Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 13 februari 2017

Maandagmorgen

Toch??? ik hoor altijd dat veel lezers de maandagmorgen beginnen met een kop koffie en de belevenissen van de plattelandquiltster.
Die nou echt niet zoveel spectaculairs beleeft hoor, het gewone leven is al "belefelijk" genoeg. Enne, plattelandsquiltster, het is een beetje stil op het gebied van quilten moet ik zeggen, en als het stil is, denk ik altijd, iets kleins is ook leuk om te maken.
Small and scrappy, wie kan het beter verwoorden dan Kathleen Tracy, zijn er nog kleine quiltjes die nog niet ergens al gemaakt zijn? geen idee, maar ze blijven leuk, het zijn de kleurtjes die het hem doen.
Dat is altijd snel bij elkaar gezocht vanuit de eigen laden en kasten, lente, roze, blauw en zachtgeel.Dat blauwtje daarboven met dat gele bloemetje, zooooo een geweldig mooi stofje, daar wil ik iets mee.
Blokje maken en tevreden!
En nu dacht ik, ik laat eens geen topje zien, maar gewoon een quiltje! een helemaal af en af, en af quiltje, doorgequilt, met de binding eromheen, gewoon een klein lief quiltje klaar om gebruikt te worden.
Lente op de tafel, bijpassend oud vaasje, takjes van de katjesstruik, en voilla! de zin in het quilten komt zomaar weer terug.Altijd door de leuke projectjes van Kathleen.Aanrader voor als je in een quiltdipje zit, maak iets leuks kleins wat snel resultaat geeft.
Ik heb mezelf een jaarabonnement cadeau gedaan op de nieuwe gedichtenboekjes van Plint. ik weet niet of jullie Plint kennen, maar het is organisatie die zich met poëzie en literatuur bezig houd, maatschappelijk betrokken zijn bij goede doelen en gewoon hele leuke dingen doen. Bevlogen team van mensen en daar hou ik zo van! Je ziet hun posters vaak in scholen of wachtkamers hangen.Deze vind ik erg mooi.
Ik ben zelf al jaren fan van hun kaarten, de rake teksten, ze geven jong dichterstalent een kans om zich te ontwikkelen. Poëzie is niet zo bekend en populair onder de mensheid, omdat je er vaak over na moet denken.De teksten zijn niet altijd even vanzelfsprekend maar wel vaak diepzinnig, of juist luchtig.
Ik vind het zelf juist heel leuk die woordspelingen, en van deze ga je toch als vanzelf glimlachen? Deze vind ik ook zo leuk, hangt in het toilet.
Het is beslist de moeite waard om eens rond te neuzen op hun website, (klik) ze krijgen steeds leukere dingen, ook voor een cadeautje, enfin, ik zei het al, ik ben Fan!
En dan, elk jaar weer, al járen lang, vaste prik.....als Jans "eierlegdrang" krijgt......dan gaat ze aan de wandel, met Gijs in haar kielzog....want ze zijn van de buurman maar ze komen, in tegenstelling tot de buurman zelf, die we zelden zien, graag "buurten"
En dan weten we dat het voorjaar er toch echt aan komt! Okay, Jans zien we graag komen, want met haar aandoenlijke knobbel is ze best vriendelijk,maar die Gijs.......die vréselijke Gijs.....die terroriseert het hele erf! 
Want denk nou maar niet dat je je auto in komt, als Gijs er naast staat......en dat staat hij vaak, laat staan dat je er op de fiets langs komt.....Gijs is een toulousegans. Er zal wel iets aan de match mankeren, want ik heb nog nooit jonge ganzen uit de eieren zien komen.
Deze foto is een opdracht van zoonlief voor zijn kunstlessen, foto,s maken van orde en chaos, nou, als je dit ziet, zie je toch orde en chaos in één? En nog zo,n toevalligheid, is de complementaire kleur van blauw niet oranje? Juist! En dat was de volgende opdracht.
De natuur blijft een prachtig iets, en als je goed om je heen blijft kijken, is er altijd weer die verwondering om iets. Ik dacht, zou ik dan echt een winter beleven zonder enige sneeuw gezien te hebben !?  goed, zaterdagmorgen lag er wat in de tuin.....gauw een foto maken anders geloof ik het zelf niet meer. Fijne week allemaal weer !

