Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 6 oktober 2014

Herfstwarmte en spinspirerend

In dit artikel uit het AD van de afgelopen week kan ik mij wel helemaal in vinden, warmte.......en in de combinatie met de herfst, zo heb ik het afgelopen weekend ook ervaren.
Als een warme deken die om je heen valt, met het binnenkomen in Mennorode, op een prachtige herfstige zonnige gouden dag begon het al, die stilte die op je valt, en daarna de warmte van al die spinsters met hun zoveel verschillende wielen een heel weekend bij elkaar.
Het was een ook een prachtig mooi weekend voor 4 oktober, wat is het daar toch mooi, en helemaal in de herfst. Ik ben er nu voor de derde keer geweest, en het blijft een bijzondere plek, Mennorode en ook dit spinweekend.Op zaterdag waren er wel 190 spinsters uit den lande en ver daarbuiten.Dit is een country spinner waar je heel dik garen op kan spinnen, art yarn is de officiële term.
Je kon allerlei workshops volgen, ik heb de workshop lichtjes vilten gedaan bij Alexandra van atelier het Wolbeest, mooi geworden, staat heel sfeervol op de eettafel.
Je zag er een kleurrijke verzameling van veel bijzondere mensen, met de mooiste kleding aan,ik kwam er Bettina tegen met haar geweldig mooie shawl waar menig bewonderende blik op werd geworpen.
Ik ben er ook mee begonnen met nog een paar mensen, en ik heb al een piepklein stukje af.Dit keer dus een verslagje over wolletjes,wolletjes in alle soorten en maten en materialen en uitvoeringen, teveel om op te noemen.Hoewel ik denk dat quilten en de wolletjesliefde elkaar ook voor een groot deel overlappen naar wat ik daar hoorde.
Tis blijkbaar hot en hip om je bezig te houden met wol en breiwerk en sowieso handwerk in het algemeen.Het zal wel met de roerige tijden overal in de wereld te maken hebben dat we de warmte en saamhorigheid dicht bij onszelf gaan zoeken en willen houden.Beetje de boze wereld buiten sluiten.
Het was in alle opzichten weer een fantastisch "spinspirerend"weekend met geweldige mensen, enne......wat we ook hebben gedaan, durf het hier bijkans niet te vertellen,,,,,.....juist ja....BINGO!! één kaartje maar hoor.....dit gaat heel erg nostalgie worden, want bejaardenhuizen zijn er al haast niet meer, het Bingospelletje is tot uitsterven gedoemd, straks misschien met de huisrobot? Dan weet ik vast hoe het werkt.
Ik zei het afgelopen vrijdag al bij mijn weekspreuk, geen betere raad dan voorraad, gezien de FB reacties dachten velen met mij daar zo over.De winkeliers hebben vast hele goeie zaken gedaan.Ik heb deze prachtige mohair/alpaca/merino bol gekocht, voorlopig eerst eens om neer te leggen en zo van te genieten.
Het leuke was dat er ook quiltsters waren, die mijn weblog trouw lezen, en van één van hen, van Agnes, kreeg ik dit beeldschone hangertje wat ze zelf had gemaakt van emaille, omdat ze altijd zo genoot van mijn blog *bloos* Dat is toch wel weer heel erg aardig om te horen.
Er waren zulke mooie dingen te zien, wat een creativiteit en wat een geduld zie je dan voorbij komen. Deze lap is handgeweven, van handgesponnen en geverfde wol, ga er maar aan staan......wedden dat er volgend jaar een heel erg mooi jasje van voorbij komt wandelen.
En wat hebben de mannen thuis gedaan........tja, die hadden een best klusszzzje, ze zijn een oude schuur aan het afbreken, daar komt een nieuwe kapschuur te staan, na ruim 80 jaar is tie wel aan vervanging toe, nostalgie....wij hebben er nog in gewoond 30 jaar geleden, nu woonden de kauwen er, die zijn er "nie blij"mee met deze actie, ze keken van een afstand wat sipjes toe.
Met die nieuwe schuur kunnen vast héle leuke dingen gedaan worden, de raderen draaien, ik weet er zo een paar op te noemen, sokkenbreimeeting, quilttentoonstelling, zoonlief denkt aan bak en braadfeestje en disco,s enne......of er dan nog plaats is voor waar manlief hem eigenlijk bedacht had, mwah.....wordt ( ook weer) vervolgd.......

