Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 22 oktober 2018

Herfstvakantie

In het Zuiden is de herfstvakantie al weer over, maar wij horen in de herfstvakantie tot de regio Noord en Midden Nederland, dus begint het vandaag bij ons, heerlijk, een weekje even niets voor de twee mannen.We blijven om allerlei redenen thuis deze week.
Daar is het ook mooi, de herfst doet zijn gouden intrede, sommige bomen zijn al kaal, anderen laten ondanks de warmte ook al hun bladeren vallen. Ik zei het al eerder, herfst aan de kust is een totaal andere beleving dan herfst op de Veluwe
Een prachtig paars lila veld met spruitjes in de Hoekse Waard, ook helemaal herfst.En de chrysant natuurlijk, ik vind ze niet allemaal even mooi, sommige kleine soorten wel, zoals deze.
Vorig weekend was ik dus op de Veluwe, en dan lunchen we gewoontegetrouw altijd bij restaurant het Uddeler meer, hele mooie plek, dat vinden héél veel mensen, daar is ook een geweldig leuk winkeltje bij, waar ze van die aparte kleding verkopen, we kopen er ook elk jaar wel iets, maar dat is nu over, want ze stoppen er mee. Eigenaar heeft pensioen.Héél erg jammer.
Alles was met 50 tot 70 % in de uitverkoop, ik heb mijn slag geslagen met dit vest wat ik normaliter te duur gevonden zou hebben. Helemaal mijn kleuren, de paarse hei, laat de kou maar komen.
Van de week heb ik deze wol getwijnd, die ik heb gesponnen op het weekend, zit een glittertje in verwerkt, ik denk dat ik er polswarmertjes van ga breien, twee recht, twee averecht, ik zag zulke leuke ergens bij iemand,
Verder is er weer veel gefietst, het was nog zulk mooi weer, het lijkt uitzonderlijk, maar ik weet dat dit vorig jaar net zo was, toen waren we een week op vakantie in Ootmarsum, en hebben de hele week zulk weer gehad, heerlijk! En het is zo rustig overal, zo sereen in de natuur, blaadjes vallen loodrecht draaiend om hun eigen as naar beneden van de bomen, en de geur is onmiskenbaar herfst.
Als je je ogen goed de kost geeft, is er altijd wel wat moois te zien onderweg.Is het geen pláátje? deze trotse haan ? Ik had hem zo wel in mijn fietstas mee willen nemen, maar als ik dan weer aan die bloedluizenellende denk, weet ik weer precies , waarom we geen kippen meer hebben......
Afgelopen zaterdag zijn we met de MIOer naar de Hoekse Waardse molendag geweest, het was prachtig weer, zonnetje, nog lekker warm, okay, die molenaars sputterden natuurlijk omdat er geen wind was, maar ik was er stiekem wel blij mee hoor ;)
Ik vond zelf de Oostmolen in Mijnsherenland de mooiste molen, het is een wipwatermolen, en vroeger werd hier in gewoond, zo was het nu ook nog ingericht, piepklein allemaal, keukentje van anderhalf bij 2 meter, twee bedsteden aan de kanten en een stukje in het midden voor een tafel met een paar stoelen, meer was er niet.
Alle ruimte was in dienst van de molen, naast het woongedeelte liep je zo door naar het werkgedeelte, werk was het belangrijkste in het leven, vrije tijd was er niet, kom daar nu nog maar eens om.
Ik vond het prachtig om te zien, als je dan ziet wat we nu heden ten dagen voor ruimte nodig hebben, letterlijk en figuurlijk, wordt je toch wel nederig als je dit dan ziet.
Wij gaan verder genieten van de herfstvakantie, zelfs als het regent, en waait, en was het voorheen zo dat het P week was, tegenwoordig lusten de mannen allebei ook wel uitsmijters, bij het Schippershuis in Numansdorp. Maar deze pannenkoeken blijven er altijd in, van het meel van de Brielse molen
 
En echt, ik moet het toegeven, het zijn de lekkerste om zelf te bakken! Er zit vanille in, dat proef je en dat ruik je, de hele keuken ruikt naar vanille als zoonlief deze bakt, aanrader als je in Brielle bent toevallig, elke vrijdag open en de eerste en de derde zaterdag, en waar? Bij die molen natuurlijk!
En nu het toch even over eten gaat.....jullie kennen vast wel de reclame van de Jumbo, over de hete bliksem die wordt voorgeschreven door de HA, Oma,s draadjesvlees wat een paar uur moet sudderen, appeltjes, en aardappelen er bij, Mmmmmmm wij (w)eten dit al járen! Gisteren was het weer de eerste zondag .Enne.....eten van het geborduurde tafelkleedje van "Oma" maakt het nog specialer ;)

Gezellige week allemaal weer! Hartelijke plattelandsgroet, Jeannet

17 opmerkingen:

