Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 12 december 2016

Aanloop naar kerst

Sinterklaas is al weer voorbij gevlogen, de chocoladeletters zijn (bijna) op, en we stomen door naar kerst, nog maar twaalf dagen te gaan voor de eerste kerstdag, twaalf dagen.....nog eens tellen, ja, echt waar, twaalf dagen! jeetje.....
Het geeft me toch elk jaar weer een soort van onbestemd gevoel, zeker als ik de eerste kerstbomen zie arriveren, nou is dat al eind november, het wordt steeds gekker, maar zodra ik het groen van die bomen zie in de tuincentra,s dan gaat mijn hart sneller kloppen, ik raak er nerveus van.Het geeft me het idee dat ik straks geen keus meer heb, dat het geluk er van af hangt als ik die BOOM in huis heb,
Of nee, ik zeg het verkeerd, als die boom veilig en wel nog wéken onder de veranda staat, als tie er maar IS. Ik krijg altijd weer het gevoel dat ik me moet haasten met een boom kopen, dat ze weg vliegen, (dat doen ze dus ook ) want heel veel mensen hebben hem al met sinterklaas staan, zo gezellig......dat vind ik dus niet...., maar ik wil die boom wel vast hebben.Enfin, het is ook dit jaar wéér gelukt....Pffttttt, je zou er een neppert van nemen.
Het was best een druk weekje, een creatief druk weekje, knutselvriendin uit het dorp kwam een daagje om een primitieve sneeuwman te maken,
Bij mij wordt het een "snow woman", ze is nog lang niet klaar, jurkje, vestje, schortje,tasje, dasje, maar ze kijkt hier al wel olijk de wereld in.
De weefkring was op bezoek bij mij. Weven is na het spinnen ook weer in, het was zelfs afgelopen week even op TV bij omroep MAX, en geloof maar dat het dan Hip en hot is, jonge mensen weven weer, weefcollectief Fryslan heeft een ruimte waar honderden wevers bij aangesloten zijn. Hier kwam weer een prachtig bandje voorbij van vriendin Elsje, wow......zo mooi dun en gelijkmatig geweven, vakwerk.
We zijn tussen de bedrijven door de gang, entree, hoe noem je een ruimte waar wel zes deuren op uitkomen nou? enfin, daar waar je binnenkomt dus, dat vind ik toch wel een ruimte waarvan ik vind dat het er uitnodigend en sfeervol uit moet zien.
Verwarming is nu mooi afgetimmerd met een plankje erop waar ik eindeloos kan verieren met de vele verzamelingetjes, muur moest gladder gestukadoord worden, dat doet manlief , muren schilderen, en die deuren die ik vroegûh.....zelf verfde neemt hij nu ook maar voor zijn rekening.
Beetje lichter, zandkleurig, drie tinten, euh...doe ik dan zelf helemaal niets? jaaaaa, natuurlijk moet ik er een sjabloonrandje langs zetten, ik kan dat niet laten, dat vind ik zo leuk in huis, van die Engelse kneuterige randjes langs je plafond.Trapje op, trapje af.......Wel beter "voor een ieder"dat ik dan helemaal alleen in huis ben......Rieten koffertje is nog het oude trouwkoffertje van mijn grootmoeder
Afgelopen vrijdag nog even naar een superleuke wolwinkel geweest in poortugaal, en nee, helaas niet Portugal, zou wel leuk zijn, dacht ik altijd als kind, dat we daar vlak bij woonden.....de winkel is super, Lolox, met de meest verleidelijke wolletjes van de betere merken als rowan en een hele collectie van het fantastische Japanse merk Noro.
En zo kabbelt het leven verder op het steeds kaler en luchtiger wordende platteland, de laatste bladeren vliegen in rap tempo van de bomen,er was vriezend weer, en dat leverde overal hele mooie verstilde berijpte plaatjes op.
Vergrijzende rietstengels op een vijvertje vlak bij ons huis
Spectaculaire luchten die niet onder doen voor het groene noorderlicht in Noorwegen, nou ja, bij wijze van spreken dan he, want Noorwegen.....tja......
De kleine bonte specht is een gezellige vaste gast in de tuin die zich steeds af vraagt waarom ik nou zo,n moeite doe om een foto te maken als hij zit te eten.
Fijne week allemaal weer....enne.....geen stresszzz voor kerst mag ik hopen :) Zoonlief heeft beloofd dat de boom opgetuigt en al staat als ik straks thuis kom.Hij kan me geen groter plezier doen.Ik breng wat lekkers mee. Allebei blij.

