Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 6 juli 2015

Het zomert maar door

Het zomert maar door, we wilden zomer en we kregen zomer,zelfs net een kleine hittegolf achter de rug, dan heb ik diep respect voor al die mensen die gewoon doorgaan met zwaar lichamelijk werk, daar waar ik mij alleen maar koelte hoef toe te wuiven vanonder een boom en de telefoon beantwoorden, vanonder diezelfde boom.
Een gewone Nederlandse zomer dus, het verschil zit hem net in de dingen die je doet, of juist net niet,een zonnige dag maakt iets anders in je los dan een dag met somber weer, iedereen krijgt zin om er op uit te trekken en iets te ondernemen, waar je op een grijze dag de energie uit jezelf moet halen, krijg je die op een zonnige dag haast cadeau.Heerlijk!
In de kas groeit alles ook weelderig door, eigen snijbonen, s,nachts doen we de deur dicht, kunnen de reeën er niet bij.We zien ze bijna elke avond als we op de fiets door de polders rijden, en de mensen die achter op onze camping staan hebben een fenomenaal uitzicht op de reeën,alleen van dichtbij fotograferen , dat is me nog niet gelukt.
Hoewel ik van het platteland ben, vind ik het toch steeds weer bijzonder om je eigen groenten te oogsten, wat eten we vandaag? eh, we plukken even een hand bonen uit de kas, of een ei van de eigen kippen, het raakt zo aan de basis van het werkelijke simpele leven waar het allemaal om draait, gezond en smaakvol eten.Er zijn bietjes, of zeg maar gerust bieten, ook in de kas, allemaal geoogst en leve de vriezer, alleen zoonlief en ik eten ze maar, wij vinden ze heerlijk.
Er was een bof met het butterfly servies, ik scoorde een theepot, suikerpot en melk kannetje, wonderlijk dat we deze dingen helemaal niet meer gebruiken heden ten dagen. Wie gebruikt er nog een theepot? Tis nu toch allemaal grote mok, zakje thee erin en klaar.
In het natuurgebiedje hier vlak bij zijn de lepelaars gesignaleerd, leuk, heel erg leuk om een lepelaar van zo dichtbij te mogen aanschouwen.
En er worden steekjes geprikt, mooie steekjes in mooie pastellerige stofjes, er zijn dilemma,s, handwerkersdilemma,s. wel of geen sashings, toch wel, eigenlijk niet, niet genoeg van één kleur, dus misschien twee kleuren combineren,minder mooi, uithalen en opnieuw beginnen, wie kent het niet? Column er over geschreven in de nieuwste Quilt en Zo die nog uit moet komen.
Er zijn boeken gekocht voor ooit, ooit als we meer tijd hebben,voor de winter als we meer naar binnen gekeerd leven, inspiratie, ideeën, we halen het overal vandaan, voor mij is de natuur met heel haar prachtige onconventionele kleurenpalet de grootste bron van inspiratie, in mijn huis en in mijn handwerk en in mijn leven.
Dit vind ik ook een heel mooi boek, van Stefanie, bijzonder dat je iemand kent die een zo mooi boek heeft meegeschreven, prachtige Zeeuwse visserstruien, mooi, ook om de verhalen er bij te lezen.Het boek is hier (klik) te koop en de volledige opbrengst gaat naar de stichting Zeeuwse Visserstruien.
En het is voor ons de zomer waarin we hopen te genieten van vele zwoele zomeravonden.We hebben namelijk een veranda achter aan het huis gebouwd, daar zijn we nog mee bezig, met schilderen, afwerken, inrichten ( het leukste ! ) het komt nog wel een keer voorbij, tis nu al erg mooi door het eerlijke stoere materiaal waar we hier zo van houden.
En natuuuuurlijk kan je er in/onder quilten........al is het dan nog niet helemaal klaar, groot voordeel is dat je lapjes niet wegwaaien,hier een daagje apple cornen,met E uit Z .
En vandaag, 6 juli 2015 is de Dalai Lama jarig, 80 jaar, ter ere van zijn verjaardag hebben we vijf Tibetaanse vlaggetjes voor ons raam gehangen net als duizenden andere Nederlanders naar horen zeggen .( ben benieuwd) Voor mij is hij de personificatie van vredelievendheid ,geweldloosheid en tolerantie. Een lichtend voorbeeld voor de hele wereld.
En zo zomert het voort, we genieten elke dag weer van de enorme verscheidenheid aan vogels om ons heen, dat blijft geweldig,namen?Groenling, Sijsjes, Zwartkop, Tuinfluiter, Distelvink of Puttertje in de volksmond, ( voor mij het allermooiste vogeltje)
Vink,Winterkoning, Roodborst, Fitis, Tjiftjaf, Zwartkopmees, gele en witte Kwikstaart, Kool en Pimpelmees, en zo kan ik nog wel even doorgaan, Groene Specht, Merel, Zanglijster,Bonte Specht, Kauwtjes en Kraaien niet te vergeten,Heggemus, Bonte Vliegenvanger,Huismus oeps, daar hebben we er maar één van....dat ben ik zelf natuurlijk.....Fijne zonnige zomer week allemaal weer!

