Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

vrijdag 9 januari 2015

Winterblog

Winter, kaal, wijds, guur en ook warm, Januari, we gaan weer op naar het licht, je merkt het aan de langer wordende dagen, of dat het s,morgens eerder licht is, maar het kan ook zomaar opeens weer erg somber en donker zijn, of zoals gisteren....regen, en regen, en nog veel meer regen.......
Als we geluk hebben is het vriezend weer, van dat gezonde weer met een zonnetje en een strakblauwe lucht waar we allemaal zo van houden.Maar daar zie ik dus helaas nog niet veel van.De winter maakt af, waar de herfst mee begonnen was, bomen worden nu echt helemaal kaal, de laatste bladeren sterven af en waaien weg en struikgewas kun je opeens doorheen kijken.
Dingen waar je in de zomer voorbij ging omdat ze verscholen waren achter lommerrijk gebladerte, vallen nu extra op, maar zijn ze daarom minder mooi? Mijn geliefde Wabi Sabi plaatjes, het perfecte imperfecte voor wie het nog niet wist.
Ik hou van oude vervallen authentieke schuurtjes, ook al zie je ze steeds minder, goed, ik ben wel blij dat onze eigen vervallen schuur vervangen is.Dat wordt het nieuwe oude antiek met zulke pure ambachtelijke materialen.
Mooie oude schuren stofferen het landschap, met echte, door de tijd bemoste, dakpannen, stenen en vergrijsd hout, prachtig vind ik dat.Zoiets, daar kan je toch van genieten?
Deze stoere jongens in de duinen van Voorne zijn niet vervaard voor een koutje, prachtige dieren, midden op het fietspad staan ze onverstoorbaar te kijken naar al die "vreemde snuiters" die langs komen, zie je ze denken,blijft geweldig om ze tegen te komen en zo dicht te kunnen benaderen.
De winter is ook een mooie tijd om om de dingen te overdenken waarvan je afscheid hebt moeten nemen. In de rust van de natuur, en de prikkelende kou buiten is het makkelijker om rustig naar de loop van de gebeurtenissen te kijken zonder meteen overspoeld te raken door emoties. Kaarsje, mooie muziek, innerlijke verstilling die je in de zomer zo anders ervaart.
In de zomer zet je een uitbundige grote bos kleurige bloemen neer, voor mij past dat minder in de winter, tulpen met kerst....mwah....ik probeer mijn hele leven al om met de seizoenen mee te bewegen, ze te beleven, tradities, dat is de rode draad in mijn leven, wat er ook is, alles komt weer terug, de bomen zullen weer bloeien, de bollen zullen weer opkomen.
En als we geluk hebben, tenminste, dat is ook maar hoe je het ziet, maar ik vind het geluk hebben, dan zien we dit in de winter, één dag, wat hou ik hier van.....sneeuw......ik vind het heerlijk, heerlijk, weet niet hoe snel ik mijn bed uit moet s,morgens om het meteen, buiten, ten volle te beleven, te voelen, te zien.Met je blote voeten in de sneeuw, geloof me, het is een superervaring......
Ook in de winter is het heerlijk fietsen in de polders, mooie weidse vergezichten en steeds veranderende luchten, prikkelende kou en dan daarna lekker opwarmen bij de kachel.
Of ergens diep in de bossen, in het Brabantse bijvoorbeeld, genieten van een lekkere uitsmijter rond een haardvuurtje.Je kan er mijn mannen s,nachts voor wakker maken.
De dingen waarderen bestaat uit het ervaren van tegenstellingen, koud of warm, stilte versus lawaai, zomer versus winter,dik of dun, klein en groot, mooi of lelijk, bedenk er zelf nog een paar.Zonder tegenstellingen is het leven vlak.
Winter, je houd er van, of je hebt er een hekel aan, in beide gevallen is het goed te weten dat het altijd weer lente wordt. Voor nu hebben ze geloof ik een westerstorm voorspeld, alle boodschappen zijn binnen, kachel standje hoger, morgen Pom Tajer maken, Mmmmmmm. fijn weekend allemaal!

