Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 16 januari 2017

Court House step

Ik heb het nog niet eens verteld, maar er was in het begin van het jaar toch al een heuse echte helemaal Affo te melden. Ik was zo druk met het opruimen van van alles dat ik er niet meer aan dacht.
De Court Housse step is helemaal klaar.Die is dus op de valreep van het oude jaar af gekomen, en af is af is helemaal af, doorgequilt, binding erom, gewassen en een label erop wat voor zich spreekt.Als dat geen positief begin is van 2017 en het smaakt naar meer.
Het is een absolute aanrader, strookjes snijden, op een theezakjesondergrond naaien, en dat is alles, later zet je de blokken aan elkaar, ik heb bij deze quilt alles met de machine gedaan. Daar leent het patroon zich ook mooi voor.En natuurlijk voor restverwerking.
Ik ben er van het voorjaar mee begonnen, en gaandeweg vond de jongeling in huis het toch wel een hele mooie kleurrijke quilt worden
, tja, het kan verkeren, nou ligt het in de lijn der verwachtingen dat hij enige erfgenaam word van al mijn quilts als enige oudste en jongste zoon, maar deze was heel speciaal voor hem, dat kan natuurlijk, mams labelt het wel voor hem.
Eerlijk is eerlijk, hij is ook prachtig geworden! zoveel kleuren en stofjes, allemaal kris kras door elkaar genaaid en toch een eenheid, misschien ook wel door de redelijk rustige punten.Er was alleen nog wel een dingetje....
Ik had namelijk al de strookjes op theepapiertjes genaaid, en het was de bedoeling dat deze gewoon zouden blijven zitten in de was en met het quilten, want ze zijn erg dun, maar ja, toen sloeg de twijfel toch opeens toe....
En bij twijfel uithalen, oftewel, afhalen, gewoon doen, aan beginnen, CDtje van Ennya op de achtergrond en je gedachten de loop laten, er was wollige hulp, niu ja, hulp...aanwezig.
Dan is het eigenlijk zo gepiept.
Ik denk eerlijk gezegd dat het achteraf niet nodig was geweest, de quilttop hoorde wat knisperig aan,maar na het wassen zou dat echt wel verdwenen zijn, ook bij een proeflapje maar goed, bij twijfel......
Je blijft er naar kijken, steeds maar weer. Het patroon lijkt een log cabin, maar het is een courthouse step (klik) dat houd in dat je niet echt in het rond werkt, maar steeds boven, boven een strookje naait, en dan weer naast, naast, ook hier zijn vele varianten in mogelijk.
En daar staat de jongeling trots naast zijn quilt, kleurrijk als tie zelf is, net als de quilt. Ja, zo vind hij sommige "stoflappen"zoals hij ze oneerbiedig noemt, stiekem toch wel erg mooi.
Het is echt een verslavend werkje,en leuk voor tussendoor, voor er bij,  je snijd stroken en zorgt voor een hele stapel papiertjes met het patroontje erop,
en zo tussen neus en lippen door, als je even niets te doen hebt, of wat simpels wil doen, dan naai je een blokje in elkaar.
Is het geen enorme megastorm waar je bijna bang voor zou worden die de metereologen voorspelden, dan is het wel de aankomende Elfstedentocht omdat het in Nederland een keer vriest.....we gaan het weer beleven, ik laat me niet meer gek maken, alhoewel mijn schaatsen vast wel aan de appelenboom hangen, want je weet natuurlijk maar nooit......en dan weet ik waar ik ze moet zoeken:)
Fijne week allemaal weer, Hartelijke groet, Jeannet

48 opmerkingen:

  1. Wat een mooie quilt voor een prachtige zoon ! Je hebt altijd van die mooie rustige kleuren en maakt het toch erg levendig. Nog heel veel creatieve momenten voor je in 2017 !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De quilt is prachtig geworden! Jorrit is er maar mee verwend :o)
    Fijne week!
    Groetjes,
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Quilt naar mijn hart! Ik houd van simpele patronen, en wat is fijner dan even rAcen op het masjien als je je moet afreageren. Naast het quilten van mijn Sjaan vind ik dit soort werk heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Piep oh oh oh wat een mooie quilt, die zal heerlijk slapen.. zalig helemaal
    Jouw kleuren.. fijne week en tot... weldra :)
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb deze quilt gezien toen je er mee bezig was, en toen was het al een mooierd. Ik snap wel dat Jorrit die graag wil hebben. Heerlijk, een affo! Ben benieuwd waar je nu mee bezig bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Altijd fijn als iemand je quilt wil hebben. Al weer iets nieuws begonnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is die quilt prachtig geworden, Jeannet! Begrijpelijk dat Jorrit er blij mee is. Ik vind de kleurstelling ook prachtig!Fijne week gewenst. Gr. Ingeborg

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met deze mooie quilt, hij is prachtig geworden. Ik kan mij voorstellen dat je zoon deze graag wil hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja, wie vind deze nou niet mooi,ik ook. Mag ik vragen hoe je deze hebt doorgequilt?

    Groetjes,
    Marga��

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een plaatje !!!!
    Wat een heerlijke kleuren ...en het label helemaal lief !!!
    Fijne dag...;0)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je quilt is prachtig, ik hou van dit soort patronen.
    Misschien toch ook een idee om deze eens te gaan maken van al mijn reststoffen :-)
    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je quilt is een plaatje... erg mooi geworden... én uhhh... met die nostalgische schaatsen gaat het helemaal goed komen met de Elfstedentocht...*Ü*...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat istie leuk geworden kan mij goed voorstellen dat zoonlief hem wilt hebben!

