Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 24 september 2018

De laatste mooie dag............

Er wordt wat af georakeld over het weer.....de heetste dag, de natste dag, de koudste week, het ene na het andere record sneuvelt....en nu was het gesprek de afgelopen week de hele week over de laatste mooie dag, of er niet meer zouden komen, je zou er depri van worden! Dat werden wij in elk geval niet van die laatste heerlijke dag afgelopen donderdag
Zoonlief was vrij, altijd op donderdag, een hele dag in de week vrij van de studie, tuurlijk is vrij een rekbaar begrip, maar op de laatste voorspelde mooie dag is het toch wel lekker om even mee te fietsen en de wind door de blonde krullen te voelen na al dat gereis in het muffe OV ;)
Dus dat hebben we gedaan, het was héérlijk, zo rustig op de wegen, een warme "holle"wind om je oren en door je haar, die het water van het Haringvliet toch wat opzweepte, je rook de intense geur van het zeewater al van verre.
Hellevoetsluis is zo mooi als je aan de westkant blijft, de haven met zijn mooie geveltjes en prachtige schepen en natuurlijk onbetwist het Quackgors.
We doen er ook altijd de Turkse winkel aan, voor ons een feestje, lekkere bijzondere dingen kopen, vijgen, cactusvijgen, de yoghurt natuurlijk, en een heerlijk broodje spinazie fetakaas.
In anderhalf uur waren we weer thuis, 17 km, het hoeft niet ver te zijn, of meeslepend, ook die 17 km was een héérlijk tochtje, de fietspaden voor ons alleen, daar hou ik van, want ik wil wel graag zien wat er om me heen te beleven is, en als het druk is, moet ik teveel op tegenliggers letten.
Onderweg pluk je een bloemetje mee voor thuis, daar heb ik altijd de snoeischaar voor in de tas zitten.
De mannen hebben naar aanleiding van die barre en boze voorspelde weerberichten de appels geplukt, de wintervoorraad is weer binnen, het feest van de zondagse appeltjes met rundvlees kan weer bijna beginnen!
Had ik laatst niet verteld dat ik naar een workshop top down breien zou gaan? nou, dat is inmiddels geschied, met zwemvriendin die ook breit, hier zitten we er, in Rotterdam. En het was hartstikke leuk en gezellig, daar niets van gezegd.
Maar daar blijft het dan ook bij, het was voor ons allebei abacadabra.......een trui breien die past op je eigen lichaam, meten is weten, het zal allemaal vast wel, maar wij hebben los van elkaar besloten dat wij het simpel houden..... wie weet, in de toekomst, zeg nooit nooit. We meten gewoon op een oude trui, en dan weten we het ook.Wel zo snel en makkelijk ;)
En ik heb tóch top down gebreid! en nog wel met een inbreirandje ook.Van die mooie wol die ik nog over had van mijn puntshawl.
Een beer die het paste en er blij mee was al kijkt tie hier wat bedenkelijk, was ook gauw gevonden in het huisje vol met spullen op de zolder,.Het is goed om te weten tot waar je kennis reikt en dat te accepteren, grenzen verleggen, is ook prima hoor, maar de lol moet wel blijven, het leven is regelmatig al ingewikkeld genoeg.
Over een 100 dagen is het weer zo ver, de kerst....je, je kan er maar vroeg genoeg mee bezig zijn, nou ja, bij wijze van spreken dan, de adventstijd begint vier weken voor kerst .....en dat is als vanouds de tijd van verwachting, verwondering, ik heb mezelf maar eens een leuke wollige adventskalender cadeau gedaan.
En om de lol van het uitpakken nog wat lolliger te maken ook een thee adventskalender, de spreuk die ik al jaren in mijn tuinhuis heb hangen, luid dan ook niet voor niets, het leven is een feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen. Of in dit geval, de thee zetten!
Of de stofjes kopen, ik ben eigenlijk best een beetje "om"als ik die leuke stofjes bij de quiltster zie, toegegeven, wel de vintageachtige, stoffige, op ongebleekte katoen gedrukte stofjes, daar zie ik allemaal leuke dingen in.En zo was de week weer om, je kan er wel drie blogjes over schrijven, het was niets, en het was alles, zelfs de dag na de mooiste dag leverde nog wat moois op met windkracht acht!
O ja, en het laatste nieuws van de molenaars van de molen van Oostvoorne, nee, ze hebben nog niet gewonnen, dat weten ze pas 1 oktober, maar tot die datum kun je nog stemmen als je dat al niet gedaan hebt, het laatste nieuws is dat ze een draaimarathon houden, aankomend weekend, 36 uur lang achter elkaar draaien met die molen, nou, dan moet je volgens mij wel een fikse klap van de molen gehad hebben!
Als er geen wind is duwen en trekken en blazen ze hem in het rond...... ze beginnen zaterdagmorgen om 8 uur s,ochtend tot zondagavond 8 uur, wees allen welkom op de molen in Oostvoorne aan de, juist ja....Molendijk natuurlijk!! Er is van alles te doen, van oliebollen tot bitterballen tot wijn en gewogen worden.....en hier kun je nog stemmen: www.molenprijs.nl/oostvoorne 
En vanaf morgen......okay, dinsdag, dan zijn ons al weer een aantal laatste mooie dagen beloofd ;) Ik ga er gewoon weer van genieten en dat wens ik een ieder toe!

