Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

vrijdag 1 november 2013

Plattelandslogje

Af en toe schrijf ik een plattelandslogje, ik ben natuurlijk ook helemaal omringd door het boerenland, dus het maakt een groot deel van mijn leven uit. En ik hou er gelukkig van, pas sprak ik iemand die met een boerenlandman was getrouwd, zelf uit de stad kwam, en eigenlijk dat kale saaie leven daar maar zozo vond.....ze wilde wel meteen terug naar de stad.....
Ik stond haar bijna met open mond aan te kijken!Dat er toch ook nog zulke mensen bestaan, dat heb je als je een soort plattelandstunnelvisie ontwikkeld hebt.....
Ik kan altijd wel genieten van die koeien her en der, heerlijk, het geeft me niks dat ze niets terug zeggen, die aanblik al van zo,n zonnende stressloze koe maakt dat ik me gelukkig voel.
Deze spreuk sprak me wel weer erg aan, kwam ik tegen ergens in het boerenlandleven......
Een aantal weken geleden is hier op Voorne Putten extreem veel water gevallen, nu zie je hoe de aangelegde overloopgebieden meteen vol vogels zitten, prachtig hoe de natuur daar dan op in springt.
Deze jonge zwanen maken zich op voor de winter, volgend voorjaar zijn ze vast van een prachtig wit kleed voorzien.Deze spreuk sprak me wel weer aan, kwam ik tegen ergens in het boerenlandsleven......
Wij zijn onderhand klaar voor de winter, tuinspullen in de schuur, potten leeg in de container, kas weer helemaal kaal en winterklaar, regentonnen kraantjes open gezet.Peren zijn zo minimaal dat het wel kruisbessen lijken, dus die laten we maar hangen voor de vogels.
We zijn niet helemaal ongeschonden door de storm gekomen,er is een hele mooie grote boom omgewaaid, onze valse christusdoorn "Sunburst" fenomenaal in de herfst, markant gezicht in de tuin, jammer, jammer, jammer.........
Onze zoete appeltjes zijn geplukt voor de storm los barstte, gelukkig hebben we daar wel genoeg van voor de winter hoewel ook daar de oogst wel eens beter en groter is geweest, toch te lijden gehad van die extreme hagelbui van de zomer.Rest ons alleen nog bladeren harken, héél veel bladeren harken.
En dit beeld gaat het platteland bepalen de komende tijd,dit is al een tipje van de wintersluier, afgeoogst maisland vers omgeploegd land, grijs, grijs als de bomen en de luchten. Het soort grijs wat prachtig is als de zon er mee speelt.
Ook de bomen maken zich op voor de winter, dit is de bast van een kweepeer, fenomenaal! Wat heeft die boom een geweldige bast, het heeft een tijdje geduurd voordat ik echt doorhad dat hij niet geveld was door een ziekte, maar dat dit zijn natuurlijke vervellende boomleven was.
Van de week was zoonlief ineens ook besmet door de oude verhalen van Vroegûh........want Vroegûh haalden wij altijd melk bij de boer, een paar keer in de week in zo,n kannetje, ik heb wat afgefietst met mijn moeder door weer en wind. En zoonlief wilde ook ineens echte rauwe boerenmelk van de koe! Het viel helemaal nog niet mee om een melkende boer te vinden op fietsafstand in de buurt.
Ik heb al mijn vierkantjes afgemaakt van de week, daar hoefde ik niet zo over na te denken, lekker makkelijk,16 blokken x 32 vierkantjes is 512 driehoekjes en 256 vierkantjes. Die moet ik nog wel tot 16 blokken aan elkaar zetten, eerst even de kleuren uitgelegd tot ik tevreden was.Dit is de mal van de cornertrimmer van Marti Mitchel, reuze handig! Dit doe ik overigens helemaal met de hand, alles, de stofjes snijden of knippen, aan elkaar naaien, lekker voor het journaal s,avonds.Fijn weekend allemaal!

