Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

zaterdag 17 juli 2010

Kerstmis en het kuikentje....

Hier was ik van plan om mee te gaan beginnen, van plan ja...... ik heb een paar deeltjes geappliceerd, en al heel snel kwam ik er achter dat dit het niet gaat worden voor me, ik vind hem mooi, zeker wel, maar voor mij te priegelig, en ook te veel in één kleur, ik hou gewoon meer van folk art en antiekerige dingen en vooral van kleuren in een quilt, dat mis ik hier allemaal, een mens laat zich wel eens meedrijven op de waan van al het moois wat overal steeds langs komt, maar je moet natuurlijk wel je eigen stijl en pad blijven volgen...dus.............

Hier de ontknoping van mijn nieuwe project!Nieuw patroon van Jan Patek. Ik zag gelijk in een flits waar ik mijn mooie wolletjes die ik ooit gekocht heb bij Petra Prins voor kon gebruiken!

Ik had het patroon ergens gezien in een webwinkel in Amerika en was er meteen weg van, het is geen grote quilt, de maat is ong. 1 meter bij 90 cm, dus net mooi. Wel applicatiewerk maar niet van dat priegelige. Alleen: jullie zullen het niet geloven, maar ik heb dus ernstig last van
dys-asymetrie.......dat wil zeggen dat ik er niets van snap hoe je de patroontjes in spiegelbeeld op de stof krijgt, niet helemaal handig bij applicatiewerk.....Ik heb dus ook de hele quilt twee keer geknipt tot nu toe. Ik werk met fraserpapier, en de ene keer moet je het op de waslaag tekenen om het goed te krijgen, de andere keer weer op de achterkant, en hoe ik er ook over nadenk, het mag niet baten, ik snap er echt , echt, hélémaal niets van, ik zie het gewoon niet! De engelen moeten naar elkaar kijken, en de schapen één kant op, het zal allemaal wel.....

Dit blok heb ik af gemaakt van de week, mensen kijken er raar van op dat ik met de zomerhitte al met de kerst bezig ben, maar zeg nou zelf, wat maakt het uit of je nou in de jurk van maria of in de mantel van een herder prikt met je naald of in een hexabloem ?En de gedachte aan kerst werkt ook verkoelend....

Ik heb natuurlijk de quilt nog niet klaar, gewoon eerst de achtergrond helemaal gesneden en de sashings, dan kan je goed zien welke stoffen je wilt gebruiken er bij, ik heb nu nagenoeg alle applicatiedelen geknipt en geregen voor zover nodig op fraserpapier, nu kan ik op mijn gemakje (........?) alles vast gaan zetten op de stof

En toen had ik een oproep voor deze randstof gezet op het PB, ik had er een klein stukje van en vond het helemaal precies er bij passen, en dan een kast vol stoffen hebben, maar net niet deze natuurlijk, gelukkig heb ik van een aardige medequiltster een halve yard kunnen overnemen, ben ik helemaal blij mee.Dit is de hele quilt zoals ik hem heb geknipt en uitgelegd, maar weten jullie nou wie ik mis ?? Jozef! Ik weet niet waar hij is en waarom Jan Patek hem er niet op heeft gezet.......ommetje doen misschien........vergeten ?? Ik zal het haar nog eens vragen.En zien jullie dat de drommedaris de verkeerde kant opkijkt,zout werd ik er van, het is echt geen grapje want ik zie het gewoon helemaal niet, ik laat het zo, als ode aan mijn dys-asemetrie....
En dan het kuiken,Jullie denken vast dat ik hem hier heb ingezet, maar nee dus: hij houd gewoon ook van de quiltstofjes van Bep, gaat hij toch nog op me lijken ! Hij wipte steeds van mijn bureau in het stoffenmandje.Ik heb het er gewoon druk mee, maar goed, hij leeft dus nog wel,hoewel het op het randje is,en wat een werk.....ik kom nergens aan toe, kuiken in mijn nek, kuiken uitlaten, kuiken trachtten te laten eten en drinken, kuiken leren wandelen ( kan hij nog niet goed.....) Ik weet ineens weer hoe het was met een baby, het verschilt echt niet heel veel behalve dat hij een snavel heeft.....

Iedereen een heel fijn en zonnig weekend, het schijnt mooi weer te worden want we worden overspoeld met telefoontjes voor een plaatsje op de camping, en we zitten dus ook helemaal vol.

