Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 1 oktober 2018

Herfstweek

En alweer zijn er mooie laatste dagen voorbij gekomen de afgelopen week, en is het al weer 1 oktober. Wat een prachtige herfstweek, wat kan je daar dan toch van genieten, het mag van mij zo blijven, tot ver in November, want dit voelt veel prettiger dan die zinderende, verlammende hitte.
De natuur is momenteel zo geweldig mooi, met de beginnende herfst, zoveel vruchten aan de bomen, het is een heel goed kweeperenjaar, hoor ik overal, ook bij ons hangt de boom bomvol. Ik zag ze gisteren voor € 3.98 de kilo staan, jeetje, als ik dat er voor kreeg waren we in één klap rijk!
De avonden worden weer frisser, ook fijn, kaarsjes aan, snorrende kachel, volgens mij houden veel mensen daar ook stiekem best wel van.
Ik heb me er ook eens toe gezet om mijn shawl af te breien, die lag al een poosje stil, omdat ik eerst de blauwe driehoekshawl wilde afmaken.
Eigenlijk was het nog maar een centimeter of 15, zo gepiept, behalve als je tegen iets opziet, dan lijken opeens die laatste vijftien cm een onoverkomelijke hobbel.
Het is een eenvoudige shawl rond gebreid in fair isle, echt een project voor wie dit nou ook eens wil proberen, veel effen toeren erin die het makkelijk maken,ik heb er al diverse gebreid, van uiteenlopende materialen, alpaca, holst garen, en deze is van het Rowan Felted tweed, een mooie zachte stoere buitenshawl. Laat de herfstavonden en ochtenden maar komen.
Een nieuw project op stapel, voor wie zich bedacht had wat ik nu met de groene wol ging doen, nu de top down wat tegenvoel, nou, dan is er ook nog de down top, en dat komt beslist goed.
O Jee......een miniegeltje in de tuin......slechts 190 gram, veel te weinig om de winter door te komen, en die zie ik dus niet bij het egelrestaurant, dat wordt bevolkt door grote dikke egels die zich nog dikker en groter eten, hoe krijg ik die kleintjes er ook bij? Dat is even de vraag.
Wie er ook weer in de tuin was, om van de appeltjes te eten, was de reegeit, we hadden haar een paar weken niet gezien, en van de week dook ze opeens weer op, je ziet heel duidelijk dat haar wintervacht aan het komen is.
Ze ziet er een beetje verfomfaaid uit, de roodbruine vacht kleurt naar grijdbruin,blijft een prachtig gezicht, vlak voor het raam van de serrre. S,nachts zijn ze er met meerderen, dat zie je aan de poep in de tuin.
En zo vliegt de week weer voorbij, dat wil wel met zulk mooi weer, veel gefietst door de duinen van Voorne.De camping is vanaf vandaag weer gesloten, en dat is ook weer héérlijk rustig om het terrein voor onszelf te hebben, de zomer is wel erg druk geweest, en het lijkt wel alsof kampeerders altijd onder het eten aan komen, tussen 12 en 2 of tussen 5 en 7 uur........enfin, gisteravond de laatste keer van dit seizoen.
Opgeruimd in de tuin, het is een ander gevoel dan in de lente, dat is een seizoen van belofte, het kan alleen maar mooier worden, en voor wie er van houd, de zomer in het verschiet, nu is het een afbouwen van hetgeen er geoogst is, een verstilling en verinnerlijking, zo voelde het ook, het is soms zo sereen en doodstil in de tuin. Hier zit "oma Loes" toch wel heel symbolisch op de bank waar ze vroeger ook zat.....
Ik kwam op het FB bij iemand ;) een mooi gedicht tegen wat me aansprak naar aanleiding van deze mooie herfstweek,en wat ik heb opgehangen in de serre, 
Het was een daverend eindspektakel weekend op de molen in Oostvoorne, het laatste weekend voor de uitslag van de grote prijs, dank aan een ieder die gestemd heeft voor dit mooie stukje erfgoed, sowieso is het bedenken van deze molenprijs een heel mooi initiatief, van de Bank Giro loterij, ook de andere molens die mee deden hadden mooie projecten op stapel staan.
We gaan het horen, vandaag, maandag, is het stemmen gesloten en volgende week vrijdag horen ze de uitslag, wat die ook zal zijn, het hele project is voor het molenteam al een sucses geworden en een bijzondere ervaring om mee te maken
Het is afgesloten met een spetterend optreden van de Taiko trommelgroep, was prachtig om zo,n enthousiasme te zien.Iedereen weer een fijne week, en geniet allen van het herfstzonnetje en de verstilling,al is daar vandaag even niet veel van te merken, het is nu even echt herfst!

Hartelijke groet, Jeannet

16 opmerkingen:

  1. Wat heb je de sfeer weer mooi beschreven en in beeld gebracht. Verstilling, alsof het menselijk gewoel tot rust is gekomen met zo'n lege camping. Het gaat natuurlijk in een lagere versnelling gewoon door hè... Prachtige shawl, de spanning rond de molen, het reegeitje dat zomaar vanzelf haar winterjas aankrijgt, een geweldige perenoogst... En dan zoetjesaan de kachel weer aan... Heerlijk! Fijne week, Jeannet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Felle buien afgewisseld met felle zon.. écht herfst vandaag en dat is genieten! Ook ik steek 's avonds de kaarsen aan (een kachel hebben we niet) en met dekentje over de benen in de luie stoel... moet nodig wolletjes gaan halen want de tijd is gekomen om weer te gaan haken of breien (ik ben een 'seizoens-breier'.) Geniet van de week, de stilte, de beestjes en elkaar Jeannet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk was het weekend prachtig weer. Het blijft een plezier om de hertjes bij jou in de tuin tezien het is echt heel bijzonder. Fijne week jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een super blogje heb je weer geschreven. En wauw wat een mooie sjaal is het geworden. Net een flinke bui nu het zonnetje heerlijk weer om het huis eens flink onder handen te nemen kan ik vanavond weer met mijn lapjes verder.😉

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze buren hebben ook een camping en die is nog tot 31 oktober open. Ze hebben altijd veel vaste gasten, die hier al jaren een seizoen lang staan.


    Wat een mooie sjaal heb je gebreid!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Piep
    Wat heb ik genoten van je prachtig verhaal
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je weet de herfstsfeer weer mooi te treffen in woord en beeld. Die sjaar is erg mooi geworden en dan die dieren in de tuin. Die verstilling in de natuur...De herfst is ook mijn favoriete jaargetijde!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige sjaal en weer genoten van je blog!
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad weer een mooie week gehad. Heerlijk. Al houd ik ook van herfst. Elk seizoen heeft zijn mooie kanten.
    Wat een prachtige sjaal. En dat noem jij eenvoudig! Ik vind het knap werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Jaennet,
    je kent me niet, maar ik heb een mooie tip voor je zoon, die zo dol op molens is: nl oliemolen 'de passiebloem', in Zwolle. Wij hebben daar een geweldige rondleiding gehad; super interessant door een oude meneer. De molen is niet altijd open, dus dat is even nakijken. Ik geniet van je verhalen!
    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Jeanet, Zaterdagochtend kwam een mailtje dat de molen ruim 7,5 duizend euro heeft gewonnen !
    Goed zeg !
    Daar zullen ze blij mee zijn !
    Groetjes, Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Congratulations, wonderful work, it's beautiful so much and good idea on site.
    gclub

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.