Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 23 mei 2016

Petrol blauw....ik hou van jou......

Deze tekst hangt op het raam van onze slaapkamer, met uitzicht op de lentetuin.Een mens kan zomaar geïnspireerd worden door iets wat je om je heen ziet, iets waar je door getroffen word,dat suddert dan een beetje in je achterhoofd, tot je het weer tegenkomt, en denkt: Yessss
Dat had ik dus vorige week, ik zag een schitterende foto van het interieur van Marijke die ik ken van die leuke gastvrije brocantedagen, en daar was de kleur Petrol aanwezig op een wand, wauw......
Dat zag ik opeens ook in ons oude, lieve dertiger jaren huisje op de slaapkamermuur zitten.De inspiratie borrelde overal op, Petrol.....waar had ik dat nog meer gezien? Een oude koffiepot werd opgepoetst en gevuld.( of had ik die nou gewoon niet moeten oppoetsen? )
Stofjes werden uit de kast gehaald en bij elkaar gezocht, dat linkerstofje, met die donkerrode bloemen, daar ben ik jaren geleden al enorm door getroffen, zoooo mooi, en ik heb er nog niets mee gedaan, niets is goed genoeg voor dat stofje, trouwens best nog een moeilijke kleur, Petrol.
Met gezwinde spoed zo snel als ik kon .....toog ik naar de slaapkamer, en dat gaat vast helemaal goed komen, Ik zag het meteen voor me.Petrol, wat een heerlijke landelijke warme kleur! Laten nou mijn gordijnen al járen die tint in zich herbergen.
Ja, inderdaad voor de kenners de bekende stof van het Paapje, handzeefdruk. Ik wil de vogels niet alleen horen als ik in bed lig, maar ik wil ze ook nog kunnen zien als ik wakker word, overigens hoor ik ze nauwelijks meer, er is een krasse kraai die ernstig overheerst, maar dat is een ander verhaal.
En had ik niet zelf al zo,n mooi oud tafeltje in de slaapkamer staan ? Dit was nog de oude kleur van de muur, lichtblauw gewolkt. ( en nou gaan jullie natuurlijk niet zeggen dat dat toch ook wel best een mooie kleur was voor de slaapkamer....)Dit vond ik ook een mooie sfeerfoto waarin precies gevangen lag wat ik voor ogen had.
Nou valt het niet helemaal mee om vanachter de PC, hier in het achterland waar de winkels dun gezaaid zijn, de kleur te vinden die ik daar voor in gedachten had, je hebt Petrol naar het blauw, en Petrol naar het grijs maar ik zocht Petrol naar het groen.
Proefpotje aangevraagd, en toen kwam het grote moment......manlief lief aangekeken, want tja, ik kan het weer wel zeggen, maar vroegûh......toen de benen nog niet in zo,n deplorabele staat waren, verfde ik de sterren van de hemel.....die tijd ligt helaas achter me.
En dit is ook wel een beetje erg hoog zo in het nokje. Gelukkig heb ik een álleraardigste man, volgens mij hebben meer quiltsters mensen met een hobby dat.....Hoe kan je anders met zoveel verve je hobby en je huishouden goed uitoefenen zonder die onontbeerlijke ondersteuning.....Heerlijk toch?
En laat tie nou vrijdag vrij zijn! Hoe kon het zo mooi uitkomen!
Het wel zo dat toen ik zelf nog verfde ik gerust drie keer een muur overnieuw deed omdat het niet de juiste tint was, nou, laat het duidelijk zijn; dat kan nu niet meer, het moet wel in één keer goed zijn, het moet leuk blijven voor manlief die er toch al de noodzaak niet zo van inzag eerlijk gezegd, want slaap je nou lekkerder onder Petrol of achter lichtblauw? mannenlogica he.....
Wow......ik weet zeker dat ik hier zomaar heel goed bij slaap. Wat grappig is het dat zo,n ogenschijnlijk kleine verandering zo,n lekker nieuw gevoel teweeg kan brengen. Het leuke randje is niet meer terug gekomen, wel een beetje spijtig, ik hou zo van gesjabloneerde randjes, maar goed, manlief had héél snel de trap weer beneden........
Bijpassende quilt aan de muur.....
Enfin,gelijk de deur ook maar meegenomen,en mijn eigen nachtkastje, die twee heb ik overigens wel zelf gedaan,als je het doet, moet het wel goed, natuurlijk en meteen, anders drogen je kwasten in, dat moeten we niet hebben.Op het nachtkastje ligt mijn dagboek, wie houd er eigenlijk ook zoiets bij? ben ik best benieuwd naar.
En blauw over blauw, verft gauw, dat wil zeggen dat de verf na één keer dekte! Kijk, daar hou ik van!En zo kon het verkeren dat we het weekend in een Petrolblauwe slaapkamer sliepen, jammer wel dat je met je ogen dicht slaapt.
Tja, mijn moeder zaliger zei het al vroeger al lichtelijk afkeurend.....wat jij in je hoofd hebt, zit niet in je....achterste.....dat niet natuurlijk, maarre...de vorige verf zat er al bijna twintig jaar op hoor, dus zo wispelturig ben ik nou ook weer niet!

