Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

woensdag 8 augustus 2018

Na de pruimentijd en een Koninklijk bericht.........

Daar sloot ik mijn laatste blogje mee af, tot in de pruimentijd of iets ervoor of erna. Nou, de pruimen zijn inmiddels weer te verkrijgen, of ze sappig zijn na zo,n hete zomer, betwijfel ik een beetje, maar we doen het er mee.
Ik heb ong. een week geleden een leuk bericht gehad via de mail van de KB, de Koninklijke Bibliotheek, over mijn weblog, ze willen mijn weblog gaan archiveren, om deze te bewaren voor toekomstig onderzoek en als naslagwerk.Wow, dat is best een bijzonder verhaal.
Maar wat houd zoiets nou eigenlijk in? Nou de KB houd zich o.a.bezig met archivering van allerlei websites en ook blogs, kort gezegd digitale media, om die te bewaren voor later voor als we niet meer weten wat een website en een blog is.Het idee erachter is dat je met een website, of een blog, digitaal een beeld neerzet van hoe de wereld, het leven, de cultuur, er momenteel uit ziet, in deze tijd, en de manier waarop je dat deelt met de buitenwereld.En in dit geval dus nav handwerken.
Websites bevatten vaak waardevolle informatie die niet analoog verschijnt, om het met de woorden van de KB te zeggen, en daarom zijn websites als "digitaal erfgoed" het behouden waard, en dat is internationaal erkend in het "Unesco Charter on the Preservation of the digital Heritage uit 2003"
Nou ja, dat is natuurlijk een mondvol en als ik dat dan weer lees vind ik het best leuk om daar voor geselecteerd te zijn, maar er zijn talloze websites die ook net zoveel of net weer andere informatie bevatten, maar die niet opgemerkt worden.Dus nee, ik loop niet opeens naast mijn schoenen.
Het is natuurlijk wel speciaal, over 100 jaar kan je dan kijken naar mijn blog, en je ziet dat zoonlief examen heeft gedaan, en dat er een vlag en een tas buiten hangen, examen....huh, wat was dat toen ook al weer? Dan zijn er vast hele andere manieren en methoden en gebruiken om een examen te doen. Enne....zijn er dan bv nog wel molens?
Het is een beeld wat je neerzet, in mijn  geval, van de omgeving , van je huis, het interieur, het landschap, de natuur, de planten die in deze tijd in de mode zijn, het welbekende pannekoekenplantje, en de manier waarop mensen nu in het leven staan.
Bijvoorbeeld de manier waarop er heden ten dagen,in 2018  het graan van het land gehaald wordt, dat zal over 100 jaar er vast totaal anders uit zien. En natuurlijk zijn er beelden genoeg die dit laten zien, maar ook digitaal is het belangrijk dat dit behouden blijft.
Hoe werd die informatie gedeeld, vooral dat is een belangrijk item voor de KB, Blogs zijn al best een beetje "uit". De digitale wereld wordt razendsnel ingehaald door allerlei andere vormen.
We breien nu weer ( zien jullie hem steeds langer worden) en we quilten, met de hand en met de naaimachine, huh...naaimachine.....zullen ze misschien 100 jaar verder denken, hoe mocht dat dan wel niet gaan, met een voetpedaal, misschien gaat het over 100 jaar wel met een afstandsbediening, kom je thuis, ligt de quilt klaar
en we bakken taarten en maken salades en poffertjes, dat zijn dingen die op dit moment "gewoon, gewoon" zijn.
Het is dus leuk dat de KB dit soort dingen voor het nageslacht bewaard.Het is een stukje webinair erfgoed.De blog van Martine (Klik) is ook geselecteerd, dik verdiend dacht ik zo ;)
We zijn een tijdje terug naar de kunsthal geweest, tentoonstelling Victor en Rolf, superleuk, gaan we ( nou ja we) dat over 100 of meer jaar ook nog zo beleven? Dit is overigens de trouwjurk van prinses Mabel.Trouwens wel een aanrader om nog te gaan kijken, duurt nog tot 30 september in de Kunsthal in Rotterdam.
Enfin, ik heb er toch ook wel even over na moeten denken, maar goed, zoals iemand anders al op merkte, als je blogt, dan ben je al een beetje van de hele wereld, en je let al op wat je wel en niet wil delen, het leven, althans mijn leven, is niet zo spannend en misschien juist daarom leuk voor anderen om mee te lezen, dat het gewone ook goed en zelfs bijzonder kan zijn.
Ik vind het nog steeds leuk om na tien ( ja echt, zo lang blog ik dus al) jaar bloggen stukjes te schrijven, beeldend te schrijven over de gewone dingen des levens, mooie foto,s te plaatsen van mooie echte pure dingen, inspiratie te delen, dus; Wie wil. leest weer mee, wie niet wil, ook goed, zoveel mensen, zoveel wensen.Dat maakt het leven ook boeiend.
Enne, als ik in Den Haaag kom, en daar kom ik niet zo vaak, beter gezegd nooit, wip ik nu wel een keer even binnen bij de KB. Voor nu ben ik erg blij dat ik de oranje lampionnetjes weer zie hangen, dat kondigt mijn favoriete jaargetijde aan, de HERFST! Het kan me niet snel genoeg gaan.

