Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

donderdag 27 april 2017

De Shawl

Wie er niet van breien houd, moet dit blogje gauw overslaan, tis gewoon even een tussendoortje, over wol, schapenwol, mooie grijze pure aardse handgsponnen schapenwol, en een shawl, gewoon, voor mezelf, om later nog eens terug te kunnen lezen in mijn blogboek.
Het begon allemaal met een grijs texelaar schaap, een schaap waarvan ik de vacht met die vele grijze kleurschakeringen zooo mooi vond om een draadje van te spinnen.
Een mooi draadje, of eigenlijk zij het drie hele dunne draadjes, die ik bij elkaar heb getwijnd tot een hele hoeveelheid grijze wol, dat heeft best een poosje geduurd voordat het zo ver was, er is al een vest van gebreid, en toen was er nog best veel over, maar niet genoeg voor een trui.
Een paar weken geleden kwam er via een bijzondere en inspirerende vrouw een shawl voorbij, wow....prachtig, met die blaadjesrand in aujourpatroon, tjonge jonge....op naalden 4.5, tja, er werd gewikt en gewogen, kan ik dit ook tot een goed einde brengen ? De thuiswolwinkel werd overhoop gehaald,en de grijze texelaar werd uiteindelijk weer uit de mottenballen gehaald (dat is wel nodig met schapenwol)
Het is een model van top down, in het Engels, top down, dat zegt het al, je begint aan de bovenkant,want wat ik zeker niet meer ga doen ( maar zeg nooit nooit.....) is een ajourrand meebreien aan het begin van elke naald, laat maar, dan is elke naald weer een spannende onderneming of er niks mis gaat.Ajour en ik gaan niet zo samen.....maar tis zo mooi.....
Nu kon ik gewoon ribbels breien, heel veel ribbels, en dat kan je gedachteloos doen, naast de kachel, als zoonlief uit school komt en we samen de dag doornemen, en het kan ook nog als we ingewikkelde gesprekken hebben over studiekeuzes en andere levenszaken, want een ribbel is alleen maar insteken, omslaan, doorhalen en af laten gaan leerde ik vroeger op school al. Een Knit in het engels ( dat leerde ik dan weer niet) .
Daarna kwam de rand, dat was natuurlijk voor mij best een dingetje, maar er kwam ook support, op FB, van breivriendin uit het dorp, en natuurlijk van die leuke inspirerende vrouw, die hem ook aan het breien was, in prachtige grijze shetlandwol, heel mooi gelijkmatig.
Af en toe werd zoonlief als paspop ingezet, vond tie zooooo niet leuk, die kriebelwol in zijn nek. De grijze texelaar is een beetje woeste wol, onregelmatig gesponnen, maar zo puur, zo aards, zo helemaal echt vanaf de bodem van het leven, ik blijf dat héél bijzonder vinden...
Het viel niet altijd even mee, inmiddels was ik al tot over de 400 steken gemeerderd, de gesprekken met zoonlief behoefden soms even enige oppervlakkigheid en zeker geen moeilijke verhandelingen, die had ik al tenslotte al genoeg op de pennen staan......
Soms was het zelfs zo, dat het mis ging, dat ik er geen jota van begreep, .....die ingewikkelde Engelse  termen....iets in de trant van slip wyif,k1,yo,k1, yo,p2,ssk,k2tog,cdd, etc. en dat was dan het moment om eens even de wind door de haren te laten waaien, ipv stug doorgaan en er hoofdpijn van te krijgen....Dat hebben jullie in het vorige blogje kunnen lezen.
Ik heb ook zo af en toe wel ernstig getwijfeld of dit nou echt mooi werd, want het mooie kwam pas aan de onderkant, Top Down he. Maar de aanhouder wint, de shawl is af gekomen, ik heb er veel, heel veel van geleerd, al denk ik wel dat ik bij het volgende Engelse patroon weer met hetzelfde zit, oefening baart kunst en een vertaalblaadje ook, al staat daar lang niet alles op.
De shawl was zo aards en puur, en ook vanwege het model, was het dat ik er dit soort oud Hollandse beelden van vroeger tijden bij kreeg.
Een quilt is een quilt als hij is doorgequilt, en een shawl is pas een shawl als hij netjes is geblokt cq opgespannen en gedroogd en in dit geval op een quilt.Ik was er vroeg voor uit mijn bed gekomen om het resultaat te zien, zoooo benieuwd.....Wow, wat een verschil, zo mooi plat geworden.En die prachtige lichte strepen in de ronding, of ik het zelf had bedacht zo.
Prachtige puntje erin getrokken, ik had hem afgekant met een elastische steek, nooit van gehoord laat staan gedaan, even gezocht op het WWW, ik wil hem jullie niet onthouden, zo simpel als hij is, je breit twee steken samen, de steek die dan op de R naald staat, doe je terug op de linkernaald en je breit ze weer samen, etc. etc,
En dan is het zo mooi elastisch afgekant, dat je er bij het opspannen de puntjes zo onder in kan trekken en vast kan zetten.Eerst gewassen in de eucalan, toen gecentrifugeerd in een kussensloop, dan is hij al bijna droog.
En wat is nou het grote voordeel van deze wat woestige, aardse, onregelmatige wol? nou, als er eens een gaatje te groot, of te klein, of helemaal niet aanwezig is, dan valt dat gewoon helemaal niet op!
Helemaal fijn voor een Wabi Sabi breisters als ik ben ;) Zoals gezegd, ik heb er veel van geleerd, en het was best zo klaar, even tussendoor, met naalden 4.5 Dit was mijn "verhaal van de shawl" Volgende week weer een wat gevarieerder stukje.
Geniet vandaag allemaal van de verjaardag van de Koning en van de tompouchen die daar natuurlijk bij horen.enne...Pssttt....hebben jullie het ook gezien......
Koningin Maxima breit oranje sokken voor haar Willem!!

