Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 22 augustus 2016

Het vest.....en de rest

Volgens mij heb ik het al jaren over het vest, eerst over de wol die gesponnen moest worden, na het wassen en kaarden, en toen de wol eindelijk, eindelijk gesponnen was, kwam "het Vest"
Althans, de droom van het vest. Ik heb vroeger, in de prille studententijd, toen ik pakweg 23 jaar was, diverse hippe truien en vesten gebreid van handgesponnen wol, ook voor manlief.Zijn moeder deed zo,n vest dan na een week in de wasmachine op 60 graden.......raden hoe het eruit kwam....:(
Maar  dat terzijde, dit gaat over mijn vest, koudwatervrees dat ik het niet meer zou kunnen, vest breien, raglanmouwen, nooit gedaan, toch geprobeerd, voorpanden en achterpand zonder naden, dus je kan pas echt goed passen als het af is, dat zijn altijd spannende tijden want dan ben je al vele uurtjes verder.
En inderdaad....het paste niet geheel en al...., mouwen te smal, kraag te kort, wegleggen en diep nadenken....extra stuk aan in aan de kraag breien, nat maken, blokken, beetje rekken en trekken her en der, en voilla!Het vest past me als een jasje en is klaar. Stoer buitenvest.Ik ben er apetrots op, laat ik het maar eens gewoon zeggen.
Het is altijd een kick als je een nieuwe uitdaging aan gaat, iets gaat doen wat je eigenlijk niet zo goed kunt, of helemaal nog nooit gedaan hebt, dan moet ik altijd aan die spreuk denken; : Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan ? "Uit een comfortzone komen is vaak niet makkelijk.Maar als je het dan gedaan hebt, en het is gelukt.....heerlijk.Patroon is van Drops (klik)
Ik zal het vanaf nu niet meer over het grijze vest hebben.De deur naar nieuwe uitdagingen staat weer open, het nieuwste Rowanboek staat er vol mee.Heerlijk als je hobby,s kan afwisselen, al maakt het de keuze er natuurlijk niet altijd even makkelijk op,
Afgelopen zaterdag naar de markt Verweven in het zonnige Zierikzee geweest, deze foto geeft de sfeer perfect weer, zon, een windje en mooie wolkenpartijen, helemaal Zeeuws weer zoals ik dat altijd noem.het was voor de vierde keer een hele leuke markt met een vijftigtal kramen van creatieve mensen, hier (klik) schreef ik er ook al eens over. De foto is van Aren Admiraal,
Ik ben ook nog aan het quilten, al die stofjes die her en der gekocht worden moeten ook worden verwerkt, al mijn gonnetjes zitten strak geregen in de kartonnetjes.....
Dat wordt de derde rand om de Hertfordshirequilt waar ik momenteel mee bezig ben.Superleuke quilt ook weer.Dat blauwe stofje heeft een apart verhaal gekregen, daar kom ik nog een keer op terug als de quilt klaar is.Een mooi ontroerend verhaal.
De rand die na de gonnetjes komt, die heb ik al af......dus als de gonnetjes klaar zijn, in elkaar en aan elkaar en op het stofje genaaid, dan....ben je zomaar ineens een heel stuk verder.
Is dit nou geen prachtig stukje verweerdheid door de tand des tijds, foto boven is de bovenkant van het paaltje.Inlijsten naast elkaar en je hebt een realistisch stukje natuurkunst aan de muur hangen. Bij mij hangt er overal wat, ik heb eerlijk gezegd een chronisch tekort aan vrije muren.
Enne.....jajajajaja, ze zijn er weer....Dahlia,s en chrysanten.....er zullen vast mensen van griezelen, maar ik ben er dol op, dat geeft de naderende herfst weer aan.
Ik begrijp van Piet ( Piets Weer ) dat we nog even mogen gaan puffen van de week, nog even nazomeren, ook goed, prima,
Maar als ik de gele zonnehoeden weer uitbundig zie bloeien,
En de bramen zie kleuren. Of als ik de egels weer aan de afgevallen peren zie eten, dat weet ik overigens ook sinds kort, dat egels aan fruit eten, 
dan weet ik het weer....die heerlijke herfst zit er aan te komen! Het is al wat eerder donker s,avonds, en s,morgens wat koeler bij het opstaan.er is geen seizoen waar ik zo van hou, als de herfst!Dan komt het vest ook heel goed van pas. 
Ohw, ik vergeet nog iets herfsterigs, als de boeken weer gekaft zijn voor het nieuwe schooljaar en zoonlief minutieus heeft uitgerekend hoeveel dagen er nog resten voor de herfstvakantie......dan weet ik het echt helemaal zeker!Fijne week allemaal weer.

Hartelijke groet, Jeannet

22 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens Jeannet, je ruikt af en toe al iets
    herfstigs, ik kijk er naar uit, echt genieten van frisse
    lucht en prachtige kleuren en een mooi vest voor buiten,
    staat je hardstikke mooi!
    Groetjes, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Piep morgend
    Schitterend vest en wat wordt je quilt een plaatje
    Die bewonder ik deze week even heel dichtbij!!
    Mmmm heerlijk
    Knuf knuf en tot dan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je van naalden houdt, brei of quilt, hoef je nooit niets te doen! Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is elke maandag spannend te lezen wat je hebt beleefd en je heeft bezig gehouden. Al vroeg kijk ik snel op je blog. Volgens mij heb je heel veel "stille lezers" . Daar ben ik er een van. Ik geniet van je , gezellige, afwisselende, vrolijke manier van vertellen. Ik kijk alweer uit naar de volgende maandag. Ikzelf quilt, alleen niet zo heel intensief. Groetjes Emmy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je dat zo laat weten Emmy, ik denk dat je gelijk hebt, de reacties gaan ook meer en meer via FB en veel quiltsters lezen mijn blog wel maar reageren zelden ;)Geniet er nog van! Dank voor je compliment.