17 opmerkingen:

  1. Heel mooi verhaal Jeannet, ik beleef het helemaal met je mee!

    Betsie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op één ding na kan ik het helemaal met je eens zijn! "Mooi" heeft vele vormen en hoeft helemaal niet "mooi" te zijn om mooi te zijn.
    Maar met blote voeten in de sneeuw.... Ik denk dat die van mij mijn hele leven niet meer warm zouden worden!
    Met mijn matige bloedsomloop kan ik dat maar beter niet uitproberen. Maar met een paar lekkere laarzen wil ik best met je mee de sneeuw in hoor. :)
    Groetjes, en ik hoop dat de storm niet te veel gaat vernielen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is Holland toch mooi

    Helaas hier in Zweden hebben we een rare winter normaal ligt er wel 2 meter sneeuw, nu nog geen cm., en temp.-20 nu is het + 4 , dus we hebben nu echt Hollands weer
    Ook wij hebben veel storm, maar nu staat het zonnetje hoog aan de hemel dus genieten

    Groetjes uit Zweden en een heel fijn weekeinden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn weekend en de storm hebben we voorlopig bij ons even gehad. Het lijkt op dit moment wat rustiger. Van mij mag het gaan vriezen en sneeuwen, heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's maar ik zal blij zijn als het weer voorjaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. piep oh meid , wat heb ik weer genoten van je blogje, prachtige fotootjes,
    zalige tekst,
    vooral de zin, overdenken wat je hebt moeten afgeven, doet me diep nadenken...
    Ik ook de boodschappen in huis,
    nog een nieuw vogelvoederstationnetje meegebracht,
    nu staks hopen als hier still wordt, nu, nu poetsvrouw aan dr slag, de vogeltjes snel komen
    Zo mooi om te zie n,
    Jeannet, wat ga je morgen maken, ken ik niet?,,

    knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een verrassing, een Jeannet-blog op vrijdag! Heerlijk te lezen en je prachtige foto's te zien. Ik ben nog nooit in jouw omgeving geweest, maar 't lijkt op de foto's ook veel op de polders in onze omgeving, de Alblasserwaard! Tulpen koop ik nu ook niet, gisteren mooie rozen en een azaleaatje gekocht. Sneeuw is ook niet mijn ding, wel om te zien, maar ik moet er niet doorheen hoeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto's en blog en ben het bijna helemaal met je eens! Sneeuw mag,maar graag een dun laagje zodat ik er door kan--het ruikt ook zo lekker pasgevallen sneeuw in de ochtend.
    Het stormt hier nu iets minder maar nog steeds een vieze bruingrijze lucht...
    goed weekend
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat schrijf je toch altijd heerlijk sfeervolle blogs! Vandaag stormt het hier en het is grijs en grauw. Lekker genieten binnen dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben fan, van de winter, zelfs zonder sneeuw en met storm! Heerlijk genieten, van de dingen binnenshuis en de lange avonden... En vooral heb ik erg genoten van de prachtige foto's bij deze blogpost! Erg mooi, die bemoste daken en verweerde schuurtjes, al is jullie eigen, nieuwe schuur ook een plaatje, Zo, nu ga ik even lekker uitwaaien met de hond, langs de kreek (als hondeneigenaar ervaar je de seizoenen ook intens ... ). Fijn weekend en groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi sfeerverhaal Jeannet! Niet weggewaaid vandaag? Ik benijd je om je kachel, zo gezellig in deze periode van het jaar. Ik hou ook erg van de herfst en winter en sneeuw! Ik ga niet met mijn blote voeten erin maar ik ben dan ook altijd zo mijn bed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk dat jij zo kunt genieten van alles wat kaal, koud en grauw is.
    Zelf heb ik zoiets: ik moet door, het gaat weer over :-(
    Sneeuw is prachtig, met je bloten voeten in de sneeuw.... daar zou ik nou niet aan denken.
    Misschien eens proberen????
    Afwachten of het nog valt deze winter.
    Geniet vanavond maar lekker van je kacheltje en de lapjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn dat je waardeerd dat je op zo een uniek plekje kunt wonen en niet de deur uit hoeft !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat wonen jullie op een geweldige plek! Nooit in Zeeland geweest maar ik moet er zeker een keer heen. En wat de pom betreft: lekkere grote bak maken dan kan je er een hele week van eten, broodje pom is altijd lekker! groetjes,Maureen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi verhaal met prachtige foto's !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben dol op de winter maar dan wel met een dik pak sneeuw en een zonnetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die storm is er gekomen hoor! Bij jullie zeker ook?
    Van mij mag het snel lente worden hoor... ben niet zo van de winter eerlijk gezegd. ;-)
    Lekker licht, zonnig en zeker niet koud, daar voel ik me een stuk beter bij. Hoewel ik die winterse plaatjes ook wel weer heel mooi en sfeervol vind.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.