Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 26 oktober 2015

Middelburg

Als je naar Middelburg gaat kan je er niet omheen, de lange Jan, overal steekt hij fier boven de huizen en de bomen en de gebouwen uit, prachtig herfstig schouwspel.
Goudgele bomen in hun herfsttooi die heel mooi afstaken tegen de pittoreske oude geveltjes.
Het was ook zo,n echte herfstdag, klein beetje zon, die de stad nog meer kleurde in een goudgele gloed, stil, heel stil, je zag geen blaadje bewegen, zo,n ingetogen herfstsfeer, eigenlijk steeds de vorige week al, echt herfstvakantie.
Ik hou van Middelburg, het kleine knusse en provinciaalse, verwacht er geen grootste zaken, alles wat er moet zijn, dat is er, het is oud, en mooi, en sfeervol en sereen, zeker de zijstraten van de hoofdstraat, want we gaan natuurlijk niet voor Hema, Kruidvat, Bruna en weet ik wat nog meer.
We gaan voor de leuke kleine en bijzondere winkeltjes, die je nergens anders tegenkomt, en dan moet je even van de gebaande paadjes afwijken, dan kom je ze tegen. We gingen ook voor de enorme boekenwinkel waar zoonlief zijn ogen uitkeek.
De dames aldaar vonden het heerlijk om een pubert binnen te hebben die echt veel van boeken af weet, en veel leest, dat zie je niet zo vaak meer op die leeftijd. Hij weet precies wat hij wil en in no time waren er drie dames in de weer met hem ........en ja hoor.......in het magazijn, nog niet in de winkel, daar kwam een spiksplinternieuw boek, historische roman van Rob Ruggenberg ( ? ) nog niet eens ingevoerd in de kassa....., maar helemaal naar zijn zin! Kijk, dat zijn leuke dingen, dat vind je niet bij een Bruna.
Middelburg heeft wel vier molens, ook dat had zijn belangstelling, ik heb er maar één gezien, volgens mij is het de Seismolen, maar ik kan me vergissen.
Het is een prachtige oude stad, met een mooi bewaarde kern, ik krijg hier altijd het gevoel, als ik in een stad zou moeten wonen, dan zou het zomaar Middelburg kunnen zijn, het gemoedelijke gecombineerd met genoeg bijzonders.
En overal waar je kijkt die schattige oude pandjes, ik zou ze wel eens van binnen willen zien, het lijkt me een geweldige ervaring om in zo,n mooi oud pandje te mogen wonen, iemand die er in woont van mijn lezers? Dit was op de vismarkt, in de zomer altijd een leuk antiekmarktje, nu het terras van, jawel.....
We zijn er niet binnen geweest, niet zo het ding voor twee mannen, die hebben liever iets stoerders.....Hoewel, zo,n leuk blond meisje voor het raam met een puber bij je....oh nee....die houd niet van vrouwen ( nog niet.....) die houd nog teveel van zijn moeder ( mag ik hopen......:)
Ook goed, ik was al blij dat ze meegingen, wel heel wat om al die kekke leuke winkeltjes voorbij te moeten lopen als vrouw.......want er zijn grenzen aan hun geduld natuurlijk, vrouwenwinkeltjes hollen ze voorbij..........Gelukkig was er geen quilt of wolwinkel in het zicht.Ideetje voor de Zeeuwen? Kan toch eigenlijk niet, geen wol en quiltwinkel in de hoofdstad, of heb ik het gemist?
En natuurlijk het grote stadhuis op de markt, een prachtig imposant bouwwerk, wat een uren zitten daar in, hoe hebben ze het vroeger zo mooi kunnen bouwen, er was blijkbaar iemand die erg goed kon voetballen.....:)
Ja, het was weer leuk om er een daagje te zijn, de sfeer van de stad gaf zich op deze herfstdag mooi weer.We wonen er niet echt vlak bij, uurtje rijden, maar wel mooi rijden over alle dammen en dijken die de eilanden met elkaar verbinden sinds de Deltawerken..
En echt overal was de lange Jan prominent aanwezig, alsmede de sfeer van de herfst, dit vond ik ook zo,n mooi verstild plaatje.Het geluid van beierende klokken paste zo mooi bij de sfeer, dat horen wij niet zo vaak op het platteland.
Er stond in de Libelle van de afgelopen week een heel stuk over Zeeland en zijn bekoring, met ook dit toepasselijke gedicht.
Genoeg oude bankjes voor "mams"om zo eens even op te zitten en eens goed "rond en te omme te kijken.
En zo is de herfstvakantie weer tot een einde gekomen, jammer, het had van mij nog wel langer mogen duren, en van de twee mannen ook denk ik zo, een weekje is zo om. Het is superdoodgewoon, maar zo gezellig, de rust van het minilandgoed, wat we weer even voor onszelf hebben.Op naar de volgende vakantie zou zoonlief zeggen, duurt nog even, kerst, Mmmmm, ook weer leuk om naar uit te kijken.
Heb ik nog wat leuks gekocht?Ja hoor, de mannen waren al lang uit het zicht, maar in een klein kringloop vond ik dit Keulse potje, voor 4 euries, koopje toch? en thuis gekomen heb ik er gelijk de laatste bloemen uit de tuin in gezet.
Nog één laatste mooie herfstimpressie van Middelburg, we hebben de herfstvakantie afgesloten met een werkelijk prachtig zonnig herfstig weekend, het uur is weer terug gezet, voorbode voor de donkere dagen voor kerst, voor nu; fijne week allemaal weer!

