Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

vrijdag 2 oktober 2015

Herfst(spinnen)

Het zal niemand ontgaan zijn, herfst, het is mijn favoriete seizoen, ik kom er niet over uitgepraat, dat komt ook door de kleuren denk ik, die goudgele, oud roderoze bestorven  herfstkleuren kom ik overal tegen in mijn huis. En wat was het genieten afgelopen week!
Buiten komt binnen, een mooi herfststuk gemaakt, daar verzamel ik in de zomer altijd al allerlei materiaal voor, boerenwormkruid, statische, salie, heel eenvoudig te maken,eigenlijk zo gedaan, je bind op een smalle lat gewoon al het materiaal in bosjes op elkaar, steeds herhalend.
En wat is het mooooi overal buiten !
Om het maar niet te hebben over de rozenbottels die je nu in de bloemen winkels kan kopen en waar je maanden plezier van hebt.Gewoon in een eenvoudig vaasje, meer heeft het niet nodig.Nou ja, vooruit, een mooi quiltje op de achtergrond in dezelfde tinten doet het ook wel ;)
De laatste bloemen uit de tuin gaan in een herfstboeket.Het is nog steeds prima toeven op de Veranda, nu s,morgens vroeg in een schapenvacht, kopje thee  er bij, mooi om zo de dag te zien ontwaken, vogels zingen niet meer hun aller hoogste lied, ook die zijn wat vermoeid van de drukke zomer, sommige vertrekken, anderen komen terug.
Zij komen terug van waar ze geweest zijn deze zomer, samen, zonder jongen, prachtig gezicht.Naast het huis in de sloot.Enne....A Basket a day, keeps the docter Away!
De appels en de peren zijn geoogst, zoals eerder gezegd, buiten komt binnen, het was een geweldig appel en perenjaar, al dacht ik het eerst van niet, maar de mooiste peren zag ik niet hangen,die hingen helemaal bovenin de boom.
En zo gaat alles weer in precies dezelfde volgorde als voorgaande jaren, het zou gewoon saai kunnen worden, als het gewone leven niet genoeg boeiends bood tegen die saaiheid.Ik heb veel achter het spinnewiel gezeten de afgelopen week, nog lekker buiten in het herfstzonnetje.
En dat heeft erin geresulteerd dat ik dan toch eindelijk mijn grijze wol klaar heb, van de blauwe texelaar twee zomers geleden, het vest, of de trui, weten jullie nog wel? Nou ja, wat in het vat zit verzuurd niet, ik heb nu 1150 gram wol dus dat moet genoeg zijn voor de volgende fase.
En zo suddert ( en bakt) het leven voort, mijn perenpluk en bakpuber, oftewel, mijn heerlijke veelzijdige blonde zoon bedacht zich om naar aanleiding van HHB ( Heel Holland Bakt) een Battenburger te bakken.....Met walnoten, tja.....wat zou Robért zeggen....of Janny.....ehh, beetje droog, wel mooi van uiterlijk, maar wat te laag gebakken, niet zo heel goed gerezen,
De koffiecréme smaakt prima, goeie combi.....en heeft de cake niet wat te lang in de oven gestaan ?zoonlief vind dat ik eens wat minder perfectionistisch moet zijn en gewoon moet aanvaarden wat er is, bakken is nou eenmaal niet makkelijk, zoveel is ons wel duidelijk, en we zijn geen professionele bakkers.Nou ja, daar heeft hij wel een beetje gelijk in natuurlijk......een klein beetje maar....
Ook de kas is weer helemaal schoon gemaakt en klaar voor het volgende seizoen, even een foto van voor......best heftig.
En na een paar uur noeste arbeid, heerlijk gevoel!Daar kunnen we nog lekker in alle rust wat filosofische uurtjes doorbrengen voor de winter.Enne....herfst.....bij ons in dat bijzondere lekkere winkeltje van die doosjes groeien eetbare vliegenzwammen, het is met recht mijn lievelings- paddenstoel............
Komend weekend is er weer het jaarlijkse spinweekend op de Veluwe op het gezellige Mennorode met vriendin, die plek waar voor mijn gevoel altijd alles klopt, ik heb er zin in, druk, veel mensen, zeker wel, maar soms is dat ook wel leuk, niet te vaak, maar zo af en toe kan ik er wel van genieten.
Iedereen een fijn weekend, het blijft zeker tot en met volgende week dinsdag nog mooi weer, dus het blijft nog even genieten.Wij kunnen weer buiten spinnen als het er zo uit ziet,het is altijd een mooie afsluiting van de zomer dit spinweekend.Onze camping is ook dicht vanaf 1 oktober, we hebben het terrein weer voor onszelf en verheugen ons op de terugkeer van de reeën!

