Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 20 april 2015

Quilt en Zo

Zo is het op het moment een beetje, quilt en zo, met de nadruk op het En Zo.........
Druk met van alles en nog wat, voorjaar is altijd een drukte van jewelste, ik mis de rust om met de goeie stofjes bezig te zijn, zie alleen maar ander soort winterstof wat verwijderd dient te worden.Ik heb weer een column mogen schrijven in het blad van Tineke, altijd erg leuk om te doen, ook over het "En Zo.
Alles groeit en bloeit dat het een lieve lust is, de sla in de kas gaat als een trein, ik giet me dus een rotje! en vooral in de avond wil "been daar niet meer heen...."Nu heb ik er een tuinkabouter met gieter neergezet, kijken of die het voortaan voor me wil doen.( ik zal het jullie laten weten als het werkt)
De opruimwoede van zoonlief heeft toch wel het één en ander losgemaakt bij deze "bewaarmams", dat wil zeggen dat ik ook in mijn stofjes eens huis heb gehouden, hou ik van stofjes met een glanslaagje? nee, daar hou ik niet van, wel van de printjes, niet van de stugheid, 
Ga ik ze dan ten eeuwigste bewaren en ze steeds weer met lichte spijt terug leggen als ik ze tegenkom? Nee, ook dat niet, zeker niet als je er een ander een plezier mee kunt doen, dus zijn ze verkocht aan iemand die ze meer waardeert dan mij.
Deze stofjes passen beter bij me, mooi soepel, Dutch Heritage in Dutch garden in Dutch sunshine.....hoe mooi kan je het hebben? En toen was er nog steeds geld over van de overige verkochte stoffen op FB, leuk kopen zo.......helemaal zonder schuldgevoel.
Ook "real Dutch Ceramique "Maar liefst tien gebaksbordjes van het zo geliefde Butterfly servies, voor een koopje, dat heb je zelden, want iedereen denkt dat het goud waard is, een kaasstolp voor 175 euro, ja hoor......, maar dit was dus écht een koopje. Blij mee!
De eerste taart heeft er al op gelegen. Monchou gebakje, ik ben van de generatie van de monchoutaart, volgens mij erg herkenbaar, in mijn studententijd was het altijd vaste prik, elke verjaardag, de monchoutaart!Dank jullie wel voor de vele lieve en aardige felicitaties ter ere van mijn Pubert,en helemaal via het Feestboek, overweldigend! Het lijkt steeds meer de rol van een blogreactie over te nemen merk ik.
De natuur is toch prachtig, deze hele dikke oude beukenboom van een meter doorsnee ligt ergens achter op het minilandgoed te liggen, het hout was aanvankelijk bestemd voor haardhout voor de kachel, maar zie zo,n dikkerd maar te kloven, laat maar, zo is tie ook heel mooi.
En dat vind Ollie dus ook. Heb ik nog wat aan quilten gedaan? Mwah....goed dan...ik heb me wel laten inspireren door het enige quiltersziekenhuis in Nederland.Ja ja, dat staat in Rotterdam, ik weet zeker dat de ontwerper van deze geweldige parkeergarage een vrouw heeft die quilt en van hexagonnen houd.....
Dat is dan ook het enige leuke eraan, ( of zou ik daarom niet zo gecharmeerd zijn van hexagonnen maken met deze associatie )want ziekenhuizen..............Brrrrrrr, ik griezel er echt van en laat uitgerekend IK er nou een vaste klantenkaart hebben :( Maar gelukkig was er tussen de bedrijven door ook nog genoeg ander En Zo......
Zo leuk deze stoere, Lambing Mitts in het engels, want al is het heerlijk weer, best frisjes aan de handen zo voor de ijsheiligen. De wol is bijzonder, het is gerecyclede wol van de bekende toverbollen, de resten worden op kleur gesorteerd, opnieuw gekaard en gesponnen tot dit garen,Zo wordt er niets verspild, erg leuk om mee te breien.Voor mij is de duim een uitdaging maar de hulptroepen dienden zich al aan in de vorm van een aardige medeblogster ;)
En er was nog tijd en mooi weer over om zo af en toe aandachtig te luieren luisteren naar de vogels, een heerlijk voorproefje van de LENTE! Count your blessings.....( even when they are far away.........) Het belooft een mooie zonnige lenteweek te worden.

18 opmerkingen:

  1. n.a.v je opmerking, dat er zoveel mensen via FB reageren ipv via je blog, ben ik voor de zoveelste maal gaan zoeken, hoe ik op je blog moet reageren, en........zoals je ziet, het is gelukt! Ik lees nooit blogs. Behalve die van jou, goed begin van de week!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar, de lente komt in volle vaart het dagelijkse leven binnen denderen neemt hierbij veel quilt tijd in beslag. Ik wil de quilt afmaken voordat het blijft liggen tot de winter van 2015 /2016. Dat kan echt niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben niet op FB, dus van mij alleen hier een berichtje.
    Leuk dat je weer in Quilt & Zo staat. Ik vind die quilt van overhemdstof op de voorpagina erg leuk, heb hem opgeslagen voor "ooit".
    Ik dacht eigenlijk dat die stijve stof soepel werd als je het eerst wast?
    En dan die blauwe bordjes.... zo mooi! Leuk als je daar voordelig aankomt. Soms vragen ze veel te veel voor dat soort mooie spulletjes, zie ik ook aan de popjes die ik verzamel.
    We gaan lekker genieten van de zon!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie aankopen heb je gedaan, zowel de meer dan verrukkelijke stofjes (heb er inmiddels ook 2 fq van in huis) en de lieve gebaksbordjes. Ik dacht even, dat je in de Bijenkorf was geweest, maar helaas in een ziekenhuis. Het is te hopen, dat er ooit nog eens een einde komt aan je knie-ellende, want wat blijft dat toch tobben. Gelukkig kun je ook genieten van de kleine, leuke dingen in het leven, zoals weer blijkt uit je mooie foto's.
    Fijne zonnige week en groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's weer Jeannet, en enig dat je weer een column hebt geschreven.
    Stom weer hoor van die knie. heel vervelend en dat juist nu je het druk hebt. Dat schiet toch niks op zo.
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Blijf ajb bloggen. En niet alleen FB , want dat heb ik niet.
    Je bordjes zijn super! Je wert dat ik het ook spaar en inderdaad, als je er iets moois en betaalbaar van ziet: meteen kopen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoop dat je wel blijft bloggen want ik ben geen FBfan.
    Geweldig dat je deze bordjes voordelig hebt kunnen kopen.Vind dat het tegenwoordig wel erg is met de prijzen voor 2ehands spulletjes-zelfs bij de kringloop vragen ze soms zoveel dat je het net zo goed nieuw kunt kopen.Kan intussen je kniesmart delen-nog net geen wieletjeskar maar wel een stok en dat is weer au voor de hand en pols.Ga nu heerlijk genieten van de zon met een werkje er bij.
    zonnige dag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hoop dat ze in het *hexagon-ziekenhuis* iets voor je kunnen betekenen !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oei, je moet wel iedere avond een schotel pap koken voor die kabouter hoor. Anders blijft hij vast z'n werk niet doen. Heb weer genoten van je gezellige blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Love that fabric especially. So jealous.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Thank you for blogging. I like your blog very much.

    Hope your knee feels better soon, so you could enjoy the outdoors.

    I don't like stiff fabrics either, because it is so hard to sew by hand.

    Carole from Canada

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, ook ik merk een teruggang in reacties op mijn blog sinds Facebook. Nu is dat voor mij moeilijk te bepalen, omdat ik ook minder blog en minder ben gaan doen. Soms lukt het hier niet te reageren. Waarom ? Geen idee.
    Leuk, zoals je weer een nieuwe aanwinst voor je servies hebt kunnen kopen. Erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat stof met een glanslaagje, daar hou ik ook niet van. Wel mooie gebakbordjes. Die hexagonnen op het ziekenhuis zijn wel leuk, had al van op FB begrepen dat je weer terug moet ?
    Je breiwerk is weer mooi !!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk Jeannet, die column, krijg je straks je eigen rubriek in Quilts en zo? Zou leuk zijn joh. Je schrijft altijd leuke stukjes dus dat is vast geen probleem. Mooie schaaltjes heb je gekocht en al die andere dingen, het is weer even genieten. groetjes uut Grunn', Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuke blog dit! Maar nog even over jouw hexagon ziekenhuis...
    Misschien is het wel ontworpen door een quilt(st)er...
    Sterkte met je knie!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk weer je verhaaltje ik geniet er altijd enorm van.
    Nou ben erg benieuwd of die kabouter iets voor je wil doen, we hadden ze hier ook staan in de tuin, maar die vonden het nodig om alleen van het zonnetje te genieten :-)
    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Jeannet, net de Quilt&zo gekregen. Je column gelezen, heerlijk net als je blogverhaaltjes! Elke keer genieten. Fijn weekend, groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Jaennet,
    Via mijn zoektocht op internet naar Butterfly Servies kwam ik op uw blog bij de gebakschotels terecht.Wat wil het geval? In 1990, toen mijn moeder stierf, kwam ik in het bezit van de helft van het Butterfly servies van mijn ouders. De andere helft ging naar mijn oudere zus. Mijn ouders hadden het servies gekocht voor hun verloving in de beginperiode van de oorlog... Het servies heeft de oorlog en 2 huisbranden doorstaan, maar enkele delen dragen hiervan nog de sporen. Het merendeel van het servies is in zeer goede staat.
    Om gezondheidsreden moeten wij verhuizen naar een aanmerkelijk kleiner huis en dan is er helaas geen plaats voor dit kostbare servies.
    Bij mijn broers en zus is er geen interesse dus ben ik nu op zoek naar iemand die waarde hecht aan een mooi servies.
    Zodoende wil ik u vragen of u wellicht geïnteresseerd bent. Ik kan een lijst opstellen met een vermelding van de 62 delen (!).
    Bent u geïnteresseerd, mailt u mij dan op subelack@gmail.com
    Vriendelijke groet
    Paul GJ Subelack

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.