Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 23 oktober 2017

Twente

Het is heel veel mensen niet ontgaan, vorige week herfstvakantie, een weekje weg, dat doen we niet zo vaak, met een eigen camping is dat helaas wat moeilijk, daarom des te leuker nu, we waren naar Twente, en Oh, oh, oh.....wat waren de weergoden ons goed gezind!
Het kon niet beter, we zaten in Ootmarsum, in een schattig oud huisje aan de ganzenmarkt, net tegen het centrum aan, dat was dus elke ochtend drie minuten lopen, naar jawel....Bakkerij Schulten ( idd, de broer van......)
Heel bijzonder voor ons, de twee mannen gingen iedere morgen in alle vroegte op weg naar de bakker in dat pittoreske plaatsje Ootmarsum.Ik weet gewoon niet goed waar ik moet beginnen met het beschrijven van dit geweldige stukje Nederland. Er was natuurlijk het uitzonderlijk mooie weer, dat is al de helft van een geslaagde vakantie, en we hadden de fietsen bij ons.
En gefietst hebben we, ein-de-loos gefietst, hele dagen in het zadel, honderden kilometers, wat is het daar ongelofelijk mooi, het was voor ons de vierde keer dat we in Twente waren, en het blijft bekoren.De bossen rondom het Springendal zijn zo mooi, evenals de nabijgelegen watermolens van Bels en Frans die ook nog geopend waren.
Alles daar ademt de sfeer uit van een ver verleden, de Saksische boerderijen, het oude glooiende essen landschap en de rust doen denken aan tijden van weleer, en daar hou ik zo van....Negen jaar geleden voor het laatst, en nog niets veranderd....dat zegt eigenlijk al alles.
Ik ben niet zo van het moderne, gejaagde, en vooral onbegrijpelijk leven van heden ten dagen, hier kon je uren fietsen tussen het afwissende landschap en de fenomenale vergezichten en het glooiende landschap waar (Oost ) Twente zo om bekend staat.
Het ene was nog niet mooier dan het andere, prachtige oude vervallen schuurtjes overal, en dat bracht me weer gelijk op die eerdere gedachte van het verschil tussen verval, mooi oud verval, en verrommeling van een landschap, ofwel, ouwe plastic troep op een erf.
Dat was hier helemaal niet, ik heb geen troep gezien, het was alleen maar mooi oud verval wat de klok sloeg, de tand des tijds was erover heen gegaan, maar op een zo mooie natuurlijke manier, zoals je dat soms bij oude mensen ziet.
De vele agrarische bedrijven die daar nog zijn leken wel naadloos in het landschap geïntegreerd.Het was puur genieten, elke nieuwe dag weer.
Wat ik er ook zo bijzonder aan vind, is dat het geen stukjes zijn die mooi zijn, zoals bij ons, maar dat het een aaneenschakeling van cultuur en natuur is die in elkaar overgaan. Hier heb je ook mooie stukken, zeker, maar ook heel veel verrommeling, dat viel weer des te duidelijker op toen we thuis kwamen.
De vriendelijkheid en het vertrouwen van de mensen was echt opvallend.Staat er een stalletje langs de weg, bordje er bij.....vrijwillige bijdrage....nou ja....hier staat er, bij de mijnheer waar ik druiven haal in Oostvoorne, "niet betaalde druiven smaken niet zo lekker......" Dat bedoel ik nou.
En natuurlijk veel molens, hier in deze streek ook veel watermolens, of je er nou van houd of niet, ze staan op de meest mooie pittoreske plekken, vaak ook nog een restaurantje er bij, manlief kwam dik aan zijn trekken hier......Dit was bij de watermolen van Singraven.
Er was ook nog steeds het befaamde theehuis Dennenoord in Vasse, andere eigenaren, zelfde geweldige taartjes,blijft een trekpleister, en zo kwam je heel veel van dit soort landelijke uitspanningen tegen zomaar midden in het weidse platteland.
Twente heeft absoluut mijn hart gestolen, ik heb best veel van Nederland gezien, en er is heel veel mooi, zeker waar, maar hier, in Oost Twente, zo puur en mooi en eindeloos, vooral dat laatste, kom je zelden tegen, eindeloze weggetjes langs de Duitse grens waar je geen mens tegenkomt, en kom je wel iemand tegen, allemaal zo vriendelijk en gemoedelijk. Zijn wij dat verleerd in het overvolle Westen of was het er gewoon nooit?
Het ene monument na de andere bezienswaardigheid wisselt zich af, ook heel mooi is het Stift bij Weerseloo, met de prachtige 16e eeuwse stifstkerk. De ingetogen,  ware tekst in de folder luid: De stifskerk is oud. Zij bergt de tranen van verdriet en vreugde van velen in de vloer en heeft talloze gebeden opgenomen in de muren. En zo voelt het zeker, ruim 600 jaar oud.Je hoeft er niet gelovig voor te zijn om de woorden in je ziel te voelen neerdalen.
En deze jongeman, tja.....daar zag ik wel enige gelijkenis in met mijn eigen blonde jongeman, die krulletjes komen wel heel erg overeen.We gaan niet meer op onze oude dag in Twente wonen, maar als ik twintig jaar jonger was dan wist ik het wel.Het kan zomaar verkeren dat ik volgende week nog eens over dat Twente schrijf, want waar het hart vol van is....juist ja.....daar loopt de pen van over.....
Ik heb geen wolletje of draadje opgepakt, s,morgens rolde ik vroeg uit bed, aankleden, eten, en de jongeling stond al te trappelen om in de pedalen te gaan, op naar de molens.....die gelukkig voor ons op mooie plekken stonden.
Eenmaal terug gingen we ergens eten, en was ik blij dat ik vroeg naar bed kon, dus dit keer alleen praatjes en plaatjes, en geen draadjes! Is er ook nog nog ander nieuws? Ik had hier gisterenavond de "egeleweeg" en het egeltje weegt nu 407 gram, is dus al 100 gram in twee weken aangekomen, gaat heel goed dus!
Fijne week allemaal weer!