Hartelijke creatieve groet, Jeannet.

37 opmerkingen:

  1. Leuk hoor! En toch wel een hele eer.
    Houd in dat er heel veel lezers jou blogje waarderen en je er wellicht nog veel meer lezers bij krijgt.
    Nog meer mensen die op zondagavond verlangen naar de maandagochtend...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Piep wat fijn voor je meid, en vooral dat je het relativeren kan.. want zoals je zegt., wie gaat wat nog weten/kunnen uit ons dagelijks leven.. over 100 jaar?

    1ding vind in spijtig, dat de koning geen
    “orde van de lapjesvrouw” in het leven roept, en dat er dan (handgequiite lintjes worden uitgereikt.
    Grapje:)

    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met je "onderscheiding"Het is toch een hele eer om toegelaten te worden tot deze orde. Ik geniet elke week weer van je foto's en belevenissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een eer,maar toch leuk om steeds weer je blogjes te lezen,ik geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met deze onderscheiding!
    Ik denk zomaar dat ze over 100 jaar nog wat van 'ons bloggers' kunnen leren;)


    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jaa er is weer een blogje en wat voor één.
    Gefeliciteerd met deze onderscheiding he hebt het verdiend wilde dat ik jouw schrijftalent had ik geniet er van.
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd Jeannet, jou gewone blogs volgens jou zijn schitterend om te lezen hoor. Over al de dingen in ons leven van nu kun je mooi vertellen hoor.
    Ga vooral zo door.............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk dat je ook uitverkoren bent om voort te leven in de bloggeschiedenis. Jouw blog geeft een heel mooie inkijk in het dagelijks leven van een quilter/cq moderne plattelandsvrouwe. Heel erg gefeliciteerd!
    Groetjes Tilly

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor wat betreft joiw blog, vind ik het dik verdiend, dat je in dat archief van de KB wordt opgenomen.. Juist omdat je elke week weer een beeld schetst van de alledaagse bijzonderheden, en het handwerken daar in verweeft, het bovendien voorziet van heerlijk leesbare tekst en prachtige foto's. Gefeliciteerd daarmee! En natuurlijk hoop ik er nog lang van mee te genieten.
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoera! Dankzij de KB blijft jouw blog bestaan en heb je geen twijfels meer over wel/niet doorgaan. En ongetwijfeld komen er weer zure antwoorden als reactie op dit blogje omdat ze de zon niet in het water kunnen zien schijnen bij een ander/bij jou dus.
    Lekker nagenieten van dit bericht en vast weer met gebak van de bakker!?
    Gezellige dag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoge bomen vangen nou eenmaal veel wind Truus, het is de kunst om je daar niets van aan te trekken en het van je af te laten glijden ;) en goed idee dat gebak! Ga ik even regelen, het leven is een feestje maar je moet wel zelf de slingers ophangen ( of het gebak halen in dit geval, hahahaha)

      Verwijderen
    2. Was het weer tompouce of deze keer iets anders? De slingers hangen nog even??
      Slaap lekker ....

      Verwijderen
  11. Gefeliciteerd. Je hebt een gezellige blog om te lezen, dus erg leuk dat ze je blog gaan archiveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een mooie aanleiding voor je om weer een blogje te schrijven. Gefeliciteerd dat jouw schrijfsels worden opgenomen in De Koninklijke Bibliotheek. En met jou nog een paar andere blogs. Van Martine, zoals je al schreef en ook van Jeanny's merklapperie en van Supergoofquilts weet ik. Goed dat ze dat doen bij De KB. Geeft inderdaad inzicht op een andere wijze van een tijdsbeeld.
    En vanaf nu weer een wekelijks blogje? Gezellig! Fijne week🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou ik ben benieuwd of dit ook echt gaat gebeuren er zijn nu zoveel van deze berichtjes in de wereld dat ik het idee krijg dat jullie in de maling genomen worden.
    Zou het toch even navragen bij dez instantie .

    Gr Eva.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is toch echt waar hoor Eva, ik heb contact gehad met de conservator van het KB die over deze zaken gaat.

