Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 23 februari 2015

Zonnige vorige week

Na al die tinten grijs die almaar grijzer werden in mijn beleving, was de handwerkbeurs een kleurrijk begin van wat een aardige zonnige week zou worden hier aan de kust.
De winterakonietjes deden hun uiterste best om hun blaadjes zo wijd mogelijk uit te spreiden om zoveel mogelijk zon te vangen, zo ,n dankbaar bloemetje, verspreid zich vanzelf en wat fijn dat ze er zijn in de late winter als je zo,n behoefte hebt aan kleur.
De elzenkatjes zie je al overal bloeien, het is heerlijk op de fiets, en je merkt het s,morgens ook als de roodborst als eerste zijn vroege ochtendzang laat horen, dan wil je niet meer in bed blijven liggen, de dag voelt als een belofte.....Lekker op de fiets even naar de bakker om vers brood te halen, helemaal geen straf.......je komt onderweg van alles moois tegen.Gelijk maar even een ommetje langs het natuurgebied vlak bij het huis, als je toch in het zadel zit.
Een alleen zwemmende jonge zwaan helemaal klaar voor een ontmoeting met een gezellige wederhelft om daar de rest van zijn leven mee door te brengen.
Ik krijg op handwerkgebied ook meteen de voorjaarskriebels en de bruine wol verdwijnt weer even naar de achtergrond, met deze sokken wil je toch straks lekker aan een bakje bruin zitten met je voeten in het zonnetje?Ik kan wel een sokkenwinkeltje beginnen, dit ziet er toch wel heel professioneel uit, niet? want ja, het is nog steeds zo dat ik het zonde vind om mijn eigen gebreide sokken te dragen waar ik zo op geploeterd heb, dus misschien maar een doosje vol mooie sokken straks.
Weilanden vol met ganzen, daar heb ik de juiste camera eigenlijk niet voor, ik broed op een andere, maar ja, een camera is één, weer van alles uitvogelen over hoe of wat is een tweede, daar hou ik nooit zo van......
Late winter is ook de toverhazelaar, wat hou ik van die struik! ik zal vast in herhaling vallen, ik zeg het elk jaar, de toverhazelaar.......die geur, die uitstraling van bloemetjes, grandioos, en eindelijk is hij zo groot dat ik er van kan knippen, zij het met moeite.
Die meiden heb ik ook maar lekker los buiten laten lopen in de tuin, feestje voor ze, de eierleg is helaas gestaakt, ik hoop dat het nog komt, maar ik krijg het donkerbruine vermoeden dat ze ze zelf opeten.....is me dat wat......en leer ze dat maar af.........We hebben er overigens hier weer een kostgangster bij.......een verdwaalde kalkoen is in de herberg neergestreken, Zij loopt vrolijk met de kippen mee, en dat is best even wennen voor ze, hij is maar liefst vijf keer zo groot en best imponerend.
Mijn twee mannen in huis zaten er ook al verlekkerd naar te kijken, dat "mams"ze maar vooral goed voert,  en bedachten dat ze in elk geval tot kerst mag blijven......ja ja.........
Van een lieve vriendin, H uit H, kreeg ik al vast dit lenteborduurtje om in de grijze tijd steeds naar te kijken, viooltjes zijn gekocht en geplant buiten, die kunnen nog wel een nachtvorstje hebben gelukkig.
Op het eigen " landgoed "is het in elk geval helemaal lenteachtig!
En ik weet het, één roodborst geeft nog geen lente, maar dan, als ik dit weer zie en ruik, die geur van verse open geploegde aarde, dan weet ik het zeker! De lente komt er aan!! Hier is het nu vakantie, zoonlief was er weer helemaal aan toe!We gaan maar een crea(kook)weekje houden hebben we bedacht.

32 opmerkingen:

  1. Heerlijke foto's Jeannet, maar jij hoeft toch geen andere camera? mooier dan dit kan het toch niet worden?
    je hebt gelijk hoor, ik denk ook wel eens: mmmm mooie echte camera, maar als ik dan weer denk aan al het gedoe er omheen zakt de moed me in de schoenen.
    Oh die natuur he? Ik kan het de grond wel uit stampen zo langzamerhand, ben nu met mijn derde antibiotica begonnen. 3 maal is scheepsrecht zullen we maar zeggen, anders worden er maatregelen getroffen….
    fine week
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het fijnst vind ik de vogeltjes die ' s morgens vroeg fluiten. Dat betekent voor mij dat de lente er weer aan komt. Alleen vandaag niet, want get regent en waait behoorlijk hier.
    Veel plezier deze komende kook/ eet/ smul week.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gezellig vroeg voorjaarsverslag.
    Hier word ik blij van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk foto verslag.
    Je lijkt van alle markten thuis, dus uiteindelijk zal het ook wel lukken om een nieuwe fotocamera onder de knie te krijgen.
    Fijne week!
    Grt Anita
    (Anita's dagboek)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's. Heerlijk van die zelfgebreide sokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. piep een zalig b'ogje, en blij dat jij het ook voelt..'de lente komt...ik ruik het aan de lucht, die is zo anders..
    alles springt open en begint weer teken van leven te geven,
    en laat me nu gisteren naar een opening van een prachtige wolwinkel zijn geweest, op fietsafstand van mijn huisje.,ai,ai..mijn portemonnee....en mooie lentekatoe tjes gekocht voor DH en mezelf..

