Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 18 juli 2016

Klaprozen van Klei

Tijdje geleden ben ik met vriendin naar het atelier van KeraNiek geweest om klaprozen van Klei te maken, weer eens wat anders, uitstapje naar een totaal ander materiaal en techniek, altijd leuk om je blik te verruimen.
Nicoline heeft een geweldig Atelier in Spijkenisse, prachtige ruimte in een oude school met een geweldig mooie plataan voor het raam,Ik heb er al eens eerder over geschreven hier (klik)
Alleen al de sfeer en het Zennnn is een reden om er heen te gaan.Aardige mensen hebben gewoon een goeie sfeer om zich heen hangen.En aardig en bevlogen is ze, en een vakvrouw!
We hebben eerst een dikke plak klei gesneden van een kleihomp, broodje heet dat geloof ik.
Zo,n plak gaat dan door een kleiwals om de juiste egale dikte te verkrijgen, en daar kunnen wij dan straks de bloemen uit snijden.
Ze heeft de mooiste attributen staan waar je de klei mee kan versieren, een schitterende verzameling oude en nieuwe houten stempels, en een verzameling die in een keuken niet zou misstaan.
En dan komt het verhaal textiel er toch nog bij, want ze heeft ook dozen vol kanten kleedjes en mooie gehaakte randjes, en niet om de klei af te vegen....
Nee, om een mooi reliëf in de klei te krijgen leg je je plak weer onder de pers, met zo,n prachtig stukje kleed erop, en dan walsen maar.....als je het kleedje er dan voorzichtig vanaf trekt krijg je dit te zien.
En daar kun je allemaal leuke dingen van maken, in ons geval dus dus die bloemen,
Maar wat dacht je van bijvoorbeeld deze schaaltjes van keramiek? Dat is toch ook ernstig leuk? Reden om nog een keer terug te komen, dan gaan we voor deze schaaltjes.
Nicoline stond het allemaal keurig voor te doen, kleibloem uitgesneden, is nog plat,willen we niet, we willen geen platte bloem maar een dynamische ronde , moet mooi bol en rond komen, dus in een ronde mal leggen en dan verder versieren.
Even föhnen om hem weer uit de mal te krijgen, door de warmte krimpt de klei ietsje en laat het los.En dan is het de bedoeling dat de bloemen drogen aan de lucht en gebakken worden en later geglazuurd.
En dan krijg je dit! Drie prachtige rode klaprozen die een plaatsje in de tuin gaan krijgen.
En een close upje van de rozen.
Vriendin heeft er anemonen van gemaakt, in het blauw, ook werkelijk práchtig.
Het is dat ik al een hobby heb, want dit trekt me toch wel héél erg aan, dit werken met die klei, plastisch materiaal, je kan er je creativiteit helemaal in uitleven.
Van de hand van de meester(es) is deze mooie sobere raku gestookte  papaver die nu in mijn tuin staat. Ik hoop dat tie uitzaait....als er iemand zaad van wil.....
Manlief heeft vakantie, maar liefst 4.5 week lang! Hij gaat werken binnen het onderwijs, en ja hoor......in het onderwijs is het fijn, omdat er lánge vakanties zijn! ( nou ja....vakantie op een minilandgoed is een tikkeltje betrekkelijk natuurlijk, met ook nog een minicamping, maar goed, werken op eigen tempo is al fijn.
De zomer schijnt er nu echt aan te komen volgens Piet Paulusma, dinsdag en woensdag erg warm, nou is het dat natuurlijk steeds eerder als de zomer maar niet wil zomeren, dan ben je al blij met 20 graden, maar het worden er ruim 30.Ik ben er helemaal klaar mee voor! ehhh......psstttt....geheimpje......ik hou helemaal niet van de zomer en de warmte :( erg he?
Hartelijke groet, Jeannet

17 opmerkingen:

  1. Wat een inspiratiebron is je blog van deze week, dank!
    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. piep

    oh wat ben ik feliefd op jou bloemen...
    kunnen we een keertje samen?
    volgende zomer misschien?
    zaalig mooi en altijd een droom geweest iets met klei te doen

