Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 26 september 2016

Iets nieuws

Het is werd eens tijd voor een onvervalst op en top quiltblogje. Het was in mijn beleving tijd voor weer wat nieuws, iets wat al heel lang ergens in mijn achterhoofd zat.
Tijd geleden dat ik daar over schreef, dat wil niet zeggen dat er geen steekjes geprikt worden.
Niet ieder steekje is even interessant om hier te laten zien natuurlijk.
Maar veel steekjes maken er een interessant geheel van.En veel steekjes zijn veel stukjes, daar hou ik van! Veel stukjes, liefst kleine stukjes, met veel verschillende stofjes in bij elkaar passende tinten, dat maakt een quilt spannend.
Van deze steekjes ben ik niet helemaal fan, maar wel van het resultaat als het af is.Het middenstuk van een quilt is toch vaak een blikvanger.
Wikken en wegen welke kleuren er omheen passen, hoewel ik dat niet zo heb, ik doe dat intuïtief, en het komt eigenlijk altijd mooi uit.
Al wordt er ook best wel eens gewisseld als het toch niet helemaal DAT is wat ik precies voor ogen had.Net niet de juiste kleur blauw, te matjes, te grijzig.Hoewel het verder een geweldig stofje is.
Ik vind het een heerlijke bezigheid, de stukjes één voor één met de hand aan elkaar zetten, bijna meditatief,In het gezelschap van mezelf, geen afleiding, geen mensen om je heen die menen dat het toch net wat anders moet, terwijl je zelf weet dat het niet zo is maar dat niet meer goed durft te zeggen.....zoiets dan.
Mooie CD op de achtergrond van een volledige stilte en prikken maar!Het resultaat gaat zo bijna naar de achtergrond , Alleen het "Zijn" en de muziek tellen op zo,n moment.Je kunt je gedachten zo heerlijk laten voortkabbelen.
Als je eenmaal bezig bent komen de ideeën qua kleur als vanzelf.Randjes knippen vind ik ook heerlijk, mooi gestructureerd al die stukjes netjes in een mapje bewaren tot ze aan de beurst zijn.
Oude, hele oude en ook nieuwe stofjes worden door elkaar gemixt.Al die stofjes worden allemaal eerst gestreken, werkt wel zo nauwkeurig en je blijft in beweging.
En wat geweldig als dan alles uiteindelijk als een puzzeltje in elkaar past.
Weer een randje er bij.Ik maak deze quilt niet zo groot, wil hem in de keuken kunnen hangen aan de wand, en daar past een maat van 130 cm het best, al die grote quilts zijn prachtig, maar ze belanden op zolder, toch best jammer.
Verder was het een werkelijk héérlijke week waarin mooie dingen werden gedaan.Ik had het op FB al laten zien, herfstkrans gemaakt, beetje van mezelf en beetje vanuit de tuin.Ooit een keer door de plaatselijke pottenbakker een ring van keramiek laten maken, die vul ik met oasis en prikken maar, kan niet mislukken.
Het was een geweldig mooi weekend, zo,n weekend waarvan er s,morgens vroeg al zoveel mogelijkheden zijn dat je gewoon even niet weet waar je zou moeten beginnen, De mannen wisten het wel.........
En ik? ik begon de zaterdagmorgen met het fotograferen van dit paddenstoelen groepje in de tuin,
Zo simpel kan het leven dus zijn! Camera eronder en klikken, meer is het niet, en toch is het alles, alles waar het leven om draait.Geniet allemaal weer van de week, elke dag heeft iets moois in zich als je maar wilt zien!

Hartelijke groet, Jeannet

24 opmerkingen:

