Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 27 februari 2017

schapendekentje en tuinpret

Ik had het de vorige keer in mijn blogpost over mijn schapendekentje wat ik af had.
Dat is zo leuk geworden! prachtige kleuren met overlopende wol, afgewisseld met de witte schaapjes die er wel over lijken te dansen.Het is een klein babydekentje.
Ik had het als oefenprojectje bedacht, nog nooit een knipbies gebreid, dit brei je in het rond, naalden vier dus best snel, en dat knip je dus later door, en dan komt er nog die mooie rand omheen, ook nog nooit gedaan.In verstek breien en weer terug.
De rand moest wel ook aan de achterkant mooi doorlopen, incl. het ingebreide randje, want je zet de rand om de rafels van de knipbies heen natuurlijk. Ook is het belangrijk dat de achterkant mooi gebreid wordt, dwz om de steek de andere draad meenemen zodat het wel geweven lijkt en er geen losse draden hangen.
Nou, ik ben er uiteindelijk wel tevreden over, jammer dat de witte wol wel behoorlijk dunner was dan de gekleurde wol, scheelde soms wel twee naalddiktes, dat is wel een minder leuk dingetje.Ik wacht nog op antwoord van de winkel........
Het dekentje meet nu ong. 1 meter bij 80 cm.Ik heb er veel van geleerd.Ik lag het van de week naast het quiltje van vorige week, de kleurstelling komt wel mooi overeen.Of wil ik gewoon lente? De vader is de wens van de gedachte, toch, zoiets?
Ik weet niet of dat voor het dekentje geld hoor, ik heb tegen zoonlief gezegd dat ik het in een mooie doos in vloeipapier zal verpakken, voor ja.....waarvoor eigenlijk.....voor ooit? volgens zoonlief voor nooit.....(mottenvoer) voorlopig heeft de jongeling hele andere zaken aan het blonde krullenhoofd hangen.
Want er moet toekomstgericht gekeken worden, wat ga je doen na de middelbare school? Dat is ook een dingetje....een heel ander dingetje dan de te dunne witte schapenwol , maar dus wel een dingetje.....Je moet er toch al over nadenken, volgend jaar weer een examenjaar en dan is het al weer zover.en moet er nagedacht worden over het vervolg,
Dus bezoeken we scholen en wordt er gewikt en gewogen welk beroep interessant is tot je pakweg 73 ( ? ) bent? Waar ben je goed in ? Wat heeft de beste mogelijkheden, waar verdien je het meeste mee, maar bovenal, waar wordt je blij en gelukkig van!Heerlijk als je nog zo jong bent en de wereld min of meer voor je open ligt,Voorlopig genieten we van waar hij nu mee bezig is.
Watersnoodmuseum, naar aanleiding van een werkstuk over de Deltawerken, dat is de uitgelezen plek voor deze informatie, is niet zo ver bij ons vandaan in Ouwerkerk. En altijd weer even indrukwekkend. Overal in het Museum is de beklemming, de wanhoop en de totale ontreddering voelbaar van de mensen die dit hebben meegemaakt.
Hier in Rockanje zijn ze er nipt aan ontsnapt, maar ik heb wel vaak de verhalen van mijn vader gehoord dat ze zandzakken moesten scheppen bij het Voorns Kanaal, dat kan je hier goed zien op deze overzichtsfoto, het kanaal was de redding van Voorne Putten.
Want zeven kilometer verder in Oudenhoorn brak de Oudenhoornse zeedijk door met grote gevolgen.Zie de rode pijltjes.
Altijd als er weer zo,n storm is als vorige week is zoiets in je gedachten. de nacht van 31 januari op 1 februari 1953, 64 jaar geleden, en voor sommigen alsof het gisteren was.....Goed dat dit nog steeds herdacht wordt,
De ene dag was er een woeste en wilde storm die rondraasde, en de volgende dag was het zulk lekker weer dat de tuindeuren open konden en de eerste tekenen van de lente zich openbaarden, hoe groot kan het verschil zijn? Het was voor mij de reden om de ronde tafel naar elders te verbannen en een stoel zo neer te zetten met het uitzicht op de tuin.
Want dat uitzicht is momenteel wel heel erg fenomenaal! ik had het al een paar keer op het feestboek gezet, de damherten van de buurman zijn weer te gast in onze tuin, en dat is LEUK!
Het zijn twee ontsnapte damherten uit de kudde van een buurman, en dus ook redelijk tam en gewend aan mensen.
Zeker als je ze eten geeft....dat hebben ze zo door.Het zijn me twee gezellige olijkerds....Overdag liggen ze zennn in de tuin tussen de sneeuwklokjes in de zon,
S,avonds, als het licht aan gaat en de TV aan, staan ze allebei helemaal gebiologeerd vlak voor het raam van de serre te kijken wat zich bij ons binnen af speelt, want dat zijn ze natuurlijk niet gewend. Of zouden ze gewoon ook van Boer zoekt Vrouw houden op zondagavond? of het acht uur journaal en het verkiezingsdebat?
Wij hopen dat ze nog erg lang blijven, en om nog even het verschil te laten zien tussen hun soortgenoten, de Reeën, die zijn iets kleiner en ranker, andere vacht,en natuurlijk veel schuwer, ze komen ook in de tuin, maar zijn niet zo tam als de damherten.
Het is hier de eerste dag van de voorjaarsvakantie, voordeel van werken in het onderwijs of zitten op school is dat je alle vakanties vrij bent.Fijne week allemaal weer met nog een paar lekkere lentedagen als het even kan...