42 opmerkingen:

  1. Jeannet hij word helemaal prachtig,ik moest even wennen aan het religieuse gehalte,maar nu ik er goed naar kijk word ik er toch weel warm van ,wie weet volg ik je.Je laat wel een enorme inspiratie zien.
    Het kuiken wil toch niet anders dan bij je blijven zo'n gezellig gezelschap verlaat je toch niet,nou ik volg je even niet meer,ik ga het land en computer verlaten,is het des te leuker weer als ik terug kom,groetjes Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een plaatje van een quilt en ik leef met je dys-asymetrie mee. Ik had er nog nooit van gehoord maar je hebt het heel erg duidelijk uitgelegd, hihi.
    Jozef was toch eigenlijk maar bijzaak want Jezus werd toch uit de maagd Maria geboren? Een beetje kort door de bocht, ik weet het. Maar ik vind het inderdaad een prachtig kerstquiltje. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een prachtig quiltje wat je aan het maken bent, mooie kleuren leuke afbeelingen. Het kuiken is idd een handenbindertje maar wel erg lief.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, mij viel ook meteen op dat Jozef er niet bij was. Hij was inderdaad maar bijzaak bij de 'conceptie' van Jezus. En ook in de bijbelverhalen komt hij amper aan bod. Maar aan de andere kant, hij zorgde wel voor Maria toen ze zwanger was en hij de vader niet was. Hij zette haar niet aan de kant. Hij zorgde voor Maria én Jezus na de geboorte. En hij heeft ongetwijfeld een rol gespeeld bij de opvoeding van Jezus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De kleuren die je gebruikt zijn super. Kleurig, maar toch niet schreeuwerig. Ik ben er weg van.
    Het kerstpatroon van Lynette blijft geweldig. Ik zou hem graag willen maken, maar tot nu toe vind ik de patronen redelijk prijzig voor mijn beurs. Misschien vind je ooit nog de moed om hem te maken. Desnoods beetje bij beetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wordt een prachtige kerstquilt, appliqueren helemaal mijn ding en vind jouw kleuren prachtig maar zelf kies ik altijd wat feller ondanks ik val voor b.v. jouw kleurtjes. Groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldig quiltje wordt dat van Jan Patek. Ik heb werk van haar gezien op de blog van Shannon. (Jan stond op de QuiltMarket in Minneapolis) en ik ben er helemaal verliefd op!
    Je kuikentje groeit al lekker, wat een dotje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb ik ook, maar je went eraan en soms kan het geen kwaad als ze de andere kant opkijken ;-))
    Je quiltje wordt erg leuk en de kleuren zijn mooi warm echt kersterig.

    Ach dat lieve kuikentje, ik hoop toch zo dat hij blijft leven.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De quilt van Lynette Anderson vind ik ook prachtig hoor, maar je kan niet alles mooi vinden toch? Je nieuw project is al flink op weg! En heel mooi warm en ja, helemaal Jeannet! Knap dat je alles netjes hebt geappliceerd. Ziet er heel goed uit. Voor een volgende keer, ik trek altijd mijn patroon aan de achterkant (omgekeerd op het raam plakken)over zodat alles gespiegelt is en teken het dan over op de niet glimmende kant van freeser paper. (soms zijn de deeltje in het patroon ook al gespiegelt en hoeft het niet)
    Maar het is nu toch goed gekomen.
    Veel succes met appliceren en binenkort heb je er weer een beauty bij.
    Fijn weeekend en succes met alle drukte.
    Ach, vergeet ik Ukkie helemaal. Kleine knuffel voor het beestje(anders overleefd hij/zij het niet) en geniet maar lekkker van zo'n handenbindertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeannet, misschien helpt het je om het patronenblad met de goede kant tegen het raam te plakken en zo met potlood de lijntjes over te trekken aan de achterkant van het papier. Op deze manier kun je de patronen gespiegeld tekenen.
    http://quiltaart.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wittsErg mooi kerstquiltje, inderdaad wel jammer dat Joseph er niet bij staat.Ik vraag me steeds af hoe vind je nog zoveel tijd met zo`n drukke camping.Gezellig met het kuikentje erbij, hoop maar dat de moeite zich loont. Fijn weekend groetjes van Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nogmaals,Eerste woord is de woordverificatie, snap niet hoe dat zo is meegenomen. Groetjes Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I love your new Christmas quilt! Don't worry that you are working on it now because you will have it ready for Christmas. The little chicken is so cute!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jeanette,
    zoals al gezegd is: tekening tegen het raam houden of op een lichtbak leggen en dan overtrekken! Klaar! Enne, als je een 'probleem' hebt mag je altijd langs komen hoor, zover woon je hier niet vandaan. Dan kan ik je het uitleggen en zie je het meteen voor je. Enne, dat kan met elk patchworkprobleem en hoeft niet mijn eigen ontwerp te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. dat ziet er mooi uit....en je kuiken ..is dat toch lief om te zien.
    wens je een fijn weekend
    en de groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jeannet, je kerstquilt ziet er erg mooi uit, mooie klueren gebruik je. Jammer van je dys-asymetrie dit kost extra werk en ergenis.
    Wat een schatje dat kuikentje, bij ons is het niets geworden, jammer ! !
    Fijn weekend Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is een plaatje. En links of rechts opkijkend of wijzend kost mij ook altijd extra stof. Denk je dat je het snapt is het het net weer niet. Maakt niets uit, die drommedarissen doen toch wat ze zelf willen. Je stof jes zijn weer echte 'Jeanet'stofjes. Weet je ik zit een spelletje te spelen dat op de Noordpool is....zo lekker koel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zal heel leuk worden je kerstquilt al is het er weel eentje zonder Jozef.
    Jammer dat je de andere quilt maar niets vind voor jou.
    Leuk plaatje van het kuikentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. I've enjoyed catching up on your blog. You create the most lovely things. The chicken situation is so great! I would be doign the same thing w/the scarf and water bottle! lol XO

