Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 20 maart 2017

Roerige week

Het was een roerig weekje voor ons Nederlanders, we mochten weer naar de stembus na 4 jaar, het had heel wat voeten in aarde dit keer, wat er van komt zullen we moeten afwachten, zoveel mensen zoveel wensen, ik vond het allerleukste van het stemmen de kleine brokantemarkt in het verzorgingscentrum waar ik mijn stem mocht uitbrengen, want wat vond ik daar....
Juist ja, deze prachtige oude, stoere pot van Delfst Blauw, echt een heel oudje! en vond ik het vroeger truttig, dat heb ik nu helemaal niet meer integendeel, zeker het hele oude delfts blauw vind ik geweldig van uitstraling.Ik ben er superblij mee! Wanneer mag ik weer stemmen? want die markt is er alleen dan maar.......okay, hiermee heb ik me toch enigszins uitgelaten tav mijn mening over de uitslag voor de kritische lezer........
Het was ook een geweldige lenteweek, of het niet op kon, vorige week opende ik mijn blog met prachtige zilverwitte katjes, nou, diezelfde katjes stonden deze week vol in bloei.
Ik heb een fietstocht gemaakt met mezelf door het Voorns duin en de omringende polders, en dat doe ik zo graag, vind het héérlijk om alleen te fietsen,en het was zo ongelofelijk mooi en vooral rustig op zo,n doordeweekse woensdag.
Overal zag je de uitbottende lente komen, je zou het nu even niet zeggen, maar toen was het er wel.Heerlijk !Wat een belofte.
Ergens in Oostvoorne een broodje gekocht, flesje vers sap, en op een bankje aan de binnenduinrand zitten lunchen, kan het leven op zo,n moment mooier zijn? Gratis en voor niets zó genieten, de zon, de strakblauwe lucht, de vogels en de helende stilte.( al vond zoonlief wat zuinigjes dat ik best een boterham met pindakaas in een zakje had kunnen meenemen, tssss)
De kalkoenen die ik altijd ergens bij het natuurgebiedje passeer waren helemaal druk met indruk maken op de dames die er ook bij liepen, ik vind het toch van die mooie beesten.We hebben ze zelf ook gehad vroeger, maar ze liepen altijd weg en dan kon je er overal achterheen hollen, en aangezien ik niet meer zo hard hol, moest dat maar afgelopen zijn.
In de eigen tuin is het welbekende tuinhuis ook weer " Summerproof " de ramen zijn gezeemd,de tafels gesopt, kussens gelucht, mooi quiltje erop en een bloemetje erin, Zennnnn
Alleen ben ik zelf nooit echt zo "Zennig"om er te zitten, zitten is sowieso helaas niet mijn sterkste kant, ja, s,avonds voor het 8 uur journaal, maar wel graag met een sok er bij, anders vind ik het ook zo doelloos.
Dusszzz, weer een "paar klaar"paar, en deze waren me toch leuk om te breien! dat was een patroontje, met drie verschillende kleuren, voor het eerst een versterkte hiel, ik leer nog steeds bij, maar dit patroon wil ik in een andere kleurstelling zeker een keer herhalen, wie het ook wil, even mailen.
Vrijdag was ik met zwemvriendin naar Zeeland, ik hou van Zeeland, de verten, de uitgestrektheid van het landschap, het wijdse aardse, we waren even in Kerkwerve, ja, bij dat leuke winkeltje (klik) en als je daar uit de auto stapt, dan is het de moeite waard om eens even goed naar dat prachtige kerkje te kijken.
Kerkwerve, het heet natuurlijk niet voor niets zo, oud kerkje midden in een ringetje van huizen zoals je zoveel ziet in Zeeland.Ik werd getroffen door het zonlicht wat door de glas in lood ramen viel, zo mooi sereen en sobertjes, lila en groen, schitterende combinatie. Daar wil ik een keer wat mee, niet vergeten te kijken als je soms naar dat leuke winkeltje gaat.
Ik zocht een rand om een quilt, altijd een heel dingetje, randstof en een rand die een quilt mooi in evenwicht brengt, een rand sluit af, verdoezelt en versterkt, dus dat behoeft wel enige aandacht.Ik ben geslaagd, dankzij de goeie combi van vriendin en het randje van Marcha (klik) , soms zie je het zelf even niet meer.
Komt goed, ik ben er blij mee, héél blij, kleur, en zelfs een tint, is zo bepalend, de wat oud aandoende rand gaat de quilt helemaal bij elkaar trekken straks, dit project wordt vervolgd, ik moet nog 13 sterretjes maken, en dan is de top bijna klaar.Kon het toch niet laten om al vast wat randen te naaien.
Het doel was een wollige boerderij, helemaal verrast waren we dat er ergens in the middle of know where in Noordgouwe deze breiboerderij stond! Aangename verrassing en hele mooie materialen, dat okergele wolletje, daar heb ik zo,n zin in om te breien, met dat vorige sokkenpatroon, combi met blauw. mmmmm, fijn dat er elke dag een 8 uur journaal is!
O ja, zou ik haast nog vergeten.....sneakpeak.....we zijn onze vakantiewoning helemaal aan het restylen, en dat wordt M*O*O*I......helemaal in de stijl en de kleuren van ons eigen sfeervolle huis, quilts uit mijn eigen collectie op de bedden, dusszzz....gezellig een weekendje weg met je (quilt) vriendin dit project wordt ook vervolgd! Van de zomer komen er drie gezellige Belgische dames al voor de derde keer die breien en quilten, die hebben de primeur ;)
En zo was er weer een week voorbij, een week van uitersten, van tegenstellingen, van harmonie, van rust en hectiek, van terrasjesweer tot kachel aan,allemaal in één enkele week, en eigenlijk heb de helft nog niet verteld, hoeft ook niet, maar hoe kan het leven saai zijn? Tot de volgende week!

