Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 23 januari 2017

It giet oaon....

Nee, die elfstedentocht "giet nooit meer oan" volgens mij, dat is vergane glorie, de goede oude tijden van weleer, keren niet weer, voordat het ijs zo dik is dat heel Nederland en iedereen ver daarbuiten daar op kan staan, moeten er heel wat nachtjes vorst overheen gaan, en daar zit hem de kneep, je zegt vorst, en gelijk erachteraan Dooi, enfin, wat giet er dan wel oan.....
Nou, dit giet er oan, ik heb de lap van mijn Vecka al een poosje af, en afgehecht, en toen kwam de koudwatervrees, het doorknippen, en vooral het zigzaggen, tja, op een goede dag speelden deze woorden door mijn hoofd. Wie altijd op de wind let, komt nooit aan zaaien toe, en wie altijd naar de wolken kijkt, niet aan oogsten, dat past helaas wel een beetje bij mij , dus ik dacht, gewoon maar DOEN ipv erover blijven nadenken.
Eerst een draad rijgen links en rechts net binnen de steken van de knipbies zodat het een beetje stevig wordt en niet rekt bij het naaien
Dan onder de naaimachine, precies op de geregen draad, brede zigzag en gewoon gaan met de machine!Dan komt daarna natuurlijk het griezeligste, ik heb de hele lap om de strijkplant gedaan, want ik zag de bui al hangen dat ik de achterkant gelijk mee zou knippen, of zoiets.
En zo is het gekomen, vlijmscherp schaartje, ging helemaal prima, en dan is het nog zo, breiwerk rafelt naar onderen, maar niet naar de zijkanten, dus wat kan er eigenlijk gebeuren? Niets dus.En toen was er dit.
Een hele grote lap van ong. 120 cm in het vierkant, fase zoveel van het project Vecka, wat een vest gaat worden, maar eerst even genieten van dit resultaat, prachtig om het zo te zien hangen in het winterzonnetje, en dan de achterkant, wow.....het lijkt wel een weefwerkje.
En waar haal ik mijn inspiratie qua kleur altijd vandaan vragen dan vaak mensen, nou, eh, hier uit de tuin bv ? Is tie mooi of niet?
 De natuur blijft voor mij een enorm inspiratiebron van kleuren en texturen om me te laten inspireren.Blad van de notenboom, gedroogd tussen een boek, weer gevonden, in een vaasje op de vensterbank, zooooo mooi als het zonlicht er doorheen schijnt.
Zo mooi nu in de winterse verstilde polders met een zweempje wit en nevelig licht.Want was was het de laatste weken schitterend weer buiten, overal zag je de mooiste plaatjes voorbij komen op FB.
Het blijft een ontzettend leuk werkje dat patroontjes breien met twee kleuren, als je er mee begint, dan kan je niet ophouden, ik ben zelf erg benieuwd naar de afloop van dit project en met mij vele anderen. Komt vast goed.
En er moet natuurlijk voor s,avonds wel wat op de pennen blijven staan, of moet ik zeggen, aan de kabel hangen? want die pennen zijn korte pennetjes geworden, het breiwerk wordt in het rond gebreid, heerlijk, alleen maar rechte steken, deze wol had ik al heel lang in de kast liggen, voor een babydekentje, eigenlijk om de knipbies te oefenen, maar dat is al gebeurd, dus ik brei lekker voort aan een hele kudde schapen.Geen straf.
Je moet wel enigszins opletten, want het lijkt weer zo simpel, dat is het ook, steeds hetzelfde patroontje,maar dat is tricky, het ene schaap heeft langere poten dan het andere, oeps, verkeerd geteld, nou ja, in een kudde valt dat niet op denk ik dan maar weer, bij mensen loopt de één ook harder dan de ander.
En er kwam aan het eind van de week nog gezellig bezoek uit het Buurland Belgie! Heerlijk in de wat sombere januarimaand, toen was de week al weer bijna om en was het weer weekend, en in het weekend wordt er hier altijd gebakken en gebraden door de mannelijke keukenbrigade!
Is het geen Boeuf  Bourguignon, of oma,s draadjesvlees,dan zijn het wel Albondigas, ofwel Spaanse gehaktballetjes, alles is goed als het maar vooral vlezig is.Want de mannen zijn hier, zoals jullie inmiddels wel weten, van het vlees.
Hoewel we het weekend ook de stoofperenblues hadden, kilo,s, zijn er door manlief geschild,gekookt en ingevroren in de spiksplinter nieuwe vriezer voor als de crisis komt.
( want je weet het maar nooit met de nieuwe Amerikaanse president) Daar kwam ik me een leuk, raak stukje over tegen op FB, stond in de NRC van afgelopen zaterdag.Fijne week allemaal weer!

