Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 24 april 2017

Voorns duin

Speciaal voor de liefhebbers van mijn natuurblogjes....afgelopen woensdag begon de dag met een koud zonnetje, maar het was wel een zonnetje, en er was geen regen voorspeld, zoonlief was een dag vrij, herkansingen op school, dan vallen voor de rest van de leerlingen die dat niet nodig hebben de lessen maar uit, welja....daar zou ik een boek over kunnen schrijven....
Maar goed, daar ga ik het vandaag niet over hebben, onderwijs is zo langzamerhand net zo controversieel als godsdienst en politiek, dus ik hou het veilig bij de natuur, want daar houden we allemaal van, toch zeker?
We hebben s,morgens de fietsen van stal gehaald en zijn op weg gegaan, het is hier overal erg mooi om te fietsen, en zeker ook afwisselend, we kozen vanwege de frisse kou voor de binnenduinrand, dat scheelt een jas met de polders, prachtige velden vol look zonder look (Daslook) passeerden we, enne, lekker recept van een FB vriendin voor wie er zin in heeft. Pluk 120 gr daslook, voeg hierbij 5 tenen knoflook - 100 gr geroosterde pijnboompitten - 12 el parmezaanse kaas - zout - gemalen peper - olijfolie De ingrediënten pureren. Beetje bij beetje de olijfolie toevoegen en goed mengen!
en even een zoekplaatje......er gaat geen ree aan mijn oplettend oog voorbij, ze zijn in de verhaartijd en zien er wat frommelig en rommelig uit momenteel.
Nog steeds de stengelloze sleutelbloemen in het Voorns duingebied bij het bezoekerscentrum de Tenellaplas, dat blijft een heel mooi plekje om te fietsen en te wandelen.
Mooie doorkijkjes in het uitbottende groen, ik bedenk me altijd dat ik eigenlijk elke week een foto zou moeten maken van een zelfde plekje en dat dan het jaar rond te zien veranderen, lijkt me heel mooi, maar ja, daar komt het niet van.
Het allermooiste fietspad vind ik het pad dwars door het duingebied heen, het A.J Bootpad, zodra je het wildrooster gepasseerd bent dan wacht je een ademloze aanblik van prachtige verten, heuvelachtige duintjes, duinmeertjes  en wolkenluchten en als je geluk hebt de paarden en de runderen.
De rode populieren op de achtergrond, nu nog roodachtig van kleur in het voorjaar, je kan goed de maretakken zien die er in groeien.
Aan het eind van dit weergaloos mooie fietspad is er links restaurant Aan Zee, mijn favoriete stek, alleen deel ik dat nou jammer genoeg niet echt met de jongeling.
Die houd niet zo van salades met zeewier en duindoornbessen, noten en geitenkaas met zuurkool en andere bijzondere combinaties waar ik dol op ben, ik had het niet gezegd dat dit thuis mijn plannetje  al was, om het enthousiasme niet te temperen, want ze hebben er heus ook wel wat anders.
Heel veilige appeltaart maar dan wel weer hele erge lekkere, en okay, voor mij een stukje taart met veenbessen, het was er weer heerlijk zitten zo even buiten in het middagzonnetje uit de wind en toen we ook nog voor het eerst de nachtegaal weer hoorden zingen met zijn prachtige rollende zang, kon de dag niet meer stuk!
We vervolgden de tocht door de duinen, mooie vennetjes onderweg, het duinlandschap hield een belofte in voor over een maand, als de gele lissen overal bloeien in en om de duinmeertjes.
Het is hier een vochtig duinlandschap waar half waterminnende planten zich prima thuis voelen.Nu kwamen we overal de gele dotterbloemen tegen
Het blijft een geweldig mooi gebied met vele variaties,gelukkig is hier alles van Natuurmonumenten en van het Zuid Hollands landschap, dat geeft nog enige zekerheid voor zover dat in Nederland mogelijk is, dat de natuur beschermd wordt tegen bv windmolens en ander naars.
Het riet van de winter staat nog overal langs de vennetjes, het lichte groen komt er al doorheen, over een maand zie je het oude riet niet meer.Toch heeft dit beeld ook zijn charme.
Onderweg, langs de binnenduinrand, zag ik opeens deze boom liggen, wat een groeikracht, tegen de stroom in, liggend op de grond, en dan toch nog nieuwe scheuten maken, ik vond het wel een heel symbolisch beeld om over na te denken.
Want het ging net voor de fietstocht niet helemaal goed met mijn breiwerk, van wie had ik ook al weer gehoord dat breien erg leuk en ontspannend en zenn was.......
Na een heerlijke frisse fietstocht waarin we ook vaak afstappen voor een foto of voor het mooie landschap, en waar ook inmiddels de zon achter de wolken was schuil gegaan, was het bij de houtkachel weer goed om het breiwerk, tegen de stroom in, op te pakken en met hernieuwde energie de blaadjesrand verder te breien.
De shawl is inmiddels af, even een tussendoortje, even...., een goeie gedachte hierbij is dat niet het eindresultaat, maar de weg er naar toe tot de vreugde mag lijden leiden.Ik maak er van de week nog een apart shawlblogje over.Hier is de Meivakantie begonnen, allerlei plannen, zoals altijd, we gaan het beleven, of niet, en dan is het ook goed.

Hartelijke groet, tot volgende week! Jeannet

12 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke fietstocht was dat. Je hebt veel oog voor de details in het landschap. Fijn om dat even van mee te kunnen genieten. Groetjes Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Piep wat hebben jullie zalig gefietst!!
    En dat terrasje ken ik!! Zaalig
    Fijne week gewenst en geniet van de meivakantie knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor je prachtige foto's en je verhaal over de fietstocht die je samen met jullie zoon maakte.
    Gezellige dag en vergeet niet te genieten.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Jeannet wat wonen jullie daar prachtig. Hier is het ook mooi, naar we moeten toch altijd de polder door!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thank you for the tour! You are living in a beautiful country!
    Best wishes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldige rit hebben jullie gemaakt en prachtige foto's! Héél fijne vakantie samen! Hier betekent dat rust (de VMBO school naast ons is dus dicht!) en genieten op eigen "landgoed"! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een mooie fietstocht, door een prachtig gebied, en met een lekkere stop onderweg, wat wil je nog meer? Heb genoten van de foto's. Een fijne Meivakantie gewenst en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De lente is mooi!
    En dat recept...om er een holland tintje aan te geven gebruik ik bij mijn daslookpesto mijn eigen walnoten ipv pijnpitten en overjarige kaas uit eigen polder ipv parmesan, errug lekker en heel duurzaam!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.