Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 12 februari 2018

Klein beetje winter

Afgelopen week was het héél even winter, winter zoals een winter hoort te zijn in mijn beleving, het was zonnig, koud, fris, prikkelend,blauw en helder, héérlijk na al die natte, grijzigheid en sombere maanden! Daar wordt een mens toch een beetje blij van en het is gelijk heel anders opstaan.
Of je nou de regen op het dak en tegen de ramen hoort kletteren, of je ziet door een kier van het gordijn het zonnetje en het licht, als een belofte doorkomen,heerlijk! Je krijgt weer overal zin in. Klein geluk was dat ik opeens zag dat de toverhazelaar al begon te bloeien in de tuin.
Kijk, dat bedoel ik nou, daar ga ik aan voorbij als het regent, dan "ren" ik zo hard als de horror knieën het toelaten naar de brievenbus en terug, dan ben ik net een geit, want ik heb me een hekel aan natgeregend worden,en dus heb ik niets gezien onderweg. Dit valt trouwens ook onder de noemer klein geluk
Daagje vrij omdat er herkansingen van de toetsen waren op school, en dan maken we het saampjes maar gezellig in restaurant "mama", dat blijft toch de leukste lunchroom van het dorp, want je kan precies, tot op de cm zeggen, wat je wel, maar vooral wat je niet bij je eten wilt, bv geen tomaten, jakkes, dat is zoooooo veel te gezond....maar wel graag een dubbel belegde tosti  van witbrood (!) met boerenham, en geen grilham, tja........je hebt het maar voor het zeggen.
Afgelopen donderdag was het zo,n overgangdag, zonnetje, de koude noordooster was nergens te bekennen, vast op zoek naar een andere plek om zijn koude te verspreiden.
Het zonnetje scheen uitbundig en het was een uitgelezen dag om er weer met de fiets op uit te gaan, naar het natuurgebiedje vlak bij huis, zo geweldig mooi daar.
Je ziet er elk seizoen, elke keer dat je er komt, weer nieuwe dingen en dieren, nu was het er afgeladen vol met ganzen, die zich rustig lieten fotograferen in het winterse zonnetje.
Ik heb al helemaal zin in Pasen, ik weet het, duurt nog een aantal weken, zo niet anderhalve maand, en ik loop nog steeds de paaseitjes in de winkel netjes voorbij, want als je daar eenmaal aan begint, maar dit kon ik toch niet laten in de keuken.
De sneeuwklokjes bloeien als elk jaar weer dat het een lievenlust is, echt ongelofelijk, de hele tuin is er dik mee bezaaid, je kan nergens meer lopen of je staat erop.
Na het debacle van de losse lapjes achter de naaimachine is het natuurlijk toch nog goed gekomen, hoewel de naaimachine en ik nog steeds geen vriendjes zijn.Met argusogen bekijk ik het "beest"en ga er voorzichtig achter zitten.
Als hij sputtert en pruttelt staat er een flesje olie klaar, we hebben slechts één overeenkomst, we houden allebei van stof, alleen geven we er ieder een andere interpretatie aan, want als hij ( of zij) zijn dag niet heeft ( of ligt dat aan mij ? ) dan vreet tie mijn stof elke keer op......soms heeft hij nare menselijke trekjes.
Top is nog lang niet klaar hoor, er komt nog een rand tussen afgewerkt met van die leuke geruite driehoekjes, ik had wéér iets.....ik wist toch zeker dat ik mijn zes benodigde randen van 5 inch al gesneden had, ooit...maar nergens te vinden natuurlijk, moeilijk zoeken tussen al het stof, ik Wendy uit Weert al gecontact, voor nieuwe stof, en ja hoor.....tuuuuurlijk........ergens, opeens, ....in een laatje....daar lagen ze, dat heb je als je er dan weer een poosje niet aan werkt.
Nou ja, ze zijn terecht, ik dacht al weer, ben ik nou weer zo s***m geweest dat ik het niet goed heb gemeten en besteld, pfftt, gelukkig niet, nu nog even een paar honderd driehoekjes naaien, gelukkig hou ik van saai en van herhalingen, dat scheelt.
Nog een foto die laat zien dat de lente toch wel een beetje in aantocht is, het knotten van de wilgen, ook iets wat ik graag mag zien, het hoort zo bij het Nederlandse landschap. geknotte "olmen", wie zei dat ook al weer in een gedicht? Was het niet Marsman?
Vergeet niet dat het woensdag Valentijn is, tuurlijk, knettercommercieel, maar ja, ach.....toch ook best een beetje leuk, en vriendelijkheid en iets grappigs voor de huisgenoten of je vrienden tilt je even boven het gewone uit en hoeft niet zoveel te kosten, het draait toch uiteindelijk allemaal hier om.....
Fijne week allemaal weer! geniet er van zou ik zeggen.Hier heeft de griep ongenadig toegeslagen, mannetje ligt al drie dagen boven op bed, iets wat hier ongekend is, hoest zich de longen uit het lijf, en tja, ik dus ook sinds gisteren........je zal er eens van gevrijwaard blijven........:(

