Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 27 april 2015

Koningsdag

Toevallig is het deze maandag, op mijn vaste blogdag, Koningsdag! Tis nog steeds even wennen, ik ben nog zo gewend aan Koninginnedag dat Koningsdag toch een tikkeltje vreemd klinkt, maar het feit is er , Koningsdag op 27 april, en daar hoort Oranje bij!
Mensen van mijn generatie (ik ben van 1960) kennen dit beslist, bij elke heugelijke gebeurtenis die de Oranjes aan gingen kregen we een glas, het huwelijk van  Claus en Beatrix, Margriet en Pieter, ik heb alleen deze twee, dus hoe het zit met Irene en Christine? Geen idee, misschien dat iemand het weet?
En hou ik van Oranje? Dat is een vraag die voor verschillende uitleg vatbaar is, hou ik van oranje......daar moet ik over nadenken, kom ik straks nog op terug, niet dat ik over dit oranje moet nadenken, integendeel, van dit Oranje wordt ik errug blij!! De nieuwste stof van Nel en Petra, Oranje, en wel van het mooiste soort, als je er niet van houd dan ga je er van houden, geweldig, kan niet ander zeggen.
Maar als ik er verder over nadenk heb ik weinig tot zeer weinig stofjes die echt oranje zijn, ik moest diep graven in de kasten en laden om er een paar op te diepen, misschien komt daar verandering in na het kopen van de Dutch Heritage stof.
En van dit soort oranje wordt volgens mij elke vrouw blij.....
Heb ik oranje wolletjes? Ja hoor, maar niet echt het felle oranje, meer het warme terra, van die kleur ben ik sowieso erg gecharmeerd, mijn bank is terra en de stoelen die ik heb ook, terra ribfluweel, beetje herfstachtig.
En ik hou ook van oranje bloemen, is er eigenlijk wel een kleur waarvan je kan zeggen dat het niet mooi is? Een kleur heeft ook verschillende schakeringen, oranje kan fel zijn, maar ook gedekt, en dat is met alle kleuren, dan kies ik meer voor de gedekte, dat zullen trouwe lezers niet gek vinden.
Ik heb uit het mooie stofje gelijk een oranje puntje geknipt, dat doe ik altijd, ik knip vaak nog dezelfde dag in een nieuw stofje, ben met een leuk project bezig, niets geheims aan, een deel project voor mensen die het ook leuk vinden, even nog een stukje verder dan laat ik een stuk zien.
Maar hou ik nou van DE Oranjes? Ja hoor, ook dat nog, ik hou wel van de Oranjes, het zijn net mensen hoe ze reageren, en soms denk ik als ik lees over buitensporige uitgaven, mwah......maar als ik Maxima zie, dan denk ik JA, wat heeft onze nieuwe koning toch een vreselijk leuke spontane vrouw in haar gevonden!Dus vandaag allemaal genieten van de Koningsdag, zoonlief stond vanmorgen om half 8 al in de rij voor de oranje tompouchen, de echte natuurlijk, niet van de Hema, leuke winkel, maar van tompouchen, échte ambachtelijke tompouchen met gekookte gele room hebben ze geen verstand, dus ik sluit af met de woorden:
Hier schijnt gelukkig de zon al.En er is één ding wat niet veranderd, de vrijmarkt op Koningsdag, en natuurlijk scoor ik er altijd wat.......nieuwe verzameling.......
Fijne Koningsdag allemaal!

21 opmerkingen:

  1. Nou ja zeg, ook toevallig, Ik zit net te schrijven over morgen.
    Maar, Jeannet ik neem echte oranje stofjes voor je mee want ik heb ze!!!!
    Oké, ook nog een ander kleurtje hoor, want fel oranje is wel errug oranje.
    Enne vergeet niet om je Jules even van boven te halen hè?
    Tot morgen

    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja die oranje stofjes zijn wel heel mooi en ik denk dat er alleen glazen werden uitgegeven van goed gekeurde huwelijken en zowel Irene als Christine hebben geen goedkeuring van het parlement gekregen/gevraagd.
    Fijne zonnige Koningsdag en geniet straks van mijn mooie stad op tv! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen Jeannet, ja wat betreft Irene en Christina wilde ik dat ook zeggen. Leuk al je oranje foto's! Wij hebben nog oranje viooltjes in de tuin! Ik wens je zowel vandaag als morgen een fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vanuit een druilerig Sauerland wens ik je een gezellige Koningsdag toe. Met 3 vriendinnen heb ik hier een paar dagen gewandeld. We hadden heerlijk tot redelijk goed weer. Na het ontbijt naar huis en vanmiddag als het droog is even fietsen door de omliggende dorpen. Die zijn met Koningsdag altijd zo leuk versierd.
    Ja, ik houd ook van Oranje/oranje. Maar ook van veel andere kleuren.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Houden van oranje/Oranje?? Ja, van beide. Mooie lapjes, Jeannet. Hou ik ook van! Hier schijnt de zon, meteen al om 6 uur; staat zo feestelijk met de vlaggen. Het wordt vast een leuke dag; is maar wat je ervan maakt, toch!!??
    Groet, Rya

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijne dag, en gezellig dat Wietske&zus (+aanhang) komt!

