Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 26 januari 2015

Schapen (breisel)

Schapen, ik hou van ze, als ik ze in de verte in een wei zie staan gaat mijn "Hollandse Hart" open.Tel daarbij op dat ik zelf ook in bepaalde kringen regelmatig het "zwarte schaap" ben omdat ik nogal eens placht te zeggen wat anderen denken.......... Dus reden genoeg om weer eens aandacht aan het héérlijke wollige beest te schenken!
Ik kijk al lang met grote bewondering naar de schapenshawls die ik op het feestboek voorbij zie komen, het leek me zo moeilijk, een schaap breien, maar toen het fair isle breien enigszins onder de knie was kon het niet uitblijven.
Schapen op de pennen!! eerst gewoon zomaar voor de lol, kijken of het echt wel een schaap werd, gauw aan kritische pubert laten zien, die neemt nooit een blad voor zijn mond en zegt het recht voor zijn raap...( net zijn moeder) en ja hoor, hij zag gelukkig ook een schaap...Pfftttt
Ik had zomaar 90 steken opgezet op een rondbreinaald 3.5 van 40 cm, en wat moet je dan verder? Nog meer schapen, ja, dat kan, maar al breiende dacht ik, Hollands breitasje, dus een paar patroontjes opgezocht uit de stapel boeken en bijpassende eeuwenoude wolletjes van de weefhobby van vroeger er bij, en voila.
Ik heb ook getracht molentjes in te breien, je moet het zeggen waar de wieken zitten, en dat het blauw de lucht is, , maar dan zie je ze toch met enige fantasie wel draaien.Foto van de achterkant, om te laten zien dat dat er ook echt wel fair isle achtig uitziet. Oefening baart kunst, kan niet anders zeggen.
Aanvankelijk had ik de onderkant al dicht genaaid, maar toen dacht ik later, s,nachts in bed, het zal eens niet zo zijn.....eigenlijk wil ik een ronde onderkant, ik weet niet of het aan het nachtelijk uur lag, of de wind die langs het huis raasde, maar ik kwam er niet uit.
Tegen de ochtend begon het me een beetje te dagen, ik kan niet rond breien, geen idee hoe dat moet, en wie niet heel handig is moet slim zijn, dus:Ik heb een vierkant lapje gebreid, 15 cm in het vierkant, en dat rond geknipt diameter 14 cm, tuurlijk eerst een voering erop genaaid, omgedraaid en het paste precies.Hoeveel mazzel kan je hebben?
Bij de bovenkant maak je gaatjes, ook makkelijk al had ik het nog nooit gedaan, twee steken samen breien, en dan de draad omslaan en dat herhalen, en waarachtig, dan ontstaat er een gaatje!Koordje gemaakt, leuke kralen er aan en is het leuk of is het leuk!!Een mens kan toch maar ergens blij mee zijn? Dat is toch het voordeel van een hobby en steeds iets nieuws proberen. Ik gebruik het om mijn sokkenwolletjes mee te nemen, en zeg nou zelf, je kan niet genoeg van die grappige tasjes en buideltjes hebben. Dus, pennen opzoeken en breien maar!
En wie er nou ook dol is op schapen, kijk eens op mijn pinterstpagina onder het schapenbord, zo ontzettend leuk wat je daar allemaal ziet,wat een fotogeniek beest is het toch, dan houd je spontaan ook van schapen, je zou wel een schaapherderin willen zijn of worden.Ik wel tenminste, maar het loopt zo hobbelig met een rollator over die hei.........(grapje)
En dan tot slot nog een hele leuke onverwachtse ontmoeting! Ik had het op FB gezet, mijn prachtige Noorse vest zaten twee gaten in,tussen een rits gezeten of van de motten, ik laat het in het midden, maar ze zaten er wel en ik dacht serieus het vest te laten verdwijnen in de welbekende kliko.Korte pijn.
Toen kreeg ik een alleraardigst berichtje van Lida en die wist er wel raad mee zei ze en ze kwam als vliegende keep vorige week hier thuis de gaten even dichtmazen onder de koffie! Is me dat een snelle service of niet? Dus dames, als je nog ergens wat gemaasd moet hebben......Graaaaaaapje..... maar wat geen grapje is, is dat ik er hartstikke blij mee ben!Fijne week allemaal weer!

