Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 20 oktober 2014

Herfstvakantie

Het noorden gaat vandaag weer naar school, daar is de koek al op, wij mogen er nog aan beginnen, het weekend was al een goed voorproefje met name zaterdag was het al weer heerlijk weer.Manlief heeft ook een weekje opgenomen, camping is gesloten, het terrein is weer even een heel half jaar voor onszelf.
Ik heb altijd het idee dat de herfst, de echte herfst met regen, kou en windvlagen, na de herfstvakantie begint.Dan gaat het uur een uur terug, dat scheelt meteen met het avondeten, kon je eerst nog zonder een lamp aan eten, dat is na de herfstvakantie toch echt wel over.
Overal zijn herfstactiviteiten, de bieten worden gerooid, gelukkig geen regen want dat geeft me een modderige wegen, niet fijn voor de fiets, en je auto wordt er ook errug vies van.
Het was zoals gezegd heerlijk fietsweer afgelopen zaterdag, beetje wind, maar zo,n holle wind, zo,n beetje warme holle wind die door je haren waait en langs je wangen strijkt,waar je geen last van hebt, een wind die van die mooie vergezichten oplevert, strakblauwe luchten, heerlijk!
Kerkje van Rockanje, één van de kerkjes moet ik zeggen, en het staat nog te koop ook, als ik er langs rij denk ik altijd wat je daar niet voor leuks mee zou kunnen doen, open atelier,creatieve inloop, biologisch eethuis, lezingen, muziek, theater, quilt en breiwinkel,als ik jong, dynamisch en gezond was en een kruiwagen duiten had dan wist ik het wel.......
Ollie genoot ook nog zichtbaar van de laatste warme zonnestralen op het nog net niet opgeruimde ligbed.En ik heb in een creatieve bui een herfstkrans gemaakt, de lampionnetjes aan de deur waren bruin geworden, tijd voor wat nieuws.Zo gedaan!
De vaste tuinbewoners zijn gelukkig ook weer zichtbaar terug, altijd spannend of het niet inmiddels veels te druk is geworden bij ons in de buurt en aan de weg en weet ik waar, maar in de tuin is het blijkbaar nog steeds zennnnn ( en lekker) genoeg voor ze.
In de zomer zijn ze er ook, maar dan zien we ze zelden of nooit, we worden wel enigszins pijnlijk op hun aanwezigheid geattendeerd gezien hun voorliefde voor snijbonen........de bovenbonen zijn voor ons, daar onder zijn ze voor hun....eerlijk zullen we alles delen.
Ik was ben bezig zoals jullie weten aan een shawl, maar het werd niet wat ik er van verwacht had, dat heb ik nou met een quilt nooit, maar met breien.....ik weet het weer, van lang geleden, eerst brei je het te groot, dan brei je het te klein....en als je dan nog de moed op kan brengen om het voor de derde keer over te doen dan mag je van geluk spreken als het past of minstens lekker zit, ook dat nog..... Zo was het bij mij altijd tenminste.
De kleuren van de vorige shawl vond ik niet mooi, je breit vol goede moed door tegen beter weten in dat je het straks opeens, opeens....*ploep* wel mooi vind, gebeurd nooit natuurlijk, er is maar één remedie, uithuilenhalen en opnieuw beginnen, ik heb nog nooit een quilt uitgehaald, als daar iets niet helemaal goed  zit dan kan je er mee foezelen, creatief denken, doet Suzan Smith ook heb ik begrepen, een vrouw naar mijn hart,maar bij breiwerk........elke fout of gedraaide steek wordt genadeloos afgestraft.Daarom heb ik er altijd gemengde gevoelens bij.Ik heb er dit gedichtje naast liggen......voor als ik mijn bloeddruk voel stijgen.
Gewoon stug doorgaan want wat zijn er een mooie wolletjes en projecten, deze deken is iemand aan het maken van mijn FB vrienden.Ik vind hem helemaal G*E*W*E*L*D*I*G, die oude bestorven kleuren, zo retro,de ultieme combi tussen breien en quilten met het pinwheelblokje. Het patroontje is binnen, dus ik zou kunnen beginnen.........
Afgelopen week was ik op bezoek bij een oude tante, zus van mijn vader, en laat zij nou een foto hebben van haar moeder, mijn oma dus, als klein meisje! Dat vond ik zo bijzonder, ik heb wel een foto van mijn eigen moeder als klein meisje, maar niet van mijn oma, geboren in 1895,wat een tijdsbeeld. Hier was ze ong. zes jaar, ze is helaas jong gestorven, 31 jaar en liet maar liefst vijf kinderen moederloos achter.Hard gelag ook, of juist, in die tijd.
Ze geven voor dinsdag storm op, en daar hou ik van, bruine bonensoep met dikke donkerbruine gegrilde boterhammen weer....het kan me niet hard genoeg waaien, dan gaan we naar het strand hebben we bedacht, soms is het goed te zien hoe nietig en onbelangrijk een mens eigenlijk is als je het afzet tegen wat er in de natuur gebeurd. Het brengt je weer met beide benen op de grond.Geniet allemaal nog van de herfstvakantie!

