Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

vrijdag 26 juli 2013

Zonnige zomer

Zonnige zomer, dat mag je toch wel zeggen! Héérlijk, wat een verschil met vorig jaar en het jaar daarvoor toen hoosbuien zich afwisselden met tropische warmte, als je een camping hebt weet je dat allemaal nog.De zonnebloemen zijn er ook al weer, prachtig!
Wat doe je allemaal in zo,n zonnige zomerweek? Veel en niet veel, niet te veel bewegen natuurlijk, alleen in de ochtend en de avond, dat voelt het prettigst zal iedereen kunnen beamen.Ik ben eigenlijk overal een beetje  mee bezig.
Met het maken van ontbrekende labels op quilts, herinneren sommigen van jullie de zandloper nog? ergens in de zomer van 2011? Zo gemaakt.......dat wel........maar dan moet er ook nog doorgequilt worden.
Ik dacht toen, laat ik het mezelf makkelijk maken, iets van 24 blokken met dit patroontje en met country garen, cotton van Venne.Na drie blokken vond ik het wel welletjes.......en daar lag tie....Ufo.....toch een beetje jammer wel, de binding is al klaar, het label is al gemaakt, en de quilt is eigenlijk helemaal niet onaardig!
Dus: zomertaakje gesteld, iedere dag één blok en een rond patroontje in een ander blok.En dat gaat helemaal goed komen! Nog twee ( ja echt....!) nog twee blokken te gaan.Ik heb nog een quilt laten doorquilten om door de stapels Ufo,s te komen.
Binding er aan gezet en gelabeld.Hoe lang heeft de TOP als TOP gelegen........Oh shame....
Verder heb ik ook weer een paar mandjes af voor mijn sampler,ik moest er vier, dus ook gedaan.
En soms zit het mee, en soms zit het tegen, vast ook herkenbaar........ik moest een blok van 6 7/8 inch diagonaal doormidden snijden voor twee driehoeken, eitje toch? Geen gedoe met mallen, lekker makkelijk op de Amerikaanse manier.
Maar toen ik die hoeken er aan zette was er dit......ehhh, het moest toch echt 8 inch in het vierkant worden. En ik ben dan ook nog zo,n type dat gewoon die schuine blokken er aan zet, tegen beter weten in, of ze spontaan mee gaan groeien.Nou nee, heláás....dat gebeurd me nou nooit.
Mopper de mopper de mopper...dat heb je nou altijd met een boek als de maten niet kloppen, Tssss.......het zal de warmte wel zijn, want tante truus had "nie helemaal goe gemeten". 6 7/8 is toch echt een andere maat dan de 5 7/8 die ik gemeten had........Ik merk wel dat de hersenen ( en de gewrichten...!) fors minder werken boven de 24 graden....
Af en toe gewoon even afkoelen en mijmeren onder de perenboom, dan komt het wel weer goed. Sis is na twee weken weer vertrokken met haar man en Chippie de Labradoodle, het was heel erg gezellig met haar, beetje stilletjes nu, op naar de volgende quiltster? Goed weekend allemaal weer!

24 opmerkingen:

  1. zo Jeannet,jij zit niet stil,werk zat,mooie dingen,en ja de warmte hoef niet,maar is toch even goede zomer,veel liefs irena

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha de zandloper ligt hier ook...heb het in het "zicht" gehangen...moet nog één randje....
    tja en dan nog quilten natuurlijk....wie weet krijg ik wel een héél productieve vakantie ( moet eerst nog ruim een week werken)...maar...ik vrees!!!...;0)
    Je labels zien er leuk uit net als je quilts natuurlijk...
    en die ligstoel...ehhh héél verleidelijk!!!
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk label heb jij op je quilt en goed van jou om zo consequent elke dag wat door te pitten.
    Maar deze 'tante truus'is wel een pietje precies en meet liever alles tig x na---een les die geleerd is in de beginperiode lang lang geleden(lol).
    Heerlijk je zonnebloemen op tafel-dit jaar maar 1 opgekomen.
    En hoosbuien hebben we hier al gehad-broeierig nu.
    Succes met het afwerken van je quilts.
    gezellige dag!
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet het er allemaal prachtig uit en heerlijk dat ligbed onder je perenboom daar wil ik ook wel even dommelen ziet er heerlijk uit

