Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 29 juni 2015

Over ongebaande paden

Wij mogen graag de fiets pakken en over s,herens wegen dwalen, heerlijk vinden we dat alle drie, man en zoon zijn ook graag van de partij, we hebben wel elk een ietsje ander beeld van dat fietsen, maar dat mag de pret niet drukken.
Ikzelf begeef me graag buiten de gebaande paden, in de ruime zin des woords, en ik weet overal van die paden te vinden....op de fiets rij ik graag daar waar ik niemand, of, laat ik zeggen, weinig mensen tegenkom, en dat zijn dus de ongebaande paden.Het moge duidelijk zijn dat die paden niet helemaal gladjes en makkelijk te berijden zijn........
En daar zit hem de kneep bij die twee mannen, die houden daar niet van, die zijn gesteld op een glad rijdek zonder hobbels en kuilen en hekken, gewoon strak geasfalteerde fietspaden,daar zijn er tenslotte genoeg van in Nederland dus zij zien het nut totaal niet in van die andere paden.........Ik dus wel,ik hou van het ongebaande, het hobbelige, het onverwachtse.
Die paden zijn hobbelig en bobbelig omdat er niemand fietst en loopt, en omdat er niemand fietst en loopt blijven ze ook hobbelig en bobbelig en bij regen modderig. Ik wil midden door dat landschap en die akkers rijden, af en toe het gevoel ervaren van alleen op de wereld te zijn in ons doorgaans overvolle landje.Dat vind ik genieten!
Alleen is betrekkelijk.......in Nederland ben je altijd wel ergens in gezelschap van wat of wie dan ook.Want nog iets als je je buiten de gebaande paden begeeft.......ik heb al heel wat "urinerende mannen" ( en wat dies meer zij..... )gepasseerd op dit soort tochtjes.
Zo kan het verkeren dat man en zoonlief al lang en breed ergens aan de koffie met appelgebak zitten
(want dat is hun interpretatie van fietsen) als ik er ook nog eens welgemoed achteraan kom hobbelen, want toegegeven, die paden zijn wel een stuk minder snel te berijden natuurlijk en je moet de hekken achter je sluiten voor de schapen of koeien die er lopen.
Het is zomer, dat kan niemand ontgaan, de margrieten bloeien in grote getale de bermen.De Vlier doet zijn uiterste best om zoveel mogelijk bloemen te produceren, elk jaar weer denk ik, o ja, vlierbloesemsiroop, lekker, en elk jaar als ik gewapend met schaar en bak op pad ga denk ik huh.....hier bloeiden toch vorige week nog die vlieren.....of was het al weer twee weken geleden.De tijd vliegt voorbij en de bloemen ook.
En dan de zomer.....wat moet je daar van zeggen, niets eigenlijk, volgens mij is het elk jaar wel zo, in mijn beleving is er ook wel veel zon geweest, maar ik moet wel zeggen dat de junimaand op onze camping echt slecht is geweest tov vorig jaar, geen zon is geen kampeerders.
Er is altijd wel een plekje te vinden waar we hier toch ergens kunnen zitten met een "bakje bruin", oftewel, geen dag zo kwaad of het zonnetje schijnt wel vroeg of (te) laat.En de komende week is dat misschien wel binnen, want de zomer komt er echt aan, in volle glorie, en daarmee ook weer de kampeerders!
De ene bloem is al weer bijna uitgebloeid als de andere een belofte inhoud voor over een paar weken.
Het blijft een verrassing met een tuin als de onze hoe het dit jaar weer zal zijn.Zomer is dus fietsen op ongebaande smalle paadjes en mooie bloemen zien en ruiken en voelen.
Zomer is rozen, veel rozen, héél veel rozen,
ik ben er gek op en ik heb er een hekel aan, nee, zo kan ik het niet zeggen, ik deel de liefde voor rozen met allerlei ongedierte, zoals luizen......en ander gespuis, zodat mijn rozen dus nooit zijn zoals ik ze zie in de boekjes.Maar als geheel, met toegeknepen ogen, en van een afstandje is het wel een plaatje.
En velden vol klaprozen, je hoeft er niet voor naar Frankrijk, hier hebben we ze ook steeds meer, zoooooo mooi....
Zomer is ook geschoren schapen, ik heb een schapenvacht gekocht van het Wallischer Schwarznase schaap, dat is een werkelijk prachtig schaap met een schitterende krulletjesvacht, echt een plaatje om te zien, wat een mooie wol.Heel de vacht gewassen, nu nog spinnen.Nou wordt er hier thuis door de bakpuber altijd behoorlijk denigrerend gedaan over mijn enigszins grijzende haar, als ik vergeet er de chocoladebruine mousse in te smeren.....dus ik dacht, mwah, altijd al heel graag krullen willen hebben, hij heeft ze, superblond, nu ik nog.......
En zeg nou zelf.....helemaal cool toch? Prachtige witte krullen........een Wallischer Schwarznasecoupe! was het wéér niet goed, het valt ook niet altijd mee om het goed te doen in het leven van een (bak) puber!

