Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 27 juni 2016

Plattelandsgeluk.

Plattelandspraatjes, dat heb je zo als je er middenin woont, weinig te schrijven over musea,s, films en festivals, opera,s en theaters, hoewel het hier op het platteland ook soms wel één groot openluchttheater lijkt, zoveel is er te beleven en te zien als je goed om je heen kijkt.
Op ons rondje door de polders s,avonds is er meer dan genoeg te zien, Quackgors richting Hellevoetsluis blijft een geliefd stukje, altijd weer anders, steeds weer prachtig door de wisselingen van de seizoenen, zie je er geen reeën, dan wel schapen en koeien.
Haagse school in het Westen, we hoeven er geen museum voor in, reality painting.In de verte zagen we een oude zeilboot voorbij glijden, het Haringvliet ligt hier vlak achter.
We fietsen ook vaak de andere kant op, richting het nieuwe aangelegde natuurgebiedje, overloopgebied voor de vele regenval die jaarlijks erger lijkt te worden.Daar profiteren weer allerlei vogels van.
Jong halfwassen waterhoentje, paar weken geleden nog een klein roodachtig watervlug dingetje, nu al zo groot gegroeid.
De Kievit, waar het volgens de biologen niet zo goed mee gaat is hier rijkelijk vertegenwoordigd.En ook veel dichterbij, in de eigenste tuin is van alles te beleven als je stilletjes op de veranda  zit en je kijkt uit over de tuin.
De veranda is trouwens ook bijzonder, vorig jaar gebouwd, en nu zijn er op een onmogelijk smal stukje grond, zomaar, zonder te zaaien, allemaal papavers opgekomen! Dat zijn van die cadeautjes van de natuur die je zelf niet zou kunnen evenaren.
Elk jaar weer ergens een groene spechten nest, ik vind deze spechten wel de mooiste van alle spechten met hun prachtige rode kop en dat intense groen, ze kakelen ook zo grappig als ze opvliegen.
We hebben een egeltje in de tuin, op zich eigenlijk niets bijzonders als je buiten woont, maar eerlijk gezegd zie ik zelden een egel in de tuin, ze zijn er vast wel, maar ze echt zien, nee, dit jaar wel,ik zie hem of haar elke dag scharrelen in de tuin. Ik vind ze zoooo leuk .Helemaal blij mee.
Dus eigenlijk is dit gewoon plattelandsgeluk, zo omschrijf ik het maar, het gewone lieve dagelijkse leven wat voorbij trekt zonder al te veel ongemakken, de zorgeloosheid van het s,morgens opstaan en weten dat er een dag voor je ligt waarin nog van alles kan en niets moet en de enige vraag is of je buiten of binnen eet, zoiets.Nou ja, er zijn natuurlijk ook wel eens dagen dat ik denk, hoe krijg ik mijn boodschappen binnen........eerlijk is eerlijk.
Genieten van alle vogels die hier broeden in de tuin in grote getale, de winterkoning heeft een nestje vlak bij huis, die helpen we de dag door, als hij vreselijk begint te tsjilpen dan weten we dat er wat mis is en komen we met gezwinde spoed redden.Net of hij ons roept.
Dan is er bv dit aan de hand.......
Een mooie spreuk die me altijd weer zeer aanspreekt, en nu kwam ik hem tegen op een panel van Kathy Schmith, met de bijbehorende stofjes.
Er kan een leuk quiltje van gemaakt worden, ga ik doen van de herfst, mooie sobere tinten.
En zo gaan de weken voorbij, de langste dag is al weer geweest, weinig te wensen over, of het moet dan toch wel wat minder regen zijn, want afgelopen week hadden de kippen een eigen zwembad, maar of ze dat nou zo leuk vonden......
Daar zullen we aan moeten wennen, steeds meer water, steeds extremere weersomstandigheden, manlief, die alles altijd positief ziet zou zeggen, tijd om een vijver aan te leggen! tja....zou zomaar kunnen.
Fijne week allemaal weer!

23 opmerkingen:

  1. Lieve Jeannet , dank voor je mooie maandagverhaal met schitterende foto's. Nu ik weet hoe je woont kan ik alles een beetje plaatsen. Heel veel liefs, we zijn weer thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniet ook iedere dag van het buiten wonen. Al woon ik iets minder buiten dan dat jij doet denk ik. Maar genieten van het uitzicht en de omgeving doe ik ook.
    Wat een prachtige foto's heb je weer laten zien. Hier in mijn postzegeltuintje niet zo heel veel vogeltjes. Maar iedere dag een eend in je woonkamer is ook wel landelijk.
    Fijne week. Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach Jeannet, zoals jullie wonen is voor de stadsmens vaak jaloers makend. Maar het brengt ook veel werk met zich mee. En als je er geen oog voor hebt, zie je ook nergens iets moois of bijzonders. Ik ben in elk geval altijd heel blij met jouw mooie foto's, zeker van de vogels die in onze stadstuin niet te zien zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig verhaal met mooie illustratie. En wat hebje weer een mooie stofjes op de kop getikt, dat wordt weer een moi quiltje.
    Liefs Ria ;0))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi stukje weer. En die papaver! Schitterend. En die specht. Ik zie er wel eens een met een rood broekje ann. Maar de groene, nee nog niet gezien. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Piep bedankt dat we mee achterop de fiets mochten en als we mie genotennwaten even bijkomen op jouw schitterende veranda