  1. Hier begint vandaag de herfstvakantie. De jeugd slaapt lekker uit.
    Wat een prachtig vest heb je gescoord zeg!
    Zal ook eens een dagje langs de molens hier in de buurt fietsen. Staan er best wel een stel.
    Leuk om een keertje in te verdiepen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniet van de vakantie, hier in het zuiden alweer voorbij, maar dat was een heerlijke week met goed herfstweer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, dat spruitjesveld... zo'n kleed wil ik wel in de kamer! Ik heb een vriendinnetje die dat soort kunstwerken van vilt maakt... hmmm... De ochtend begon hier killig en grijzig maar wát een mooie dagen hebben we achter de rug. 'Mijn' oude stadje MIddelburg zag er bij die lage zon op z'n mooist uit hoor! Er ligt een groot haaksel-project klaar om koude regendagen door te komen (om maar niet te spreken van een atelier vol papier en verf, ik verveel me nooit!) En je brengt me op een idee: het is wel weer voor pannekoeken!!! Heb een geweldige week met je mannen, geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig vestje heb je gekocht bij het Uddelermeer. Ik werk in Uddel, kom er dus bijna dagelijks, maar ben nog nooit in het winkeltje geweest. Wel bij het Uddelmeer, daar doen we jaarlijks het biologiepracticum. Als je er tussen woont en werkt, zie je de schoonheid van de omgeving soms niet meer. De jachtigheid van het leven maakt dan dat je zomaar met oogkleppen op van A naar B rijdt. Dan is jouw blog weer een oproep voor mij om komende tijd te kijken naar de mooie plek waar we wonen. Elke week weer leuk om te lezen! Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi blogje weer..die spruitjes heb ik gister gegeten, zo lekker...en paars is niet echt.mijn kleur maar in een herfstboeket zeg ik er geen nee tegen
    .Pannenkoeken hier aan het eind van de week als kleindochter komt logeren !!! Fijne week nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn blog weer Jeannet. En oh wat erg dat het Winkeltje stopt. Kwam er ook zo graag! Heel gek, nooit tijdens de Landelijke Spindag, maar het is natuurlijk anders als je het hele weekend gaat. Enfin, mooie herinneringen dan maar. Heb een fijne week met je mannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik geniet van je foto's ! Fijne week !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Piep
    Oh wat heb ik net genoten van je mooie blog.
    Ik zat precies achter op de fiets..
    Heerlijk de velden, haan., om nog niet te spreken over je mooie vest!
    De wol die je twijnde ook al zo mooi en ik zie je al glitteren binnenkort met je pokswarmers op de fiets.
    Tot volgende week, dan ben ik steevast op de maandag-afspraak.

    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vorige week zijn wij in Alblasserdam geweest en heb ik de Tulip naalden gekocht ,wat een fijne winkel en wij hebben daarna een geweldige fietstocht gemaakt langs de molens.
    Een heerlijke dag ,dank je wel Jeannet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je vest is prachtig zeg...........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie foto's weer. Prachtige vest heb je gekocht, mooie kleuren.
    Leuke blog weer om te lezen. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijn herfstblogje met mooie foto's, en dan ook nog zoveel mooie foto's uit "mijn" Hoeksche Waard... ik had die interessant gekleurde spruitjes ook al gezien. Echt wel veel mooier dan de groene... Geweldig mooi vest heb je kunnen bemachtigen, Jeannet, en het zelf-getwijnde wolletje met glitters is ook al zo mooi. Geniet van deze herfstvakantieweek en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk zo'n week vrij. Lekker genieten meer de mannen ook thuis dus.
    Wat een prachtig vest heb je gekocht. Fijne week gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zit te genieten van jouw verhaaltje en bedenk dan dat voor ons de Herfstvakantie juist stilte betekent want de school vlakbij is gesloten, geen fietsers over de stoep en zonder licht, maar gekraak van blaadjes onder mijn schoenen als ik's morgens vroeg buiten loop. Geniet van al dat lekkers en van een gezellige week samen, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk genieten.En wat een mooie trui.
    Hier pas volgende week herfstvakantie.
    Altijd weer leuk je verhaaltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik weet niet wat het is, maar tegenwoordig kijk ik vaak meer naar de natuur, diep in en uit ademen en kom helemaal tot rust. Misschien komt dat wel door de leeftijd, dat haastige hoeft voor mij niet zozeer meer.
    Het vestje is prachtig, zal je beeldig staan, jammer dat het winkeltje gaat sluiten, maar ja, de mensen willen ook eens met pensioen.
    Het is zoals gewoonlijk een gezellig blogje geworden, op het laatst liep zelfs het water mij uit de mond, heerlijk, draadjesvlees ;-)
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooie rode kleur is daar in dat halletje van de wipwatermolen?. Sinds je zoveel over molens hebt komen er allemaal herinneringen boven van de molen van mijn grootouders. Zij woonden in een huisje naast de molen.
    Mooi ook is je zelfgesponnen bol wol-warme kleuren. het past helemaal in deze herfsttijd.
    Fijne herfstvakantie met je mannen.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.