Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 25 april 2016

Happy met een scrappie in de lentezon.

Is er in dit jaargetijden wel wat anders om over te schrijven dan over de weergaloos mooie lente die overal zichtbaar wordt? Is er een jaargetijde waar het groen groener is, het blauw blauwer en het geel zo intens?
Nee, ik heb niet dat idee, alle jaargetijden zijn mooi, de natuur blijft een wonder, maar de lente....dat is toch wel zo,n seizoen waarin zoveel gebeurd en met zo,n snelheid dat het soms amper bij te benen is
Vorige week maakte ik een foto van de jonge vogels, twee weken geleden van de eitjes, en nu, ze staan op punt van uitvliegen, dus dat in mei alle vogels een ei leggen is ook niet meer waar.Of beginnen ze gewoon opnieuw?
Je zou wel nooit meer naar binnen willen in de lente om vooral niets te missen, koeien zijn weer in de wei, dat worden ook evenementen, lees belevingen, voor de boeren, burgers en buitenlui van gemaakt, dansende koeien uit de stal.
Prachtige boerderijen her en der in de polders waar het voor die koeien goed toeven is mag ik hopen.Want van de week las ik van die nare dingen in de krant, in Brabant en in de Achterhoek honderden varkens en koeien dood in hun stal, verwaarloosd, dat kun je je toch niet voorstellen zoiets, dat iemand dat laat gebeuren in een geciviliseerd land als Nederland.
Ik heb de eerste jonge ganzen gespot, of boeren daar blij mee zijn laat ik even in het midden, moeilijke discussie, schattig zijn ze in elk geval wel,toch?
En dat is wat ik bedoel met het intense groen en blauw.En wie nou heeeeel goed kijkt, echt heel goed, ziet rechts achterin de foto een ree staan, als een stipje op de foto.
Zoonlief en ik fietsen s,avonds in alle stilte en rust een klein rondje door de polder om reeën te spotten, die zien we dus ook elke dag, tot wel tien tegelijk.
Zit ik ook nog wel eens binnen? ja hoor, liever niet, maar soms toch wel, als het koud is, en dat is het nu,schattig kaartje kreeg deze crea mama van de week van iemand, kleurde heel mooi bij mijn laatst gemaakte blokje.
Want ja, de blokjesstapel vordert nog steeds, ik naai gewoon door, elke dag een blokje is nog steeds het streven,en dat is goed om te doen.Gewoon voor de voet weg de strookjes aan elkaar zetten en lekker niet te veel over nadenken, komt altijd goed! Happy met een scrappie.
Ik zit inmiddels op 55 blokjes, nog een aantal te gaan voor een grote quilt, en al naaiende bedacht ik me dat dit de rand gaat worden, dus ook nog 38 van deze puntblokken maken.Waar ik de tijd vandaan haal wordt me wel eens gevraagd, is niet zo moeilijk te beantwoorden hoor....
Ehhhh.....een half uurtje? nou, ik kan helemaal zonder! het "beest"ligt meer op apegapen dan dat tie in gebruik is, en als ik dat van sommige mensen hoor...Brrrr....die zitten de hele dag met dat ding in hun hand verkleefd om vooral maar niets te hoeven missen van wat een ander doet........,
Dat kan natuurlijk, ieder zijn plezier, ik heb een naald of een draad tussen mijn vingers.En het aller, allerliefst heb ik mijn fietsstuur tussen mijn vingers! zeker in de lente, want dat het feestelijk is buiten, dat hoef ik toch zeker niet meer te vertellen?
Ook puur lente; Gisteren op Goeree Overflakkee, de keukenhof aan de kust zonder Japanners en Chinezen, ga ik de volgende keer een heel blogje over schrijven. Zooooo overweldigend mooi.
We hebben ze de afgelopen week weer voor het eerst gegeten, het witte goud......héérlijk! Wat kunnen zoonlief en ik daar samen van genieten, manlief, die notabene uit aspergeland komt, griezelt er van, maar wij vinden dit helemaal toppie! Vanaf vandaag is hier de meivakantie begonnen, geniet er allemaal van, en woensdag een fijne Koningsdag, de koudste in 25 jaar is er voorspeld.We gaan het beleven.