23 opmerkingen:

  1. Goeiemorgen Jeannet, leuk blog en vooral weer: wat een leuke, mooie, vrolijke foto's. Een fijn begin van de dag! Dankjewel! Ik wens je een plezierige week en dank voor je felicitatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig zoals je dit verhaaltje ook weer schrijft. Zie het helemaal voor me.Enne dat kapsel ....laat het maar gewoon zoals het was.Fijne week. Groetjes Rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke fietstocht hoor.
    Jou staat ook alles hè:)

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie reportage over Voorne. Zo reizen, nu op de fiets, wij lezers allemaal even met je mee.
    Dat met de vlier heb ik nu ook altijd. Als de bloesem op zijn mooist is heb ik net even geen tijd om er iets mee te doen.
    En als ik eerlijk mag zijn, ik zie je liever gewoon!
    Leuk dat jullie zoon ook meegaat op de fiets. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's maak je tijdens je fietstochten.
    Zoals je het omschrijft wil ik eigenlijk ook wel fietsen maar de manier van fietsen van jouw mannen spreekt mij toch meer aan. Recht op het doel af, de appeltaart met koffie.......
    Hahaha, je nieuwe krullencoupe is prachtig, althans de kleur.
    Maar zo'n dikke bos, mwhaaa.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat lekker wakker worden, bij een heerlijk maandagmorgen blogje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ha ha ha leuk die krullen en wat een prachtige foto's bij ons bloeien de rozen ook geweldig.
    En de warmte komt er aan dus drukte bij jullie.
    Geniet van al die mooie dagen. Groetjes ELza.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, dat kapsel is geweldig! Wel een beetje warm misschien!! ;););)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mooi foto's, je nieuwe kapsel is wel heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een gezellig blogje heb je...
    Ja en dat fietsen over ongebaande wegen.... het lijkt wel of we dezelfde liefdes hebben.... Ook hier een man die dat absoluut alleen maar met een ATBfiets wil doen.....
    Kom ik aan op mijn elektrische... Da's toch geen porem!
    Nou, niemand die het ziet hoor in de middle of nowhere... En die koeien en schapen vertellen het echt niet verder!

    Je kapsel? mmmmm.... te begrijpen dat puber dat nu net weer iets te vindt.... Het mag wel anders, maar niet te hè?
    Moeders blijven nu eenmaal moeders en daar moet je je niet voor hoeven te schamen.... ;-)

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  11. piep heerlijk blogje meid,
    ik net zelf een 15 gefietst door de natuur..
    zalige foto s heb je weer genomen..

    Euh wil je (bak)puber verwittigen dat er binnenkort een grijze quilster in het huisje komt? hihi
    knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie natuur foto's. Michiel gaat ook graag van de paden af, ik zelf niet zo snel, want lopen daar op al die hobbels, komt mijn lijf niet ten goede ;-)
    Die grijze krullen staan je goed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bij ons is het net andersom. DH houdt van de ongebaande paden en ik val dan accuut van mijn fiets af. Heb daar gen goed evenwicht voor. Maar weer genoten van je vertelsel en wat een mooie witte lokken!!! Geniet van het mooie weer. groetje Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige foto's heb je weer gemaakt om ons mee te laten genieten.
    Sterkte met de komende warmte en drukte op de camping.
    De krullen??--mmmmm beetje te wit en te veel van de krul.Je weet waar -te- voor staat is niet goed behalve tevreden!
    gezellige dag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig die witte krullen... ik zou zeggen: niets meer aan doen! :-)
    Je hebt het over geen zon dus geen mensen in juni op de camping.
    Maar.... juni was echt met heeeeeel veel zon hoor!
    Alleen was het niet zo warm (zeg maar koud).
    Dat ik het zo goed weet komt door onze zonnepanelen, die hebben in juni echt overuren gemaakt, elke dag wekte ze ontzettend veel stroom op.
    Gek nu het een paar dagen wat regende heeft iedereen het over veel regen, terwijl half Nederland verdroogd is.
    Maar het is heerlijk toeven daar bij jou. Prachtig al die bloemen.
    Fietsen alsof je helemaal alleen bent.... dan is het ook beter om zonder de mannen te gaan toch?
    Die plassende mannen? Die kom ik hier bijna dagelijks tegen in ons best wel druk bezochte park. Die trekken zich nergens wat van aan.
    Laatst stond er eentje over de brugleuning te piesen terwijl ik er aan kwam. Jammer, geen fototoestel bij me, had een leuk plaatje geweest voor op mijn blog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lees in je beschouwende blogje door, over de prachtige fietstochten over de ongebaande wegen, het mooie natuurschoon en alles, waar ik ook zo van kan genieten... volgt er ineens die laatste foto! Hilarisch!!! Ik zou zeggen:
    "Niets meer aan doen, staat je goed!"...😄
    Fijne (te) warme week gewenst en groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ziet hier in het zonnetje te genieten van jou blogje. En wauw die krullen. Ik denk dat je er hier in de buurt rijk mee kan worden. Want heel veel mensen lopen hier rond met fel gekleurd haar. Niet gewild maar door de collorrun in Bolsward en Leeuwarden. Ons zeilmeisje gaat ook roodharig de mooie dagen in. Hihi...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een heerlijke plekjes zoek je op om te fietsen.... Een prachtig vachtje heb je bemachtigd.....
    Echt genieten en nog een schaterlach toe, dank je wel hoor!
    Steekjesgroetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha, koffie met appeltaart. Dat is nog eens een mooie definitie van fietsen! Het was een mooi tochtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Erg van je verhaaltje genoten.
    Poeh dat zal warm zijn met die hitte en dan zo' n vacht op je hoofd. Schaap zal blij zijn dat ie zn vachtje kwijt is.
    Groeten, Joke W.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heerlijk om er zo op uit te trekken en van de 'rust' te genieten. En die laatste foto is ook geweldig natuurlijk! :-)))))

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heerlijk als je zo kunt fietsen en genieten van de natuur en dan ook nog gezamenlijk (nu ja deels!) LOL! Maar nu is het uit met de pret, we gaan weer naar de gewone zomerse dagen met zo nu en dan een bui en zo nu en dan een heerlijke zonnige dag, het plenst nu en de wielrenners racen door de regen richting Zeeland, misschien nu bij jou in de buurt! Geniet van droog en nat, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.