Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 17 oktober 2016

Herfstig oranje

De herfst is in volle gang, heel mild nog steeds,het wordt langzaam een beetje kouder, prettig kouder,prikkelende kou s,morgens vroeg, zonnetje er bij wat de wereld in een goud oranje gloed zet,
Sommige bomen verliezen hun blaadjes, maar nog niet heel veel. Langzaam kleurt de wereld om ons heen een beetje Oranje, gemixt met geel en bruin.Dit oranje laat zich ook weer veelvuldig zien.
Als je mij vraagt, hou je van de kleur oranje dan zeg ik mwah, dan moet ik even nadenken.Maar als ik er dan over nagedacht heb, zeg ik toch volmondig ja!
Want van elke kleur zijn er de mooiste kleurschakeringen te vinden, dus ook van oranje, en dat zie je juist heel goed in de herfst, als ik dan in mijn kast ga kijken,....Dan zie ik de meest prachtige combi,s liggen, De kleuren in de natuur zijn een bron van inspiratie.
Deze foto had ik vorige week al op FB gezet, bij deze ook nog even voor mijn bloglezers die geen FB hebben, is het mooi of is het mooi?
Als ik dan gelijk even langs mijn wolletjes loop en her en der een wolletje uit haal, dan denk ik ook, wauw......wat een mooie warme kleur. Oranje. Ik ben natuurlijk nog steeds aan het breien aan mijn vest.Momenteel met oranje bezig.
Het blijft zo leuk om te doen, verslavend, je wilt steeds verder om te zien hoe een randje of een kleurtje uit komt, dat kan je maar beter loslaten met een stekenaantal van 266 en met het idee van vest af ergens in het vroege voorjaar.Niet goed voor de nek en de schouders.
Oranje staat ook synoniem voor stoofpeertjes, de eerste grote pan is hier al weer gekookt, kaneelstokje er bij, het streven is om elk  weekend zo,n pan te koken en de peertjes in te vriezen, manlief schilt de peertjes, zoonlief houd het goed bij of het wel gebeurd, en die geur in huis, daar kan geen geurkaars tegenop.
De schaapskudde is weer neergestreken in de duinen van Voorne, gelijk erheen gefietst natuurlijk, want dat zie ik niet dagelijks hier in het westen,zo héérlijk om nu nog te fietsen over de meest schilderachtige dijkjes en weggetjes die Voorne rijk is en de kruidige herfstlucht in te ademen.
Wat zijn schapen toch fotogeniek, heerlijk in het late herfstzonnetje, plaatje om te zien. het valt me trouwens op dat er veel meer mensen van de herfst houden dan je zo op het eerste gezicht zou denken.Die verwachting van de warmte van de zomer die vaak tegenvalt is voorbij.Nu voelt elke mooie dag als een cadeautje.
Schapen....ik lust er wel pap wol van! En dat ze mooi zijn met hun markante koppen. Wat hou ik van ze!Er was één zwart schaap bij, hoe toepasselijk weer.Dit zijn Kempische Heideschapen en die lopen er nog de hele maand oktober. Vandaag gaan ze naar de slikken, vlak bij restaurant Aan Zee in Oostvoorne.
Prachtig om ze te zien grazen door het duinlandschap.De duinen van Voorne zijn een prachtig gebied om te wandelen of te fietsen, ik was er dan ook niet alleen gewoon op een doordeweekse dag in oktober.........en dan tel ik de schapen niet eens mee.
Onderweg kwam ik nog een grote paddenstoel tegen, en ik kan er niets aan doen, maar de onderkant, dat wat je niet ziet, boeit me altijd meer dan de bovenkant, heb ik trouwens bij mensen ook, de binnenkant boeit me meer dan de buitenkant.
Zoonlief had bij die aardige Nicoline in haar atelier van de zomer een bijenkorfje gemaakt, geglazuurd met een oxide, in de kleur, jawel, zacht oranje! Gewoon, zomaar, grappig dingetje, opgebouwd uit klei ringen, techniekje leren.
En zo is er weer een week voorbij gekabbeld, een week waarin het me weer eens pijnlijk duidelijk werd hoe ik helemaal geen verstand heb van de huidige dagelijkse techniek waar het leven mee verweven is.....dat begon zo, de krant was er niet s,morgens, das al een minpuntje hier in "huize krantenlees"....dus ik dacht het even te melden via de PC, enfin, moest ik voor inloggen.....Arrgghh, geen code, wel het mailadres bekend....
Dan maar een nieuwe code aanvragen via de mail.....ging niet goed.....steeds hetzelfde schermpje, okay, dan maar bellen, telefoon bestaat tenslotte ook nog, niet! die deed het niet, overal lag het ding eruit, vier toestellen kreeg ik de in gesprek toon.Het was idd wel erg rustig geweest de afgelopen week.....kreeg inmiddels wel dit soort primitieve gedachten....
Hee, dacht ik, voor geen gat te vangen, dat mobiele beest ligt toch ook nog ergens? ja, dat wel, onderin een vergeten laatje....ledig..........Pffttt....Ik weet het, er zijn ergere dingen, en de verslaafden onder ons aan hun "foon" en het internet zullen nu wel besmuikt lachen over zoveel onbenul.....
Nou ja, gelukkig heb ik die twee mannen nog in huis, zoonlief zegt het wel eens.....wat moet jij ooit in je eentje? geen idee, koude voeten zal ik niet hebben, want sokken breien kan ik als de beste :) Fijne week allemaal,  de router is weer gereset, we zijn weer te bereiken, de herfstvakantie is begonnen.Met hopelijk nog meer van die mooie goudgele/oranje zonovergoten herfstdagen, want wat was het gisteren een weergaloos mooie dag.

