Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 20 februari 2017

Uithuizig

Het was een uithuizig weekje, deze week, met mooi weer, we hebben een beetje al van de lente mogen proeven, met een kopje koffie in de zon op een beschut plekje in de tuin was het afgelopen woensdag heel goed toeven.
Goed, goed, al willen we het wel, één zonnetje maakt nog geen lente, één bloemetje ook niet, en zelfs een heel aantal bloemetjes kunnen niet verhinderen dat het maar een daagje was, maar dat geeft niet, het was er en als het goed is hebben we er van genoten en het draagt een belofte in zich voor nog veeeeel meer van zulke daagjes in de nabije toekomst.
Afgelopen vrijdag ben ik met zwemmaatje naar Delft geweest, wat is dat toch altijd weer een mooie sfeervolle oude stad.De markt en de schilderachtige doorkijkjes over de grachten.Ik kijk er mijn ogen uit, want deze wereld zie ik niet elke dag.
Helemaal mijn smaak, Rotterdam, daar waren we vorige week, heeft de mooie aparte en speciale architectuur en de bijbehorende hoge gebouwen
Voor mij niet echt een reden om meteen mijn fototoestel te pakken, maar Delft.....Delft is één pittoresk verhaal, die eeuwenoude geveltjes en grachten, die fietsen die het studentengevoel zo mooi weergeven.
Mooie smalle steegjes die duidelijk niet gebouwd zijn op de hedendaagse tijd.
Dan moet ik weer denken aan het boek van Simone van der Vlugt, waarbij Catreyn porselein ging schilderen in het Delft van de gouden eeuw, van wat later de Porceleyne fles zou worden,je  ziet het zo voor je daar in Delft.
Erg mooi boek voor als je van historische romans houd, ik ben sowieso fan van de schrijfstijl van Simone van der Vlugt, niet de oppervlakkige stijl, maar altijd met gedegen onderzoek met historische feiten.
Lange rokken, schorten, hagelwitte kapjes op het hoofd, ik heb ze overigens niet echt gezien.Wij waren hier, aan de Voldersgracht (rollator danste overigens wel vrolijk mee over de keitjes....maar dat mocht de pret niet drukken)
Op zoek naar inspiratie en wolletjes
En dat was er genoeg te vinden, ik heb me keurig gehouden aan dat wat ik echt nodig had voor een paar bijzondere sokken, twee bolletjes, rood en caffe au lait, de chocolat had ik nog zelf, nu nog breien.....komt vast goed.
Na Delft zijn we wezen lunchen op een voor mij nog steeds heel bijzondere spirituele plek, het kerkje van ,Op Hoden Pijl in Schipluiden (klik) k heb er al vast eerder over geschreven, zo ongelofelijk de moeite waard om daar te mogen vertoeven.Om te zien en te mogen ervaren wat deze mensen met bezieling daar neergezet hebben,
Het is een buitenplaats in Midden delfland, het centrale punt is het prachtige kerkje, en het restaurant in de enorme serre waar ze pure eerlijke biologische streekgerechten serveren, er worden inspirerende lezingen gehouden, meditaties, workshops over niet alledaagse onderwerpen.Kortom: Een hele fijne plek om te zijn, zelfs als je met twee benen in de nuchtere zeeklei staat ;
Another star is born......still born....en vele sterren zullen volgen.En iedere ster is weer een feestje om in elkaar te zetten, eerst het zuur....ik heb 56 van deze sterren gesneden van de week, best heftûgh, want dat is ook alle stofjes eerst strijken, en daar heb ik een hekel aan....de sterren hebben één ding gemeen met elkaar, dat is het middenblokje.
Elk middenblokje is van hetzelfde stofje voor de rust en de eenheid in de quilt. Ik snij of knip maar het liefst in één keer de blokken die ik nodig heb, dan zijn de stofjes die ik wil gebruiken in elk geval dezelfde, nu is het ook nog een heel werk om de sterren te maken, maar dat geeft niet, ze liggen klaar en eten geen brood ( zei mijn moeder vroeger altijd)
Ik heb mijn schapendekentje af, en een nieuw paar prachtige lentesokken, zaterdag zijn we naar Zeeland geweest, watersnoodmuseum, ( slechts 5 km van Kerkwerve (Klik) ) en en.....ja, zoveel meer nog,
goh, zei mijn nicht laatst, waar haal je de inspiratie vandaan om elke week te schrijven, tja..........ik dacht, hoe krijg ik een week van het lieve leven in één enkel blogje geschreven?
 Nou, tot volgende week zullen we maar zeggen! Fijne week allemaal.