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een leuk quiltje, enne....hij is voor de kerst af hé dat is het voordeel van op tijd beginnen.
    Leuk dat kuikentje maar wel veel werk ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een schatje, je quilt en je kuikentje ;-) Heerlijk verhaal weer. Hier na een buitje voor het stof nu lekker het zonnetje, dus hup gauw in de kleren en mijn quiltkussen gaan maken...groetjes uit Flakkee

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel mooi je kerstquilt! Je bent maar druk met je adoptiekind. Ik hoop dat het bij jullie intussen droog is voor allen die hun tenten bij jullie opslaan en dat jij er niet al te druk mee bent. Hier komt de regen nog met bakken uit de lucht.
    Goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een mooie quilt wordt het, enne je bent niet de enige met dys-asymetrie. Gelukkig heb ik iemand hier in huis wonen die er geen last van heeft ( erg makkelijk). Wat ga je nu met de andere quilt doen? Maak je hem toch af? Wat een dotje je nieuwe baby(lol)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hij wordt prachtig, wat een leuke kleurtjes gebruik je. Die randstof past er heel mooi bij.
    Je kuikentje is ook al zo'n snoepie !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Jammer van je quiltje maar je nieuwe kerstquilt vind ik ook erg mooi en gezellig. Goed nieuws zeg dat het kuikentje het goed doet hopelijk blijft dat zo.
    GroetjesAnneke ^..^

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Je kerstquilt is een beeldje en wat maakt het uit dat die dromedaris wil weglopen? Die is vast op zoek naar Jozef...

    Dat kuikentje ziet er uit om op te eten! Spreekwoordelijk dan, want ik eet geen vlees.
    Fijn weekeinde,
    Tineke Lelieveld

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zonde van je werk van Lynette's kerst quiltje.....heb je niemand die alleen het voor jou moeilijke klusjes hiervan zou willen doen, zodat je toch verder ermee kan....zo eeuwig zonde van dat prachtige patroon en jou stofjes...bv in ruil voor jij iets voor die persoon doen, waar die misschien problemen mee heeft? Of gewoon zonder reden....puur voor de fun....maar voorlopig kun jij er tegen aan met het andere kerstquiltje. Fijn weekeinde

    BeantwoordenVerwijderen
  28. The Christmas applique is beautiful. It is a good time to be working on it so you can get it done before the holiday season.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Lukt het nog om je lapjes schoon te houden met je nieuwe kind of heb je al luiertjes geknipt? ( LOL )
    Ja en met schade en schande leer je aan welke projecten je niet moet beginnen.
    Overkomt mij ook nog wel eens.
    Maar de andere wordt een beauty.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Oohh Jeannet, dit is echt een supergaaf quilt en inderdaad meer iets voor jou dan die andere en volgens mij heeft iedere quiltster/quilter wel eens meegemaakt dat zij/hij ergens aan begint en dat dan blijkt dat het helemaal niet zo leuk is als je in gedachten voor je zag, niet zo leuk om te doen of het wordt anders dan je je had voorgesteld. Ik ben ook wel eens halverwege een project gestopt, heb zelfs wel eens een halve affo in de vuilnisbak gekieperd. Dit laatste vond ik eigenlijk heel erg, maar lang niet zo erg als iedere keer maar weer dat onaffe ding te zien. Soms moeten er rigoreuze maatregelen genomen worden! LOL
    Ik ga wel lekker verder met het door jou verguisde quiltje, heb 2 blokken af en op enkele priegeldingetjes na vind ik het erg leuk om te doen en hij wordt móói, joh!
    Het kuikentje is een snoepie, maar wat een werk dat zorgen voor zo'n beestje, petje af hoor.
    Fijn weekend en sterkte met je dys-asymmetrie (ik heb het ook, leuk dat ik nou weet hoe ik het moet noemen LOL)