22 opmerkingen:

  1. Wat een mooie blokken ! Ik geniet erg van de lente. We boffen maar met zo'n wisseling in seizoenen. Asperges heb ik inmiddels ook gegeten. Heerlijk !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb niet eens een Smartphone en toch kom ik tijd te kort. Niet dat dat erg is hoor. Altijd beter dan achter de geraniums.Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad Jeannet fantastisch is het overal in de natuur. zelfs als je met de auto dwars door Nederland rijdt, om je schoonmoeder van 96 een bezoekje te brengen!
    En snel, ja daar verbazen we ons elk jaar opnieuw over hier in onze tuin. Zo staat er niks en in een paar dagen voltrekt zich een wonder! Zo mooi. Fijne vakantie week!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sorry vergeet ik te zeggen: supermooie blokjes maak je!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja en toch zit ik hier weer met "dat ding" in mijn handen om jouw blog te lezen! Maar heb me voorgenomen, ik laat hem beneden en ga boven strijken! Wel weer genoten van je blog en de prachtige foto's, vooral van de natuur!
    Fijne week gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. piep zalige lente...je hebt groot gelijk...
    natuur is prachtig...
    en een deuntje op de radio, en mijn lapjes en me happy

    fijne meivakantie en leuke koningsdag gewenst
    knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk blogje weer, vol met mooie foto's van de lente, die zelfs hier, in de nieuwbouwwijk te zien is (jonge eendjes hier in de singel en baby-pimpelmeesjes in de achtertuin). Je quiltblokjes worden ook prachtig en de rand erbij is supergoed verzonnen. Geniet van de Mei-vakantie enne... gewoon shawl om en wanten aan met Koningsdag.
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. The ducklings are too cute and your patchwork-blocks soo beautiful!
    What sort of sauce did you make with the asparagus ? It simply looks delicious!!
    Best wishes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gezellig blogje weer, de lente is een heerlijk seizoen.
    Ik heb je tip van de bolletjes wol uit je vorige post opgevolgd. Afgelopen zaterdag was ik op de breibeurs in Rijswijk en daar verkochten ze deze ook. Heerlijk al die mooie gekleurde bolletjes bij elkaar. Ik ben gevallen voor de roze, groene, paarse en bruin tinten.
    Groetjes van Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi blogje en bij mij is ook een mobiel gewoon thuis op een tafeltje , niet in gebruikt ik handwerk liever. Heerlijk die asperges smullen. Lekker dik inpakken woensdag, fijne dag vandaag groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zei laatst al "hebben ze nog geen mobieltje voor onder de douche, want je zal toch maar net een berichtje missen als je er onder staat" :-)
    Naald en draad zijn toch veel leuker? Maar ook niet de hele dag, anders kunnen we niet van de natuur genieten die nu op zijn mooist is.
    Maar genieten van je mooie blokken is ook leuk toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lekker vrolijk zijn je blokjes! Elk jaargetijde heeft wel iets maar de lente met al het groen en nieuw leven na een koude winter is toch wel bijzonder.
    Wel een mobiel maar alleen voor noodgeval onderweg en voor foto's en een enkel berichtje van/naar de kinderen. Verder heeft niemand mijn nummer.
    Gezellige vakantieweek
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie blokken, en een fijne blogpost
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat is het toch leuk, die scrappy log cabins. Ooit ga ik voor de bijl....
    Ook mij wordt door iedereen gevraagd waar ik mijn tijd vandaan haal; gewoon nooit niets doen, komt er heel veel uit je handen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat zijn je blokken mooi. Naai je ze op vlies of werk je gewoon heel netjes? En de lente is zeker een fijn seizoen, maar dit jaar valt het geregeld tegen. Nou, dan lees ik wat blogs en ga zo weer lekker achter de naaimachine !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuke blokken maak je weer. Met dat prut weer van vandaag kon je weer lekker verder met naald en draad. Of toch nog een stukje fietsen vanavond? Geniet van de lente, ik doe het ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Your scrappy blocks are beautiful and I love the fabrics you have chosen. I too love nature and your blackbird babies are sweet. Happy Stitching from Ottawa, Canada!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Your quilt blocks are lovely. When the plant the tulips, do the bulbs stay in the ground for a few years or do they dig them up each season?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Beautiful post. I enjoyed seeing your spring through your eyes :-) And gorgeous blocks!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtige blokken laat je zien. Het wordt erg mooi en wat een mooie gezellige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik zit naar je heerlijke lente foto's te kijken! Want buiten is het even iets minder lente brrrrrrr. Je quilts zien er prachtig uit ben daar zelf niet handig in maar geniet van oa die van jou.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.