Hartelijke creatieve groet, Jeannet

25 opmerkingen:

  1. Wat een drukke week. Heerlijk om te lezen. Misschien moet ik dat boek ook maar eens lezen: blauw, porselein en oud, ingrediënten die mij wel aanspreken. Hier op t eiland volop sneeuwklokjes. Een prachtig gezicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Piep heerlijk blogje, het mooie Delft.. mmm., en de lekkere lunch en wolletjes en sterretjes en bloemetjes.. het bruist.. zou het toch de lente zijn.. fijne week
    Knuf knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Delft is leuk. Volgend uitstapje naar Leiden?
    Heeft ook een heel mooie wolletjeswinkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie foto's van Delft ! Al weer een hele tijd geleden dat ik daar was.
    Mooie sterrenblokken !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw! Bloeit de prunus nu al bij jullie?
    Heb binnen wel bloeiende forsythia takken staan maar buiten nog niet in bloei.
    Als je goed kijkt zie je overal wel mooie plaatjes maar de stad Rotterdam trekt me niet zo aan.
    Druk weekje had je en mooie wol heb je gekocht. Nu lekker aan de slag.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Delft is inderdaad heel mooi ook een van onze favoriete Nederlandse stadjes. altijd iets te zien, wat te beleven. Ik kon er ooit twee reigers fotograferen in de binnenstad...? en dan moet je daar eens komen als het brocante markt is... zalig groetjes Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het past precies hoor, een week in een blogje! Heerlijk dat Delft, stad van mijn jeugd en nog kom ik er graag!
    En Schipluiden... de eigenaren komen al jaren bij ons op vakantie met de boot en hebben ons al vaak uitgenodigd, moeten we nu toch maar eens doen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je bent weer heerlijk op pad geweest en ondertussen wordt er ook nog geknipt en gebreid. Heerlijk erover gelezen. Dank je weer voor je fijne blog. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk het is weer maandag.
    Ja we hebben even aan het voorjaar mogen snuffelen. Maar vandaag is het somber en nat hier in het hoge noorden.
    Je sterren zijn prachtig.
    Fijne week gewenst...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En vandaag lijkt de lente al weer heel ver weg... Maar het komt vast wel goed met meer mooie dagen. Jij hebt in ieder geval een voorproefje gehad, met de leuke uitjes naar Delft en Zeeland. Delft is niet eens zo ver weg, en ik kom er nooit... raar eigenllijk, als ik zo jouw schitterende foto's zie.
    Je sterretjes zijn trouwens al net zo schitterend, met de uniforme middenblokjes.
    Een fijne week gewenst (het is weer om sokken te breien, en dan ga ik, serieus waar, mijn boek "Rode sneeuw in december" van SImone v,d, Vlugt uitlezen) en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk dat we even mee mochten naar Delft. Lang geleden dat ik daar was, maar je foto's brengen je meteen in de 'Delftsfeer'. Bij het uitzoeken van mijn ouders 'spullen' kwam ik ook wat Delftsblauw tegen, en jouw blogje sluit daar leuk bij aan. Die sokken komen vast helemaal goed, en je sterretjes... ah... nú al mooi!
    Hier staan de sneeuwklokjes ook te wiebelen in de wind. Heerlijke voorbode altijd van de lente.
    Fijne week, Jeannet
    (Oh ja... mijn nog altijd geliefd Rotterdam heeft ook andere plekjes dan die lelijke hoge gebouwen hoor...) ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh heerlijk maandag morgen blog en koffie
    Ik geniet er zo van prachtige foto.s heb je gemaakt .en ik geniet van prunus en sneeuwklokjes.
    Jou sterren zijn geweldig maar dat patroon voor je sokken geweldig.. koop hy en dan acryl wol of katoen ?
    Ziet er zo leuk uit wil het ook wel graag proberen .
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn om even met je mee te reizen. Delft, het ziet er prachtig uit en zo te lezen was het genieten geblazen.
    Stoer dat je eerst alles snijdt voor een quilt. Dat doe ik liever niet zo (heb er al eens blaren van gekregen om alles in een keer te snijden...;(), ik maak een bak met de stoffen die ik voor een project kies en kan dan per blok of een paar blokken de stoffen kiezen. Maar jouw voordeel is dat je het nu zo kunt pakken en fijn van die leuke sterren kan maken. het ziet er al mooi uit,
    groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snij het per rand Conny, want ik gebruik zoveel verschillende stoffen dat ik dan te veel in een bak heb liggen....en ik werk aan verschillende quilts tegelijk, dus de stof moet ook niet op zijn :)

