Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

vrijdag 30 januari 2015

Winters fietstochtje

Er is geen dag zo kwaad, of de zon schijnt wel vroeg of laat, waarheid als een koe, maar toch niet helemaal een waarheid, ik vind het maar een sombere grijze winter tot nu toe, we ontberen sneeuw en ijs en die heerlijke prikkelende vrieskou, hoewel het vanmorgen dan toch even wit en "errug" glad was om half 8 op weg naar het zwembad........
Ik probeer toch wel elke dag minstens een half uur te fietsen, voor de broodnodige buitenlucht en beweging, anders weet ik het wel, dan zit ik heerlijk voor de knapperende houtkachel met een quilt of breiwerk en ben ik s,avonds helemaal duf.
Dat is het gevaar van als je er niet echt uit hoeft, dan is het wel verleidelijk, maar dat doe ik dus niet.En als je eenmaal buiten bent en je voelt de wind om je heen, dan is het ook weer heerlijk, zelfs in de winter.Van de week las ik in de krant dat de molen van Oostvoorne weer ging draaien na lang stil te hebben gestaan,
Twee jonge actieve molenaars waarvan de ene dan ook nog Molenaar van zijn achternaam heet, hoe krijgen ze het verzonnen....gaan de gang er weer in zetten, leuk, ik hou van een draaiende molen, en zoonlief nog meer, want als tie 16 is wil hij de opleiding vrijwillig molenaar gaan volgen.
Onderweg blijft het mooi om oude originele boerderijen te bekijken, hoewel schijn hier bedriegt, deze boerderij staat helemaal ingebouwd tussen de kassen van de Buurtschap Tinte, zo zonde, dit soort boerderijen zijn bij ons dan ook zeldzaam, de glasindustrie is vanuit het Westland naar hier fors opgerukt.
En voor de fervente Boer zoekt vrouw kijkers......ja, het is hem echt, we passeren in datzelfde Tinte de komkommerkwekerij van Boer Arthur!! Dat kan dus ook helemaal niet missen, toeristische attractie van formaat, een echte BNer in het buitengebied, komkommers van Arthur.....Maar volgens mij zat tie lekker warm binnen bij moeders de vrouw.
Het is bij ons in de omringende polders wel echt kaal, kaler kaalst in de winter, je moet er van houden als je bv de beschutting van de bossen gewend ben, er staat hier altijd wind op de vlakte en op de dijken.Veel beesten zijn er nu niet buiten, ja, de schapen, die kom je tegen met een dikke wollige winterjas aan.
En zwanen, die zie je ook overal opduiken in de sloten, ZIJ is ook weer terug, jaarlijks om deze tijd komt ze vlak bij ons huis, 
Ze weet natuurlijk dat ze hier op een gastvrij onthaal kan rekenen., ze stekkert door de heg heen en roept ons aan zodat we weten dat ze wil eten......Boerenkool en een boterham
En dan toch, eind januari, het stond er echt, de bloeiende narcissen in de berm.Ik moest even twee keer kijken, je verwacht sneeuwklokjes, die heb ik toch zeker niet gemist? 
Nee hoor, het waren ze echt.Gauw van mijn fiets af en er een paar plukken, mag dat eigenlijk wel? Ik las van de week ergens op een blog een hele discussie over het wel of niet meenemen van een houtblok uit het bos, dus hoe het met bloemen zit in de berm.......?
Eenmaal thuis gekomen zag ik net voor het raam, in het weiland van de buurman, die van het mooie oude boerderijtje dan wel te verstaan.............
Vier reeën lopen, een prachtig gezicht, ik zie ze vaak in de verte, achter op de camping hebben ze een rustplek in de winter, en wij voeren ze ook met appeltjes. Van de week lag er één dood achter in de sloot, dat komt dus helaas ook voor.
Ik fiets het liefst alleen, want met die twee mannen is het niks, die zetten er thuis al de spurt in, zo hard als ze kunnen, 24 km per uur, ze kijken niet op of om en zijn binnen een uurtje of minder weer thuis en dan hebben ze niks gezien onderweg, laat staan dat ze zin hebben om te stoppen voor een foto, dan zou ik gauw uitgeblogd zijn over het heerlijke platteland.........Fijn (winters?) weekend!