Hartelijke creatieve groet, en tot de volgende week ! Jeannet

9 opmerkingen:

  1. Wat heb je het weer mooi verwoord!
    De week is weer begonnen, super.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gezellig bloggie weer en wat een lief vestje voor beer..........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat het top down breien betreft... je moet maar zo denken, een mens hoeft niet alles leuk te vinden ;o) Voordeel van het feit dat het niet 'jouw ding is' is ook dat je meer tijd over houdt om andere dingen te doen. En als ik zo je blog lees, dan verveel je je nog niet :o)

    Heerlijk dat zoonlief en jij samen leuke dingen doen. Zoonlief hier zit aan zijn computer vastgeplakt MET hoofdtelefoon op, dus vaak onbereikbaar.

    Ik ben benieuwd of de molen gaat winnen. Leuk dat de molenaars zo actief zijn om hem te promoten.

    "Een aantal laatste mooie dagen", dat is maar relatief, want wat is mooi? Een wandeling over het strand als het lekker stormt is ook mooi... Het is maar net waar je van houdt :o)

    Groetjes en een fijne week!
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig verhaal, van de herfst geniet ik ook wel. Dat moeilijke breien is ook niets voor mij. Wat heb je veel appels. Mooie week en groeten uit Harlingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Top down is ook niet mijn ding dan toch gewoon down top net zo makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De laatste mooie dag was het zeker niet (dat klinkt als de apocalyps, brrrr), maar je hebt wel van een zonnige dag genoten, voordat het ging regenen. Top-down? Dat klinkt als hogere brei-kunde en dat sla ik dus ook zeker over. Al is het kleine vestje top gelukt! Wat heb je enorm veel appels! Ben er jaloers op, want na de riante oogst van vorig jaar, heb ik dus dit jaar nul appeltjes...
    Fijne week en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wie weet hoeveel laatste mooie dagen we nog krijgen.
    En waarom zou een herfst dag niet mooi kunnen zijn? Heerlijk met de wind door je haren en donkere luchten.
    Ik lees nu pas bij je, maar wat schrijf je gezellig over van alles en niks.
    En dat vest voor beer is toch maar heel leuk geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo, nu ben ik helemaal bij met alle blogjes die ik volg te lezen. Dank je wel voor je gezellig verhaal!
    Ik wens je vele heerlijke dagen toe, groetjes vanaf de Veluwe

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Congratulations, wonderful work, it's beautiful so much and good idea on site.
    gclub

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.