  1. MOOI!!!!! Je quilt is weer zo typisch Jeannet , een dik vet compliment. Geweldig en wat zal ie mooi in je mooie keuken hangen. En dan koffie met een punt taart erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk..al die mooie stifjes uitgezocht om in een quilt te verwerken...Dat vind ik altijd al zo'n feestje !!!
    En dan aan de slag ..HOPPA..kijk wat ze "even"in elkaar zet !!..Prachtig!
    Heerlijke foto's weer en leuk begin van de week !!
    Fijne dag !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heelijk die quilts met zo veel mogelijk lapjes, ben ik dol op! En inderdaad, het resultaat is super. En die oogst, ook hier weten we er raad mee, appeltaart, moes, cake, tarte tatin en ga maar door, lekker die herfst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit wordt ook weer een mooie quilt. Eigen ontwerp? Ik heb onlangs eindelijk eens van een UFO een Affo gemaakt. Geen grote quilt, maar toch. En ja, wat een weertje hè? Wij boften daar ook zo mee, want we waren een weekend naar Zuid-Limburg met vrienden. Wat gefietst en een stadswandeling door Maastricht gemaakt. Gisteren al iets terug gereden en toen bij de Maasplassen gefietst. Prachtig. Volop genieten. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk weer eens een quiltblogje!
    Ook wel eens leuk om een quiltje te maken dat níet zo groot is zodat je het aan de muur kunt hangen. Zo kun je er tenminste van genieten!
    Je foto van de paddenstoelen vind ik echt prachtig geworden! Het lijken qel meters hoge stelen zo. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een heel leuk blogje Dat gaat weer een mooie quilt worden

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een heel leuk blogje Dat gaat weer een mooie quilt worden

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat was smullen op de maandagmorgen, van zo'n heerlijk quiltblogje. Ik kan me er helemaal in verplaatsen, zo ongestoord alleen lekker lapjes uitkiezen (en inderdaad niet te moeilijk over doen, want niets werkt zo goed als je eigen intuitie) en dan met die mooie muziek het rustig aan elkaar naaien. Dat is wat quilten zo geweldig maakt! Het is een mooi patroon, en in deze stofjes echt helemaal "jij".
    Fijne week en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is je quilt in wording toch mooi. Ik ben het helemaal met je eens dat wanneer je zo lekker aan het prikken bent, je heel veel kunt nadenken en dan tot rust komt. Wat hadden we toch een mooie nazomerse dagen. Ik werd er heel gelukkig van. Ik wens jou ook een fijne week toe. Groetjes wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Piep wat kwam er weer een juweeltje uit je handen, geweldig meid.. Hop naar het volgende project.. En nog genieten van die mooie herfszon

    Mooie week
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk na jou blogje is de week weer begonnen en kan ik er weer tegenaan. Hihi...
    Fijne week. Hoop dat het weer ook nog zo lekker blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie top lijkt een beetje op de Mrs Billings maar dan in jouw stijl.

    Gr Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Is de cd met de foto van het paard een nieuwe van Enya? Deze ken ik niet - maar eens op zoek naar deze cd.
    Heb ook altijd muziek aan tijdens het handwerken.
    Geniet van het zonnetje en het werken aan jouw quilt.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een vrolijk blogje met al die stofjes in mooie kleurtjes en ja, heerlijk wanneer je zo lekker alleen bezig kunt zijn!!
    Dit wordt vast een vrolijk gekleurd quiltje voor in de keuken!
    Fijne week Janet!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Yes, Jeannet life can be simple if possible! The fabrics you are using on your great project are wonderful!

    Love your son's curly blond hair! We have two grown sons. When Matt was young he had blond curly hair like your son....love it!!!

    As always, I enjoy reading your posts regarding all your inspiring projects!

    Hug's, Carolyn

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Yes, Jeannet life can be simple if possible! The fabrics you are using on your great project are wonderful!

    Love your son's curly blond hair! We have two grown sons. When Matt was young he had blond curly hair like your son....love it!!!

    As always, I enjoy reading your posts regarding all your inspiring projects!

    Hug's, Carolyn

    BeantwoordenVerwijderen
  17. I love the centre of your quilt.......great colours........fussy cutting fabrics is wonderful...........
    I love Enya too.........

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie wordt dat toch weer. Ik bewonder altijd jouw keuze voor kleur ☺️ En de verhalen zijn ook altijd genieten, meestal ben ik dan helemaal zen. Fijne week. Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dank voor je mooie verhaal, quilten ervaar ik ook altijd als een soort meditatie. Heerlijk om bij tot rust te komen en onder je handen ontstaat weer iets moois. Het ziet er weer veelbelovend uit deze quilt. Mooi met al die verschillende randjes en je mooie stofkeuzes. groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Superbe ! J'adore !
    Les tissus sont magnifiques et votre travail impeccable.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtig je quilt zeg, ook mooie kleuren. Heerlijk dat met de handquilten he. en die mooie foto van die paddenstoelen is helemaal geweldig...............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk Enyna ook mijn favoriete muziek.
    Liefs Ria😊

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Beautiful quilt! I am in awe of your work.:)

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.