Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 5 januari 2015

Maandag Sjaandag

Maandag Sjaandag, en dat al ruim zes jaar lang! 580 en nog veel meer berichtjes.Hoe krijgt een mens het voor elkaar om voor het grootste deel van de lezers al die tijd iets leuks en zinnigs op het scherm te produceren? Geen flauw idee eigenlijk, niet bij nadenken.Gewoon doorgaan met ademhalen en schrijven, zoiets.
Mijn blog wordt al lang niet meer door alleen quiltsters gelezen,ik denk zelfs dat er meer niet dan wel quiltsters meelezen na het stukje in het AD afgelopen jaar, maar je weet het niet, misschien is het wel zo inspirerend dat ze juist gaan quilten! of breien, of een ander handwerk, geloof mij maar, een hobby, welke dan ook,  is een geweldige verrijking van je leven.Nou, als je hier geen inspiratie van krijgt weet ik het niet meer.
Mijn laatste AFFO, en niet de top, nee, de hele quilt is kant en klaar doorgequilt. Okay, pronken met andervrouws veren zou ik niet graag doen, ben sowieso niet goed in pronken, aandachtspuntje voor het nieuwe jaar.Niet te bescheiden zijn.Ik vind de kleuren geweldig geworden,zomers, en toch warm.
Deze quilt is helemaal met de hand doorgequilt door Ria,wij hadden een leuke deal bedacht dat Ria en haar mams een weekend naar zee zou komen in onze heerlijke vakantiewoning, en dan zou zij voor mij deze quilt doorquilten.
Nou, dat heeft ze dus gedaan, zien jullie die prachtige gevlochten gequilte rand in de onderkant? Geweldig!En met haar mams komt ze nog een weekendje logeren, dat ging onverhoopt niet door, maar wat in het vat zit verzuurt niet.
Ik ben er zo dolblij mee, ze heeft het prachtig gedaan.Een quilt is pas een quilt als hij ( of is het zij ? ) helemaal gequilt is.Dus een leuke opsteker voor iedereen die er nog mee bezig is, hier gaat je quiltdip spontaan van over!
Natuurlijk heb ik ook goede voornemens voor 2015, ik zeg altijd wel stoer dat ik er niet aan doe, maar dat is een tikkie bezijden de waarheid, stiekem heb ik ook wel,en of ze allemaal gaan lukken weet ik  niet, ik hou ze voor mezelf, deel er slechts een paar met jullie, en dit is er één van,ik heb besloten dat ik eerst eens alle quilts waar ik mee bezig ben af maak.Stoer he?
Ik heb nog zoveel halve quilts liggen, en gelukkig vind ik ze nog steeds mooi, dat heb je namelijk ook wel eens, vind je ze niet meer leuk na een tijd in de kast te hebben gelegen.Deze is toch ook te leuk om te laten liggen? Huisje, boompje, beestje (schaapje) Landelijkheid ten top.
Dit is toch ook een superquilt? heel gewoon, zeer simpel, middenstuk, en een variant aan blokken van 8 x 8 inch eromheen maken. Waarom ligt tie dan al zo lang? dat middenstuk denk ik, dat moet eerst af en dan kan je verder, want de blokken heb ik nagenoeg allemaal klaar liggen.
Toen kwam ik achter in de kast, keurig opgeborgen, want daar ben ik erg goed in, deze applecorns weer tegen, tja, heel veel geknipt op een ochtend bij Elvire, dusse....Elvire, als je dit leest, knipafspraakje? samen knipt fijner dan alleen.
De doos van Willem Alexander en Maxima, weten jullie het nog?Met deze stofjes en blokken, de antique wedding sampler van Sue dailey,
Die roept er gewoon om, om ook afgemaakt worden dit jaar. Dus jullie zien het, nog genoeg werk aan de winkel, het jaar van de affo,s. Het scheelt wel dat ik momenteel weinig inspirerends voorbij zie komen waarbij ik onmiddellijk denk, wow, wil ik ook.....als dat nou maar zo blijft, want het vlees is zwak zoals jullie wel weten.
Maar nu eerst, na twee heerlijke, veel te snel omgevlogen weken,waarin we alle drie vrij waren, het andere stof te lijf, want dat is er wel een beetje bij ingeschoten, Verse bloemen, schone ramen, en vanmiddag in alle rust de nieuwe Libelle op de bank.Meer is er even niet nodig.Een nieuw mooi maagdelijk jaar ligt voor ons.Ik ben er klaar voor.O ja......gewetensvraagje...........Wat doen wij jullie met de kerstkaarten ???????? Of wil ik dat, als rasbewaarster, eigenlijk helemaal niet weten........

