Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

vrijdag 23 oktober 2015

Muts breit muts......

 "me and the breipennetjes" :( Ik schreef het een paar blogjes terug al, breien is leuk, zeker wel, maar je doet het minstens twee keer, en erger nog drie keer.De ene keer is het te klein, dan is het te groot, en als je dan geluk hebt, past het de derde jkeer. En zo was het ook weer met mijn muts. Prachtig patroon van Marie Wallin. kan ik dat? ja hoor.....túúrlijk, gewoon het patroon volgen.
En dat is al tricky, want een quiltpatroon is een quiltpatroon, een inch is een inch en een cm is een cm, simpel,maar breiwerk......dat kan alle maten van de wereld hebben, ondanks een patroon. En zo was het dus ook weer.Muts breide het boord, met maar liefst 128 steken, best veel....maar goed, staat in het patroon he...toch? boord af, helft muts klaar, best wel wijd.....zal toch niet? staat toch écht, écht in het patroon, nog eens lezen, ja hoor, 128 steken....dus tegen beter weten in, passen met de breipennetjes op het hoofd, ehhh.....best wel wijd ja....
Maar toch stug doorbreien he, want wie weet, valt het mee als het klaar is ( alsof de rek in de bovenkant zit.....) , staat toch zo in het patroon? en na het wassen krimpt tie misschien wel.
Nou meisjes, lezers, nee dus, toen ik klaar was, was daar het uur U, en de muts veeeeeels te wijd van boord.Hij zakte tot aan mijn kin en ik zag niets meer.Hij was wel errug mooi.....daar lag het niet aan.
Wat een ellende toch weer, ik dacht nog even, zal ik er ooggaten in knippen....of een lampenkapje van maken, want de wol was niet uit te halen, ook dat nog,schitterende Rowan wol, fine tweed, mooi aards en basic ( net als de stam van onze kweepeer)
Maar niet uit te halen, dat is ook helemaal de bedoeling niet van die wol.Die moet juist vervilten in het dragen.
Om een lang verhaal af te ronden, wat is een mens zonder goeie vrienden? niets, daar ben ik al lang achter, vrienden zijn de smeerolie van het leven, dus met gezwinde spoed kwam vriendin vanuit het dorp naar de polder gezeild, en zij heeft meer geduld dan mij, dus uiteindelijk boord eraf geknipt, úren later.....want het was me een klusszzzzje......
Muts heeft zelf het boord er weer aan gebreid, om 8 uur s,morgens zat ik al te breien, ik heb meteen maar liefst 16 steken minder gebreid, 112 ipv de 128, toen was het moment daar, zou het nu te klein zijn? Ik had alles al de revue laten passeren.
Maar nee hoor, soms zit het ook wel eens mee ! zeker met zulke goeie vrienden. De muts past als een jas en werd na een badje met de eucalan werkelijk een plaatje! De schapen zijn er ook blij mee, dat zie je wel.Geweldig, ik stond versteld dat ik, ik dat zomaar kon, gewoon recht breien, in fair isle, okay, dat kan ik, maar minderen....en dan ook nog zo,n mooi effect krijgen, Poeh Hee.......
Mochten jullie ook weg zijn van de muts, de reacties op FB waren overweldigend, dan kan  het gratis patroon downloaden, patroon is van Marie Wallin ter ere van een wolcampagne.
Enfin, het gaf weer moed om aan wat anders te beginnen, voorlopig wens ik iedereen dit! tot maandag.

11 opmerkingen:

  1. Je muts is echt prachtig,
    fijn dat ´t toch nog goed afgelopen is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een lef om de boord af te knippen. Maar het resultaat mag er zijn en ik ben dol op schaapjes in breisels.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is je muts prachtig geworden. Geloof dat ik het patroon ook op ga slaan. Recht breien lukt me al aardig. Krijg nog wel een paar slapeloze nachten als de schaar er in gaat. Maar wat moet dat moet. En dat kan prima uitpakken. Dat laat jij met je muts zien. Hoop dat hij nog even in de vensterbank mag staan pronken. Wil nog wel een paar keer in de zon zitten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het kostte je heel wat uurtjes, gepieker, bloed, zweet en tranen, maar dan uiteindelijk heb je ook wat... Niks mutserigs aan zo'n pracht van een muts! Een plaatje is het geworden, en wat een mooi patroon. Zo jammer, dat deze muts geen mutsenhoofd heeft, want die staan mij echt niet...
    Fijn weekend en groetjes van Ageeth.


    BeantwoordenVerwijderen
  5. O o wat een verhaal. Een stoere vriendin heb je zeg.
    Fijn dat de muts nu past, want hij is schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Muts je bent prachtig en een schitterend mens! !!
    Heerlijk verhaal maar hoorde gelijk de stem van mijn Moeder --kind je breit toch wel eerst een proeflap anders klopt het straks niet en is je werk voor niets geweest.
    Dank voor het patroon -ga het ook maken. Nu eerst wolletjes opzoeken.
    Goed weekend
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een klus idd! Maar dankzij je vriendin (en jouw opnieuw breien), eind goed al goed. Wat een beauty! Wens je een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I have just found your blog and your gorgeous knitted hat. It is lovely, the pattern and colours ideal and it has turned out perfect with a little help from your girlfriend and a lot of patience.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ah, niet zo twijfelen aan je breikunst hoor...!
    Ik vind je muts supermooi geworden. En we zijn in de wereld om elkaar te helpen...
    Fijn weekend, groetjes v. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mis ik nog een foto waarop je de muts op hebt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige muts Jeannet, met vallen en opstaan maar prima gelukt uiteindelijk (en herkenbaar, heb net een kwart trui voor mijn zoon uitgehaald omdat het toch te krap werd,grrr)

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.