Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 17 september 2018

Wie wat bewaart..........

Die heeft wat! Een waarheid als een koe, en die zeker op mij van toepassing is, bewaarderig als ik ben, maar dit spant toch wel de kroon.Vroegûh, in een vér verleden, toen ik nog jong, slank ( dat vooral) en fris en fruitig was, met lange benen in een strakke spijkerbroek en lang blond haar, ergens begin 20, zat ik als jongeling op de weefkring in Brielle, en daar was iemand, Hilda, die had aan de voorstraat een prachtig mooi oud monumentenpand, "Vol met Wol"
Hilda had de mooiste pure echte wolletjes die je je maar kon voorstellen, een soort voorloper van Trollenwol in Driebergen,  het was er een walhalla voor weefsters en breister, ik weet het nog zo goed, enfin, toen dus, nu ruim 35 jaar geleden, kocht ik er deze wol. Uit IJsland, geen idee wat ik er mee ging doen, maar het hebben en kijken en voelen aan de wol, was voor mij de grootste lol!
In de mooie kleur Heidepaars, toen ook al mijn grote voorliefde, maar ja, hoe gaat zoiets? Je koopt wol, en wat ga je er mee doen? Waar is het geschikt voor, hoe ga je de verdeling doen? het heeft dus al die jaren her en der gelegen hier in huis, en minimaal één keer per jaar kwam het uit de doos, om het vervolgens weer terug te leggen
Ik weet niet waar de inspiratie opeens door kwam, door de mooie paarse kleuren die je nu overal buiten in de natuur ziet.
Van de mooie vetplanten bijvoorbeeld met de welluidende naam van hemelsleutel en van de hele kruiwagen vol met valappeltjes. De mannen zijn overigens het weekend druk geweest met plukken voordat alles op de grond ligt.
Het doet er ook niet echt toe, ik denk dat ik het nu weet, daar moet een mooie trui van komen, het proeflapje is al gebreid, het is toch wel weer ongelofelijk dat wol, zo oud, nog niets aan kwaliteit heeft ingeleverd, nog steeds de mooie glans, de pure echte uitstraling, de motten hebben het ook gelukkig nog niet gevonden, daar zorg ik natuurlijk wel goed voor, dus: Wie wat bewaart....juist ja.....
En ik had jullie beloofd dat ik zou laten zien wat ik van die lapjes uit dat leuke boekje gemaakt had, tja, dat is eigenlijk ook weer een oud verhaal in een dito oud jasje.....Ik heb er een schattig klein quiltje van gemaakt, zo leuk die kleine quiltjes, 30 x 30 cm, en wat een voldoening,
En helemaal doorgequilt, okay, ik moet nog een paar naadjes voor het mooie, het is maar een klein quiltje dus dat is zo gedaan natuurlijk, maar toch zie ik daar altijd het meeste tegenop, er liggen hier nog tal van kleine quiltjes op dezelfde behandeling te wachten.
Het kan niemand ontgaan zijn dat de herfst er weer is, paddenstoelen komen overal weer op, zelfs gevuld met marsepein, uit het welbekende winkeltje op het dorp...Mmmmm
en dit zijn de allermooiste als je ze tegenkomt, de echte, rood met witte stippen!
Deze zijn er ook weer, grote parasolzwam, momenteel ook overal te zien, maar het mooiste gefotografeerd vanaf de onderzijde.
En deze, prachtige zwam ergens vlak bij ons huis aan een schilderachtig dijkje, elk jaar weer groter, tot de boom het begeeft.Dat dan weer wel, in de natuur is het ook al En En.......
En aan datzelfde dijkje, loopt me toch een leuk beest in een weitje, we zwaaien haar altijd even aan vanaf de fiets,ze is zo vriendelijk,je snapt nu wel waarom ze varkensneuzen stopcontacten noemen.....
Degene die me volgen op het Feestelijke Boek leven en lezen mee met het twee sterrenrestaurant van Egelsteyn, ik heb het er als souschef gewoon druk mee! Hier geen uitgehongerde arme egels, maar dikke, weldoorvoede stekelballen, een kilo stekels ruim aan de haak!
En het kroop zomaar over mijn aanrecht heen. Egels, wat zijn ze ongelofelijk leuk en mooi en grappig en ik denk zomaar dat ze in iedere tuin zitten, kartonnen doos op zijn kop zetten, gat erin knippen, voer erin, en genieten maar, wel op een zichtbaar plekje neerzetten natuurlijk.
Het is een heerlijke, warme, lome en rustige herfst, wat hou ik van deze dagen, s,morgens de mystieke mist over de velden en de prikkelende kruidige lucht in je neus, je weet dat het (gelukkig) niet heel heet meer wordt, ( behalve van de week nog begreep ik..... ) alles hangt vol rijpe bessen, appels, peren, noten, druiven, héérlijk seizoen, geniet er allemaal weer van deze week met de "Nazomerherfst" in dit prachtige jaargetijde!