    He meid, geniet van die paar dagen en gun J. af en toe een lekkere (ijs)thee pauze :)
    knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige bloemen, helemaal top zo in de tuin. Ik zoe de volgende keer ook voor het schaaltje gaan😊Wat een schatje. Fijne week en geniet van het mooie weer wat er aankomt.
    Liefs Ria 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, heel speciaal die klaprozen.
    Mooi en lekker zomers.
    Kan je lekker extra genieten van de zomer die eraan komt.
    Groetjes,
    Tania

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je klaprozen staan prachtig in de tuin en van die mooie papaver wil ik graag zaad hebben --zo mooi!!!
    Geniet van de zonnige dagen in de schaduw.
    Hoop voor je dat de versleten knie gauw vervangen wordt.
    Zonnige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat lijkt me dat heerlijk om te doen, zo'n workshop keramiek! Ook nog vlak bij huis; ik ga vriendinnen enthousiast zien te krijgen. En klaprozen zijn supermooi geworden! Al wil ik ook best een zaailing van die papaverbol 😉.
    Fijne zonnige week gewenst en groetjes van Ageth.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat weer een gezellige blog. Ik heb in het verleden ook aan keramiek gedaan en dat deed ik erg graag. Je verstand op nul en maar kneden en opbouwen en van te voren niet weten wat er uit zou komen. Het draaien is me nooit gelukt, maar het opbouwen met rolletjes wel. Maar deze techniek is ook PRACHTIG. Je mag trots zijn op je bloemen. Nog een fijne vakantie! Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, wat mooi zijn de papavers geworden Jeannet! Één van mijn lievelingsbloemen. Voor buiten heb ik allerlei verschillend serviesgoed met papavers. Zo gezellig! En van een vriendin kreeg ik vorig jaar bij mijn verjaardag een prachtig tafelkleed met papavers, dat ze zelf heeft genaaid.
    Fijne, zonnige week!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zijn ze mooi je klaprozen! Ik ben gek op kunst met klaprozen. Kunnen deze in de winter buiten blijven of beter naar binnen halen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik haal ze van de winter wel binnen Berna, want als er water is staat en het gaat vriezen zou dat toch beschadigd kunnen raken, dan leg ik ze in de vensterbank ofzo, ook mooi.

      Verwijderen
  10. Werkelijk prachtig gemaakt die bloemen van klei.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, wat schitterend, die papaver is echt zo mooi! Zou graag een keer zo'n workshop meemaken! Zal toch eens kijken of het iets voor mijn bee meisjes is! Fijne week,
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een schitterende keramiek hebben jullie gemaakt. Keramiek is de eerste handvaardigheidhobby van me. Daarna kwam origami en daarna pas quilten. Ik snap dus dat het heel leuk was om te doen. Je hebt er wel feeling voor, zo lijkt me. En wat fijn dat je man een nieuwe baan heeft. Een beetje meer in de buurt?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ooohhh Jeannet wat mooi die bloemen van klei!!!!
    Net wat je zegt, zou bijna de lappen aan de kant gooien en daarmee beginnen.
    Nou ja, er bij is ook al leuk, maar een beetje ver voor mij helaas.
    Weet je als ik aan klei denk, denk ik aan vroeger op school.
    Daar kregen we een bonk klei en daar mocht je dan iets van maken.
    Had geen idee wat, maar dat maakte ook niet uit, want als het uur om was, moest je het weer bij elkaar drukken tot een vierkant blok en ging het weer onder een natte doek in de kast tot de volgende "creatieve" les.
    Dus eigenlijk is mede daarom klei niet mijn ding. Maar die bloemen.....
    Geniet maar lekker op het ligbed in je tuin met die warmte, beter om niks te doen toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wow dat is gaaf zeg! Super mooi geworden. Ik vond klei vroeger ook nog wel leuk, en dan dit geweldige resultaat... zo'n workshop zou ik ook wel eens willen doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ohh wat is dit mooi je klaprozen van klei zeg..............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.