Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 19 oktober 2015

"Skattig tasje"

Dat breien, dat prachtige fair isle breien, het heeft me in zijn greep.Dit is toch helemaal super? Die rustige uitgebalanceerde subtiele kleurencombinaties.Daar zie ik meisjes bij, lange slanke meisjes met opbollende lange rokken en rossige haren die achter zich wapperen in de wind........
En hoewel ik best goed ben met kleur in mijn quilts, is breien met kleur toch weer en heel andere tak van sport, soms denk je zeker te weten een prachtige combi te hebben, en dan valt het tegen, en aan uithalen doe ik liever niet, al helemaal geen fair isle.Daar is dus nog heel wat in te ontdekken.
Mooi hoe alles in de natuur matcht met de prachtige wol uit Denemarken, of de Shetlander eilanden, of ons eigen vlakke polderland.En deze práchtige foto van het fair isle breiwerk heb ik van internet al zie ik wel overeenkomsten met de wolletjeskleuren :)Ingetogen vind ik prachtig, maar deze uitbundige kleuren ook.
Dit zijn allemaal bolletjes van het Holst Supersoft van 10 gram, als je ze zo bij elkaar ziet best kleurig, maar als je er een paar selecteert breng je er zo de rust in. Dit was overigens de foto van mijn tel. hoesje van vorige week.
Hier kan ik mijn lol wel mee op, grote looplengte, helemaal leuk, voor van alles, ben begonnen aan een klein rond tasje met allemaal randjes, verslavend, net zoiets als elke keer een ander Dear Jane blokje willen maken, dat gevoel......Ik vind het zo vreselijk leuk om van die kleine projectjes te maken, dan kan je meteen even oefenen, zien of je het leuk vind, hoe het materiaal zich houd en of er eventueel nog wat veranderd moet worden.
Het heerlijke gevoel als je het al af hebt en het lapje of projectje wast in de Eucalan, een soort wolwasmiddel wat gelijk anti motwerend is, ook niet onbelangrijk, daarna laten drogen tussen twee handdoeken op de strijkplank, daar heb ik overigens een speciale techniek voor.....werkt perfect, en droogt snel.......
Deze wol wordt pas echt mooi als je het gewassen hebt, nu zit er nog spinolie in die de wol wat stugger en makkelijker te verwerken maakt.Na het wassen is het helemaal zacht en soepel en voegen de steken mooi samen.Ik had hem op FB al een tijdje geleden op de fair isle groep gezet, wat een overweldigende reacties......
Patroontje? ja hoor, ik deel graag dingen met anderen, zoals ook anderen weer dingen met mij delen, dat gaat zo in de creatieve wereld,en echt, geloof me, dit is niet moeilijk!
Sokken breien, dat is pas moeilijk, maar als je kan tellen en recht kan breien kan je dit ook, dit is namelijk alleen maar recht breien met hooguit twee kleuren, zo eenvoudig!
Je neemt een korte rondbreinaald met een kabel van 40 cm naalden drie en je zet 100 steken op, in het geval van de Holst Supersoft, dan zet je een steekmarkeerder op je naald zodat je weet waar het begin en eind is en ga je gewoon randjes breien, uit een boek, zelf getekend, alles kan, gewoon maar in het rond breien met maximaal twee kleuren en alleen maar recht.Op het eind van je breiwerk maak je gaatjes om een koordje door te halen. 2 steken samenbreien, één omslag, en dat de hele toer herhalen.Daarna nog een toer of zes breien voor een leuk randje.
Ik heb er een bodem ingemaakt van een bijpassend wollen stofje die je nu ook weer overal ziet, ( 13 cm doorsnee) en een binnenvoering van een quiltstofje. Je kan de bodem ook breien, vierkant lapje, bodem rond uitknippen, tegenvoeren met de machine, omdraaien, dichtnaaien en aan het tasje naaien. en klaar is je tasje! Op naar het volgende project!
En het was de afgelopen week ook best weertje om te breien, de winter leek wel voor de deur te staan! Nou, even nog niet hoor, nog even genieten van de herfst. Voor "Beest"geld dat niet, die heeft een donkerbruin leven saampjes met "moeder" thuis, tikkende pennetjes, snorrende kachel, wie doet ons hem wat.......Van de week kreeg ik bezoek van een vriendin van het andere eiland, wat klinkt dat he? andere eiland.........Goeree Overflakkee, enfin, ze bracht dit kalendertje voor me mee.
Net wat voor mij natuurlijk, ik hou van wijze en gezellige, leuke en diepgaande spreuken, die je weer even pas op de plaats laten maken, of je een andere kijk op de zaken geven, alles is namelijk van verschillende kanten te bezien.Gekke mooie foto van een appeltje aan een boom in de tuin.
De herfstvakantie begint vandaag, de mannen zijn allebei vrij. Gezellie!! We gaan wellicht wat leuke dingen doen, hopen dat de zon ons nog even gunstig gezind is, Zeeland, Middelburg, Kinderdijk, maar het kan ook zomaar zijn dat we een "leuterweekje"houden, het is zo heerlijk rustig nu hier,de week ligt nog open.Fijne week allemaal.