26 opmerkingen:

  1. Hoi Jeannet,

    Ik volg al lang je blog en ik vind het erg leuk. Ook ik was een meisje van 23 toen ik trouwde met mijn Nico en van de stad Heerlen naar het plattelandsdorp Heino in Overijssel verhuisde, waar Nico vandaan kwam.......Ik heb moeten wennen, gelukkig werkte ik toen direct fulltime en toen na een paar jaar de kids kwamen en ik daardoor meer mensen leerde kennen leerde ik het dorp Heino en alles eromheen beter kennen en waarderen. Heb jarenlang tegen Nico gezegt dat ik niet buitenaf wilden wonen maar ik ben sinds een paar jaar om....ik wil buitenaf......geweldig. Daarom vind ik je blogs ook erg leuk...je schrijft erg leuk over het buitenleven en van het quilten waar ik ook gek op ben. GA ZO DOOR!!!!

    groetjes, Ramona uit het plattelandse Heino

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker buitenverhaaltje met een warme-antiekerige-nu-al-prachtige-bijna-quilt als afsluiter.

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn dorp is jammer genoeg uitgeroeid tot een stad van 75.000 inwoners, maar wij zitten gelukkig aan de rand en zo kan ik nog steeds genieten van het buitenleven en hoor is de koeien nog loeien en ruiken wij wanneer de boeren gemest hebben.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voel je het? Ik zit mij in te houden m niet als een gek ook driehoeken te gaan snijden! Ik heb in april juist voor dat project mooie donkere lapjes gekocht. Maar ben er nog niet aan toegekomen..... Lekkere blog weer hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Altijd mooi jouw foto's van het boerenland. En nu maar eens Googelen wat een cornertrimmer is.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Martine, dat is een heel simpel driehoekmalletje van Marti Mitchel, niets meer en minder, Marcha van de quiltster verkoopt ze zag ik laatst, je kan er reuze handig hoekjes mee afknotten.

      Verwijderen
  6. Wat een mooie foto's van jouw platteland, Jeannetje!
    Verder krijg ik hetzelfde gevoel als Judith bij het zien van die prachtige blokken. Waar haal ik toch die tijd vandaan??? Ik moet afmaken, zucht.....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Na 29 jaar in Utrecht te hebben gewoond met daarna een tussenstop van 12,5 jaar in Swifterbant woon ik nu al weer 6 jaar op het Friese platteland. Zou niet meer in de stad willen wonen. Al woonde ik ook in Utrecht in een straat waar op nog geen 500 meter van ons huis het bordje einde Utrecht stond. Geniet iedere keer van jou mooie blog met super foto's en ben eigenlijk wel een beetje jaloers dat ik nog steeds niet zulke mooie quilts maak als jij. Ben ook nog maar een jaartje bezig zal ik maar zeggen.
    Groetjes Marguerite
    Oh voor ik het vergeet je nieuwste werk(je) ziet er zo al super uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hé heerlijke foto's weer!!
    en de natuur blijft mooi!!...de foto van de stam van de kweepeer ...prachtig!!!!
    en je driehoekjes...ook weer helemaal toppie !1
    Hele fijne dag...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Jeannet

    Hoe lang duurt bij jullie het journaal. Of kijk je elk uur haha.

    Weer een leuk verhaal met mooie foto's fijne week. Eet lekker van je zoete appeltjes hier helaas niet te krijgen jammer.. Groetjes Ria V.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's Jeannet. Vooral die van de barst van de Kweepeer. Hoe grillig en toch zo mooi! Als je er maar van weet te genieten. Ik geloof dat ik m'n dubbelganger maar aan het werk zet want dit is weer zo mooi wat je laat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk logje Jeannet! Ja, je kunt je bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die de stad verkiezen boven het boerenland, ha ha! Graag had ik met een boer getrouwd.. het werd echter een zeeman ;)!! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh die boom.....schitterend. Lijkt me ook al een oudje.
    Joa, 't platteland zut d'r altied super uut, welk getiede ok.