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jullie jongeling heeft beslist smaak, want het is toch echt een plaatje geworden, je courthouse step quilt! Kleurig, fleurig, eenvoudig (toch altijd weer het mooist) en die punten zijn de kers op de taart.
    Mooi foto van Jorrit, trots naast zijn eigen quilt!
    Fijne week (ik geloof, dat die schaatsen kunnen blijven hangen...) en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Laat die schaatsen maar lekker hangen.....haha! Je quilt is onwijs, wat een kleurenpracht! Wat een begaafd stoffenmens ben je toch! Groetjes van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een goede smaak heeft die zoon van jou! Schitterend is de quilt geworden, een feest van kleuren, helemaal goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een bofkont is Jorrit! En met deze vorst heerlijk slapen onder zijn prachtige quilt.
    Genaaid op je Singertje?
    Denk dat er nog heel wat moet gebeuren voor jij op je scheuvels staat!
    Hier een heerlijk zonnetje.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw Jeannet, en dat laat je nu pas zien!!! Wat is die mooi en ook zo groot. Heerlijk toch wanneer een van de mannen het ook waardeert. Mijn 2 zonen zijn het huis uit en mijn DH heeft tot nu toe alleen maar gezegd dat hij mijn vingerhoedjes mooi vindt. Verder bemoeit die zich er niet mee en kruipt die wel elke dag onder een quilt in de living. Dat is voor mij al waardering genoeg en trouwens, ik handwerk voor mezelf en voor niemand anders en wanneer iemand iets mooi vindt, is dat ook weer leuk. Ik heb op de les in België een kleine (4 blokken) court steps gemaakt. Was leuk om te doen. Fijne dag. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ah... wat een beauty weer! Prachtig in zijn eenvoud. ( nou ja, wat is eenvoud, hè..)
    Ik denk dat de jongeling stiekem net zo trots is op zijn moedertje als zijn moedertje op hem. ;)
    En die schaatsen... die hangen daar heel decoratief, vind ik. Lekker laten hangen hoor. Die elfstedentocht zie ik nog niet zo gauw doorgaan eigenlijk...
    Lieve groet en fijne week, Jeannet

    BeantwoordenVerwijderen
  20. This is a most beautiful quilt, Jeannet! Congratulations!
    And isn't our best reward when our children love what we do?!!
    Have a lovely week, you, too!
    Best wishes!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben stiekem (nou ja nu is het niet stiekem meer maar openbaar 😀 ) altijd een beetje jaloers op jouw stoffenkeuze. Wat een prachtige stoffen en kleuren zitten er ook weer in deze quilt.
    Fijne nieuwe week.
    Groetjes Marja
    ✂✂✂

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een mooie quilt is het geworden, zo kleurrijk chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig is je quilt geworden Jeannet! En superleuk dat Jorrit deze heeft uitgekozen als de zijne, hoewel later al jouw quilt voor hem zijn is deze toch speciaal. Echt ook wel een stoere jongens(mannen)quilt.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een mooie quilt, heel mooi met die rand ook. Lekker stoer en warm voor Jorrit nu met het winterweer. Enya staat hier ook veel aan, lekkere wegdroommuziek....Geniet van het mooie weer vandaag (hier zon en sneeuw) groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een prachtige quilt met zo'n eenvoudig patroon. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Je quilt Is prachtig geworden zeg. Al die kleuren schitterend om te zien. Mooi label en mooie quilt voor je enige zoon........liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Je quilt Is prachtig geworden zeg. Al die kleuren schitterend om te zien. Mooi label en mooie quilt voor je enige zoon........liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Die quilt is echt prachtig geworden en wat leuk dat hij voor Jorrit is !

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een prachtige quilt is dit geworden. Leuk dat je zoon zo enthousiast is. Daar doe je het toch voor...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Dat is echt een mooie Jeannet, super en wat dat schaatsen betreft hier hangen ze ook al klaar en ik denk dat er bij ons al snel geschaatst kan worden al is het op mijn eigen vijvertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat is het prachtig geworden!!!! Ik weet nu al dat ik zoiets ook eens ga proberen... ben er helemaal weg van hoor. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Echt geweldig mooi. Wat weet jij de kleuren toch altijd mooi te combineren.Leuk dat Jorrit dan toch eindelijk over de streep is :) Ben je al al een volgend project bezig?

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Het is een prachtige quilt geworden. Mooi patroon en mooie kleuren. En de elfstedentocht we gaan het beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Prachtige "Jeannet"Quilt. Wat een kleurenpracht. Alles valt als een puzzel in elkaar bij deze quilt. Heerlijk om naar te kijken. Deze gaat jouw zoon zijn hele verdere leven "warm" houden. Goed gedaan Jeannet!!
    Groetjes, Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Schitterend Jeannet, wat een prachtige kleuren! Ook ik heb voor 1 van mijn jongens een courthouse steps gemaakt, in bruine kleuren met een ijsblauw blokje in het midden.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat een prachtige quilt! Ik kan goed geloven dat die bij je zoon in de smaak valt, zeker met dat mooie label!
    Fijne winterweek, groetjes,Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  38. SUPER!! Prachtige quilt en zo leuk dat hij voor jullie zoon is....

    BeantwoordenVerwijderen
  39. What an absolutely gorgeous quilt. Your son is very lucky to have such a wonderful mom.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Beautiful quilt! Love those fabrics!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hello Jeannet, Just love the quilt so many beautiful colours and fabrics. I am about to start the quilt pattern Chaos at the Courthouse, I hope it turns out as lovely as yours.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Your choice of fabric and color is always beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat een lust voor het oog... en wat een schitterende randen en label ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Prachtige kleurrijke quilt! Daar zal je zoon lekker onder slapen.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.