Hartelijke, creatieve groet, Jeannet

19 opmerkingen:

  1. Wat is je deken mooi geworden!! Eigenlijk zonde om weg te leggen. Vreemd dat het garen niet klopte, maar je kon het gelukkig goed oplossen. Ben benieuwd wat je zoon gaat doen. En verder: kom maar op met die lente!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schattig dekentje..succes met alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. WoW Jeannet! Letterlijk en figuurlijk een plaatje het schaapjesdekentje. Zo mooi, leuk, lief! En die damherten tussen de sneeuwklokjes; ook een plaatje! Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je quiltblokjes kleuren goed bij het babydekentje. Waarom leg je het dekentje niet lekker over je benen tijdens het patchen? Het is zo jammer om dit weg te stoppen.
    Mijn vader heeft nog geholpen met het redden van mensen tijdens de watersnood omdat hij met zijn schip in de buurt was.
    Hier is de voorjaarsvakantie weer voorbij.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is je dekentje mooi geworden!
    Jammer dat jongeren al zo vroeg in hun leven zulke belangrijke beslissingen moeten nemen, lijkt me niet gemakkelijk.
    Heel fijne nieuwe week, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het babydekentje is wel heel erg mooi geworden, zo keurig aan de achterkant ook en in de rand, ondanks het zo late antwoord van de winkel over die dunne witte wol. En de damherten doen er niet voor onder, zo mooi als ze zijn. Het is inderdaad een enorme afweging voor een jongere momenteel, over een toekomstig beroep, waarin je gelukkig wilt zijn, omdat het nu eenmaal voor heel lang is, en waarin er ook nog eens werk te vinden moet zijn... succes met de keuzestress!
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou ook de hele dag naar die damherten kunnen kijken. Ik vind het gedrag van een dier toch al interessant. Jeannet wat is dat schaapjes dekentje MOOI voor een "proef exemplaar" Ik doe het je niet na. Ik houd natuurlijk zowiezo van alles dat met schaapjes te maken heeft, maar dit dekentje....en dan die overlopende wol. Heel goed gedaan!!! Tja en dan de zoon. Af en toe ben ik blij dat ik niet meer jong ben en al die keuzes hoef te maken. Nu speelt zich dit al bij een van mijn kleinkinderen af. Niet gemakkelijk hoor. Ik heb weer enorm genoten van je blog en een fijne vakantie week, ondanks de REGEN. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goedemorgen Jeannet, ik heb je blogje weer met veel interesse gelezen. Dat van die witte wol merk ik wel vaker met verschillende soorten garen. Het heeft vast iets te maken met het verven heb ik me wel eens afgevraagd. Het dekentje is trouwens wel een schatje geworden.
    Moeilijk een keuze maken op deze leeftijd. Voor ons is dat alweer heel lang geleden, maar het staat me nog fris in mijn geheugen. Onze kinderen waren geen studiebollen, maar ik kan zeggen, dat ze na wat omwegen, toch allebei hun ding hebben gevonden. En het allerbelangrijkste, gelukkig zijn met wat ze doen. Succes met keuzes maken.
    Fijne voorjaarsvakantie, met naar ik hoop ergens nog een voorjaarszonnetje. En zo niet! Gewoon binnen gezellig maken.
    Groetjes Marja
    ☉⛆☉