31 opmerkingen:

  1. Schatjes zijn het je gebreide schaapjes.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig die ingebreide schaapjes. O, waarom kan ik toch niet tegen wol. Ik vind het zo mooi!
    Fijn dat je vest weer gemaakt is.
    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige creaties, Jeannet. Ik vind het maar knap van je om dat zo maar te doen.
    En natuurlijk super van Lida om je even te helpen. Nog gezellig ook!!!
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. piep goedemorgend, meeeeeeaaaahhh....hihi leuk blogje alweer, en je tasje super, de schaapjes lief...en dat van die tasjes , zo waar...je kan er nooit genoeg hebben,
    heerlijk dat Lida je vest weer gebruiksklaar heeft gemaakt, super toch
    geniet van je week meid,
    knuf mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ben je toch een duizendpoot :-) erg mooi je beisel.
    Wens je een fijne week toe.
    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat en enig tasje heb je gebreid. En wees gerust, ik zag het direct dat het schaapjes en molentjes zijn, al vóór ik de tekst had gelezen. Heel mooi! En dat doe je dan zo maar eventjes tussendoor...........

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een supergaaf tasje heb je gemaakt. En helemaal zelf bedacht. Knap hoor.
    En wat fijn dat Lida je vest kwam maken. Dat is toch ook een handig " vrouwke" hè. Zij kan ook echt alles. Het ziet er reuze gezellig uit zoals zij zit te mazen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ahhh die gebreide schaapjes ..wat leuk...wat zeg ik het hele tasje is hartstikke leuk!!
    Mooi al die breisels..en het getover met een rondbreinaald...!..;0)
    Mazen..heb ik ook nog geleerd op school..al heb ik dat in jaren niet meer gedaan....en euhh bebin er ook maar niet meer aan..Fijn dat Lida je kwam helpen lief van haar....het zou toch zonde zijn als de mooie trui in kliko beland !!
    En dan het vrolijke schapenplaatje..super om er de maandag mee te beginnen!!
    Fijne dag...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker wollig verhaaltje.
    Fijn dat je vest weer gemaakt is.

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jij zwarte schaap? Kan ik niet geloven!
    Maar wel dat schatje met zn rode mutsje. Wat leuk Jeannet.
    Ja en dat tasje, wat een ongelooflijk Kunstwerkje van je. Helemaal geweldig!!!
    Wat een geluk dat Lida je vest heeft gemaakt. Heel erg knap van haar!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heb je dat tasje leuk gemaakt!! Ja ook ik ben gek op schapen en ik vind ze geweldig hoor. Trouwens... het is ook best goed te zien dat het molentjes zijn hoor.
    Wat lief van Lida dat ze zomaar even je vest kwam maken. Het zou toch hartstikke zonde zijn om het weg te gooien hé?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha, ik had Lida al laten weten, dat ze indien een keertje nodig, hier ook wel mocht mazen... maar wel heel lief gebaar van haar. En ook heel lief is natuurlijk je heuse fair-isle gebreide tasje, met de superschattige schaapjes (ik ben ook fan van die leuke dieren) en de molentjes! En dat dat fair isle echt niet meevalt, daar weet ik inmiddels alles van...Maar met stug doorgaan zijn er 10 rammetjes op de shawl terechtgekomen. Dus, Jeannet, als er 1 schaap over de dam is... er volgt bij jou vast nog wel een hele schapenshawl, als echte schapenfan.
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn dat je vest is gemaakt. Je schaapjes zijn enig! Knap breiwerk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Jeannet ik ga toch eens proberen af en toe te reageren want ik vind het altijd zo gezellig om je blogje te lezen als het via de mail binnenkomt en ik zou willen dat ik zo creatief was als jij want het houd maar niet op met leuke dingen maken bij jou enne fijn dat je mooie vest weer gemaakt is groetjes je schoonzussie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig tasje heb je gemaakt, die schaapjes zijn enorm leuk geworden en wat fijn dat je vest weer gemaakt is !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gelukkig ook je blog weer gevonden. Hier zijn de molentjes duidelijker te zien. Het tasje is echt super geworden. Goed van die bodem! En zo fijn dat je vest weer gemaakt is. En natuurlijk ben ik ook dol op schapen, zij leveren uiteindelijk het materiaal voor mijn spinsels!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuk idee om er zo'n tasje van te maken!
    Je had ook onderaan steken kunnen opnemen en door verdeeld minderen een bodem kunnen breien.Maar dit is ook een goede oplossing.
    Heeft Lida speciaal voor het vest blauwe kleding aangetrokken? --mooi plaatje zo...
    gezellige dag
    groetjes,Truus uit Drenthe
    ps mooie plaatjes bovenaan je blog