Hartelijke groet, Jeannet

27 opmerkingen:

  1. Wat een lef zeg!! Zomaar de schaar in je prachtige breiwerk. Weet wel het hoort erbij, maar ik heb de moed nog niet bij elkaar geraapt. Vorig jaar trouw iedere week mijn randje gebreid en daar is het bij gebleven.
    Wat een mazzel zeg een mannenbrigade in de keuken. Manlief hier kan ook heerlijk koken maar op moment helaas geen tijd.
    Fijne week en nu maar hopen dat de natuur weer net zo sprookjesachtig wordt als afgelopen week.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O wat mooi Jeannet, jouw breiwerk. Maar van dat doorknippen snap ik niets. Volgens mij ziet foto 1 er nl. Hetzelfde uit als de 1 na laatste foto. 😳🤔Maar ja, ik ben ook geen breister. Wat maken jouw mannen toch lekkere gerechten. Heerlijk voor jou, dan kan jij die tijd weer lekker quilten of breien of weven.
    Wat een prachtig weer hebben we gehad hè? Er passeerden ook zoveel prachtige foto's van de natuur, de landschappen op de verschillende blogs.
    Die Annie, zou zij een voorzienende gave hebben gehad? Ik zal het doorsturen naar onze vrienden die in Amerika wonen. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. PRACHTIG PRACHTIG PRACHTIG...de kleuren ..de patroontjes..de steekjes ...pfffff knapperd !!!
    Heerlijke gerechten schuiven voorbij...en gezellig bezoek..
    Fijne dag !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat griezelig, knippen in een breiwerk!
    Maar ´t ziet er prachtig mooi uit, ben benieuwd hoe ´t verder gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Doodeng om zo'n prachtige lap door te knippen! De schaapjes zien er lekker warm en gezellig uit. Ik hou zoveel van kokende mannen! Gelukkig valt de mijne ook onder deze categorie. Ik naaien, hij koken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Piep en of dat breiwerk mooi is!! Het is prachtig, wordt een geweldig vest!

    En het was weerom zo gezellig mekaar weer gezien te hebben

    Fijne week
    Knuf knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker eng, zo voelt het vast om die schaar erin te zetten! Maar wat mooi, je zou er bijna een achterkantje tegenaan zetten en afbiezen voor op de bank....ook hier, de tuin en de polders, een blijvende bron van kleuren en inspiratie, vroeg in de ochtend met de hond, masr ook straks op schaatsen met een meeligger!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig breiwerk met hele mooie kleuren. Ook ik zou het eng vinden om te knippen, maar om verder te gaan moet je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is je breilap mooi geworden en ben zo benieuwd hoe het nu aan elkaar genaaid wordt.
    Toch maar eens de breinaalden en wol naast me neerleggen -misschien komt het er dan eindelijk van om ook dat patroon te breien.
    Zonnige dag en geniet
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het lijkt mij ook doodeng, dat doorknippen... Gelukkig is het helemaal goed gekomen. En zo als lap aan de lijn is hij in zijn volle glorie te bewonderen; prachtig! Goede tip van die rijgdraad eerst, trouwens.
    Geniet van je week en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mij lijkt het ook eng om dat zomaar door te gaan knippen, maar zo ver ben ik nog lang niet. Eerst dat fiar isle maar eens oefenen ;-)
    Die schaapjes zijn ook enig, gewoon te leuk !!
    Ja Annie heeft het toen al geweten, ben benieuwd wat de toekomst brengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. This is a beauty, Jeannet! Congratulations!
    And I admire the back of the knitting!
    This is art! 👏👏😊
    Best wishes!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha! Trump van de mottenballen zullen we hem voortaan maar noemen, lijkt me een prima naam voor hem!
    Moedig hoor om dat prachtige breiwerk door te knippen, maar het is gelukt en het wordt uiteindelijk vast heel mooi.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoop voor Amerika dat de woorden van Annie uit komen.
    Ooit heel veel gebreid en nu zie ik de mooiste spullen bij jou voorbij komen ,weet niet of ik er aan begin maar geniet van jouw breiwerkjes.