33 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, hij het in G (groningen) hè :-)
    Ik heb er echt met heel veel plezier aan gewerkt hoor, en dat weekendje komt echt verheug me er nu al op.
    Zit nu zelf beetje in een quilt dipje dus ben maar gaan haken, vanmiddag naar het ziekenhuis voor een mri scan morgen de uitslag :-(
    Wat heb je nog mooie projecten onder handen, als ik die zie krijg ik ook in om gewoon iets nieuws te beginnen, maar er liggen ook nog zoveel UFO's :-(
    Groetjes ria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jarenlang heb ik de kerstkaarten bewaard. Tot we 7 jaar geleden gingen verhuizen. De makelaar zei dat hij ons huis niet kon verkopen, zo vol als het stond. Ben toen flink gaan ruimen. En dus heel veel weggedaan. Hamsters als we zijn slibt ons huis weer vol. De kaarten gaan nu dus weer in een doos.
    Wat een mooie quilts wil je dit jaar afmaken. Gaat vast lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superstoer van je dat je de UFO's dit jaar te lijf wil gaan. Wil ik ook, maar durf dat niet echt hardop te roepen, bang als ik ben dat ik het niet waar ga maken. Het enige voornemen dat ik gedeeld heb op mijn blog is de mededeling dat ik voortaan elke zaterdag een verhaaltje wil neerpennen. Oeps, als dat maar gaat lukken!
    Je eerste AFFO van dit jaar is een plaatje, wat mooi gequilt en ook mooi gepatcht natuurlijk, dat spreekt voor zich. Ik heb nu spontaan weer zin om verder te quilten aan mijn koninklijke hoogheid George. Hoezo geïnspireerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De beste wensen voor 2015 Jeannet! Dat je nog maar veel mag genieten van onze mooie hobby, het handwerken.
    Je quilt is prachtig geworden. Complimenten voor het quiltwerk. Ja na het quilten gaat een quilt pas echt leven he?
    Heel veel succes met je goeie voornemens. Hier wordtook eerst eea afgemaakt en voorlopig geen verplichtingen als randjes en BOMmen erbij.
    Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik bewaar de Kerstkaarten, ik knip wel de bescreven kant eraf. Soms hergebruik ik ze als nieuwe Kerstkaarten, maar ik er leuke versieringen van, thuis of op de knutselclub.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha ha ik heb mezelf ook een doel gesteld:
    Ik werk maar aan 1 ding tegelijk!!! Hoe is dat? Dus eerst de Stonefields af, voordat…
    Nou ja ik hoop dat ik het volhoud. Je liet wel iets heel moois zien hoor, geweldig die Gossip!!!
    veel plezier deze week met je goeie voornemens
    groetjes
    Wietske
    O ja kerstkaarten bewaar ik niet, heb er dit jaar heel weinig gehad omdat wij vanaf vorig jaar een digitale groet verstuurd hebben.
    Prima zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oeps nou....ik ga verder met de quilts die er liggen..( haha..hoe klinkt dat)..en begin met nieuwe die op mijn pad komen..( bam nog één)..haha allemaal zelfbehoud....woeste plannen heb ik......ach ik zie wel hoe het loopt...wel heb ik me voorgenomen vooral te gaan GENIETEN......
    De kaarten hangen nog in een rekje en dan ....???
    Fijne Maandag!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Jeannet, in dit geval is "de geest zwak", hoor ..... Je ziel reageert op iets moois ..... daar moet je lijf wel achteraan, natuurlijk!!
    Kerstkaarten? Vraag je dat aan mij? een rasbewaarster? BEWAREN natuurlijk!! Alle roodborstjes komen in het portaal te hangen en de rest komt wel van pas....op een keer!! Ga jij maar affo's maken, ik knutsel verder aan de poppenhuisminiaturen. Heerlijk!
    Groet, Rya