      Verwijderen
  14. Gefeliciteerd Jeannet, je verdient het met je mooie verhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gefeliciteerd Jeannet. Leuk dat ons nageslacht over 100 jaar nog kan zien hoe het hier in het Hollandse toegaat.
    Weet niet of er iemand al heeft nagevraagd of het wel klopt, want veel mensen hebben dat bericht gekregen en ik ben zelf altijd bang dat sommige berichten je ergens op laten klikken waar je niet wilt komen.
    Maar we gaan er maar van uit dat het echt is en dat je voor altijd blijft doorbloggen :-)
    De taart is vast al op....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het nog maar van een stuk of vijf gehoord, maar het is toch echt wel een serieus bericht hoor, de namen van de diegenen die dit oppakken binnen de KB staan eronder en ik heb mailcontact gehad over het hoe of wat etc.

      Verwijderen
    2. Nou, dat is fijn. Ik krijg zo vaak nepmails dat ik zulke dingen altijd betwijfel. Maar gelukkig blijf jij levenslang bewaard :-)
      Ik heb het al van 6 quilters gehoord, maar ik ken er natuurlijk maar een beperkt aantal. Ze zullen ook wel andere blogs doen, niet alleen quilters.
      Onze kinds kinderen krijgen het nog druk :-)

      Verwijderen
  16. Gefeliciteerd Jeannet. Ieder krijgt wat haar toekomt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gefeliciteerd.
    Ik lees graag je blogpost.
    Meestal op de telefoon zo tussen door.
    Reageren blijft er vel bij.
    Het is een geweldig blog met veel informatie prachtig handwerken en foto´s
    En het is zeker verdiend. en we zullen iedere week zeker mooie post lezen en zien.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gefeliciteerd Jeannet, dik verdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hallo jeannet,
    dit heb je meer dan verdiend ,je blog geeft een goed idee van het leven op dit moment in al zijn facetten ,dus geniet er van en onderga het proces met een glimlach ,groet gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi jeannet, nou, ze zijn bij die koninklijke bibliotheek goed wakker, want jouw blog verdient dit heel dik! Proficiat meid! We kunnen nu vast uitkijken naar nog heel veel gezellige, mooie, ontroerende, informatieve en vooral heerlijke blogs! Groet van Mar

    BeantwoordenVerwijderen
  21. OH wat leuk!!! Super verdiend..ik vind jouw blogbericht zo mooi en gezellig...
    Gefeliciteerd hoor!!!
    ps ...blij dat je vakantiestop weer voorbij is...dat er weer iedere week berichtjes komen...kijk ik naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geweldig Jeannet dat je blogs blijven bestaan in de KB. Proficiat! Ik lees je blog al heel lang. Geweldig.
    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Superleuk, gefeliciteerd!! Jammer eigenlijk dat ik het over 100 jaar het verschil niet kan zien...zou ik best leuk vinden ;);) Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Gefeliciteerd Jeanet, want ja het is inderdaad best een beetje een 'eer' en daar mag je ook best trots op zijn, toch? Niet van dat bescheidene hoor! Wat zien je snijbonen er smakelijk uit trouwens, krijg spontaan zin om die te eten vanavond (maar we hebben al sperziebonen in huis...) De oranje lampion (én de vette regenbui buiten) doet mij ook zachtjes juichen... de nazomer, de herfst, YESSSS!!! Lieve groeten uit kletsnat (eindelijk!) Middelburg.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh, how lovely to read a blog-post from you again, Jeannet!
    And congratulations to the selection from the Koninklijke Bibliotheek!! 👏👏👏👌💐

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat leuk om dit te lezen Jeannet. Bijzonder joh. Leuk dat jouw gezellige blog bewaart gaat worden. Gefeliciteerd daarmee. Groet uit Frankrijk

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Allerhartelijkst Gefeliciteerd Jeannet! Leuk dat mijn favoriete blog geselecteerd is voor behoud tot in de eeuwen der eeuwen.
    Dank voor dit leesplezier, Coco

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Leuk voor je Jeannet, dat je blog ook geselecteerd is. Goed ook dat je even gecheckt hebt, of het echt is. Ik had ook zo’n mail gekregen, maar al als spam weggegooid.
    Terecht wat je zegt over niet naast de schoenen gaan lopen, maar leuk en eervol is het wel, toch?
    Groetjes, Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Even een test bericht om te zien of je deze reactie in je postvak ontvangt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas Carin......ondanks de belofte van Blogger dus niet.....:(

      Verwijderen
  30. Hoi Jeannet, weer een super blogje! En heel leuk dat ze jouw blog gaan bewaren voor het nageslacht! Groetjes uit Tilburg

    BeantwoordenVerwijderen
  31. I really appreciate your professional approach.These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.

    ดูหนังออนไลน์

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.