that you hang your mother's Hardanger.it is beautifully finished. A great camping spot to enjoy the quiet. I have just come back from a camping trip I put photos on my blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een heerlijk blog, jammer dat het niet langer is. Ik kan zo nog wel uren bij je doorlezen.(zucht)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat geweldig dat je mams werk ook mag komen te hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. En dat het eindelijk zomer is. Wat geweldig de herten op bezoek, mooie foto's hoor. Ik denk dat ik de apliquick ook maar ga aanschaffen, de kleine te appliceren delen krijg ik niet meer in de vingers en dan kan het wel als ik het goed heb begrepen. Geniet van deze mooie dagen.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.