Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 29 augustus 2016

Doe mij maar de Hei......

Van de week gaf er iemand een reactie, dat ik vast veel stille lezers had, en dat ze het zo leuk vond om op maandagmorgen te lezen wat ik nu weer beleefd heb, dat zette me aan het denken, tja, wat beleef je eigenlijk in een week wat de moeite van het op schrijven waard is ?En laat staan de moeite van het lezen voor een ander,
Blijkbaar dan toch het doodgewone, deze week was wel erg "belevingsloos" als ik het zo mag zeggen, het was voor een ieder erg warm, hollen of stilstaan in dit land. De stranden op ons eiland lagen hutje mutje vol, 10 km verderop, Goeree en ietsje verder, Zeeland was er nog zoveel meer ruimte, wat mensen bezielt om dan op het eerste beste smalle kleine strand neer te ploffen blijft voor mij een raadsel.....
Was ik nog helemaal blij met de naderende herfst, nou, daar was dus even niets van te merken, zuchtend en puffend de dagen door, had ik nog geen klagen, ik hoefde niet te werken, en s,nachts was er de gelukzaligheid van de airco, jaren geleden aangeschaft in een warme zomer.....en nóóit spijt van gehad.
Op zo,n warme dag kregen we bezoek van een leuke gezellige dame in haar "kekke"autootje, wow, met zo,n warmte ben je toch wel een beetje jaloers op zo,n geweldig autootje, daar kan geen airco tegenop als je over s,Herens wegen zoeft!
Het was weer heel gezellig met Dirk en Mieke, ze brachten ook nog eens schattige lapjes mee bij Farmyard vandaan, het kleine, maar o zo fijne, winkeltje in Rozenburg.We zijn weer voor even bijgepraat over het lieve leven, of bijgepraat, zijn vrouwen eigenlijk wel eens bijgepraat?
O ja, en over die Hei....steevast in augustus krijg ik de "Heikneuterkriebels"....oh die hei, die prachtige paarse heidevelden, ik kan er van dromen....het strand hoeft van mij niet gezien de eerste foto, maar die Hei...De Loenermark, de Brunsumse Hei, het maakt me niet uit, als het maar paars en stil is! Vorig jaar waren we er wel.
Je zal er toch maar wonen, al bloeit het maar één maand, die maand maakt het hele jaar goed, mijn moeder zei het vroeger al, ik heb het vorig jaar ook al opgeschreven, ik ben absoluut geschikt voor een hutje op de hei....en geeneens alleen om de paarse kleur. nou ja, ik doe het met nu Hei in een potje.
Ik geloof niet dat het er dit jaar van komt om naar de Hei te gaan, het ligt helaas niet naast de deur, maar wie weet, ik heb nog tot half september, tot die tijd brei ik maar iets in de kleuren van de Hei. Heidehandschoentjes of polswarmers, de foto er van volgt nog......(hoop ik )
Om het nog eens over de naderende herfst te hebben.....
Want ik wil natuurlijk gewoon die herfst, zoveel is wel duidelijk, ons appelboompje op de camping hangt bomvol appeltjes, dat geeft een appeltaartgevoel.
Super apparaatje van de Ikea om de appeltjes in mooie gelijke partjes te snijden.Zondag was het spinnen bij mij, laatste zondag van de maand.En het was weer gezellig zoals altijd.steeds meer mensen zie je overgaan op een dubbeltraps wiel, dat spint toch prettiger dan steeds je been wisselen.
Dus een appeltaart gebakken, nou was ik eeeeeven vergeten dat een appeltaart bakken met 30 graden geen lolletje is, want de boter smelt onder je handen! het deeg zit overal behalve netjes uitgerold in je bakblik.....uit de koelkast is het in no time weer kleverig......"makkelijk leven" is hier de gevleugelde uitspraak van zoonlief.......de mijne is iets met perfectionisme.......het is er een beetje tussenin geworden :)
En dat was de week weer, wonderlijk hoeveel je kan schrijven over de doodgewone dingen, want nou heb ik het nog niet eens gehad over mijn mooie keramieke schaaltjes, over hoe mooi de tuin is momenteel, over de "loesen" oftewel de springbalsemienen die dierbare herinneringen heeft , en over die grappige pickwickvragen bij de theezakjes, nou ja, er komen nog meer maandagen.
Maar ik sluit wel af met een foto van onze prachtige dierbare springbalsemienen die het dit jaar weer voortreffelijk doen!
(Oma)  Loes is er helaas niet meer, maar gelukkig leeft ze voort in deze bloemenweelde.Fijne week allemaal weer, gelukkig wordt het een ietsje minder warm is er beloofd!