Hartelijk (brei) groetjes, Jeannet

14 opmerkingen:

  1. hoe prachtig is die mooie sjaal geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige sjaal, Jeannet, al je zweetdruppels meer dan waard. De tompoucen staan hier ook al kaar. Manlief was vroeg uit de veren. Gezellige dag, veel plezier, groetjes, Syl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Piep
    Wow.. wat een mooierd is ie geworden!!
    Ik voel hem alleen ook al kriebelen, voorlopig kan je hem nog lekker aan

    Fijne koningsdag en laat de tompoezen smaken
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi Jeannet , zo heerlijk om met die wol te breien en het ruikt ook zo lekker. Gezellige koningsdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige omslagdoek ... en fijne koningsdag!

    Hartelijke groet, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat ondanks alle problemen de sjaal zo mooi geworden is. De koningstompoezen hadden wij gisteren al op (middelste zoon werd 26). Fijne koningsdag gewenst! groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, Jeannet, wat een mooie omslagdoek!! Klasse. Dat zou ik ook wel willen, maar geen Engels patroon ;). Doe hem maar om bij het festival van De Schapekop, dan herkent iedereen jou :)).
    Lieve groet vanuit het Tielse, Elise

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Al je moeite en problemen meer dan waard voor deze schitterende sjaal!!!
    Gezellige dag met heerlijk gebak
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige sjaal!!
    en in een schitterende kleur.....nodigd uit om het te proberen...maar mezelf kennende.....;0)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Na deze volle Koningsdag (ook van de tompoucen...), eindelijk even tijd om naar jouw shawl te kijken. En oooh.... wat is hij mooi! Die wol verdient dan ook wel een ingewikkeld patroon als dit, en het nodige gezwoeg, maar het resultaat is om trots op te zijn! De lapjes roepen hier meestal harder dan de wolletjes, maar als ik dit zie, is dat wel zeer inspirerend. Dat yoyo, sl1k1, p2 enz. is wel herkenbaar (heb ajoursokken gebreid, en de kinderen wisten exact, dat ze mij op dat moment voor geen enkel gesprek mochten benaderen, zelfs niet voor een oppervlakkig; dus... diep respect!).
    Groetjes van Ageeth,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hij is echt prachtig geworden. Pennen 4.5 vermijd ik zoveel mogelijk. Ik gebruik liever dunnere naalden ;-)
    Hoe meer Engels epatronen je breit, hoe gemakkelijker dta het gaat. Zo is het ook met ajour patronen. Ik ben er vandaag een begonnen die helemaal vol is van ajour, the sunlight of solstice. Ik kan beide, maar als er een tekening bij zit, dan werk ik altijd van de tekening, dat werkt sneller.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Complimenten Jeannet!! Ik vind hem prachtig!!! De sjaal van Moeder Aarde, niks mooiers dan een échte wollen sjaal in de kleuren van schaap!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig Jeannet.
    Fijne nieuwe week.
    Groetjes Marja
    🐑🐑🐑

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jouw versie is prachtig geworden met je zelfgesponnen wol! Ik ben weer thuis dus ik hoop de mijne snel af te breien :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.