22 opmerkingen:

  1. Vanaf morgen, geen probleem maar vandaag nog niet. We willen de boottocht nog even maken en dan is het prettig als het droog is.
    Fijne week Jeannet en geniet van je werkjes en de beesten buiten want je weet het he? Dat vind ik nou het nadeel van de stad......
    Groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een lekker herfstblogje. Voor mij is de herfst een van de mooiste seizoenen. De kleuren, de vochtige geur op een mooie herfstdag en 's avonds weer een kaarsje aan en lekker prullen.
    Geniet van de herfstvakantie. Dat worden vast weer de P's? Aantal ben ik even kwijt. 3?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ps, mooie krans en het gedichtje is helemaal waar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier is het gewone leven alweer begonnen. En het weekend hadden we helemaal geen mooi weer. Of het moet zaterdagmiddag even mooi weer zijn geweest maar toen moedigden we ons zeilmeisje aan bij haar zwemwedstrijden. Jullie morgen lekker naar het strand ik speel maar voor taxi, want windkracht 6 en regen tegen een uur lang.... Daar moet ik niet aan denken. Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja....bruinebonensoep, daar heb ik ook al weken trek in maar ik heb nog geen verse bruine bonen gezien in de winkel. Wel spliterwten dus de eerst erwtensoep van het jaar is al,weer gemaakt. Laat de herfst maar komen nu, we moeten er toch eens aan geloven toch? Je breitje wordt mooi hoor! En wat enig die herten in de tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je het weer geweldig beschreven. De herfst ik hou er ook van. Veel vakantieplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja het afgelopen weekend was echt schitterend weer, we zijn veel buiten geweest en Michiel heeft lekker in de tuin gerommeld.
    Ik vind je sjaal best mooi in het rood/blauw, ga je hem toch opnieuw beginnen?
    Veel plezier deze week, Michiel heeft ook enkele dagen vrij !
    (had je ook nog antwoord gegeven op je mail)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow wat is je herfstkrans mooi zeg. Altijd erg mooi aan een voordeur.
    En die deken, wat is dat een plaatje. Lijkt me geweldig om die te breien. Heb je m nog niet op de pennen staan?
    Fijn ook dat je hertevrienden weer terug zijn!
    Een lekkere ruige stormachtige week gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een knus blogje, zo op de maandagmorgen in de herfstvakantie... En dat gedichtje, zo mooi, en zo waar ook!
    Je shawl is echt heel mooi nu, met deze nieuwe kleuren en het uithalen loonde dus nu echt wel (en uithalen van breiwerk gaat stukken sneller dan quiltwerk, weet ik uit ervaring ;)) En dat pinwheel-dekentje is gewoon onweerstaanbaar... Mooie herfstkrans aan je deur en de foto van je oma, ook heel bijzonder en heel aandoenlijk...
    Geniet van je herfstvakantie en groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een leuk verhaal weer, dat met breien deed me weer denken aan mijn eerste "breinacht", ik was 14 moest waken bij een koe die kalven moest en ging een trui breien, de volgende morgen , het kalf was er nog steeds niet en mijn oma zei, wil je dat rondom dragen, ik had veel te veel steken opgezet en kon alles weer uithalen!! het is nog wel goedgekomen , maar nu brei ik nooit meer, quilt veel liever!!! Groetjes uit duitsland, trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, het is nu echt herfst, dat zie je ook goed aan je foto's. Mijn jongens studeren in Amsterdam en Utrecht. De één gaat dus vandaag weer aan de slag en de ander heeft vrij.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi die oude foto van je oma, net als die gebreide deken, prachtige kleuren.
    Inderdaad zaterdag heerlijk fietsweer, dat hebben we dan ook maar gedaan met onze kleine meid.
    Gek dat de hertjes gek zijn op snijbonen en de sla die daar ook staat gewoon met rust laat.
    Dat kerkje..... daar kan je veel leuks mee doen. Wel iets quilterigs, of misschien met wol, of allebei kan ook.
    Maar het zal wel duur zijn, ook in onderhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, de hertjes zijn er weer, wat leuk! Hopelijk laten ze wel wat snijbonen voor jullie over. Succes met je sjaal, ik vind het toch knap hoor, dit ziet er best ingewikkeld uit. Ben je eigenlijk nog bezig met de Randjes per Week? Ik vond het zo "leuk" om jou geploeter ermee te lezen, omdat je een beginnende borduurster bent... Groetjes Betty.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. piep, leuk blogje weerom, ook al hou ik niet van de herfst, je doet me twijfelen, hihi de snijboontjes lekker delen, dan ben je pas een dierenvriend, geniet vd vakantie. knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Genieten weer je logje Jeannet, heerlijk om te lezen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wat een heerlijk blogje weer. Ook hier hebben ze vakantie. Tijd om nog even te genieten...... ik hoop dat we nog een paar mooie dagen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Fijn blog weer Jeannet. Werd al vrolijk van het eerste plaatje! Prachtige herfstkrans! Ik wens je een fijne vakantieweek!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. de mannen , vooral zoonlief is van de erwtensoep, verse, dus die komt eerst en dan de bruine bonensoep pas.............maar beide heerlijk. Hoewel ik witte bonensoep lekkerder vind........

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een gezellige blog weer. En wat een goeie tekst van Sukha. Ik ben zo brutaal geweest dat ik em heb overgenomen en het op mijn fb-pagina heb gezet.
    Geniet van je vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heerlijk die herfst en die rust. Prachtige foto van je grootmoeder. Heerlijk aan de soep kacheltje aan het met de lapjes aan de gang.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jammer voor jullie, dat het mooie weer in onze (noord), en niet in jullie vakantie valt. Maar als ik het zo lees hier op jouw blog, vermaken jullie je wel, kacheltje aan of juist lekker uitwaaien aan zee. Veel plezier gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.