Hartelijke groet, Jeannet


18 opmerkingen:

  1. Wij hadden geen last van de warmte, want we waren een week naar Terschelling ivm een bruiloft. En dan heb je toch wat frisse zeewind. Daar was het rustig op het strand, heerlijk. En ook volop hei, maar wel al aardig uitgebloeid helaas.
    Ik mocht een keer taart eten bij je, heerlijk. En nu kon ik weer , dankzij je heerlijke beschrijving, meegenieten. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Piep
    Heerlijk wakker worden met dit mooie verhaal.. En wij kochten gisteren heide omdat onze bloembakken aan de voorkant van ons huisje al helemaal
    Opgegeven hadden na alle regen en felle zon..
    Vandaag aan het planten dan maar..
    Fijne week meid van die "kekke" met haar autootje :) knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier nog zo'n heikneuter! Als kind gewoond in Hilversum. Dus als de hei bloeit, blijft het trekken. Gelukkig mag ik weer auto rijden en konden we op bezoek bij de familie in Hilversum! Gelukkig nog bloeiende hei gezien in het voorbij rijden. Jammergenoeg weinig plekken waar je met de auto dichtbij de hei kunt komen en daar is het dus stampvol in het weekend en bij mooi weer. Maar toch genoten! En dan ee foto's van de springbalsemienen! Ook die bloeiden in het Gooi altijd in het wild. Ook een kleine soort met gele bloempjes. Dan knijpen in de vruchtjes zodat ze wegsprongen, wat een jeugdsentiment! Dank weer voor je gezellige blog en een fijne week gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heeft u dan een broer die Herbert heet ,ik zat vroeger op de Montesori school op de Kolhornse weg bij de hei, en Herbert die wij de professor noemde omdat hij alles wist was een klasgenoot?

      Verwijderen
    2. Nee, Anoniem, Blankenstein is de achternaam van mijn man. En geen Herbert in de familie. Mijn man zijn oudste broer was wel hoofd van de Prof. Heymanschool in Hilversum.

      Verwijderen
  4. Gezellig bij je te lezen, ook over de alledaagse dingen. Hier bloeit de hei ook zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een kleurenpracht, dat paars! Schitterend.
    En, ook ik kook en bak de boomgaard leg met het apparaat van onze zweedse vrienden... Ook bij hitte, verstand op nul, bakken en douchen😉

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maandagochtend bij het ontbijt en voor mijn huiselijke werkzaamheden altijd even jouw blogje lezen. Gezellig!
    Nu even koffiepauze en een reactie. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb zelf geen appelboom die zijn best doet in het produceren van appels, net als onze peer. Maar bij mijn moeder staan er drie die heel veel appels hebben. Dus de eerste appelcake, appelcompote en vandaag een appeltaart zijn al gebakken.
    Prachtig is de hei.
    En met een kopje thee geniet ook ik iedere keer weer van jou blogje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op het Maarheezerveld wat Michiel onderhoudt voor Limburgs Landschap, komt er dankzij het vele werk wat hij daar doet (vrij maken van boompjes die er niet horen etc) steeds meer hei op en dat is me toch een mooi gezicht. Regelmatig op de fiets om daar even te gaan kijken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het fijne van jouw blog is JUIST omdat het zo vaak over heel herkenbare dingen gaat. Je bent het eens of oneens met jouw mening. Een hutje op de hei vind ik bijvoorbeeld wel heel eenzaam, maar van die mensen massa's en dat meteen neerploffen vooraan op een strand, daar houd ik absoluut niet van. Ik ben van het stadsleven naar het landelijk leven gegaan, maar in de praktijk ben ik er nu achter dat ik van het dorpsleven houd. Ik heb weer genoten van je blog. Vandaag een "ietwat koele dag" gewenst. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jij beleefd nog heel wat in één week hoor!
    Heb zelf wel genoten van het warme weer, konden we lekken in de schaduw zitten in de tuin.
    's Nachts dan maar de ventilator aan, ook wel fris.
    Maar wel fijn dat het nu iets koeler is. Jammer dat je niet naar de hei kunt gaan, maar die plantjes zijn ook reuze leuk en prachtig paars.
    Geniet maar van de kleine dingen Jeannet!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prettig om weer even "bijgepraat"te zijn.
    Paars/lila vind ik ook zo een mooie kleur of het nou over de kleur in een nachthemd gaat, heide, een paars snoepje dat naar viooltjes smaakt, noem maar op! Eigenlijk gebruik ik (of in het algemeen?) het te weinig in quilts, misschien in de volgende?!
    Fijne week, gelukkig zal die niet zo warm worden, zeggen "ze".
    Groetjes Sylvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gisteren de hei bewonderd op de Veluwe en genoten van de paarse pracht. Van hei in potjes en in de tuin ben ik geen fan --sorry. In deze omgeving gelukkig ook hei genoeg om van te genieten. Ben benieuwd naar je heide breiwerk en wat het geworden is. Ook hier hangen de takken van de appelbomen doorgebogen door de vele appels maar moet nog even wachten tot ze klaar zijn.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De hei, dat is ook wel wat voor mij! Prachtig, en dan vooral door die stilte, en pas in de 2e plaats door de kleuren. Wat niks is voor mij, is die hitte van vorige week... kom maar op met de herfst! Je wolletjes doen er zeker naar verlangen, en je heideplantjes in potje zijn schattig.
    Geniet van misschien wel een van de laatste zomerweken van dit jaar! Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gezellig blogje Jeannet, heerlijk om mijn werkdag er mee af te sluiten, het ontspant me.
    Liefs van nog een heide-liefhebster

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Met plezier je blog weer gelezen. Heerlijk die heide; blijft genieten al moet je niet te lang meer wachten om te gaan. het felle paars is al bijna weg zag ik zaterdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. lekker weer om te lezen! zondag waren wij nog op het water, dus de spinmiddag heb ik gemist. later weer!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.