Hartelijke groet, Jeannet

26 opmerkingen:

  1. Ik heb mezelf ook getrakteerd op dat jaarabonnement van Plint. Dat is een heel jaar lang, en langer, genieten!
    Fijne dag, groetjes,

    Jeanneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schattig quiltje. En ik ga straks eens bij Plint kijken. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Piep
    Zalig mooi geworden je mini!!
    En de gedichten die zijn zo mooi!
    Fijne week
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gezellig lentequiltje, daar wordt een mens zoó blij van!
    En die gans, is die niet rijp voor de paté? Gewoon een recept op je hek hangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je weer een beelderige stofjes gebruikt. Leuke winkel in de buurt?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk quiltje heb je gemaakt en misschien moet ik dat ook maar eens doen. Zit al heel lang in een quiltdip....
    Om ganzen loop ik altijd met een grote boog. Ze stonden ook vaak bij het bruggetje over de gracht waar ik overheen moest naar school.
    Leuke gedichten -ga straks even kijken maar eerst de auto naar de garage brengen.
    Gelukkig schijnt de zon al.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk klein quiltje ! Fijne dag !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goedemorgen. Ja hoor een kopje koffie en effe buurten in het verre zeeland .Ja ik geniet al jaren van je .ik zelf ben niet zo.n fan van plint .Maar wel van tracy zo leuk dat quiltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Jeannet, wat een lief mini quiltje! Heel leuk! Leuk zijn ook de gedichtjes van Hans Andreus, was ik vroeger al door gecharmeerd, en die van Heppy. Enig! Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk blogje, en dat miniquiltje zo mooi van puntjes en kleur! Ik ken Plint niet, maar ga daar eens even kijken...
    Je zoon heeft het in-zich(t), met zijn opdrachten voor school, maar dat kan bijna niet anders met de creatieve genen.
    Fijne week gewenst en voorzichtig met Gijs...
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat kun je toch heerlijk schrijven ik geniet ervan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het was weer een hele interessante blog. En mooie foto's. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk voorjaarsquiltje. heerlijk zo'n klein projectje tussendoor. Ik ga eens bij je dichters kijken, die van heppie kende ik, en maakt me nieuwsgierig naar de rest. Hier in Grunn'geen sneeuw maar een heerlijk lentezonnetje vandaag. Groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze keer wat later met het lezen van jou blogje. Moest vanmorgen eerst even bee-en.
    Wat een vreselijk beest is Gijs zeg. Hihi ik zie jullie al vol afleiding naar de auto kruipen. Over de fiets maar te zwijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die stoute gids haha.
    Weer gezellig bij jou en de koffie op.........liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk blog en die ganzen weet je zeker dat Gijs .Gijs is en niet gijsberdiena en Jans niet gewoon Jan? Mooi die kleine quiltjes en je kleurtjes.......helemaal het lente gevoel. Vrolijke groetjes Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk gezellig blogje, pas vanavond gelezen omdat ik overdag werk.
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dank voor de tip over de gedichtjes.
    en dank voor je blogje. Je schrijft leuk Jeannet.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. En natuurlijk vergeet ik helemaal te zeggen. Wat een topquiltje weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Good morning Jeannet! Your mini-quilt its sooo pretty, I love it! And oh, the vase on it : they are meant to be together, really perfect!
    I like also the picture your son chose for order and chaos, very well done!
    Best wishes for a peaceful week!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. PS: Was I afraid of the geese of my uncle when I was little girl!! Karen's idea for them made me laugh!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De dikke sneeuwlaag van zondagochtend hebben jullie dus blijkbaar niet gehad. Moest weg en eerst de auto uitgraven.... nou ja dat is iets overdreven :-)
    Prachtig lief klein quiltje heb je gemaakt, komt altijd wel ergens van pas toch?
    De gedichtjes vind ik ook mooi/ leuk.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Alweer zo'n lief klein quiltje, het zijn stuk voor stuk snoepjes. Ik heb gisteren via een Facebook groep ook 2 boeken van Kathleen Tracy aan kunnen schaffen. Dat komt eigenlijk wel een beetje door jou. Ik ben namelijk je blog een beetje aan het teruglezen. Ik ken jouw blog nog niet zo lang, net zoals ik nog niet heel lang quilt. Maar de patronen van Kathleen spreken mij ook erg aan. Dus wie weet komt er bij mij eerdaags zo een klein quiltje voorbij.
    Ik lees je blog met heel veel plezier.
    Groetjes Marja
    🐣🐣🐣
    Ps. Ik denk dat Karen gelijk heeft, het wordt tijd voor een lekker potje paté.......lol

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.