Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 27 augustus 2018

De zomer van 2018

Het was een zomer die we niet snel zullen vergeten en die de geschiedenisboeken in gaat als één van de droogste en heetste zomers, wat je er ook van mag vinden.Voor de één een zegen, voor de andere een crime......er is al zoveel over gezegd en geschreven en georakeld

We hebben het met de camping erg druk gehad, een camping aan Zee brengt altijd al veel reuring met zich mee, maar met deze warmte was het echt af en toe een gekkenhuis, of iedereen de rust en de koelte van de kust zocht, voor een nachtje, of twee of drie.......
Ik vond vooral de zomerse luchten fenomenaal mooi, gewoon, s,avonds op de fiets door de afgekoelde polders en dan dit te mogen aanschouwen, zo mooi kan de natuur dus zijn.
En zo mooi ook, intense blauwe cichorei gaat open als de zon schijnt en als de zon het eens laat afweten sluit ook zij haar bloemen. De berm stond er vol mee.
In de tuin bloeide de rode zonnehoed uitbundig, ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar hier koop ik elk jaar maar een pol bij het tuincentrum, en dat is dan mooi, maar het jaar erna kan ik weer dezelfde gang maken.......hij doet het niet......en waarom? geen idee, maar wel heel jammer.Want ik hou zo van deze plant.
Wat het wel overal doet, is de guldenroede, wij hebben een hele grote en vooral aan de randen wilde en woeste natuurtuin, met de nadruk op natuur, en daar profiteert de guldenroede het meest van.Een mens kan niet alles hebben, doordat de tuin zo woest is aan de randen, hebben we weer wel een ree die elke dag achterin ligt en die we mogen aanschouwen vanuit huis.
Hij, want het is een jonge reebok van dit voorjaar,  eet lekker van de handperen die eraf vallen en waar we zelf niets mee doen, het blijft een bijzonderheid, net als de groene specht die we dagelijks zien.
En de egels die we dit jaar vroeg zijn gaan voeren vanwege de droogte, nou, het is een heel feest hier, inmiddels hebben we er vier ( ! ) onder de veranda.En dan even voorstellen....Woeste Willem! Dit is de meest "woeste" egel, hij ( of zij....geen idee) komt met een vaart aanstekkeren......duwt met zijn snuit de andere, grotere,  egels omver,die rollen als een bal over de veranda.....en vervolgens gaat tie zelf eten....Tssssssss
Met deze warme zomer werden we verrast door best veel vijgen aan de boom, ook die moeten we delen met de vogels natuurlijk, het is altijd de vraag wie er eerder is, soms ben ik het, want een verse vijg van eigen boom.....veel mooier kan het voor mij niet worden.
Heb ik nog wat gedaan met die weken, of nee, maandenlange warmte? niet echt veel, en toch ook weer wel, elke dag een steekje zet ook zoden aan de dijk, grappige stofjes gekocht bij de Quiltster, out of my comfort zone en toch ook weer niet, qua kleur is de match met de repro,s er zeker wel.
Ik heb er een paar blokjes van genaaid voor mijn Jen Kingwel quilt.
En ik heb ook de hoekmandjes gemaakt, leuke quilt weer om aan te werken.Zien jullie het "foute"mandje rechts? Dat heb je van die warmte he,.....de grijze cellen stagneren soms, maar ik laat het lekker zitten! Herinnering aan die warme zomer.
S,avonds heb ik dus wel veel gefietst, en dat was heerlijk, langs de gorzen in het natuurgebied bij Hellevoetsluis, door de eindeloze stille polders en langs en door de duinen.
We stomen op naar de herfst, ik vind het héérlijk, ik hou van de herfst, en na al die hitte hoop ik op een milde, mooie goudgele herfst, lome dagen, frisse wind, de mist over de weilanden  s,morgens , vestje aan en s,avonds ook weer de kaarsjes aan.
Jeetje, als je twee maanden niet blogt is er zoveel te zeggen over van alles, en te laten zien, ik weet niet waar te beginnen, maar gewoon bij het nu dus maar, ik ga weer proberen om elke maandag een blogje te plaatsen, geniet dus weer mee, van het wel en wee, op het minilandgoed Aan Zee!
Als laatste nog een foto van de molen van Rockanje, 300 jaar, van 1718 tot 2018, ongelofelijk als je bedenkt hoe lang alles vroeger mee ging en hoe degelijk gebouwd, als ik geen zoon had met een tik van de molen, zou ik het zelf krijgen, ik vind ze prachtig in het Hollandse landschap!Vandaag is manlief na zes weken "vakantie" weer gaan werken, zoonlief heeft nog een week voordat de studie begint, het gewone leven dient zich langzaam weer aan, en dat is ook goed.