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Jeannet, wat een gezellig blogje weer over al dat oranje&zo. Mooie stofjes ook. Veel plezier morgen met de zusjes, ben bijna jaloers, wat zal dat gezellig worden, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook hier schijnt het zonnetje en na je blogje moet ik toch toegeven, ik houd ook wel van oranje/Oranje.Niet van het felle, maar inderdaad meer naar de terra kant en soms denk ik van het Oranjehuis....moet dat nu allemaal zoveel kosten....maar goed het blijft een leuk stel! Fijne dag en geniet van de tompouce! Groetjes, Ina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja je hebt voor en nadelen van ons Koninghuis en ja het kost geld maar het is het visite kaartje voor ons land en dat doen ze heel goed .

      Christina

      Verwijderen
  9. Fijne Koningsdag!! Hier in het oosten schijnt ook het zonnetje en genieten we van een heerlijk "Oranje"dagje!
    Morgen een fijne dag met de Zusjes! Doe ze de groetjes!! :D
    Zwaai!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijk oranje-gekleurd blogje, Jeannet. Heel toepasselijk ook voor mij, want ik heb dat oranje de laatste tijd ook eens nader bekeken, omdat het gewoon niet in de stash zat, maar ik er nu toch wel wat mee wil. En inderdaad, gelukkig kent oranje veerschillende nuances, waaarvan ik die van dat nieuwe lapje wel heeeel erg mooi vind. Ik moet nog wel een beetje uit de commfort-zone om het echt te gaan verwerken. Fijne en smakelijke Koningsdag vandaag en morgen heel veel gezelligheid met Wietske en haar zus!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oranje...... net als geel heb ik daar niet zo veel mee. Wel met terra (ook met mijn hondje Terra natuurlijk :-)
    Maar zo af en toe is het toch mooi ergens tussen.
    Misschien zijn er geen glazen van Irene omdat ze een omstreden huwelijk aanging en dus geen opvolger meer kon zijn van Koningin Juliana. Van Christine weet ik het niet meer precies.
    Oranje Tompoezen kòpen??? Kan jouw bakpuber toch zeker wel zelf maken?
    Leuk jouw nieuwe projectje, vooral al die verschillende stofjes, daar ben ik ook zo gek van.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk oranje verhaal Jeannet, fijne koningsdag gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een top verhaal!!! Hele gezellige dag!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijk stukje heb je weer geschreven. Hier in huis ook weinig in de kleur oranje.
    En morgen bezoek van ver. Dan ga je die prachtige cake/taart aansnijden, he!! Lijkt me niet echt eenvoudig.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Veel plezier met Wietske en haar zus.
    Hopelijk hebben jullie goed weer.

    Groetjes,
    Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat nieuwe stofje is wel een mooie kleur oranje, want je hebt oranje en oranje !!!! Ik heb ook niet veel oranjigs (leuk woord, bestaat het eigelijk? Ziet er zo vreemd uit!). Veel plezier morgen met je zussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het zijn wel hel mooie oranje stofjes! En die glazen: ik denk omdat Irene en Christina getrouwd zijn zonder toestemming te vragen van het Kabinet en daardoor werden die huwelijken minder officieel.En Irene trouwde ook wel heel onverwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik hou wel vand e oranjes maar de oranje kleur vermijd ik vaak, geen idee waarom. Hij is zo opvallend denk ik, ook tussen mijn lapjes zit niet zoveel oranje. In de tuin alleen oranje nagelkruid ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Jeannet, ben de laatste tijd nogal in het Zeeuwse. Nu zag ik dat er in Goes een quiltexpositie is. In zowel het Historische Museum de Bevelanden in Goes als in het Fruitteeltmuseum in Kapelle. Ik mee ook in de kerk van Goes. Gaat uit van Quiltersgilde en is er van 23 april tot 1 november a.s. Het gaat om wedstrijdquilts met het thema 'Bloei'. Heet dan ook 'B(l) oeiende Quilts'. Dacht direct aan jou. Misschien heb je wat aan de tip. Lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een gezellig logje heb je gemaakt. De nieuwe aanwinsten vind ik prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.