19 opmerkingen:

  1. Wat een zonnig, kleurrijk, wollig, herfstig, vrolijk en warm verhaaltje weer! Dank!

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. piep wat een heerlijke weekend heb je gehad meid, en wat een mooie dingen gezien en gekregen, de hanger is prachtig en de merinool daar kan je inderdaad een tijdje naar kijken zonder dat ie gaat vervelen, super ...en nu weer lekker warm in je huisje knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk wollig blogje. Heb zelf hele droge ruwe handen en denk weleens. Misschien zou spinnen wel heel goed voor mijn door en door gekloofde handen zijn... Hou het nog maar even bij mijn lapjes, draadjes, verf...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Jeannet, wat heerlijk dat ik op deze manier mee kan genieten van je verblijf op Mennorode. Wat een mooie dingen laat je zien. Wat fijn dat je zulk mooi weer had. Ik heb nog aan jullie gedacht terwijl ik zelf ook een poosje buiten heb zitten spinnen. En... niets zo fijn als plannen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zag eruit als een heerlijk weekend. Genieten hoor! En weer een hele uitdaging erbij, zo'n mooie shawl. Wat een mooi patroon! Zoiets zou ik ook nog willen maken. Succes ermee en groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was inderdaad een heerlijk weekend met veel moois. Volgend jaar weer hè Jeannet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hihi denk dat manlief maar een schuur moet bouwen met verdiepingen ;-p
    Maar weer mooie wolletjes hoor, lapjes wolletjes blijft smullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk weekend heb je gehad met al die mooie wollrige dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow..., Mennorode! Daar gingen we altijd kamperen rond de hemelvaart... en soms kwamen we ook in het 'grote huis'. Prachtige omgeving daar, en als ik het had geweten was ik zaterdag misschien nog wel er naar toe gereden om al die spinsters bij elkaar te zien. Wat enorm gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige dingen worden daar gemaakt en die hanger is schitterend !!
    De nieuwe kapschuur kan zeker op allerlei manieren gebruikt gaan worden, ben nu al benieuwd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zucht ...die zelf geweven lap....zo mooi !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijk "wollig", kleurig en inspirerend weekend heb je gehad. Fijn hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je twee na laatste foto, die met rood en groen, mmmmmm, wat een pracht combinatie zo. Krijg direct zin in breien! Die prachtige toverbal! Mooi, mooi en nog eens mooi. Dat moet toch wel iets aparts hebben al die spinsters (komt daar het Engelse woord vandaan?) zo bij elkaar. Dank weer voor je verslag dat ik altijd met veel plezier lees. Spannend die schuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een leuk verslagje. hihi, enne hier wordt in de verzorgingshuizen volgens mij nog wekelijks bingo gespeeld. althans als ik dat zo eens zie op de agenda's bij onze zorggroep waar ik werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een schitterende dingen laat je hier zien Jeannet!
    Zou er spontaan door gaan spinnen en breien.
    Die mooie bol wol.... gewoon laten liggen en van genieten. Ook die vervilte dingetjes op je eettafel, beeldig!
    En dan die hanger die je gekregen hebt van een fan, wat is dat mooi.
    Die schuur.... tja dat moet een hele grote worden voor al jullie plannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow, wat een mooie wollige zaken!
    En gaaf zo'n nieuwe schuur. Overal goed voor, zowel voor jou als voor de mannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Teveel leuke dingen om op te reageren. Ik vind het allemaal leuk wat je vertelt en wat je laat zien, dus weer heel hartelijke dank voor deze heerlijke maandagmorgen blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige shawl van Bettina. Ik kan mij voorstellend dat je daar ook aan begonnen bent.
    Waar kan ik het patroon vinden?!?
    Ook ik denk dat veel lapjesmensen bolletjes wol ook heerlijk vinden.
    Hartelijke groeten, Joke W.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.