Hartelijke plattelandsgroet; Jeannet

17 opmerkingen:

  1. Ik houd ook van dat echte winterse weer. Gezond weer, noemde mijn moeder dat altijd. Leuk wordt ie jouw ninepatch quilt. Nog 8 draden dan heb ik mijn Dollies gesandwicht. Mijn nek sputtert al heel erg tegen en na iedere draad een pauze inlassen vanwege mijn knieën. 😤🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was een gelukkig mens vorige week in het hoge Noorden geweest middenin een natuurgebied. Ik heb aan je gedacht toen ik enkele mooie foto’s probeerde te maken....groetjes en toch een fijne week. Beterschap! Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van mij had de vorst met de zon en blauwe luchten nog wel tijdje mogen blijven. De zon schijnt nu ook maar als ik door het raam kijk zitten er toch echt regendruppels op.
    Sterkte in de ziekenboeg. Gelukkig heeft de griep ons huis nog overgeslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fijn begin van de week is het iedere maandag weer met jouw blog. Prachtige foto's
    en leuke verhalen, echt heel gezellig.
    Veel sterkte met de griep en beterschap.
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is weer een gezellig blog met van alles. Je maakt echt mooie foto's. Ik denk daar nooit aan. Te vluchtig denk ik. In ieder geval beterschap voor iedereen. Groeten Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoop op een vroege lente. Ben geen wintermens. Wens je veel beterschap !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb weer genoten van je maandag blogje.
    Beterschap voor jou en je man.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beterschap het is een taaie deze griep.
    Prachtig dit echte winterweer ik voel me er een stuk beter met dit vries weer. Prachtige foto's en wat veel sneeuwklokjes geweldig. Groetjes en een fijne week hoop dat jullie snel opknappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beterschap! Je quilttop is prachtig en oeps, krijg meteen zin in een tosti ;)

    Groetjes, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's heb je weer gemaakt en genoten van je verhaal.
    Schitterend dat veld met sneeuwklokjes en die ganzen.
    Beterschap en hopelijk duurt het niet te lang deze griep.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nieuwe naald in je naaimasjien, er hoeft maar een heel klein braampje te zitten en hij doet raar!
    Ook hier de sneeuwklojes, ganzen en de witte reiger, ipv het hert hebben wij alleen een huishaas!
    Beterschap met zijn allen...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beterschap jullie zeg. Maar die heerlijke koude en zonnige week is echt genieten he. Je quilt met die simpele blokjes zo mooi zeg. Vecht jij nog maar effe verder met je vriend de naaimachine haha, komt goed.........liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Niet bij de koffie, maar bij de middagthee genoten van je blogje. Wat een mooie foto's weer! En je top wordt top, ondanks een sputterende machine en kwijtgeraakte lapjes.
    Beterschap gewenst voor jou en je man (ik beperk mij momenteel tot een fikse verkoudheid en een keelontsteking, dus hoest op afstand gezellig mee),
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beterschap voor je man en ook voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jaloers! Bij ons verdwijnen de sneeuwklokjes al zetten we ieder jaar nieuwe en wat heb je toch een heerlijk landgoed! Sterkte met de griep en je top! Beterschap voor jullie allebei! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lente, je lijkt er helemaal aan toe! Mooie foto's van lente buiten en die quilt in wording straalt gewoon lente uit. Ik duim dat je de griep niet krijgt....groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Thanks for all your efforts that you have put in this, It's very interesting Blog...
    I believe there are many who feel the same satisfaction as I read this article!
    I hope you will continue to have such articles to share with everyone!
    หนังชีวประวัติ

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.