    dus vandaag die laatste naaldjes en afzet aan DH zij donkere grijsjes en dan een leuk patroontje voor mezelf uitzoeken ..

    schrijf er straks een blogje ober.
    kom je even op bezoek dan..

    o ja.'en geniet van de culi-week
    hier al twee zuurdesembroden en pruimentaartjes gebakken..

    knufje mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben ff heerlijk met je mee gefietst en dat was geen straf, wat hebben jullie een prachtig natuurgebied en zo mooi door jou vastgelegd. Wens jullie een heerlijk crea ( kook ) weekje. Ook onze pubert is toe aan vakantie, jammer genoeg kan ik niks met hem ondernemen, wat mijn enkel zit weer eens in het gips. O ja, bijna vergeten de toverhazelaar, wou dat ie in mijn tuintje stond....zo prachtig. Groetjes, Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk he ..die tekentjes van de lente!!..;0)
    De vogels die s,morgens weer fluiten...hier en daar een bloemetje....
    Prachtige sokken.....leuke kleuren!!
    En al je foto's zo mooi...dan wil ik eigenlijk wel zomaar een stukje fietsen...( ook al is het nog wel koud hoor )..;0)
    Hel fijne dag...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met al die tinten grijs ben ik ook wel even klaar mee. Tsjonge wat een miserabele winter hebben we.
    De lente mag komen van mij en wel vandaag....maar als ik naar buiten kijk......
    Jouw blogje geeft iig een beetje lentegevoel.
    Die sokken van je....ooohhh wat leuk en lenteachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk, jeannet, had ik net nodig. Een vrolijk lenteblogje. Ook in de Bourgogne is het koud en grijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lief die winterakoniet. Hier in de tuin heb ik ze nog niet gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Na jou blogje kan ik er ook weer een heerlijk weekje tegenaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk die voorjaarstekenen! Gisteren ook een rondje in de tuin gemaakt en wat rommel opgeruimd. En dan zie je al die kleine groene puntjes uit de grond komen en rozen die al voorzichtig uitlopen. Genieten!
    Jullie een hele fijne PPP-vakantieweek!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk hé die voorjaarskriebels? Wat een paar zonnige dagen zoal niet kunnen doen. Gezellig stukje is het weer geworden Jeannet. groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, how I would love to have this spring weather you have!
    (Everything is still so white here... :( and just starting to snow again now... ) Thank you for the beautiful pictures! It'l help!
    Best wishes!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zit lekker in de sneeuw en heb hele andere plaatjes..... Maar, heerlijk om thuis te kOmen in een bloeiend Holland straks!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk dat lentezonnetje, terwijl ik dit typ is het hier ook best zonnig, wie weet vanmiddag even met mijn neus in de zon op een windvrij plekje in de tuin. Bijna lente!
    groet, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een feestje al die sneeuwklokjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heerlijk, die eerste tekenen, dat de lente er echt aan zit te komen, en heel fraai weergegeven in je foto's. Superleuk en grappig,,die kalkoen tussen de kippen en wedden, dat jullie dat echt niet kunnen, die morbide handeling met Kerst? Prachtige sokken, maar... dragen die dingen! Bij mij halen ze het (wel heel fraaie) wikkel-stadium niet eens, en gaan ze direct aan!
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Toverhazelaar...... wat een prachtige romantische naam.
    Groet, Rya

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een heerlijk logje is dit weer. Laat de lente maar komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie kleur voor de sokken en je cadeautje is prachtig met dat schaapje !

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Leuke cadeautjes, zowel van je vriendin als van de natuur! Genieten! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ja laat de lente maar komen, mooie foto's
    Sokken horen niet in een doosje toch. Lekker warm aan je voeten.
    Ik maak veel van mijn kinderen en kleinkinderen, blij met een paar sokken.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. gezellig blogje, en mooie sokkies or ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat geniet ik toch van je verhaaltjes en foto's.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik had er ook al een blogje aan besteed, aan de prille tekenen van een nieuw seizoen. Snap helemaal wat je bedoeld, je ruikt, voelt en hoort het.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een heerlijk gezicht die kipjes. En dan die grote broer (of zus) er bij, dat is vast wel schrikken, maar alles went.
    Wat bloeit er bij jullie al veel. Nog geen winterakonietje gezien en de vele Elzen die hier staan zijn allemaal nog helemaal kaal. Dus nog even wachten op de bloei.
    Dat je je mooie zelfgebreide sokken niet draagt??? Wat jammer is dat. Maar zo ziet het er ook mooi uit, gewoon voor de sier neerleggen dan maar :-)
    Heerlijk dat de lente er aan komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Zo, dat was een heerlijk fietstochtje... Ik ben helemaal uitgewaaid ...*Ü*. Je sokkenpakketje ziet er hééél lief uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Gezellig blogje zeg. Heerlijk toch omdat beginnend lente kriebels te krijgen. Je breid mooie sokken, maar dragen joh......................liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.