      Verwijderen
  5. Wat een leuk vest, Jeannet. Staat je goed. Wat leuk dat pubert allermaal verschillende kleuren kaftpapier gebruikt. Ik had vroeger alles in één kleur, maar dit ziet er gezellig uit. En weer bedankt voor een goed begin van mijn dag! X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk het is weer maandag.
    Dan schrijf jij weer zo'n heerlijk blogje.
    Trouwens ik dacht dat ik de enige was die veel te weinig muren in huis had. Ook bij mij hangt overal wel wat. Oudste dochter vind het vreselijk. Die houd van strak en vooral van rust en netjes. Hoe dat nou kan met een moeder die overal wat hangt en bezig is? Je vest is mooi. Echt zo'n leef/woon vest.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi vest Jeannet.
    Herfst , het wordt weer breitijd.
    Ga ook weer iets nieuws op de pennen zetten.
    Groetjes .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En deze herfst wordt nog veel fijner met je mooie vest! Daar mag je inderdaad wel apetrots op zijn. Ik doe het je niet na denk ik, mijn breikunst is totaal verroest! Misschien ook weer een uitdaging...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Net als bij Jane is mijn breikunst ook wat verroest, maar telkens weer neem ik me voor tegen de herfst om het breien weer op te pakken . Maar dan liggen er weer quilts die gequilt moeten worden en komt er weer niets van. Zoals je schrijft , je kunt keuzes maken en afwisselen, dus misschien komt het er nog eens van.
    Je quilt vind ik prachtig, je stofkeuze is zo ontzettend mooi.
    Je vest is geweldig en daar mag je zeker trots op zijn, heerlijk voor straks.
    Heerlijk hè als je zo dicht bij de seizoenen leeft. Hier op het Franse land maak ik dat ook zo bewust mee.
    Fijne week en bedankt weer voor je gezellige verhaaltje.

    Groetjes,
    Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je mag gerust schrijven over je vest hoor, want het is ook heel mooi geworden. Je quilt wordt ook een plaatje !!
    Aan iets beginnen wat je nog nooit gedaan hebt, daar ben ik nu mee bezig. Ik had nog nooit een deken gehaakt, alleen wat kleine dingen, maar jeetje ...wat is dat verslavend ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het heel knap, een zelfgebreid vest van zelfgesponnen wol, en het resultaat mag er zeker zijn, zo mooi! Je quilt wordt trouwens ook een plaatje...
    En de herfst mag van mij best beginnen, want ook ik ben er dol op. Lekker de zelfgebreide sokken weer aan, dat is ook fijn.
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Na een dagje uit heerlijk je blog lezen en bijkomen.
    Toen ik de foto van je vest zag dacht ik -daar is toch niets mis mee? Prachtig vest en heerlijk om met dit weer aan te hebben. Het is de hele dag nog niet droog geweest dus echt vestenweer! In de tuin ligt al veel afgevallen blad -zo herfstig.....
    Mooie kleuren heeft je quilt en ben benieuwd naar het verhaal van het blauwe lapje.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jij bent alweer helemaal klaar voor de herfst Jeannet met je lekkere warme vest, goed dat ie nou af is.
    De blokjes met hexjes vind ik er beeldig uitzien, leuk als die straks aan de quilt zitten.
    Hier zijn de bramen alweer bijna gedaan, allemaal rijp en afgeplukt.
    Mooi zijn de gele zonnehoeden, leuk voor in een vaas binnen.
    Van de week maar weer je bikini aan dan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig je vest, echt supermooi gemaakt!! Complimenten hoor, hier ga je echt heel veel plezier aan hebben! Verweven had ik ook graag heen geweest, zeker nu ik die foto zie ;o) Hopelijk volgend jaar! Groetjes weer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jeannet, je hebt er weer iets gezelligs van gemaakt. Je vest is super de poeper mooi!!! Geweldig, ben stik-jaloers!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een heerlijk woonvest! maar die herfst mag van mij toch nog eventjes wegblijven...ik hoop op nog wat mooie zomerse dagen (al hoeft zo warm als de komende dagen nou ook weer niet...)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi vest Jeannet. Het boek van Rowan ziet er ook heel aantrekkelijk uit. Mooi verteld over de herfst. Ook hier zie ik de herfst om de hoek komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind je vest erg mooi! Hier is de herfstvakantie niet uitgerekend, zal wel een week of 6/7 zijn (half oktober ofzo), ze zijn momenteel blij dat ze weer naar school mogen. Al vraag ik me af of dat om school of om de klasgenoten is.
    Jouw zoon is toch gek van molens? Moet je eigenlijk eens naar Kinderdijk, of ben je er al eens geweest?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een super mooi vest Jeannet, daar mag je best trots op zijn! En dan ook nog zelf gesponnen, het ziet er uit als een heerlijk vest om veel te dragen.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.