    Fijne week
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi dat hollandse landschap! Wij hadden na een week over de 40 graden gister een enorme onweersbui. Mijn straat veranderde in een rivier. Het water kwam zelfs op de stoep. Maar nu is alles weer droog en schijnt de zon weer! Mooie stofjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier gelukkig geen zwembad voor de kippen en een vijver is er al jaren. Al was er gisteren wel ineens een hevige plensbui die alle schone ramen ivm bezoek weer vies heeft gemaakt -al het werk voor niets geweest.
    Mooie kleur papavers heb je in de tuin. Hier zijn de paarse als cadeautje komen groeien.
    Fijne week met hopelijk droog weer.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk om te zien je mooie papavers ,en het egeltje vorig jaar head ik er ook een in mijn tuin ,ik woon niet buiten dus midden in een woonwijk heel bijzonder.
    Maar helaas heb ik een verschrikkelijke buurman zonder smaak dus een tuin is een soort crematorium met allemaal lelijke schuttingen plus een stenen grasveld .
    Weg natuur geen vogeltjes geen egeltjes .
    Ik probeer de natuur weer terug te krijgen in mijn stukje tuin.

    Gr Alma.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk dat platteland! Ook wij hadden bij het Blauwe Huis een winterkoninkje dat op de rand van de veranda een hoop herrie schopte, prachtig, het volume dat zo'n klein lijfje voortbrengt! Mooi herfstprojectje in mooie tinten, zie het graag af!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gezellig hier Jeannet. Wat een mooie observaties schrijf je. Prachtige papavers. Zou ik als ik je (virtueel ) lief aankijk in het najaar misschien wat zaaddozen ervan van je mogen krijgen?
    groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is mooi, en al lijkt het heel alledaags, toch heel bijzonder, zoals jij woont. Super toch, die vogels, dat egeltje en al dat groen om je heen. Lijkt me geweldig! Hier niet zo veel te beleven in de tuin, daarvoor moet ik echt met de hondjes eerst een stukje lopen, en met dit weer.... laat maar!
    Fijne en vooral wat drogere week gewenst en groetjes van Ageeth.
    P.s.: leuk quiltje gaat dat worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi verhaaltje geschreven over de prachtige natuur om je heen.Ik zie dat de stofjes goed zijn aangekomen,veel plezier ermee.Ik ben ook van plan om met deze panel dit quiltje te maken,leuk;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik woon dan niet echt op het platteland, maar vijf minuten op de fiets en ik zit er middenin. Daar kan ik ook van genieten. Vanochtend nog twee uur gewandeld naar en rond het dorp Zoelen. Prachtige omgeving.
    Mooi het panel van Kathy Schmitz en de bijpassende stofjes. Eerder zag ik ze al op het blog van it Quilters Huske.
    Dat wordt vast weer een mooi quiltje. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat is leuk zeg die papavers! Wij hadden prachtige dubbele roze ieder jaar weer, maar nu al twee jaar niets! Zo jammer, maar ik genoot weer even bij jou en veel plezier met die leuke lappen! Groetjes'
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Weer even mee genoten van de alle gewoonste dingen op je pad. Maar wie het kleine niet eert, is het grote niet weert. Heerlijk al die vogels om je heen en je hebt een hele gezellige veranda zo zeg. Met die rode kado-tjes van de natuur, mooi toch................liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk die spontane papavers in je tuin.
    En dat lieve egeltje, vind ik ook zo leuk. Hier komt er ook wel eens eentje in de tuin, maar het worden er steeds minder, komt door de auto's hè?
    Die grote zwarte kraaien lusten wel een eitje of jong vogeltje.
    Als hier in de tuin weer een blik kwetterbekjes is opengetrokken (jonge meesjes) dan horen die kraaien, eksters en Vlaamse gaaien dat ook en zitten dan klaar op ons dak om het lekkerste hapje uit te zoeken.
    Ooohhh, ze zoeken maar wat zaadjes, niet die lievertjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ben jaloers op je spontane papavers! Bij ons allemaal door de slakken opge(vr)geten! Wanneer is het zaad bij jou rijp? Kom ik wat halen als het mag.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat zijn er toch veel dingen om van te genieten he? De kippen hier vinden een regen bui niet erg,maar natte pootjes...nou die liever niet...De konijntjes gaan hun tuinhuis in als het te erg word met de regen.....of schuilen onder een tuinstoel...de kippen blijvenrondscharrelen,vroegr mijn Wijandottes niet dei vlogen naar hun kippenhok,maar deze gewone bruine legkippen vinden regen helemaal niet erg,soms zijn ze zo nat dat je hun kippenvelletje ziet..rare dames....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nog een vraag,ik heb al lang niet meer gequilt,lukt niet met mijn handen,en maak nu kaarten met allerlei mediums en stempels,maar er liggen hier dus halve porjecten UFO's,en ook een quilt die bijna klaar is,maar alleen gequilt mmoet worden....het is een 1 perssons quilt met cabins...heb jij een tip waar ik die zou kunnen laten quilten ,en misschien ook een idee wat het ongeveer kost...een soort van schatting?Groetjes Holly.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan je helaas niet bereiken Holly, stuur me even een mailtje dan laat ik je wat weten.

      Verwijderen
  21. prachtige omgeving,groetjes uit Brunssum Irena

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.