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goeiemorgen Jeannet, prachtig dat schapen dekentje van jou. Lieve kleurtjes, net als je quilt inderdaad. Maar wat woon je daar toch schitterend met die beestje die je op zoeken zeg............liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijkheidjes die hertjes!
    Echt een hoog knuffelgehalte lijkt me, hoewel ze dat vast niet willen.
    Boer zoekt vrouw hebben ze niet nodig zo te zien, ze hebben elkaar al :-)
    Een beeldig dekentje heb je gemaakt. Toch maar mot-vrij opslaan in goede verpakking voor "ooit".
    Zoonlief bedenkt zich misschien wel als hij er de leeftijd voor heeft.
    Eerst maar bedenken wat hij wil worden.
    Niet wat het meeste verdiend, maar waar hij gelukkig van wordt.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geniet van een gezellige week vrij samen, hier zit het er weer op. Wat een prachtig dekentje, en succes met de schoolkeuze, moeilijk genoeg, groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het dekentje is prachtig geworden! Zo'n leuk patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig je dekentje en zo mooi van kleur! En die leuke krullenbol veranderd nog wel als er een leuk meisje komt! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Had je blogje vanmorgen al op mijn telefoon gelezen. Nu even de foto's wat beter bekeken op de computer.
    Moeilijk he! voor de jeugd om een vervolgopleiding te kiezen.
    Je dekentje vind ik heel erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beetje late reactie door visite gisteren! Beeldig dekentje! Kan ook als omslagdoek, al zul je die ook genoeg hebben! De damherten zijn echt prachtig! Hier hooguit een kat in de tuin! Tja en dan die schoolkeuze, dat valt idd niet mee. Hopelijk iets waar hij blij van wordt! Fijne week gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind je dekentje prachtig geworden! Hele mooie kleuren en heel kunstig met die knipbies. Keuze maken voor de toekomst, een hele opgave....veel succes samen.
    Een mooi blog-verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een lieve schaapjes! Jammer dat de witte wol zo dun was. Toch valt het niet op op de foto's.
    Hebben die damherten nog meer favoriete programma's of zijn ze alleen Boer zoekt vrouw fan?
    De watersnood is mijn allereerste herinnering.
    Het was koud, de kachel wilde niet trekken en opa die beneden woonde kwam om de haverklap zenuwachtig naar boven. Gelukkig heb ik een heel kalme moeder die hem telkens weer wist te kalmeren. En die zelf zich zorgen maakte over haar broer die politieagent op Zuid Beveland was. Maar ik hoor hem nog zeggen:"als het daar endaar niet houdt dan lopen wij in het Westland ook onder.
    Mijn vader zat in Engeland. In de buurt van Kings Lynn waar ook nog 18 mensen zijn verdronken.En waar het zomerhuis van mijn tante wegspoelde. Als het stormt ben ik altijd wel op mijn hoede hierdoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.