      Verwijderen
  14. Nog nooit geweest Delft moet ik echt gaan doen. Leuke winkels ook nog. Heerlijke foto's van de lente die nu weer een beetje over is. Hier is het erg nat.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die mooie bloeiende boom.... dat is toch wel een oude foto? Heb nog nergens ook maar iets zien bloeien, behalve sneeuwklokjes, en die geeltjes van foto één.
    Delft.... daar ben ik nog nooit geweest, maar het ziet er prachtig uit.
    De sterrenblokken zijn prachtig! Dat middenblokje geeft inderdaad rust.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk om je blogspot weer te lezen. Delft ooit geweest toen mijn jongens klein waren, met vaders en zoons toen het oorlogstijd museum bezocht en door Delft gewandeld. Weer eens over doen denken ik als ik dit weer ziet...........Fijne week.......liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gezellig wat was het weer fijn om te lezen en dan die mooie foto's. Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gezellige week heb je gehad! Leuk, zo'n uitstapje naar Delft.
    Dan wens ik je nogmaals een heel fijne week toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat is het iedere week toch genieten Jeannet,je verhalen en foto's.Delft is inderdaad geweldig!En de wol winkel ook. Kom er heel graag ook al is het vanuit Helmond wat verder reizen. Bedankt voor je geweldige blog. Blijf maar doorgaan.
    Groeten Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nederland heeft zoveel van die mooie plekjes, je hoeft niet heel ver te reizen om het vele moois te zien. Toevallig ben ik bezig in het boek van Simone van der Vlugt. Zo een beetje op de helft. Een heerlijk boek waarin ik graag verder lees. Dat lapjes kopen blijft ook een heerlijke hobby......ik heb mezelf vorige week ook maar weer eens verwend. Mascha was bij Karen met haar winkeltje en haar lapjes zijn wel heel erg mooi.
    Hier schijnt het zonnetje nu heerlijk, maar als de weerman gelijk krijgt wordt het van de week herfstachtig. Dus vandaag maar lekker genieten van het lentegevoel.
    Fijne week.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een blije post Jeannet, het spat er van af dat je genoten hebt! En wij dus met jou :) En ja, Delft kan ik beamen, dat blijft genieten daar. Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk blog en voor mij een heel bekend stadje Delft. Heb er gewoond tijdens onze studententijd en 2 van onze koters zijn er geboren....al heel veel jaar geleden.Leuk om dan weer even op je blog tegen te komen.
    Vrolijke groetjes Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig die akonietjes! Die heb ik niet in de tuin. Toch eens wat bolletjes daarvan planten in de herfst. Oei, nu heb ik het al weer over de herfst en de lente en zomer moeten nog komen. Het lijkt nu anders ook wel herfst met al die regen en stormachtige wind.
    Leuke lapjes heb je weer gescoord bij Marcha. Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. With living in Iowa and reading your post, Jeannet ---it's almost like being with you as my personal guide, thank you!! As always so interesting and inspiring. Beautiful quilt projects. Looks like a yummy lunch you have pictured too❤! Hug's, Carolyn

    P.S Beautiful flowers popping up.😊

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.