Hartelijke creatieve groet, Jeannet 

21 opmerkingen:

  1. Heerlijk het is weer maandag!
    Wat een lief blogje heb je weer geschreven.
    En je sokken vind ik ook super.
    Maar wat zal er lekker geslapen worden onder zo'n mooie quilt bij jou. Hopen op koude nachten deze zomer. hihih....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Piep wat een zalig blogje... de lente, wat hebben wij ook genoten..
    Zo mooi je foto's !!
    En je sokken.. je krijgt mail!!

    Fijne week
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijke week waar je de lente in proeft :)
    Fijne nieuwe week x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gezellig vol blogje weer.
    Fijne nieuwe week.
    Groetjes Marja
    🌷🌷🌷

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo. Gezellig op de maandagochtend, zo een blogje.
    Ik ga ook proberen sokken te breien. Zien er zo lekker uit.
    Gr marion

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijke week hebben we gehad en ik verheug me op het vervolg.
    Gezellig ziet het vakantiehuis er uit en ja hoor een gestencilde rand op de muur!
    Bij jullie is de natuur net een stap verder dan hier en voor uitgestrekte verten moet je toch ook eens naar Groningen gaan. Daar heb je ook zo'n landschap. Heerlijk.
    Je hebt mij nieuwsgierig gemaakt naar je sterrenquilt. Kan me voorstellen dat je iets wilt maken nav het kerkraam -prachtige foto!
    Zou het zo in de kamer hangen en elke keer rustig/ zenn worden als ik er naar kijk.
    Gezellige 1e lentedag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik word helemaal gelukkig van je blog deze maandag. Je vertelt over, en laat ons dingen zien, waar ik ook zo van houd. Neem nou die kerkramen, de natuur, de rust, die sokken (helemaal verliefd op) je prachtige quilts....Ik denk dat je weer veel mensen gelukkig maakt met je blog Jeannet. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je weer een hoop mooie (kleine) dingen onder de aandacht gebracht. We haasten ons er vaak langs zonder ze echt te zien, maar zo'n schoudertikje van jou doet zijn werk. "Kijk! want dit zie je pas volgend voorjaar weer!"
    En wat bof je met die prachtige oude pot. Niks truttig, zo'n onverstoorbare stoere oudheid kan overal mee gecombineerd worden. De quilt wordt ook weer zo'n mooi evenwichtig kunstwerk. En je sokken... Ik brei al jaren en jaren sokken, (van oma geleerd, en een beetje van moeder) maar wat is nou toch weer een versterkte hiel?? Dus ja, ik ontvang graag het patroon van deze beauty's.
    Fijne week, Jeannet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als je zoals ik dicht in de buurt woon is het zo herkenbaar wat je schrijft. Ik ging vorige week ook naar Kerkwerve en werd in Noordgouwe verrast met de prachtige Wolwinkel maar vooral gastvrije eigenaresse!!! Je sokken vind ik prachtig en zou het patroon geweldig vinden. De hiel ud nog wel een dingetje want die dit bij mij vaak te groot . Ik ga nu maatje kleiner breien met schaapjes dus ben benieuwd . Groetjes 🙋🏻