22 opmerkingen:

  1. Piep
    Heerlijk blogje, heerlijke natuur.,
    En het dilemma lost zich vast op.. Al ziet hij er voor mijn ogen al prachtig uit
    Knuf en fijne week Mieke🌺🌺🌺

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk zomers blog. Die sashings?? Doen wat je zelf uiteindelijk het mooist vindt natuurlijk.
    En je servies .....schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk verhaaltje weer.
    Prachtige stofjes zeg! Uit eigen-kast of een serie?
    Heb de vlagjes ook besteld, zijn nog niet binnen:(

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb weer lekker genoten van je verhaal en wat is de natuur toch prachtig, de reeën, de lepelaar en schitterende vogels. En je quilt in wording....prachtig en smul maar lekker van al dat groeit in de kas! Groetjes en een fijne week, Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijne blog weer! Lekker, eigen groente, maar doet me ook beseffen dat er veel werk aan zit. En die prachtige natuur rond je huis! En al die vogels! Fijn om mee te genieten! Goeie week gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat wordt ik weer blij van je verhaaltje...;0))
    lekker die groente uit eigen tuin...hier zijn de slakken ons voor geweest....weg lekkere sla..!!
    ben reuze benieuwd naar je veranda wat zal dat mooi zijn !!!
    En dan die reeën wat mooi..wat mooi..
    al die vogels prachtig..daar wordt ik nou blij van...en natuurlijk van je mooie blokken..;0)
    Geniet lekker vandaag.....;0))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer zo'n heerlijk blogje van je. Lig op mijn bedje jou stukje te lezen. Bij te komen van een heerlijk weekend met veel te weinig slaap. Wat wonen jullie toch heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker die groenten uit eigen tuin en wat zal dat genieten zijn onder jullie overkapping.
    Zoonlief werkt met dit weer nog steeds buiten, af en toe zelfs met een gaspak aan, dat is pas warm zegt ie ;-)
    Mooie quiltblokjes !!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Theepot, hyacintenvaasje, blauw hout, quiltlapje, vogeltje, boeken, eigen oogst, veranda, sierui. Allemaal eye candy waar ik blij van wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een gezellig verhaal, echt lekker zomers, mooi en sfeervol hoor die patchworkrand tegen die blauwige kast...Geniet van de zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh heerlijk zelfgekweekte groente! Hier geen groente uit eigen tuin dit jaar.Bij jullie ook zoveel vogels en dan 's ochtends vroeg raam open en luisteren naar al het gefluit en gekwinkeleer.Heb ook een overkapping boven het terras-dat is genieten en heb er al vele dagen zitten handwerken.
    Succes met je quiltprobleempje en gezellige dag.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi die pastelkleurige lapjes! De sashing ertussen vind ik ook heel mooi staan hoor. Het servies is ook prachtig! Ik gebruik trouwens altijd een theepot. Ben een echte theeleut en vind het veel makkelijker om in één keer een hele pot te zetten en die warm te houden op een theelichtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed begin van de week altijd jouw verhaaltje. Heerlijk om te lezen. Beter dan alle narigheid uit de kranten! Een hele zonnige, gezellige week weer toegewenst.!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo huismus wat weer een prachtig verhaal.
    Fijne dag vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weer een super gezellig blogje Jeannet.
    Met mooie foto's van alles wat er om je huis gebeurd.
    Lekkere verse groenten en bloemen uit eigen tuin, dat missen we nu wel.
    Leuk dat je weer onderdelen van je servies hebt kunnen vinden, altijd fijn om je verzameling uit te breiden.
    Wat een hoop verschillende vogels heb je bij je huis!
    Hier ook wel wat, maar veel van hetzelfde.
    Super veel van die schreeuwende en merelnestleegrovende eksters.
    Ik ben het gekst op doodgewone musjes, zo lief die smoeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk zomers blogje, met veel mooie foto's. Lijkt me zo leuk om zelf uit je tuin groeten te kunnen oogsten. Wij hebben 1 appelboompje, met een erg magere opbrengst, maar meer past er hier niet in helaas. En dilemma sashings of niet? Ik zou ervoor gaan, want het is er een heel geschikt randje voor! Geniet van deze zomerse week weer en groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Groente smaakt immers zoveel puurder uit eigen kweek, heerlijk! Bijna uniek tegenwoordig zoveel mooie dieren in je nabijheid! Oh jeetje dan ben ik ouderwets want ik vind thee uit theepot en kop en schotel toch echt genieten.......
    Dank voor je mooie zomerse logje,
    Groet van huis tot huis , Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh wat leuk dat boek, je weet ik ben geen breister, maar ja een boek van Stefanie vraagt om kooplust! Wat heerlijk dat je overkapping al zover is dat je er van kunt genieten, je andere zomerplekje zal nu wel niet meer zo vaak worden gebruikt! Geniet van je schitterende uitzicht en de vogels, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh meis, geweldig gezellig en kleurrijk kun je je verhaal hier kwijt.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Om helemaal blij van te worden, Jeannet, heerlijk om de zomer zo bij jou te beleven! Door alle hectiek van de afgelopen tijden (haha, het boek natuurlijk, leuk dat je er zo blij mee bent ;) moet ik nu weer even 'landen' en ik merk dat jouw bericht en mooie foto's me daarbij helpen! Dank en lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je kunt dan wel erg van de bossen houden, maar je woont daar zelf prachtig tussen de weilanden met uitzicht op de reeën. Hopelijk volgen er nog veel mooie zomerse dagen, zodat jullie veel op de veranda kunnen zitten. Als het dan weer winter wordt ben je al goed voorzien van prachtige boeken. Fijne week,

    BeantwoordenVerwijderen
  22. I always enjoy seeing your new quilting projects. Such wonderful fabric choices!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.