Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 18 januari 2010

Leuk idee voor een Fat Eight

Nou heb ik wel zo,n leuke give away georganiseerd met een vijftal Fat Eights ( halve Fat Quarters) maar wat kun je er o.a. voor leuks mee doen ? nou, ik ben van de week bezig geweest met iets erg leuks, makkelijk en een enig cadeautje! Een boekomslag voor een schrift .Ik zal het hier proberen uit te leggen hoe ik het gemaakt heb.Je koopt bij de Hema of ergens anders een schrift met een harde kaft, daar lijm je op de voorkant met (textiel) lijm een stukje hobs of fiber op, iets kleiner dan de voorkant. Dan pak je je Fat Eight en naait aan de korte kanten een zoompje, en je legt het schrift er op met de goede kant op de stof. Vervolgens maak je een inslag over de voor en achterkant en je naait boven, onder op de maat van het schrift vier stukjes vast, niet te stak, dan kan het schrift er niet meer uit, en te los is ook minder mooi. Eventeel eerst rijgen.
Je draait de stof om naar de goede kant en dan komt het er zo uit te zien, boven en onder valt de inslag al vanzelf naar binnen en is dus gelijk afgewerkt.

Vervolgens maak je een stitcherie uit je Wimmetjeskast op een lapje ter grootte van de voorkant van je schrift, zodat het er nog oppast.

Je naait de stitcherie op de voorkant vast en je doet het schrift in de omslag. Klaar! en een hartstikke leuk resultaat. Ik heb er van de week al twee gemaakt, heb zelf de stof van de rouennerieserie gebruikt, maar de Fat Eights van de give away zijn er ook helemaal leuk voor. ( jullie kunnen nog inschrijven tot woensdag....)Ik heb het cadeau gedaan aan Annelies, die is jarig vandaag........ gefeliciteerd Annelies!!!! vergeet je niet je leeftijd aan te passen op je blog...

En we blijven voorlopig nog even in de sfeer van de give aways......danielle van Daantjes heart heeft er ook weer één op de blog, dus als je geluk hebt win je er wel twee..........

33 opmerkingen:

  1. Met het schaamrood op de kaken kom ik hier ook weer eens kijken ; ben wel erg lang weg gebleven... ( Bleek uit het heel erg lang naar beneden moeten scrollen ;-)
    Weer leuke blogs langs zien komen !
    Fijne dag , groetjes van Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks for the great tutorial. Have to try this out.
    Wish you a lovely day!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee en bedankt voor het voordoen ga ik ook nog eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Jeannet, wat een leuk idee! Weer een wimmetje erbij (lol) fijne dag, Else

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is tie leuk geworden Jeannet!! Zijn toch leuke kadootjes die je zo kunt maken! Zeker ook geen patroon gevonden voor een voorraadje tijd hihi?! Mooie dag vandaag! XXXD

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk idee zo'n omslag. Ik ga het zeker eens uitproberen, als cadeautje of gewoon lekker voor mezelf.
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor het idee en de uitleg. Ben er erg blij mee.
    Groetjes Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk Jeannet,en zie ik daaronder weer de bekende blokjes van Els,o als ik er nog eens aan terug denk ,heb ik gelijk heimwee,vooral nu de sneeuw weg gaat,Friesland en sneeuw dat was het,
    groetjes Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een leuke stitcherie, geweldig. goed idee om een schrift wat gezelliger te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ziet er heel leuk uit, jammer genoeg ben ik nog lang niet jarig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor de uitleg, ik ga hem zeker ook maken, als cadeau of voor mezelf.Ik hik alleen een beetje aan tegen de stitcherie,dat heb ik nog niet zoveel gedaan en daar hik ik dus nog tegenaan.

    Fijne dag
    Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig leuk gemaakt Jeannet! Ziet er super uit. Wij willen deze vast ook allemaal wel.....
    GRoetjes uit Virginia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hallo Jeannet wat fijn dat je er een uitleg bij plaatst.Het schriftje is ook een leukerdje geworden.We kunnen je onderhand wel als opperhoofd bevorderen voor de ideeen die je ons geeft.groetjes en nog een fijne dag gewenst.Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig idee, en wat leuk voor gedaan.

    groetjes Mina

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuke tutorial! Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel inspirerend,hoor! Nu nog een blokje tijd en ik ben er mee weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh wat een goed idee!! wat leuk om dit cadeau te doen..

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuk idee. En ik zie dat je gisteren 102 reacties hebt gehad, dus je doel bereikt.
    groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Goed Idee Jeannet, leuk borduur werkje ook, dit is altijd leuk om cadeau te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een leuk idee.
    Dat ga ik zeker eens proberen.
    Groetjes van IngridR

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk idee voor een cadeautje. Bedankt voor de uitleg.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een leuk idee, en wat een mooie stofjes, je site kijk ik altijd via een ander blog, je hebt een hele leuke web-log. succes met de loting.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een leuk idee voor een schrift en eigenlijk ook zo simpel.
    Bedankt dat je dat met ons wilt delen.
    groetjes Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat ziet dit er weer leuk uit.
    Ik denk er altijd veel te laat aan dat ik een cadeautje wil maken en dan is er weer tijdgebrek.
    Zou een voorraadje moeten aanleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hartstikke bedankt voor je leuke tutorial Jeannet...ga het zeker uitproberen...leuk cadeautje ook voor iemand die een quiltjournaal bijhoud...het jouwe is heel leuk geworden...
    groetjes Francien.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een ontzettend leuk idee en daarbij nog een perfecte uitleg.
    Dankjewel.
    groetjes, Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een leuk idee voor een kadootje! Ga ik zeker maken. Als weggeefkadootje of als kadootje voor mezelf...

    groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Leuk!!!!!!!!!!! Dat ga ik zeker een keer maken.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Jeannet, aha......dit is dus hetgene wat je aan het maken was met een poes en een stitchery.
    Erg leuk geworden hoor!

    groetjes, Wilma B.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik moet het toch eens gaan proberen. Ziet er eigenlijk heel eenvoudig uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.