Hartelijke groet, Jeannet

15 opmerkingen:

  1. mooi verhaal met mooie foto's!! Nouja, op de krantenstory na dan...haha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, wat een heerlijke post! Mooi al die oranje tinten van de herfst, zo warm en behaaglijk. En dat technische gebeuren is inderdaad een echte crime ;o) Gelukkig is alles weer hersteld!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's weer Jeannet!
    Vanmorgen ook hier een roodborstje die bij me kwam terwijl ik de kippetjes voerde en dan het zingen van alle vogels zo vroeg als het nog wat heiig is.
    Gezellige dag!
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig de herfst en al dat oranje, genieten is het op dit moment. En succes met het vest.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk oranje blogje. Ook niet echt mijn kleur maar je geeft zoveel leuke voorbeelden dat ik nog eens goed om me heen ga kijken en ook best veel oranje schakeringen zie.. (bijvoorbeeld ook zo'n schattig rooodborstje dat elke herfst hier weer in onze tuin te vinden is) groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Piep mmm heerlijke herfst, met peertjes en al!!
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk blogje, vol met dingen, waar ik ook erg van hou: herfst, schapen, wolletjes, lapjes, roodborstje, stoofpeertjes, en jawel... oranje! Ik heb juist een zwak voor oranje, en dan dat diepe, bijna bruine oranje. Zooo mooo! Ook mooi is je shawl-in- wording, en het keramiek van Jorrit. Geniet van de herfstvakantie!
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk weer zo'n verslag van je van de afgelopen week.
    Nu nog zonnig en prima temperatuur maar morgen word het echt herfst volgens de weer kenners.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je weer mooie foto's op je blog! |En die techniek: ik heb een nieuwe versie van m'n software gedownload en ik wist ineens niet meer hoe ik dit ding uit kreeg! Handig he, computers.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een lieve foto's van de schaapjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ja de herfst is zo mooi al die kleuren en de temperaturen zijn beter dan in de zomerse hitte .
    Ik geniet zo elke week van je leuke blogjes .Herken zoveel hoe het vroeger bij ons ook was .
    Groetjes , Christiane

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het was weer heerlijk om te lezen, Jeannet. En ik heb genoten van de mooie foto's. Groetjes, Jolande

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Enig verhaal en wat zijn die schapen mooi! Gelukkig zie je ze ook steeds meer in drukkere gebieden al lijkt mij het grazen van gras langs de rijksweg niet echt een gezonde bezigheid voor die dieren! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijk blogje weer, ik zou zo mijn dikke sokken aantrekken en bij jou in de keuken aanschuiven. (moeten wel de peertjes op het vuur staan)
    gr. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prettige herfstvakantie, dat zal wel lukken met de mooie natuur om je heen..... die lekker oranje kleurt.
    Lieve groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.