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor Truus, je leest toch mijn blog! Dan weet je heus wel dat ik gek ben op blauw, al is het in het echt wel veel donkerder blauw dan op de foto!

      Verwijderen
  18. Ja het tasje is gaaf, dat heb ik je al verteld en ik wacht dus gewoon tot jij aan die schapensjaal begint en ik die kan komen bewonderen en dan haal ik jou over om er ook een voor mij te breien! Grijns!
    Geniet van je wol en je schaapjes, groetjes van de echte Schapekop,
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een gaaf tasje heb je gebreid. En mooie oplossing voor je bodem.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat lief van
    Lida en wat heb je een geweldig leuk tasje gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooi tasje heb je gebreid. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat fijn dat je trui weer helemaal in orde is, zou toch jammer zijn als die in de kliko ging.
    Zullen wel motten zijn, we hebben ze hier ook, ze lusten wel een wolletje.
    Jouw buideltasje is enig geworden. Die schaapjes zijn heel mooi en duidelijk een schaap.
    Er zijn ook leuke schapenstofjes te koop, maar dat is misschien niet zo jouw ding. Een echt schaap in de achtertuin lijkt me wel wat voor jou.
    Hoeft het gras niet meer gemaaid te worden.
    Een vroegere vriendin van mij had 2 schapen, ze heette De dames Neveda (oud wolmerk)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Beeeh! Wat een gezellig schapenblogje Jeannet. Ik zag je in gedachten al over de hei hobbelen met een rollator...lekker buiten met van die mooie zwart witte honden (border collies) om je kudde bijeen te houden..... Mooie foto's van die schapen en wat een geweldig leuk buideltje heb je gemaakt. Super dat Lida "even" bij je de gaten dicht kwam mazen. Het zou zonde zijn geweest als je dat vest weg had gegooid!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik kreeg het spontaan al warm van je gezellig blogverhaaltje, ook nog dat Lida gezellig je "gaatjes"dicht heeft gemaasd.Er zijn zulke lieve handwerkende mensen, echt wel!

    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ook ik ben DOL op schapen. Wanneer we in Schotland of Engeland zijn, begin ik steeds te gillen, wanneer ik er weer een zie en je ziet er daar veel. Ik ben nu ook zo blij dat er in Nederland zoveel uitgezet zijn om alles wat kaler te grazen.Wat is je tasje toch mooi geworden. Prachtige kleurtjes weer en het patroontje is ook zo leuk. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Je schapen tasjes is een snoepie zeg, echt hollands......................liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een lief tasje is het geworden! En inderdaad, als je al die lieve schapen ziet, dan moet je er wel van houden. En ik vind die zelf gesponnen schapenwol zo heerlijk ruiken......

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.