Tot volgende week, hartelijke creatieve groet, Jeannet

15 opmerkingen:

  1. Wat een leuk verhaal weer, geniet van het mooie weer. gr. Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Genieten weer van je verhaal. Oh, die mooie wolletjes. Ook hier een favo kleurtje. Wat doe jij tegen motten? Zag er hier vliegen en meteen de wolletjes uit de woonkamer in de vriezer gestopt. Opbergbakken bijgekocht en cederhouten balletjes, maar is dat afdoende??
    Prachtige foto's weer! Fijne week gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het wordt al een maandagochtend ritueel: even jouw blogpost lezen - en vandaag is die vol warme (herfst) kleuren... héérlijk! Mijn favoriete jaargetijde. De lage zon, het warme licht... ik zie het allemaal terug hier op jou blog. Geniet van de komende week én je 'nieuwe' oude wolletjes (ook al zo'n mooie, warme kleur!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Testreactie of het helpt als ik eerst zelf een reactie plaats, want ik krijg ze helaas, helaas, niet meer in mijn mailbox en kan dus ook niet meer terug reageren op iemand :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer zo'n heerlijk blogje.
    De week is begonnen.
    Raar eigenlijk dat door jou blogje het niet erg meer is dat het weekend voorbij is...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Genieten van jouw blog vol prachtige foto's!
    Al het minder mooie lijkt dan even ver weg te zijn en het is nu even alleen maar genieten van alle mooie kleuren. Geen ree-foto deze maandag?
    Dat zal een prachtige trui worden met deze herfstkleuren! Over 1 of twee weken klaar?
    Mooie foto ook bovenaan je blog.
    Geniet van de dag en laat dat rare internet verder maar in z'n sop gaar koken--heb ook steeds problemen.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoogste tijd om iets moois te gaan maken van die prachtige wol in die fraaie kleurtjes; heerlijk, als dat zomaar in je kast lag te wachten op het juiste moment. Je quiltje is een leukerdje geworden! De egels in jullie tuin worden zeer verwend, en die gaan zeker straks goed doorvoed de winter in. Geweldige foto's weer van de prachtige paddestoelen en dat varken; geniet van deze heerlijke herfstweek!
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. This is an incredibly beautiful little quilt you made, Jeannet! Love it! ����And the mushrooms with marsepein look simply delicious! Wishing you a lovely autumn, too!������

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goede morgen Jeannet, wat heb ik weer genoten van je blog. Doe foto’s, die kleuren, die wol. Helemaal mijn ding. Ja, en met dit heerlijke weer erbij is de herfst voor mij ook top. Geniet verder van deE mooie dingen. Groetjes Wilma


    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ben weer benieuwd naar je breisel.
    En dat kleine quiltje is weer geweldig...........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige wol! De kleuren zijn geweldig!
    Ik geniet ook zo van de herfst. Geen enkel seizoen kan hier tegen op.
    Groetjes,
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh Jeannet, die kleur, geweldig mooi. Ben zo benieuwd hoe het gaat worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Helaas dit jaar niet zo heel veel kleur op de hei. Afgelopen wekend gefietst op de Veluwe, omgeving Elspeet. Ook zonder het paarse van de hei, erg mooi. Leuk zo'n mini-quiltje. Moet ik ook maar eens tussendoor doen. Patroontjes genoeg. En dat van de egel ga ik ook proberen, met die doos. We hebben namelijk wel eens egels in de tuin gehad. Ik ga zo naar Willeke. Fijne week!🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk om die mooie wol te herontdekken, en dat het nog steeds je lievelingskleuren zijn. Het wordt vast een mooie trui! Prachtig quiltje ook, en die egel (ik smelt) geniet van de rustige herfst.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Congratulations, wonderful work, it's beautiful so much and good idea on site.
    gclub

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.