Hartelijke, creatieve groet, Jeannet

19 opmerkingen:

  1. Weer een gezellig Nederlands blogje. Dat gedoe met de zonnehoed heb ik nu ook. Steeds weer geprobeerd. Roze, witte, links in de tuin, rechts in de tuin, achter, voor. Maar ze doen het maar één seizoen. Bij onze dochter, die op de zand/bosgrond woont, doen ze het wel en bij ons op de Betuwse klei dus niet. Maar wel helaas die guldenROEde. Die tiert welig als je ze hun gang laat gaan. Nu, die ROEi ik er tegenwoordig uit, want ze verdrijven andere bloemen, die ik wel graag wil behouden. Fijne week!🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gezellig weer dat je er bent. En roerend met je eens: fijn dat de herfst in aantocgt is!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk zomerblogje en kijk al uit naar je wekelijkse blogjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. met jou blogje is het normale leven weer een beetjs begonnen. Al hoop ik wel dat deze week er nog wel iets van het mooie weer terug komt. Heb ons zeilmeisje beloofd om deze week mee te zwemmen met de zwem 4 daagse, in het buitenbad.
    Als ik nu naar buiten kijk weet ik nog niet of ik me aan mijn belofte ga houden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Piep
    Het leven zoals het is.. een blogje van jou op maandagmorgend, k heb er weer van genoten.
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk blogje weer , Ik heb ook niet veel gedaan met die hitte .Morgens gauw de boel gedaan , smiddags een tukje en dan hangen op de bank met een boek. ook niet gequilt veel te warm. Maar nu bezig met een Kerstquiltje. fijn dag verder. gr ,rita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat je er weer bent Jeannet, heerlijk begin van mijn week.
    Zag niet meteen het foute mandje, haha.
    Bij mij doen de grote witte Margrieten het niet, pppffff.
    De natuur is nog steeds de baas.
    Groetjes, Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gezellig weer een verhaal op de maandagmorgen dan kan de week weer beginnen.
    De zonnehoed doet het hier ook niet het jaar er op net als de margrieten maar wel de guldenroede en de bramen en brandnetels!
    Gezellige week en weer meer regelmaat in het leven.
    Gezellige dag
    groetjes, Trijntje Huppel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De hitte voorbij. Je verheugen op een mooi gekleurde herfst.Mooie lapjes heb je gescoord.De dieren vinden bij jullie een mooi onderkomen.De gulden roede heb ik dit jaar geruimd.Hij/zij werd te wild in de volkstuin.De manden worden gevuld met heerlijke appels.De pruimen zij al op.Groetjes, Marianne K.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk, zo'n blogpost op maandag - de zomer voorbij, iedereen weer aan het werk/naar school en de dagen weer koeler... als 'herfstkind' ben ik er ook helemaal klaar voor en ik verheug me op je komende blogposts. Liefs van onder de Lange Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk weer je blogje lezen bij een bakske koffie. De herfst heeft mooie kleuren zelfs in stofjes vind ik die warme kleuren juist mooi.................liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijn weer een blogje van jou om te lezen, geniet van de tijd die komen gaat. Het is nu zo heerlijk. Fijne week en tot maandag.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dear Jeannet, It is so nice to read your blog again - well, besides the one of course you wrote about the Koninklijke Bibliotheek three weeks ago! Even here in the mountains we had a really warm summer - extraordinary!! Again very lovely picture and beautiful fabrics. I like it that you are leaving the basket-block as it is! Wishing you a wonderful start to the Autumn season! ���������� Best wishes!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk, zo aan het eind van de zomer (maar voelt vandaag meer als begin van de herfst en dat vind ik helemaal prima) weer eem blogje van je te lezen en te genieten van de prachtige foto's van jouw boeiende platteland. Zo bijzonder, de reebok, de egeltjes en de specht, die zomaar jouw tuin bezoeken. Het mandjesblokje wordt een mooie herinnering aan een hete, lange zomer, dus heel goed, dat je het zo houdt.
    Fijne week gewenst en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. HALLO Jeanette wat heetlijk dat je er weer bent. Ik merkte het nu pas bijna 17.00 uur komt omdat ik der timmerman in huis had.
    Maar vanaf maandag ben ik bij je met de koffie.
    Gr Christine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gezellig Jeannet, ik ben weer van de (lees)partij, heb je echt gemist, zo heerlijk om jou verhaaltjes te lezen.
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk om weer wat van je te lezen, al keek ik een week later! ��
    Waarom de naam van mijn man ineens bij de ondertiteling verscheen mag Joost ofwel Rijn weten. Ik heb het kunnen aanpassen. Hoewel hij mijn handwerk leuk vindt houdt dat nog niet in dat hij jouw blogs leest!��

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.