    Gr Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zoooo....braveheart met dat geknip...maar ja anders blijf je er maar naar kijken....kan altijd overnieuw...hoor wie het zegt Jeannet...ik heb het zo vaak heprobeerd maar kan het helaas niet meer zo goed zien...en ik vertik het om onder een loeplamp te breien...wat ziet het er prachtig bij je uit...en wat een fijne leuke verhaaltjes weer.... hoop dat het met Trump ook zo gaat als in Abeltje...fijne week....groetjes Francien.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtlap heb je gebreid Jeannet. Ik ben erg benieuwd hoe dat nu een vest moet worden? Leuk die schaapskudde en dat laatste tekstje..... groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik lag natuurlijk met mijn neus op het scherm om te weten hoe je het doorknippen ging doen. Ja, precies zoals ze het mij ook verteld hebben en ik bij Wieke gelezen heb. Wat een prachtig resultaat. Ik ben wel benieuwd hoe er een vest uit zo'n lap kan komen. Die schaapjes, die je breit, daar ben ik helemaal verliefd op. Wat leuk dat Mieke en nog een vrouw langskwamen. Gezellig. En ik ben jaloers op die keukenbrigade van jou. Heerlijk ziet het uit. Fijne week nog. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jij durft zomaar de schaar erin.
    Ik moet derde patroon nog afbreien en de hele laatste nog..........liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig je breiwerk en dapper om daar de schaar in te zetten maar ja, wie niet waagt, wie niet wint. Het scheelt heel veel tijd als de mannen iedere dag zouden koken en afwassen natuurlijk. Hier is dat al jaren zo en kan je wat langer genieten van je hobby of de natuur. Super leuk blogje vandaag en super mooi breiwerk.....compliment en zeer verdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat zijn je schaapjes mooi en wat is je andere werk ook prachtig. Spannend hoor om de schaar erin te zetten. Kan me voorstellen dat je het spannend vond. Leuke foto van jouw en Mieke en ook nog heerlijk eten weer genieten hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. O, die eerste knipbies echt knippen! Ik herinner me het nog levendig! Ik stopte een brede lineaal onder de bies om te voorkomen dat ik 2 lagen door zou knippen. Maar die strijkplank is ook heel handig.
    En die achterkant.. ja dat blijft genieten he?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat knippen vond ik ook heel spannend, in mijn eerste fair isle sjaal (sampler van Wieke van Keulen). Maar uiteindelijk viel het mee. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat van hoe je lap een vest gaat worden. De kleuren zijn in ieder geval weer heel erg mooi. Ook de schaapjes zijn zo leuk.
    Fijne nieuwe week.
    Groetjes Marja
    🐑🐑🐑

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik ben heel benieuwd hoe deze lap tot een vest gemaakt gaat worden. Als deken zou hij al heeeeel mooi zijn. Inspirerend Jeannet. En die Annie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh wat eng wat je met de gebreide lap moest doen...hij is zo mooi!

    Hoop zo dat wat Annie schreef uitkomt..ik ben zo bang wat deze man van nu kan aanrichten...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Jeannet, wat ern mooi verhaal weer. Prachtig je gebreide lap..... eng hoor die knipbies maar het ziet er prachtig uit. Het kan ook niet anders dat je je inspiratie uit de natuur haalt, je laat altijd zo'n mooie plaatjes zien! Lieve groeten, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat mooi en wat zijn die kleuren prachtig net die van de patrijs! Schitterend en succes met het vervolg! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Och, Jeannet, ik hou ZO VEEL op dit patroon ! Het is absoluut fantastitch. Kun je misschien aanmelden waar ik dit patroon kan kopen, a.u.b. ?? Hartelijk bedankt, zn VROLIJK PASEN !

    In stitches,
    Nadine

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.