Hartelijke Hollandse groet van Jeannet

23 opmerkingen:

  1. Jouw blogje heet simpel Twente. Er had ook kunnen staan: ode aan Twente. Want dat is jouw verhaal zeker. En je hebt wat mij betreft helemaal gelijk. Wij komen ook dikwijls in Twente en ook al komen we eens op eenzelfde plek, het blijft mooi. De watermolen van Singraven herkende ik ook. Daar in het park hebben wij een keer zo lekker en toch eenvoudig geluncht. Krentenwegge met boter, rauwe ham en oude kaas. Dat was smullen. Soms maak ik het hier thuis ook als lunch. Blijft lekker! Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig dat jullie zo genoten hebben én mooi weer hadden! Heerlijk beschreven, zie het zo weer voor me. Heb er ook goede herinneringen aan. Dank je wel Jeannet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat hebben jullie het getroffen... Mooi weer en zoveel moois om je heen. En je hebt helemaal gelijk: Mooi oud is mooi. De beschrijving over de stiftkerk is ook een nadenkertje. Ook in de prachtigste omgeving gaan vreugde en verdriet hand in hand.
    Fijne week, Jeannet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Jeannet , ik had je zo tegen kunnen komen in ons mooie twente. Het is hier ook prachtig. Maar de zee is ook mooi, geeft altijd vakantiegevoel. Prachtige foto's heb je gemaakt. IK wens je een goede week . Groeten Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt vakantie!
    Wat is het daar mooi.
    Hier is de vakantie vandaag begonnen.
    De wind giert om het huis maar het is droog.
    Jij weer wennen aan het gewone leven, wij doen een weekje kalm aan...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo zie je maar weer. Een vakantie in Nederland kan echt heel mooi zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gezellig begonnen mijn maandag met een wandeling (waarbij velen gedag zeiden!) en dan thuisgekomen jouw logje gelezen, wat een fijn begin van de week! Prachtige foto's laat je zien en ik zou daar ook wel willen wonen, wat een rust en ruimte! Geniet lekker na, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben het helemaal met je eens. Wij mogen volgende week maandag weer die kant op. Het is onze favoriete vakantieregio.
    Wat fijn dat jullie zo genoten hebben.en inderdaad het weer was top.
    Zo fijn dat je er weer bent op maandag jeannet.
    Groet, Joke W.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het was een heerlijk weerzien met een stukje Nederland, waar wij flink wat vakanties hebben doorgebracht, en zelfs onze huwelijksreis. Het is alweer een tijd geleden, dat ik er voor het laatst was, maar het lijkt niets veranderd. Gewoon zo anders als in dit gedeelte van het land; je laat het meer dan mooi zien in je foto's. En wat fijn, dat het dankzij de goede zorgen zo voorspoedig gaat met het egelkind.
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Piep bedankt dat ik achterop jouw fiets kon meid, zo mooi!!

    Heerlijke vakantie!!
    Fijne week
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een bof hadden jullie in de vakantie. Nu heerlijk nagenieten en de tekst over de kerk is iets om te onthouden.
    Hier nu herfstvakantie en het is grijs maar voor het raam bloeit de winterjasmijn met z'n gele bloemetjes.
    Gezellige week
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijn dat jullie zo genoten hebben in Oost Twente. het is daar inderdaad erg mooi en rustig maar West Twente is ook mooi. op de grens met Salland loopt de rivier de Regge en daar is het ook schitterend om te fietsen. En op de Sallandse Heuvelrug en in de bossen rond Ommen kun je heerlijk wandelen. En bovendien zijn er in die buurt nog veel (werkende0 molens. Leuk voor je zoon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat beaam ik meteen, de Sallandse heuvelrug, geweldig, zijn we een paar jaar geleden geweest, bij Holten.

      Verwijderen
  13. Heerlijk daar zeg. Al dat oude en die rust daar houd ik ook zo van zeg. Je hebt weer gehad wat je toekomt hoor, geweldig toch. Je hebt Twente weer prachtig beschreven zeg, met mooie plaatjes erbij. Lekker nagenieten zo...........liefs.CONNY

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha, je was in Twente, ook mijn favoriete landstreek, ik heb veel bekende plekjes langs zien komen in je prachtige fotoserie. Jullie hebben je "batterijen" weer heerlijk op kunnen laden. Het Twentse landschap inspireert altijd enorm hé. Zo te zien is er ook goed voor de "veestapel" gezorgd.... groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijk verhaal over Twente, ik heb genoten en veel herkend. Ben er ook regelmatig geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi dat Twente, wij genieten er ook altijd zo! Wat hebben jullie veel gezien en vooral gefietst!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat zul je hebben genoten. Ik geniet mee van je foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. OH puur genieten!!!
    wat is het daar toch mooi...wij zijn er heel veel jaren terug geweest en ik weet precies wat je bedoelt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja Nederland is inderdaad mooi, wij fietsen er ook wel eens.En mijn zusje woont in Almelo dus als wij die kant opgaan gaan vaak de fietsen mee. Geniet weer van je blogjes.Gr rita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat fijn dat jullie zo genoten hebben in ons mooie Twente!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.