Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 28 mei 2018

Hertfordshire

Weten jullie het nog? een paar weken terug was ik in blijde verwachting van een quilt die iemand voor me zou doorquilten met de hand ? Eigenlijk was het één van mijn mooiste quilts die ik ooit gemaakt heb.
De Hertfordshire, patroon had ik gekocht, twee jaar geleden aan begonnen, ruim een jaar geleden de top af ( klik hiernaast even op Hertfordshire rechts op mijn blog ) Het was een prachtig patroon, met veel BP (Broderie Persé.) en dat is niet zo mijn dingetje
Dus ik heb er mijn eigen dingetje van gemaakt, beetje geschoven met de volgorde van de randen en een geheel andere, nieuwe rand toegevoegd, zo wordt het wel helemaal je eigen dingetje, nou ja zeg maar ding, toch nog weer 180 x 180 in het vierkant.
Iemand zou hem voor me doorquilten met de hand, ze heeft al eerder twee quilts voor me doorgequilt en dat was prima gegaan dus afgelopen oktober 2017 was de quilt " bijna klaar"
Het heeft uiteindelijk nog ruim een half jaar geduurd voordat de quilt weer terug was,  Blijde verwachting werd bange verwachting.......het gaf even niet zo,n goed gevoel meer.
Enfin, gelukkig kwam de quilt uiteindelijk toch  terug, ik zal er maar niet teveel meer over zeggen, er was zo hier en daar wat quiltwerk vergeten, ik heb het zelf maar gedaan, en toen ik er samen met vriendin naar stond te kijken, sprak zij de wijze, verlossende woorden
Joh, iedereen is idolaat van oude en antieke quilts, daar mist ook wel het één en ander aan, dus jij hebt nu gewoon een nieuwe oude antieke quilt, ik zie een hele mooie antiekerige quilt liggen, en zo is het ook, ik ben er blij mee en Ollie duidelijk ook.
Soms moeten dingen ook weer even zakken, een plekje krijgen, je vraagt je af waarom de dingen zo lopen als ze zijn gelopen.Maar soms is het beter om je niets af te vragen en de dingen te accepteren zoals ze zijn.
Is er nog ander nieuws? Nou, we fietsen weer s,avonds de Voornse rondjes, dat blijft een heerlijk iets, me en de fiets....we zien altijd van alles wat het leven de moeite waard maakt.
Mensen denken vaak dat bij mij de reeën haast achter op mijn bagagedrager springen, nou, dat is het nou ook weer niet helemaal, toegegeven, ik heb er een neus voor, ik weet ze te zitten, ik zie ze van verre staan, waar anderen ze gewoon voorbij fietsen.
Dit kwamen we ook tegen aan een boom, ik dacht eerst, heee, een ree.....qua kleur, maar het was een hele grote zwam op een wilgenboom, prachtig gezicht!
De meidoorn is weer op zijn retour, ik heb er niet veel van meegekregen dit keer, te weinig gefietst, raar voorjaar, deze heb ik nog wel kunnen spotten, die geur van een bloeiende meidoorn, mmmm
Het kan niemand ontgaan zijn, het is weer onvervalste pioenentijd! genieten, van de roze, de rode, héérlijk! Tis net zoals met asperges, zolang ze er zijn, en dat is kort, genieten er van!
De hagelwitte, geurende lemon vind ik ook onweerstaanbaar.
Als laatste foto nog één waar de hele quilt op staat over het welbekende rek van mijn grootvader.Je kan op deze foto wel goed zien dat de rand prachtig is, daar ben ik dan ook heel blij mee.
Ik zeg steeds weer, nu maak ik niet meer van die grote quilts, want waar laat ik ze allemaal! Maar er lag nog, van járen her, een helemaal geknipte quilt te wachten om afgemaakt te worden, de Antique sampler van Sue Dailey, dat is een mooi zomerstreven, en ik ben er al best een heel stuk mee op stoom. 
sinds ik weet hoe je het perfecte rondje IN het middenstukje naait ipv erop is het een feestje om aan te werken, de bovenste foto zijn ze er nog OP genaaid, zo hoort het dus eigenlijk, is mooier.
En weer is er een quiltster in onze vakantiewoning, uit het hoge noorden nog wel, iemand die mijn blog leest, en nou, de noorderlingen kunnen er wat van, we kregen een echte zelfgebakken Groninger Poffert! Dat is wel heel erg besteed aan de mannen hier, en inderdaad: "Vurrukkuluk"!
Hier is de examentijd voorbij voor zoonlief, nog even wachten op de uitslag, 13 juni, op mijn moeders verjaardag......maar ik geloof niet dat we ons daar zorgen over hoeven te maken, de middelbare schooltijd is definitief voorbij, nieuwe stappen worden gezet in het leven, ongelofelijk, en spannend ook weer.

