Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 27 maart 2017

Plezier van de geur van Gier

En weer werden we verblijd met een aantal heuse lentedagen! Wat is dat toch genieten, en waar ik ook zo van geniet, en ik vraag me af of dat voor meer mensen geld, is Gier, want de Geur van Gier geeft mij plezier! Dan weet ik zeker dat de lente voor de deur staat,
Gijs en Jans kondigen het altijd al vroeg aan, die zie ik nu gelukkig trouwens niet meer, Jans zit natuurlijk inmiddels op eieren en Gijs houd de wacht, houden zo.....
Maar over die geur van Gier,  dat is plattelandssentiment en jeugdherinneringen, Dan moet ik altijd aan mijn moeder denken die mopperde over die lucht die overal in trok,en snel de ramen dicht deed, ja hoor, of dat hielp, maar mijn hart maakt altijd een sprongetje als ik de gierwagens en de tractoren zie rijden door de polders.Ik fiets er graag voor om.
Ik weet ook weer dat het lente is als de mannen hier de vlag weer in top gehesen hebben, en het campingseizoen is begonnen.
Er zijn al weer bollen uitgebloeid, sneeuwklokjes zijn stilletje opgegaan in het groen, evenals de winterakonietjes,krokussen hebben ook hun beste tijd gehad, althans hier wel, er zijn er nog een paar, maar er komen weer andere bloemen op, de sleutelbloem.
En het wilgenkatje, eerst zwart, maar dan nu in volle bloei, ongelofelijk hoe mooi zo,n klein fijn bloeiend takje kan zijn.
De zonnebloemen die we vorige week gezaaid hadden in een bakje komen al op, dat gaat echt hard, een belofte voor de zomer straks, nu nog een plekje om ze te planten.....grond genoeg hier, maar een mooi kaal plekje waar ze niet omwaaien of overwoekerd worden, mwah
Er is een stel pimpelmezen die het vogelhuisje aan de veranda hebben uitgekozen tot hun toekomstig "home"leuk om dat te mogen volgen, wees welkom in de herberg denk ik dan maar, ze moeten nog wel even wennen dat wij er ook wonen.En ja, het geluk is volgens de krant nog steeds heel gewoon voor de meeste Nederlanders, zou kunnen,
Ik vraag me altijd wel af hoe ze aan zulke conclusies komen, er stond bij dat het "niet gelukkig zijn" te maken had met gezondheid, relatieperikelen en financiële problemen, daar kan ik me iets bij voorstellen, dat raakt je in de basiswaarden van het leven, en volgens mij zijn er best heel veel mensen die één of meer van deze dingen overkomt,  Geluk kent vele vormen en facetten en wat vandaag is kan morgen over zijn, en andersom.
Geluk is voor mij het hebben van vrienden, lieve lange dierbare vriendschappen, ik kreeg van de week deze kaart in de bus van een vriendin, geweldig toch? met draadjes gemaakt en dan zo de sfeer kunnen treffen, dat is echt kunst.
Er was een stamppotbuffet met andere vrienden van een eiland verder, en er is iets heel erg moois geknutseld met knutselvriendin uit het dorp, een paaskransje, helemaal blij mee dat het weer zo goed gelukt is!
En gelijk nog even een mooie voorjaarstoef gebonden, zo gedaan, lang plezier van omdat hij indroogt.Als ik geen quiltster, maatsch. werkster of schaapherder wilde zijn, dan was het beslist, bloemist!
Via het FB werd ik weer herinnerd aan een oud, héél oud klein projectje, tis weer uit "de doos" gehaald en wordt op dit moment nieuw leven ingeblazen.
De lente barst los in al zijn facetten, heel de week lenteweer voorspeld, zoonlief derde toetsweek, staat synoniem voor gezellig veel thuis, de tijd is een uur vooruit, we kunnen er weer langer van genieten, dus ik zou zeggen, DOEN!

Hartelijke creatieve quiltgroetjes, Jeannet.