    Groetjes Nellie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo'n tentoonstelling is wel een stok achter de deur zeg. Maar na oktober heb je ineens een stapel affo's ipv ufo's. Hoe fijn is dat?
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goh, knap dat jij gewoon doorquilt met die warmte! Voor mij blijft dat toch iets voor de 'koudere' maanden, al dacht ik net dat ik misschien vanmiddag weer eens wat lapjes kon gaan snijden ;) Fijn weekend alvast :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het lijkt er toch niet erg op dat jij last hebt van de warmte, komt natuurlijk door af en toe even rusten onder die perenboom.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat zal een fijn gevoel geven, al die quilts die nu echt helemal af zijn. je labels zijn ook erg mooi. Ik heb er nog niet eentje gemaakt, foei!!!!
    Ik ben wel geinteresseerd in degene die jouw quilts machinaal quilt. Ik ga deze winter een quilt maken van Hollandse stofjes, een grote!!! en ik weet nu al dat ik die NIET ga handquilten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat fijn voor de ufo-quilt dat ze nu eindelijk weer ter hand wordt genomen.
    Ja, soms gaat de lol er een beetje af, want het is o zo leuk om aan iets nieuws te beginnen.
    Maar dan komt de ufo-geest aan je bed..... of heb je daar geen last van?
    Die machinaal is doorgequilt is erg mooi.
    Dan maken ze altijd van die mooie patronen.
    Maar het echte handwerk is toch ook leuk om te doen.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Op deze manier kom jij wel door je UFO's heen ;)
    Die labels zijn ook erg leuk gemaakt, net als de rest.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heb dat ook, hoor, boven de 24 graden gaat het hier
    flink bergafwaarts... Ik vind het al super, dat je
    nog zo actief bent, en dan vooral met van die warme
    klusjes als handquilten. Maar gelukkig heb je een
    heerlijk afkoelplekje, en kun je je dan overgeven aan wat ik ook heel graag doe: plannetjes maken.
    Alhoewel... zomer? Momenteel komt hier een fikse hoosbui naar beneden, met onweer.
    Fijn, droog en zonnig weekend! Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh het is nu al genieten van jouw quilts op foto, ik hoop ze ook in het echt te kunnen bewonderen. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fantastisch dat je die UFo toch nog afmaakt. Hij is echt wel mooi, zou zonde zijn om hem maar te laten liggen.Jammer van het verkeerd meten, maar het is wel een heel erg mooi blokje!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een prachtige projecten heb je onder handen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat is nou het voordeel dat jij en je quilts uitgenodigd worden voor een tentoonstelling. Dan komen ze nog eens af. Het dient twee doelen Jeannet. Jij hebt ze helemaal klaar en straks kan iedereen ervan genieten.
    En dat ww van je is goed bedacht, haha. Zo ver wilde ik nog net niet gaan. Ik ben een pittbul, weet je nog...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ondanks de warmte en de bij komende rekenproblemen ;-) vind ik je wel heel erg productief!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk weer in onze hoofden...afgewerkte quilts! Plezier met het quilten daar Jeannet!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat laat je weer veel moois zien. Veel quiltplezier en met het blok dat heb ik ook steeds als ik geen mallen maak dus je zult wel snappen dat ik dat wel steeds doe

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk allemaal weer! Wat wordt je quilt mooi - staat zo leuk in die ring.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ben helemaal weg van jouw UFO! Mooi zomertaakje heb je jezelf gesteld! De mandjes zijn erg mooi!(sprak de mandjesgek)

    groetjes,

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ben helemaal weg van jouw UFO! Mooi zomertaakje heb je jezelf gesteld! De mandjes zijn erg mooi!(sprak de mandjesgek)

    groetjes,

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wij vinden het ook niet zo spannend hier thuis....
    maar lifes goes on !?
    Enne... voor herhaling vatbaar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat heerlijk als dingen af komen hè? Het ziet er allemaal even mooi en gezellig uit...

    En dat heerlijke plaatsje onder de pereboom. Ik denk dat ik daar vanmorgen maar eens neerplof met mijn quilt... Lekker in de schaduw de afwerkbies vastnaaien...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Laat ik nu net die zandlopers ook uit het stof hebben gehaald. Lag ook al tijden als top klaar. Vlak voor de vakantie isie gequilt en nu alleen nog een bies er om. Maar ja, het was te heet op zolder!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.