20 opmerkingen:

  1. Ja, zo'n weekje is maar kort. Wat een prachtige foto's van Middelburg. Het is een tijd geleden dat ik daar ben geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn, dat je zo genoten hebt van ons prachtige
    Middelburg, jammer dat je niet bij St. John bent geweest,
    ze hebben daar superlekkere huisgemaakte appeltaart!
    En wat een wolwinkel betreft, iedereen gaat toch
    lekker naar het wolparadijsje van Jeannet in Arnemuiden!
    En laat dat maar vooral zo blijven.
    Vooral in de herfst is Middelburg op z'n mooist,
    volgens zeggen komt er nog een mooie herfstweek aan,
    geniet ervan!
    Hr.gr. Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wat betreft de wolwinkel heb je helemaal gelijk Betsy, ik vind het alleen zo,n rare route naar Arnemuiden vanuit Middelburg, de vorige keer hebben we er ruim een half uur over gedaan over die 7 kilometer.....:( Leuk dat je in Middelburg woont?

      Verwijderen
  3. Prachtige foto's.
    Ook ik vind Middelburg een speciale / bijzondere stad. Door een hele boel enthousiaste Engelsen hebben we daar toen besloten ook de zee op te gaan. Daar meteen zeekaarten gekocht. En heerlijke pizza gegeten.
    Door jouw blogje was ik weer even terug.
    Ook hier in huis een leespuber. Heb vorig jaar, uit haar naam, bij de mentor geklaagd dat ze veel te veel huiswerk hebben en niet eens meer tijd hebben om een boek te lezen.
    Hihi...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. La Vaca Creatief: daar verkopen ze wol en katoen. En stofjes. Ik vond Middelburg ook een leuke stad. Echt de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's en Middelburg is super leuk om rond te wandelen .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn verslag over Middelburg! Wij komen er nog wel, maar alleen op visite in een buitenwijk! 't Wordt weer eens tijd voor een Walcherse vakantie, denk ik. En Jeannet, dat gedichtje is het begin van een oud vaderlands lied wat wij al op de lagere school leerden en op Koninginnedag tijdens de aubade bij het raadhuis zongen! Fijne week gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie dag is dat geweest!

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb de boeken van Rob Ruggenberg ook allemaal gelezen, het zijn inderdaad leuke boeken voor puber jongens.
    Mooi reclame plaatje voor Middelburg. ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat lied van de blanke top moesten wij elk jaar op Koninginnedag met alle lagere school kinderen en het muziekkorps zingen op het Buiskoolplein en de schoolhoofd stond dan op de rand van de fontein te dirigeren.
    Mooie foto's van Middelburg heb je gemaakt en jullie hebben een heerlijk dagje uit gehad.
    Nu fijn nagenieten en er komen nog meer mooie zonnige dagen aan deze week.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij wonen niet in Middelburg, maar in Kloetinge, ook
    mooi hoor.Hiervoor 15 jaar in Arnemuiden gewoond en
    dus heel vaak naar Middelburg en i.d.d. La vaca creatief
    is ook een leuke winkel, een bezoekje waard.
    Als geboren Zeeuwse blijft het toch altijd
    "ons Middelburg".
    groetjes, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, Middelburg is echt de moeite waard, een hoop te zien en heel fotogeniek die stad.
    Wij doen ook vaak een rondje Middelburg als we bij onze DD in Zeeland zijn.
    Groetjes Sylvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is een prachtige stad en dan te weten dat hij vrijwel helemaal in puin lag, zoals het stadhuis dat na de oorlog helemaal weer is opgebouwd! Ik heb het geluk gehad om rond geleid te worden door Lupineke die in zo'n beeldschoon huisje woont! Maar ik heb zoals altijd weer genoten van je foto's en verhaaltje! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha, wat leuk dat je in 'mijn' stad was :)!! Bijzonder om het alledaagse door jouw ogen terug te zien. Al moet ik bekennen dat ik echt dágelijks geniet van onze prachtige provinciehoofdstad, zelfs als ik snel even wat boodschapjes ga halen. Hoe vaak denk ik niet: oh, nu had ik mijn camera bij me moeten hebben, haha! Een 'echte' quiltwinkel hebben we hier helaas niet meer. "Het Zwarte Schaap' is al weer jaren geleden dicht gegaan.. helaas. Maar bij LaVaca kun je zeker ook goed terecht voor gezellige lapjes. Gewoon het straatje schuin tegenover de Hema in lopen dan zit het aan de rechterkant. Voor wolletjes moet je inderdaad bij Jeanet wezen :)
    Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je prachtige, sfeervolle impressie van Middelburg in de herfstvakantie zou zo in een promotie-folder kunnen voor dit mooie stadje. Wat zal dat genieten zijn geweest! Het is heel erg lang geleden, dat ik er was, maar ik zou er zo weer heen gaan, en dan vooral voor die kleine winkeltjes. Wel erg jammer, van die quiltwinkel, maar gelukkig heeft Zeeland wel de verrukkelijke winkel van Marcha.
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk dat je me even meenam naar Middelburg. Vanuit Drenthe kom je daar niet zo gauw. Maar als ik jouw mooie foto's zie, moet het zeker op ons "to do" lijstje komen :)
    groetjes,
    Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw! Dat ziet er gaaf uit! Ik zei meteen tegen mijn man dat we een keer naar Middelburg moeten gaan, maar ook voor ons is het 1,5 uur rijden. Niet echt iets wat je zo even doet...
    Wel Super gaaf blogje: elke maandag is het weer even gezellig bij je kijken en bijlezen. Nog een fijne week! Groetjes, Maartje.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige foto's. Ik ben ook eens in Middelburg geweest maar dat is alweer meer dan 30 jaar geleden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.