    Je blokken zijn prachtig. Dat quilt heb ik jaren geleden ook gemaakt. (Waar heb ik die eigenlijk).
    Blijft altijd een prachtig patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heb ook (bijna) altijd gewoond met uitzicht en de 10 jaar omringt door huizen waren erg benauwend.Heb nu het gevoel dat ik steeds op vakantie ben-heerlijk.De winkels op zo'n 6km afstand is soms wel een nadeel.
    Je quilt is volgende week klaar? (lol)
    Moet de mijne ook maar eens uit een verhuisdos opdiepen en afmaken.
    succes en goed weekend
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben ook helemaal geen stadsmens, daar kwam ik maar weer eens achter toen ik jaren geleden zo'n anderhalf jaar in Haarlem heb gewoont ... wat was ik blij dat ik terug kon naar mijn geboortedorp hahaha ... Nee de stad is niets voor mij.
    Prachtige foto's weer met een mooi verhaal en je blokjes .... in een woord PRACHTIG !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. piep, heerlijk blogje weerom, zalig je plattelandsleven, wij hebben er hier toch ook nog flink wat van.
    net twee uurtjes in de tuin gefrunnikt, DH zware werk, blaadjes en takken...en ik potten leeggemaakt, schok schoongemaakt...nu aan de koffie.
    oh ja je veierkantjes zijn prachtig

    knuf mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi patroon met die driehoekjes, heb ik ook eens gemaakt deze mooie quilt, nog steeds mijn lievelingsquilt.
    De natuur bij jou is prachtig!
    Ook die mooie boom en dan al die appeltjes.
    Buiten wonen lijkt me aan de ene kant verrukkelijk, heerlijk al die natuur zo om me heen, maar als ik te lang "buiten" ben, met alle stilte die er bij hoort, mis ik wel mensen om me heen.
    Hoef ze niet in huis te hebben, maar als ik weet dat ze er zijn is het al fijn.
    Jij hebt natuurlijk je camping gasten, die zorgen ook voor wat gezelligheid om je heen.
    Misschien dat ik in een dorpje wonen wel leuk zou vinden.
    Ach, ik ben een geboren Utrechter, dus laat ik hier maar blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik kan me niets voorstellen bij de opmerking van die stadse
    mevrouw, hoor. Geef mij maar gewoon een polder, of een bos, of een hutje op de hei, zeker als ik die mooie, sfeervolle foto's van je zie. Met weinig mensen om me heen, veel dieren, en veel tijd om te handwerken, kom ik
    misschien ook nog eens aan zo'n prachtquilt met heel veel van die driehoekjes toe... Het wordt supermooi!
    Fijn weekend en groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  18. je blokjes quilt prachtig ben al op zoek naar mijn stofjes ik wilde het allang maar er kwam steeds niets van maar nu gaat het gebeuren.
    fijn weekend Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige plaatjes Jeannet. Ik denk dat ik het ook wat te stil zou vinden het boerenlandleven maar ik zit aan de rand van de stad. 5 min fietsen en ik zit in de weilanden. Dus een combi van het een en het ander. Helemaal lekker.
    Je vierkantjes zijn prachtig. Leuk om zo 'n simpel patroon zo'n mooie quilt te zien worden.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooie Foto's laat je zien. Al woon ik ook aan der and van een stad ik zou ook wel graag op het platteland willen wonen heerlijk rustig. Mijn opa en oma hadden een boerderij in de polder zo heerlijk rustig. Mijn mam vertelde wel eens dat ze erg moest wennen toen ze hier kwam wonen. Melk van de koe die heb ik vroeger ook ngo gehaald. Zo lekker is dat. Je quilt in wording wordt prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hai ben ik weer even. Heb de wijziging ook al op Facebook gezet, maar bij deze ook nog een keer http://rennie-stitchenbonsai.blogspot.nl. Groet uit Leiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Weer genoten van je schrijfkunst. O, en dan die driehokjes quilt. Om van te smullen. Goed weekend gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Je schrijft zo gedreven over het boerenleven (haha het rijmt ook nog), maar kom je ook eigenlijk van boeren afkomst? Ikke wel, maar woon alweer meer dan 30 jaar in de stad (nou ja, officieel heeft ons dorp geen stadsrechten maar is groter dan menig stad hier in de omgeving), ik vind het platteland en het boerenleven prachtig, maar toch mis ik het niet. Begrijp me niet verkeerd, ik geniet erg van de natuur en heb gelukkig een tuin met veel vogels, waardeer erg de ruimte en toch mis ik het niet. Vreemd mens ben ik toch hé?

    Liefs, en fijn weekend (bedankt voor het laten zien van prachtige foto's)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik heb weer heerlijk genoten van je blog. Fijn weekend. groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Word erg mooi Jeannet !
    Geweldige appelvoorraad ;-) Daar kom je toch de winter mee door ?

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.