25 opmerkingen:

  1. Petrol is echt favoriet. Maar san vooral in kleding. Mijn verlovingsjurk ( 41 jaar geleden verloofde je je nog) was petrol. Mijn moeder vond m vreselijk, ik was er super blij mee. En nog steeds als uk kleding in die kleur zie, koop ik het. Binnenkort mag/kan ik je kamer in het echt zien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De irritatie over de verzendkosten maar snel vergeten en heerlijk genieten van je vernieuwde slaapkamer. Mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Piep oh wat schitterend meid, kan zo in dat mooie huisblad dat een stukje op je foto staat..
    Heerlijk en top dat wij zo een DH hebben he
    Knuf en fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, Jeannet! Het resultaat is prachtig! Dat had je goed gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Staat mooi hoor ! Nee, ik hou geen dagboek bij. Heb wel twee keer een 365 dagen quilt gemaakt, maar beiden zijn nog niet klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig geworden.
    En ik merk meteen een slaapkamer is sneller klaar dan mijn trappenhuis. Ben nog wel een paar dagen zoet. Ga nu aan de trappen beginnen. Pffff wat een hoop kantjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel verrassende kleur. Mooi hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wonderschoon geheel geworden. Zelf nijg ik meer naar petrol-grijs maar nu ik dit zie.........

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schitterende kleur Jeannet en nu kun je mooi de quilt die je gaat maken van de petrolblauwe lapjes boven jullie bed hangen. Ben een blauw-mens maar de laatste jaren ook steeds meer de blauw/groene tinten in mijn kleding en lapjes en borduur nu in deze tinten.
    Gezellige dag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw wat een prachtig resultaat Jeannet. Heerlijk dat je je man kon ompraten. Dat is echt genieten van zo'n opfrisbeurt! groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het zeker heel geslaagd, dit mooie petrol in je slaapkamer! En natuurlijk een quilt, en geen gekochte sprei erbij! Dat is weer mooi voor de komende heel veel jaren.
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O, geweldig... Ik voel helemaal met je mee: wat een fantastische kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat is het leuk geworden! En inderdaad, een verandering kan zo'n ander gevoel geven...... geniet er lekker van.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi geworden Jeannet, ik heb ook jaren geslapen in een blauwe kamer. Je wordt er rustig van 'zeggen ze'.
    Ik heb nu een andere kleur op de muur, maar toch...ergens...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat lichte blauw in de slaapkamer was ook best mooi hoor... :-)
    Maar petrol is prachtig, zo lekker warm en knus!
    Wat fijn dat je man dat gelijk even doet op zijn vrije vrijdag, lief hoor.
    Natuurlijk zie je het niet als je slaapt, maar als je wakker wordt....
    Petrol en vogels, het kan niet mooier toch?
    O ja, oude poppen bij je bed, nog leuker :-)
    Een dagboek.... nee dat deed ik vroeger als ik verliefd was op een leuke jongen, maar nu is mijn blog mijn dagboek, hoewel daar schrijf ik niet mijn diepste gevoelens in, die mogen natuurlijk niet op het net.
    Die kleur lapjes is best nog moeilijk te koop, misschien een beetje zoeken in online winkels.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Enig ..., wat een sfeertje! Ja, ik vind het een prachtige kleur. En alles is zo smaakvol op elkaar afgestemd. Daar ga je geen spijt van krijgen denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig!! Wat is dat mooi geworden, echt complimenten Jeannet!! Ik ben ook aan het verven momenteel, bij mijn moedertje thuis, maar niet in zo'n inspirerende kleur :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Snap je helemaal hoor, schitterende kleur is het. Heel leuk geworden met je oude spulletjes erbij. Genieten maar jij............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat is het mooi geworden. Ik hou wel van dat doorpakken. en.. ik heb een dagboek.Aljaaaren. Ik heb geen boers of zusters en dit doe ikook om herinneringen levend te houden. maar eerlijk gezegd komt alles erin: afspraken, recepten patroontjes en foto's van inspirerende dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. broers geen boers ... oh, het wordt laat: tijd om de hondjes uit te laten en het bed op te zoeken. En nu maar hopen dat ik vandaag genoeg gedagdroomt heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het is een prachtige kleur! Ben zelf ook gek op blauw dus begrijp je volkomen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ja hartstikke mooi geworden! Dat zal heerlijk slapen. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.