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw wat is gossip mooi geworden en die andere schatten komen heus wel af dit jaar.
    De kerstkaarten bewaar ik, de kunstwerkjes in mijn kistje en de gewone in een doos om ooit nog eens te gaan hergebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Marja van de Nes5 januari 2015 om 10:51

    Prachtig is de gossip quilt. Er staat hier een boek van Anni Downs in de kast met vele wip's erin. Maar ook hier het voornemen om eerst van alles af te maken. Niet alles voordat ik iets nieuws mag, maar wel steeds naast het nieuwe aan iets ouders blijven werken! Oh, en de kerstkaarten gaan gewoon weg, behalve de handgemaakte. Die gaan in een mooie doos.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb geen goede voornemens gemaakt. Mezelf kennend komt daar toch niets van terecht en alles wat af komt is meegenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeannet,eerst de alle beste wensen voor 2015.Het was weer een genot om de blog te lezen,ik bewaar mijn kerstkaarten tot de volgende kerst zodat ik niemand vergeet en daarna gaan ze naar de dagbesteding voor dementerende.Zij maken er weer leuk plak en knip dingen van.
    Misschien ook een tip voor jouw kerstkaarten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat is je quilt prachtig geworden! Goede ruil geweest, want ze heeft hem prachtig doorgequilt! Laat je hem nog eens helemaal zien?
    Braaf hoor die goede voornemens. Alle quilts afmaken een goed idee (maar ik mis er nog wel een bij de foto's :-)
    Hopelijk komt er niets voorbij in de wil-ik-maken- categorie, want de verleidingen liggen altijd op de loer.
    Bewaren... je weet ik kan er ook wat van.
    Het kan altijd nog van pas komen denk ik dan.
    De kerstkaarten gaan wel in de oud papierbak, behalve een enkele zelfgemaakte die ik heel erg mooi vind, die mag in een la.
    Wat doe jij er dan mee, alles bewaren?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo zeg wat is die quilt mooi geworden en super doorgequilt !
    Met dingen afmaken ben ik afgelopen jaar al begonnen en ga hier mee verder dit jaar. Niet echt een voornemen maar gewoon praktisch want anders krijg je zoveel te liggen wat afgemaakt moet worden ;-)
    Met de kerstkaarten kan ik je niet helpen want die krijg ik amper omdat we er zelf al jaren geen versturen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ja Jeannet ik roep al 2 jaar dat dit het jaar van de afwerking wordt en heb al veel afgewerkt maar... er komen inderdaad vaak nieuwe verleidingen de hoek om en dan ben ik weer vertrokken. De(speciale) kaartjes die hou ik bij.En ja zie ik daar ook het onze op de stapel liggen :-)
    groetjes
    Gratienne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh Jeannet ..wat is je Gossip mooi en wat een (hand)quiltwerk! Prachtig....had ik maar een vakantiewoning (LOL) Ik denk dat alle quilters van de ufo's affo's willen maken. Er is zoveel moois om te maken. Ik wens je alle goeds voor 2015, veel geluk en gezondheid; aan creativiteit ontbreekt het niet !
    Jeanny (zonder blog)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ook hier wil ik je nog even laten weten, dat je Gossip een plaatje is geworden, zowel de stofkeuze, het patch-werk als het quiltwerk zijn prachtig! Goede voornemen is hier ook om nu eindelijk eens wat af te maken en niet aan iets nieuws te beginnen (en dat is me al 5 dagen gelukt!!!), want er ligt hier ook nog veel te wachten, voornamelijk op quiltwerk. Jouw werkjes zijn ook te mooi om niet af te maken, dus groot gelijk! Kerstkaarten? Die bewaar ik een jaar, tot volgende Kerst in een prachtig nostalgisch blikken trommeltje. Heel handig om volgende Kerst te kijken wie je evt. bent vergeten. Daarna gaan ze weg om plaats te maken voor de nieuwe kaarten.
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zucht zucht, zoveel moois als jij nog hebt liggen. Ik heb nog maar 1 quilt liggen waaraan de afwerkbies gemaakt moet worden en daar heb ik helemaal geen zin in. En nu ik wat nieuws mag beginnen (ik kan uit wel 6 kits met patronen kiezen, en allemaal even leuk) ben ik al heel lang aan het treuzelen WAT ik nu ga maken. Ik wil er teveel gaan doen en misschien moet ik dat ook maar eens doen. Aan een paar quilts/tops tegelijk werken. Ik ben zo'n mevrouw waar het ene (bijna) af moet zijn voor ik aan het volgende mag (van mezelf hoor) beginnen. Erg is dit. Jouw quilt is prachtig geworden en ook zo mooi door gequilt. Chapeau Jeannet. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Geweldig leuk die Gossip, ik wil ook wel een weekeindje ter beschikking stellen voor het quilten van een top! Wel twee zelfs mèt rondvaart...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De Gossip is prachtig geworden. En wat een mooi quiltwerk van Ria!
    En al die ufo's beloven ook heel mooi te worden. Succes met jouw voornemen, zoals bij velen, om al die plankliggers eens af te maken. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi hoor die samenwerking van Ria en jou. De Gossip is prachtig geworden!
    Ik doe niet meer aan goede voornemens.... en de kerstkaarten mogen nog even hangen en gaan dan gewoon bij het oud papier (bijna allemaal :-)....)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh I just love looking at your wonderful quilts! Not surprising that others follow along too as your pictures of life around you are always so interesting!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. De Gossip is prachtig gequilt en erg mooi geworden. En gelukkig heb jij ook ufo's die allemaal even mooi zijn. Ik weet zeker dat je er dit jaar een eind verder mee komt. Kerstkaarten bewaar ik altijd vooral de eigengemaakte en bijzondere.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. your quilt is beautiful............congratulations.............