    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoera, de eerste daagjes is hij doorgekomen, nu dat komt wel goed met dat kuiken, zoveel liefdevolle verzorging krijgt hij niet eens van de kip! Wat een leuek quilt heb je nu uitgekozen en weet je zeker dat je de kameel zo laat? Gaat dat echt niet kriebelen? We horen het wel, ziet er nu in ieder geval al heel kertserig uit! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Als het jou ding niet is
    Misschien wil iemand anders het wel van je over nemen
    Ik doe daar ook aan mee
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat wordt je kerstquilt mooi! En dat ondanks, of juist dankzij?? je dys-asymetrie. En je ziet, zonder Jozef kan er ook iets moois ontstaan...

    Geweldig hoe druk je kunt zijn met zo'n kuiken. Hou vol hoor (ik sta aan zoonliefs kant).

    Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een mooie kerstquilt ben je aan het maken zeg! Het quiltje dat het niet is voor je vind ik ook best een lieffie, maar het allerliefste dat ik zie is toch dat kuikentje. Ik kan daar helemaal van smelten van zo'n klein piepding.

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ageeth Dorsman17 juli 2010 om 20:10

    Wat een mooie quilt wordt het, Jeannet! Prachtige
    kleuren en dan die wolletjes, heel lekker! Alleen...
    die dromedaris zou ik toch maar omdraaien, anders
    blijft dit je misschien altijd een beetje irriteren?
    Met quilten ben ik een absolute beginner, maar van
    appliceren weet ik wel een beetje, dus als je wilt,
    kan ik je wel een keer voordoen hoe je het altijd
    symmetrisch erop kan krijgen en zonder dat
    gefreubel met freezerpaper. Wel jammer van de
    Scandinavian Christmas quilt, die vond ik juist ook
    zo prachtig!
    Ben heel bli, dat het kuikentje nog in leven is en hoop van harte, dat het een grote, sterke kip wordt.
    Groetjes, Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat een mooie quilt wordt dat, zeg, ook helemaal mijn kleuren! Ik zie dat er al aan je uitgelegd is hoe je het het beste kunt doen, zonder de mist in te gaan. Ik heb eens door een lerares uit horen leggen, dat het door je hersenhelften komt, dat je dat kunt of niet. Het is nooit helemaal aan te leren.
    Mijn kleindochters hebben vandaag het kuikenverhaal gehoord en alle foto's uitvoerig bekeken. Ze waren erg blij dat het nogleeft, maar konden maar niet begrijpen, dat de kip niet voor haar kuiken wilde zorgen. Ja... ze zij vier en ze, daar moeten ze nog wat groter voor worden.
    Groetjes, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Heb even alle reacties gelezen en inmiddels ben je afgestudeerd patroontekenaar!!! Ik kom wel les bij je volgen hihi! Meis, de quilt ziet er superuit, wat ben je toch al weer ver!! Verkoelend werkje zeker, gedachten op Kerst, winter, mooie vlokjes hihi! Blijft Beest wel van Ukkepuk af? Dit lust dat kuikentje wel denk ik, moet er niet aan denken ach gossies toch! Veel prikplezier aan het kerstverhaal! Liefs, Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Nou Jeannet je bent een superkuikenmama hoor...hij/zij ziet er toch mooi uit...en door op de mooie stofjes te gaan zitten bewijst kuiken toch ook smaak?? En je Kerstquiltje wordt een schatje...en ik vind het wel iets hebben je ongewilde eigen draai eraan..JP heeft Jozef vergeten dus who cares??..
    het word weer een geweldig quiltje...
    groetjes Francien.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Jammer dat de quilt van Lynette achteraf wat "tegenvalt", maar je kunt inderdaad niet alles leuk vinden. Je nieuwe quilt wordt in ieder geval wel helemaal geweldig. Ik zit zelf ook nog wel eens te prutsen en puzzelen hoe ik de patroondelen goed uitgeknipt krijg, zonder dat ze verkeerd terecht komen. Maar goed: we kunnen ook niet overal goed in zijn, we hebben weer heel andere kwaliteiten ^_^

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ach ja, smaken verschillen toch?
    Jouw kerstquilt wordt ook een schatje. Geweldig toch, Maria als BOM moeder.
    Veel plezier er verder mee en succes met jullie allerschattigste kuikentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wat word dat een mooie Kerstquilt,ik wacht zelf op het patroon dat ik besteld heb bij de Fat Quarter Shop.Hoop dat het bij de bestelling erbij is want gisteren stond het niet meer op de site.Die andere is ook heel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Your blog and all you made is so beautiful.... Sorry for my bad english...
    Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.