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal waar Gerda, wat een aardige vrouw is me dat he? maar voor de sokken moet je me een mailen, ik kan niet terug reageren op jou reactie.

      Verwijderen
  10. Heerlijk afwisselend blogje, met veel te genieten, van je prachtige fietstocht, mooie sokken en perfecte randje, tot de indrukwekkende kalkoenen en het kerkje in Kerkwerve. Volgende keer zal ik echt op dat raam letten, maar ik loop altijd als vanzelf gelijk richting dat winkeltje...
    Fijne week en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje Jeannet wat beleef jij toch altijd veel in één week.
    Maar wel veel leuke dingen. Lekker een tochtje gemaakt zonder boterham met pindakaas maar met een gekocht broodje, en een prachtige blauwe pot gescoord tijdens het stemmen.
    Alleen daarvoor zou je al gaan toch? Maar dat wist je niet van te voren.
    Mooi is je gastenhuis geworden.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige pot die ik op FB al voorbij had zien komen en dan ook nog een mooi randje voor de quilt. Je sokken zijn weer geweldig en dan ook nog weer mooie wolletjes gekocht voor een volgend project. Als dat niet goed slaapt, zulke mooie quilts op de bedden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een lekkere fietstocht was dat Jeannet. Mooie sokken en ook een mooie randstof voor je quilt.
    Blauw gele sokken in het verschiet, lekker vrolijke combinatie. Leuk om het zomerhuis zo quilterig op te knappen. Groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Weer mijn broodje op en jou blokje gelezen over al die geniet dingen weer.
    Mooi weer en fietsen en dan mooie kerkjes zien en een woonboerderij dat Is leuk om tegen te komen. Mooie sokken en quilt rand laat je weer zien zeg........liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuke bloempot kocht je. Hier mag je stemmen en gauw wegwezen. Zo'n brocante lijkt me wel wat. Je sokken zijn schitterend!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk, heerlijk weer. die sokken ga ik zeker breien en .. wie weet kom ik nog eens een weekendje jullie huisje huren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat zul jij met een blij gezicht het stembureau verlaten hebben. Ik zie het helemaal voor me. Volgens de berichten blijft het de komende dagen mooi weer, dus je zult dan vast nog wel een fietstochtje gaan maken. Ik kijk graag weer mee. Groetjes!
    ps. de sokken zijn prachtig! Goed ook van die versterkte hiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Weer een gezellig verhaal en prachtige kleuren verwerkt in mooie creaties! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een geweldige sokken! Geniet maar flink van de komende dagen want de lente is nog lang niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De opknapbeurt van de vakantiewoning ziet er geslaagd uit ... zeker als je mag slapen onder één van jouw quilts!
    Leuke sokken ook ... ik hou me aanbevolen voor het patroon! Hoe pak je dat eigenlijk aan een versterkte hiel :-)?
    Groetjes,
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.