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat is je Gossip mooi.
    En ja hier liggen ook nog veel onafgewerkte werken.Vooral tops die wachten om gequilt te worden,maar das niet mijn favoriete ding.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtige quilt geworden Jeannet!. Heb je 'straks' zomaar 'opeens' 4 quilts af:) Ach het voordeel is als je ze een poosje in de kast laat zijn ze weer helemaal nieuw voor je:)

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Prachtig is je Gossip geworden! Wat een werk zit er in zo'n quilt als ik dan de prachtige afwerking bekijk! En nog heel wat af te maken. (hier ook hoor, al is het geen quiltwerk) Ik ben zo benieuwd naar je schaapjesquilt! Hier hangen de kerstkaarten nog even. Daarna bewaar ik de handgemaakte en de foto's, de rest moet helaas weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. wat een schitterend Quilt

    De handgemaakte kaarten bewaar ik, en vroeger maakt te ik van de oude kaarten weer nieuwe, maar helaas moet ik bekennen dat ik ze nu weg gooi!

    Groetjes uit zweden

    BeantwoordenVerwijderen
  29. hij is super mooi geworden jeannet.... nu op naar een jaar met afmaak uffo's ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Goed voornemen al die afwerk-klusjes ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Haha, iedere quilter of quiltser heeft wel ergens iets te doen, liggen.
    Dat was een hele goede deal, wonen tegen doorquilten, de quilt ziet er mooi uit.
    grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ooooh, wat is je Gossip MOOI geworden, die kleuren passen zo mooi bij elkaar, en dan issie ook nog eens helemaal doorgequilt. Dat heeft Ria goed gedaan, wat een goede deal hadden jullie. Hartstikke goed! Die schaapjes van een van je ufo's vind ik ook erg leuk. Groetjes Betty.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.