18 opmerkingen:

  1. Wat een wakker blogje heb je weer geschreven.
    Zelf heb ik normaal geen last van het verzetten van de klok maar vandaag......
    Zit hier als een duf konijn achter de computer.
    Ga gauw aan de slag en probeer wakker te worden en zo meteen zelf ook een blogje te schrijven. Toestweek begint hier vrijdag.
    Fijne week gewenst met heel veel gier en zon...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat van die gier en lente herken ik, voor mij was dat ook zo in die 15 jaar dat we op de buiten woonden. Nu midden in de stad ligt er gelukkig een fruitbomenpark recht tegenover me en de bloesems verraden de lente ;)
    Heel fijne nieuwe week x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Piep
    Hier rijden ze ook op en aan de tractors , wat een heerlijk zonnig voorjaarsblogje ..
    Fijne week knuf knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja die gierlucht roept bij mij ook herinneringen op, mijn vader had een transportbedrijf en in de wintermaanden gingen de giertanks op de vrachtwagens om het gier bij de tuinders in de kassen te spuiten voor een goede groei van het product het komende seizoen. De mannen droegen dan overals die door mijn moeder gewassen werden, of als ze niet heel erg vuil waren werden ze over dat beroemde wasrekje bij de kachel gedroogd. Dan rook ons hele huis naar de gier. Dat is een gezonde lucht, zei mijn vader dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier wordt ook gegierd, en ik kan helemaal met je moeder meevoelen. Gier is geen geur, maar stank, zei een van mijn kinderen vroeger. Maar het mooie weer en het uitbotten van alles, ja, daar word je weer blij van. De deur naar de tuin kan weer open, en er wordt weer meer buiten gedaan. Maar dat úúr he... daar heb ik echt de hele zomer last van. Gelukkig hoef ik niet meer om half zes op voor mijn gezin, dus ik kan het een beetje uitrekken, maar toch... Mijn hoofd is gewoon nog niet geactiveerd om zeven uur, en dat gevoel blijft de hele dag hangen. Er gaan steeds meer stemmen op om het af te schaffen, en ik ben vóór!! Wat hebben we toch een hoop moois om ons heen. Mijn overbuurtjes hebben een grote magnolia in de tuin, mag ik helemaal gratis van meegenieten :)
    Fijne week, Jeannet, en voor zoonlief veel succes met de toetsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk dit weertje he, daar word je zo blij van......liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier geen gierlucht, gelukkig niet. Je ruikt wel de lente, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb genoten van je verhaaltjeopmaandag! Wij genieten van de lente in het Friese! Dat projectje....hm....thuis ook maar weer eens opzoeken! In de vergetelheid geraakt. Fijne week vol voorjaar. Groetjes Syl

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ze zijn hier nog niet begonnen met gieren maar verder op wel dus de geur hangt al in de lucht. Lang leve het platteland!
    Zoon veel succes met de toetsen en jij plezier met de vingerhoedjes--staat ook op mijn WIM -lijstje.
    Gezellige voorjaarsdag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I will think of you, dear Jeannet, to encourage myself, the next time when I am grumbling about the not so nice smell of manure and running to close the windows ( which seems not to help anyway!)😄!!
    The easter-bouquets are very lovely!!
    And I am looking forward what will result of the pretty tumbler-blocks!
    Best wishes and have a great week!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je paaskrans is geweldig geworden. Vingerhoedjes ? Mooi om te zien, maar ik maak ze niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lekker hé, die gierlucht, hier doen de boeren het nog rondom het huis, je ruikt het overal!
    Wel je zilver in plastic opbergen, dat wordt namelijk direct zwart!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Genieten van de lente, en ook van dit gezellige blog.
    Platteland hier ook, maar de gier heeft nu een intensere sterke geur dan in vroeger jaren.
    Ben er niet blij mee, sluit meteen alle ramen en de was naar binnen, als buurman boer hier achter zie rijden met het grote matriaal
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ook hier genieten we van de geur van de gier. Ik weet niet beter of deze geur hoort er hier bij. Wat een prachtige voorjaarkrans. Alhoewel ik gek ben op de winter en herfst is het toch ook wel weer fijn dat het lente wordt. Leuk de vingerhoedjes in alle kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nee... de geur van gier geeft hier geen plezier... maar ik herken wel het gevoel van de lente... Leuk je "oude" quilt. En je voorjaarsknutsels zijn ook allebei goed gelukt.... Heerlijk van genieten...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja ik geniet ook met volle teugen! Hier bloeien de hyacinten en die geuren zo héérlijk. Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig je paaskrans op de net zo prachtige blauwe schaal. Ik heb een serviezentic, ben gek op dat mooie oude blauw maar vind mooi rood ook niet te versmaden. Mijn Hans is soms bang dat de kast met serviezen en al een verdieping lager beland......lol.
    Die gierlucht...ik weet niet of ik daar nu zo heel vrolijk van wordt (ook hier wordt er volop gegierd). Maar vanaf nu ga ik er op jouw manier naar kijken/ruiken, met in mijn achterhoofd de beginnende lente.
    Hartelijke groetjes,
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lente is gewoon heerlijk, ook die gierlucht hebben wij hier. Maar daarvoor woon je ook op het platteland. Gezellig blogje weer!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.