15 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk blogje weer.
    Fijn om de wereld door jou ogen te zien.
    Je kan wel een boek schrijven zo lekker leesbaar schrijf jij.
    En een heel fijn wollig weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook dit blog weer heerlijk te lezen! Jij bezige bij! Wens je een fijn weekend toe. Zoals gezegd, ik ga morgen! Misschien wel mijn laatste keer, want het wordt allemaal wel erg vermoeiend. Gelukkig kan ik het grootste deel meerijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geniet van je weekend op Mennorode.
    Prachtige appels, prachtig herfststuk. en heerlijk logje. Ik ruik de herfst bij je.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker gezellig blogje weer Jeannet...en wat een prachtfoto1s....ik hou ook van de Herfst...en wat een prachtig klein spinnewiel...als ik dan naar de mijne van vroeger kijk...maar ja het staat er nog voor de sier en is ook leuk...pracht wol ook....fijn weekend...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zoveel om van te genieten,kijk er altijd naar uit om naar je gezellige blog te gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geniet van de rust en je projecten! Geestig , toen ik mijn mandjes maakte was het ook mijn motto; een mandje a day keeps the docter away!
    Hier is het vergaderseizoen losgebarsten, ik ben daardoor aan huis en B&B gekluisterd, maar kan tussen de bedrijven door wel lekker met mes, naald en draad aan de gang!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wou dat ik zo' n bakkend kind had. Ben je niet iets te kritisch? Of vindt puber dat niet erg? Veel oefenen, zou ik zeggen.
    Hopelijk gaat het lukken om volgend jaar bij jullie te kamperen, lijkt ons erg leuk, en dan al die winkeltjes bezoeken waar je zo leuk over schrijft. Ik ben geen herfstmens, maar jouw blog is zo positief, ik word er gewoon vrolijk van. Bedankt!!
    En een fijn weekend !!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk verhaal weer. En ben maar zuinig op je bakkende zoon! Fijn spinweekend gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig je herfststuk binnen op tafel met op de achtergrond je quilt.
    Mijn carrotcake was te droog maar ik ontdekte dat mijn thermostaat kapot is.
    Geniet van je weekend op de Veluwe .
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijk herfstig blogje weer, Jeannet, met heel veel mooie, sfeervolle foto's! De Battenberg van Jorrit ziet er echt wel lekker, en ook artisanaal uit, en dat vind ik eigenlijk veel leuker dan een cakeje, dat zo bij de winkel vandaan lijkt te komen. Heel fijn weekend gewenst in Mennorode! Dat zal vast genieten worden, nu alles buiten zo in herfstkleuren is.
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit stukje past helemaal weer bij mijn herfstgevoel van vandaag, hoewel nazomer een betere beschrijving lijkt voor dit heerlijke weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O wat een mooi berhaal weer ook ik ben een grote fan van de herfst. De warme kleuren ik vind ze geweldig mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk herfst verhaal
    Groetjes uit Zweden en een fijn weekeinden

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heerlijk dat je de tijd hebt om zoveel herfstige dingen in en om het huis te doen, zalig . Vind ik niks saais aan !

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.