19 opmerkingen:

  1. Zo'n 30 jaar geleden breide ik ern trui voor mezelf. Hij was schitterend en nu denk ik dat het net zo'n soort breiwerk was als jij nu laat zien. Ik ga eens zoeken of ik er een foto van heb. De trui heb ik niet meer. Jammer, jammer. Maar ach, hij zou toch niet meer passen. Veel plezier in Middelburg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. piep zalig blogje en prachtig tasje meid

    geniet van de vaka tie en de heerlijke herfst
    knuf knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig breiwerk. De kleuren en motieven zijn geweldig. Een super droogtechniek heb je trouwens. Ik moet eens kijken of ik, uuh Suus, dat hier ook kan toepassen :o)
    Heel veel plezier met alles wat jullie gaan doen deze vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Jeannet, nu word ik ook in de verleiding gebracht om de gaan "fair islen"! Zag pas al zo'n leuk boek om het te leren. Misschien leuk cadeautje voor mijn verjaardag. Jouw tasje is in elk geval écht schattig! Ik wens je een gezellige week met je mannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo de week kan weer beginnen.
    Heb jou blogje gelezen dus het kan echt. :)
    Vind het fair Isle breien ook Super om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi tasje je hebt het fair isle breien helemaal onder de knie hoor. Ik ben er ook aan verslaafd haha. Fijne vakantie nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig wat is je fair isle tasje leuk geworden.
    Heb een paar jaar geleden bij de boekvoordeelwinkel een boek van deze techniek gekocht met heel veel patronen. Niet dat ik nog geen boek hierover had maar die zijn in het Engels.
    Mooie foto van het mos op de steen.
    Hoop dat je beter weer hebt dan hier-grijs en grauw niks aan aan.
    Gezellige week
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O wat prachtig, dat breiwerk. Ik kom sterk in de verleiding. Maar ik heb nog een leuk ajourtruitje voor een van de kleindochters op de pennen, en een paar sokken. Dus effe wachte maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat kan ik genieten van je breiwerk. Die kleuren. En er alleen maar naar kijken, geeft me al zo'n goed gevoel. Je mandjes zijn ook weer prachtig. Dat zal zeker een GEZELLUG weekje worden met je mannen, wat jullie ook gaan doen. Ik krijg deze week 2 kleinkinderen te logeren en volgende week 1 kleinkind. Gelukkig houden de meisjes ook van lapjes. Fijne week. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. prachtig is dat tasje en mijn komplimenten voor het fair isle breiene, ik krijg het niet onder de knie hahaha ....
    Maar goed dat ik genoeg te doen heb, dus maak me er ook niet druk om ;-)
    je mandjes zijn ook prachtig, kan niet wachten tot de quilt in zijn totaal te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, breien, ook zo leuk, en zeker in fair isle! Heb het al een tijdje niet gedaan, wegens tijdgebrek en een voorliefde voor lapjes de laatste tijd. Maar de prachtige projectjes, die jij hier laat zien zijn wel een verleiding, hoor. Dat tasje is inderdaad erg schattig en die randjes, ook al zo mooi. En wat een geweldig idee, een "pers"hulpje, zonder dat je er zelf moe van wordt!
    Fijne (Herfstvakantie)week gewenst en groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Weer gezellig bijgelezen en ben nu nieuwsgierig of je bakkende puber al lekkere geuren door het huis laat gaan en of jij al weer aan de blokken bezig bent of de naalden laat tikken! Fijne Herfstvakantie! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi breiwerk ! Genieten hoor van al die mooie kleuren. Hier heeft één zoon herfstvakantie en de ander loopt stage. Beetje onhandig.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Such lovely pictures! I so enjoy browsing though your posts.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Schitterend je brei werk met al die randjes, zou ik ook nog wel eens willen proberen zeg.......................liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel leuk tasje van heerlijke wolletjes ;-) Ik voel de warmte van je haardvuurtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ga jij maar lekker door met genieten van het leven! Zo komt er prachtig werk uit je handen. :)
    Lief tasje en lekker doorgaan met die mandjes!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.