Hartelijke creatieve groet, Jeannet

16 opmerkingen:

  1. Piep
    Goedemorgend crea-vrouwtje in het mooiehuis.
    Wat beeldig je entree!!

    Kerst.. jaja het is een dingetje he., hier geen
    Boom, poes Marie sloopt die..
    Dus veel grote glazen windglazen
    Met ballen en lichtjes en de nodige andere versiering, gezellig met deze donkere dagen


    Het geweven randje is idd vakmanschap.. wow.,
    En zo glijden we stilletjes verder het jaar uit
    Fijne week meid
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Jeannet, gezellig altijd om jouw blogje te lezen en naar jouw mooie foto's te kijken. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gauw even je blog lezen voor ik aan de strijk ga. Hier gelukkig alles met behulp van manlief ook in kerstsfeer met een opgetuigde boom (nep)! Dank weer voor het meelezen en -kijken, Jeannet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gauw even je blog lezen voor ik aan de strijk ga. Hier gelukkig alles met behulp van manlief ook in kerstsfeer met een opgetuigde boom (nep)! Dank weer voor het meelezen en -kijken, Jeannet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat gaan de dagen snel en mijn kerstkaarten zijn nog niet op de bus! Die wil ik altijd voor de 12e klaar hebben maar het zit dit jaar niet mee.
    Heerlijk dat je boom klaar staat als je thuis komt. Geen boom dit jaar want geen bezoek en zelf ook nog een dagje weg en geen zin in het opletten op een paar nieuwsgierige poezen.
    Je sneeuwdame ziet er vrolijk uit en hoop dat je haar gauw afmaakt.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 12 dagen nog maar!!
    Ohh en ik heb nog niet één kerstkaart gemaakt.
    Geen één kerstfrutseld in elkaar gefrutseld...
    Maar wel een echte kerstboom!
    De sneeuwpop ziet er nu al leuk uit.
    En heerlijk alles zo weer fris in de verf.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja het is al zo Kerst...maar dan lees ik twaalf dagen!!...allemachies ..er moet nog veel gebeuren ..( nou ja moet..wil graag dat dat gebeurt..klinkt minder streng ;0))...)Wat ziet het er toch weer gezellig uit bij jou !
    prachtige foto van de specht...( en de rest ).... Fijne dag..Ik ga aan de slag !!!...;0))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja, die weken voor Kerst... Ik heb er ook een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant gezellig, aan de andere kant "moet" er zoveel; boom, kaarten, versieringen, diner, visite... pffftttt), maar als het weer achter de rug is, mis ik het toch een beetje.
    Super geinig, je sneeuwvrouw-in-de-maak, en zo mooi hoe je hal eruit is gaan zien, met de nieuwe verfkleur, de randjes en vooral de radiator-ombouw. En een wolwinkel in Poortugaal? Dat is nog eens een bezoekje waard!
    Geniet van je bijna-Kerst-week!
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De kerstvrouw gaat vast een snoepje worden.
    En dan zo een trouwkoffertje, wat een prachtig aandenken.
    Fijne,kerstboomstressvrije,week maar weer.
    Groetjes Marja
    🎄🎄🎄🎄🎄

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je ingang ziet er mooi uit en wat een leuke sneeuwvrouw is dat echt mooi.jammer dat we alleen maar in de zomer bij jou komen logeren.groetjes gratienne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie entree met dat randje, ik bou er wel van. Ook een prachtige winkel bezocht en dan ook nog bezig met een enig sneeuwpopje vrouwtje. Gezellig druk !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ben je weer heerlijk bezig geweest, ik vind je randje geweldig. Past helemaal in jullie huis. En die sneeuwvrouw wordt vast ook leuk. Heerlijk om weer even bij je binnen te mogen kijken. Fijne dagen voor jou en je gezin! En voor alle volgsters van je blog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat heb je er weer een gezellig blogspot van gemaakt. Zo van die leuke momentjes door de hele week heen.........liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuke sjabloon rand! fijn een zoon die de kerstboom optuigt, is een beloninkje waard!
    Intussen is sneeuwvrouw weer gevorderd zag ik op FB. Fijne week verder

    Groetjes,
    Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is echt al gauw kerst...maar je hebt je boom alvast. Wat is de hal weer picobello, zo in de nieuwe verf, en weer met zo'n mooi randje. Nu rustig aan het huis in kerstsfeer brengen. Gezellig die gast in je tuin trouwens, groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Genoten van je blog, en leuke foto,s, fijne dagen.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.