Fijne week weer allemaal, hartelijke creatieve groet, Jeannet

24 opmerkingen:

  1. Wat een pracht exemplaar weer, Jeannet! En je vriendin heeft gelijk. Net antiek!Ik neem met een grote zwaai mijn hoed voor je af!
    Ja en bij pioenen moet ik steeds aan jou denken. Ik vind ze ook prachtig maar jij bent in de gelegenheid de bijzondere te kunnen kopen. Dank weer voor je verhaal en een fijne week gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende quilt weer Jeanette. Die oude kleuren echt mijn ding hoor, geweldig. Heerlijk dat jullie weer rond fietsen samen en ons mee laten genieten. Fijne week weer...........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe het ook is, jouw zhertfordshire quilt is prachtig geworden. De nieuwe blokjes voor de Sampler zijn ook leuk. Dat werkt hoed hè, reverse appliqué? De geur van meidoorn doet ne altijd aan mijn jeugd denken. Oh, oh, wat wordt ik al oud, als ik dit zeg!🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig is je quilt !! Je rondjes van de Sue Daley sampler zijn echt prachtig !!! Je zoon is 1 dag na mijn zoon jarig en nu zie ik dat jouw moeder 1 dag na mijn moeder (12 juni) jarig was ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij is perfect imperfect en dat maakt hem heel bijzonder, je prachtige Hertfordshire! Ondanks de stress en het niet-lopen-zoals-je-had-gehoppt, is het een schoonheid van een quilt geworden. Heel verleidelijk patroon overigens... Wat niet perfect-imperfect is, is je r.a. cirkel; die is gewoon helemaal perfect! Je ziet, oefening baart kunstige cirkels.
    Geniet van de prachtige pioenen, je affe quilt en al het moois van het (warme) voorjaar.
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hij is prachtig geworden! En die cirkels van de antique Sampler; het was mijn eerste quilt ooit, en de eerste 15 cirkels heb ik uitgehaald omdat ik toen pas leerde hoe je reverse applique kunt toepassen, heb er nooit spijt van gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo mooi geworden en prachtig weer fijn fietsen. Leuk die quiltenden gasten en nog lekkers mee . Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige quilt in Jeannet-kleuren!!
    X Syl

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Misschien hier en daar wat minder gequilt als je wilde, maar je moet maar zo denken als Ollie tevreden is, is het goed :-)
    Prachtige quilt geworden!
    Toch nog een grote quilt maken dus, nou ja als je alles er voor al in huis hebt...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Uit handen geven is niet altijd makkelijk (zei ze wijs) maar zo op de foto is het prachtig en inderdaad de rand ko t goed naar voren. Geniet er maar lekker van.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je Quilt is een plaatje geworden.
    Daar mag je trots op zijn. Ondanks met enige vertraging.
    Super dat je ook met de Antieke Sampler bent verder gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk dat fietsen en onderweg zoveel moois zien.
    Ollie tevreden -laat je dat zomaar toe op zo'n prachtige quilt?
    Heeft je bakzoon al het recept van de poffert uitgeprobeerd?
    Geniet van al het moois en vooral de pioenrozen.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Op de foto echt een prachtige quilt. Dat wat jij ziet valt waarschijnlijk velen niet op.
    Geniet van je Sue Dailey project !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige quilt en bij het machinequilten wordt er ook wel eens iets over het hoofd gezien.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was wel wat meer dan "iets" Martine, en ik ben helaas niet de enige waar dit bij gebeurd is......:(

      Verwijderen
  15. Wat een prachtige quilt, heel bijzonder.
    Spannend wachten op uitslag examen.
    Mijn nieuwe blog https://inekehube.blogspot.nl/ is in de lucht.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een geweldig mooie Quilt!!
    ja soms bvallen dingen etgen en moet je er weer mee om leren gaan dat het zo is gegaan en afgeleverd...het een plekje geven..en het dan laten rusten..is zoals het is..maar verdriet doet het wel..ook vaak dat je het niet begrijpt...het waarom...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. What a pretty Herfordshire quilt. I like the fabrics and colors used.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat jammer dat je quilt niet naar je zin is doorgequilt. Deze quiltster heeft half werk geleverd en nu zit jij ermee. Maar ik denk dat bij gebruik het toch je eigen quilt wordt. De quilt in wording is ook weer prachtig. Sterkte met het wachten op de uitslag. En dan??

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hi Jeannet, What beautiful quilts...I am in awe. I also like your cake...I looked up poffert and it said it was a coffee cake. Looks yummy.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het is niet helemaal niet naar mijn zin Mieke, maar de manier waarop dit allemaal tot stand is gekomen allemaal is wel ver beneden maats en erg teleurstellend geweest, maar goed gelukkig heb ik de quilt wel terug......en voortaan quilt ik gewoon rustig zelf mijn quilts door.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het is een prachtige quilt Jeannet! Jammer dat het quiltwerk niet helemaal naar je zin is. Het is natuurlijk altijd maar afwachten wat je terug krijgt, hand of machinaal. Wat er duidelijk uitspringt is de gequilte rand, en die is mooi! Ben benieuwd naar je volgende meesterstuk. Fijn weekeinde en groet, Mar

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik mocht een kijkje nemen in "de quiltkeuken" van Jeannet. Wij waren n.l. de afgelopen week te gast in het vakantiehuis. Heel erg aan te bevelen, voor iedereen, die een weekje rust wil. We hebben genoten van de groene wereld om ons heen. Het huis is werkelijk prachtig ingericht. Neem maar eens een kijkje bij vakantiewoning. En voor quiltsters staat er een leuke verrassing op tafel. Helemaal leuk. Als ik nu een blog van Jeannet lees voel ik me een beetje verbonden, want ik weet hoe de beukenhaag voor haar woning eruit ziet. En als het over de mannen gaat, zie ik hun gezicht. Al met al, wij hebben genoten. Bedankt Jeannet.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.