19 opmerkingen:

  1. Knap hoor elke dag op de fiets, ik ben meer een wandelaar, maar daar komt tegenwoordig niet veel van.

    fijne dag en groetjes Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb weer genoten van je heerlijke blogje en je mooie foto's.
    Geniet van het weekend en ja ik hoop dat hij wat winters wordt.
    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Jeannet, je zoon komt maar bij ons logeren als hij zover is dat hij op 'molenstage' mag. Bij ons in St. Odiliënberg staat midden in het dorp een nog draaiende molen.
    Ik heb weer genoten van je fietstochtje en bij ons bloeien de sneeuwklokjes, groeten Annie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed van jou, Jeannet! Hier is het wit en glad! Ik durf sowieso nog niet goed op de fiets met mijn nieuwe heup, hoewel ik het wel al geprobeerd heb. Ik zou ook meer moeten wandelen. Prachtig die narcissen, hier bloeien wel al sneeuwklokjes! Fijn weekend gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier is het ook nog steeds helemaal wit hoor! Hoewel het zonnetje er al wel voor zorgt dat de sneeuw snel begint te smelten. Je ziet het met kleine hoopjes tegelijk uit de bomen vallen. Vind ik niet heel erg, want ik ben niet zo van de sneeuw. Geheid dat ik weer onderuit ga wanneer ik met de hond buiten loop. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's ik zal proberen om vanmiddag ook weer een rondje om te gaan het is zulk mooi weer.,
    Fijn weekend en geniet van dat heerlijke uitzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt genieten van zo'n fietstochtje dat inderdaad het leukst is als je alleen bent, op je eigen tempo, met je eigen gedachten, lekker je hoofd leeg maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig fietstochtje door de (inderdaad, net als hier) altijd winderige polder, maar die ook zo mooi is, in elk jaargetijde. Zoals gisteren het weer was is het inderdaad verleidelijk om binnen te blijven, maar buiten door de wind en regen ploeteren (een must met een hond) en daarna weer binnenkomen, kopje thee en warme lapjes, dat is toch het allerfijnst, Fijn weekend en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat geniet ik weer van jou blogje.
    En ik altijd maar klagen over de wind hier. Gelukkig bij jou waait het ook. Hihhii...
    Vanmorgen ook even een klein wandelingetje gemaakt. De sneeuw en de zon riepen me naar buiten. Terwijl ik eigenlijk een gigantische bult aan het wegstrijken was/moest. Wat mooi de reeën zo dichtbij. Heb er bij ons maar één keer eentje bij ons voor in het weiland gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat geniet ik weer van jou blogje.
    En ik altijd maar klagen over de wind hier. Gelukkig bij jou waait het ook. Hihhii...
    Vanmorgen ook even een klein wandelingetje gemaakt. De sneeuw en de zon riepen me naar buiten. Terwijl ik eigenlijk een gigantische bult aan het wegstrijken was/moest. Wat mooi de reeën zo dichtbij. Heb er bij ons maar één keer eentje bij ons voor in het weiland gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En zo heeft elke provincie in ons landje z'n eigen mooie plekjes.
    Hier wel sneeuw en strakblauwe lucht net als een week geleden.
    Goed van je om steeds een stuk te fietsen! Zou ik ook vaker moeten doen-toch een fiets met trapondersteuning?
    Mooi de zwarte zwaan.....
    gezellige dag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  12. piep heerlijk op de fiets door het mooie land, bedankt om ons mee te nemen meid, knuf en nu genieten van onze kachel, naai en breiwerkje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn dat je telkens van de fiets stapt om ons mee te laten genieten. Ook dichtbij huis is veel moois te vinden! Gezellig weekend. En... Ik wil ook wel een heldere krakende winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi die fietsdiscipline van jou Jeannet. Gezond voor jou en het levert ons weer mooie plaatjes op hier op jouw blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ga jij maar fietsen! Wat een mooie natuur. Die reeën, zo dichtbij! Wat ben jij een bofkont. Daarna is het goed handwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gelukkig hadden we hier vandaag zon, was lekker vrolijk sneeuwweer. Zelfs al warm in de zon!
    Die schaapjes hebben het niet koud, wat een dikke vacht!
    Nee Jeannet, die Narcissen (wat zijn ze vroeg!) mogen niet worden geplukt volgens mij.
    Boterbloemen etc. die vanzelf komen dat mag wel, maar Narcissen zijn waarschijnlijk door de Gemeente aangeplant en leuk voor iedereen.
    Nou ja hebben ze nu allemaal op de blog gezien, dus het was voor het goede doel toch? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een gezellig buiten blogje zeg, lekker met je mee geweest haha.................liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat is Nederland toch mooi he Jeannet! Wij, mijn (wandel)vriendin en ik, kunnen er ook zo van genieten. Afgelopen dinsdag gewandeld langs de Crobsche Waard bij Haaften. De honden van mijn vriendin mee. Zo mooi en zo heerlijk! Goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heerlijk fietsen, dat heb ik al zolang niet gedaan. Hier zijn geen fietspaden, en ik vind het te eng op die smalle weggetjes waar van alles langs komt. En dan is het ook nog heuvel op, heuvel af..;o) Mooie fotos heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.